Recensie  | Een wagon vol duivels van Anton Valens

Er is een nieuw boek van Anton Valens, zijn laatste, het verscheen postuum, Anton Valens overleed verleden jaar november. Hij werd maar 57 jaar oud, kanker. En Anton Valens was een goede schrijver, die een bijzondere plek had in de Nederlandse letteren, En hij liet een fijn oeuvre achter na, waar nu nog een nieuwe titel aan is toegevoegd. Dat was zijn wens: publiceren na mijn overlijden. Anton Valens was een erg veelzijdig mens, en dat las je terug in zijn boeken. Hij was kunstenaar en docent, hij had gewerkt in de thuiszorg (Meester in de hygiëne) en hij had de volkstuin verzorgd en onderhouden van een bevriend stel (Het Compost circulatieplan) hij had gewerkt op een kotter (Vis). En met Het boek Ont, schreef hij een van de meest geestige boeken die ik gelezen heb. En dat terwijl het thema, het onderwerp zo treurig is: de hoofdpersoon, zelf niet de meest maatschappelijk geslaagde persoon, richt een zelfhulpgroep op Man&Post, waarin deelnemers elkaars post openmaken. ‘gedeelde post is halve post’. En er zitten wat pijnlijke brieven tussen. Valens heeft een bijzondere stijl die de zon kan laten schijnen over deze treurigheid. Hij kan mededogen oproepen, en hij beschikt over subtiele humor. Er zijn typische Valens’ zinnen: beetje ouderwets Nederlands, veel oog voor details. De personages die de romans van Valens bevolken zijn vaak anti-helden: krabbelaars, sociaal onhandigen, verlegen types, mensen rommelend in de marge, worstelend met geld, de wereld, relaties en zichzelf. De hoofdpersoon in de novelle Een wagon vol duivels, heet Stanley. En Stanley rommelt zich ook door het leven heen. Hij woont in een kraakpand in Amsterdam, ergens achter de Warmoesstraat. Het boek handelt over de periode dat Stanley, van origine danser en bewegingskunstenaar, het plan heeft opgevat om met chansons enkele optredens te gaan verzorgen in zijn eigen De Broedplaats. Een vriend van Stanley had over zijn vroegere dansoptredens gezegd: ‘Kaal, streng, volkomen onbegrijpelijke dus saai en zonder amusement. Het moet vooral heel moeilijk zijn. Kunst dus.’ Dus ja. Wie zit hier op te wachten? En wie vertelt dat Stanley? Stanley die, geen relatie had, omdat hij bang was dat hij zijn geliefde iets aan zou doen of erger: om zou brengen. Stanley die geen baan had omdat hij vreesde dat hij zijn werkgever naar de keel zou vliegen. Stanley, die altijd bang was voor opname in Castricum (GGZ). Kortom, een echt Valens personage. Bij een optreden zijn er twee zaken belangrijk: de artiest en het publiek. Stanley was alleen niet het meest heldere licht en professionele geest wat het uitnodigen en de publiciteit betreft. De eerste avond bestond zijn publiek dus maar uit twee vrouwen. Stanley had voorzien dat zijn zaaltje niet helemaal zou vollopen, en had dus zijn vriend, de verteller van het verhaal, verzocht om op elke lege stoel een foto van een pissebed te plaatsen, formaat 30x45 cm. Typisch Valens. Hoe was dat optreden van Stanley? ‘Als Stanley zong, bolden zijn wangen, bracht diepe tonen uit, daarna weer hoge, gromde, bewoog zijn lichaam met rukken en stoten en je verstond er niets van, geen woord. Zijn hoofd hing bij het zingen ter hoogte van zijn maag. De tempi wisselden, zijn lichaam vertoonde spasmen, het was haast krankzinnig.’ De verteller van het verhaal ervaart het optreden als rijden in een trein waarin een wagon vol duivels meerijdt. ‘Apart, heel bijzonder, een Geheimtip’ oordeelden de twee bezoeksters. Moet u dit boek nu lezen? Dat mag altijd natuurlijk, maar als u echt een piek Valens ervaring wilt: lees dan Het boek Ont. (En wat ben ik jaloers op u als u dit nog niet gelezen heeft).  

Door: Foto: Maria Willems (met toestemming)

Closing Time | Retrouvailles Avec Le Froid

Ik was een keer op een Americana / alt country festivalletje, en daar trad op als vreemde eend in de bijt Baptiste W. Hamon. Als je ‘m alleen zag was er niets aan de hand, tot hij begon te zingen. Baptiste W. Hamon zingt namelijk in het Frans. En dat had ik, op een incidentele cajunband uit Quebec of New Orleans na, nog niet eerder gehoord.

Op z’n platen maakt hij een rustige indruk, maar live vond hij het helaas nodig om een lief, zoet walsje (Peut-être Que Nous Serions Heureux) in een hardrock versie te brengen. Gast, wie denk je daar een plezier mee te doen?

Doe het veilig met NordVPN

Sargasso heeft privacy hoog in het vaandel staan. Nu we allemaal meer dingen online doen is een goede VPN-service belangrijk om je privacy te beschermen. Volgens techsite CNET is NordVPN de meest betrouwbare en veilige VPN-service. De app is makkelijk in gebruik en je kunt tot zes verbindingen tegelijk tot stand brengen. NordVPN kwam bij een speedtest als pijlsnel uit de bus en is dus ook geschikt als je wil gamen, Netflixen of downloaden.

Closing Time | BADBADNOTGOOD

Eentje van de 7.918 liedjes op de keuzelijst voor de Snob 2000-editie van dit jaar: ‘Confessions’ van jazzband BADBADNOTGOOD met vaste saxofonist Leland Whitty. Misschien niet het meest interessante nummer van het album III (2014), zal een muzieksnob misschien zeggen, maar wél fijn dat we überhaupt op BADBADNOTGOOD kunnen stemmen.

Lezen: De BVD in de politiek, door Jos van Dijk

Tot het eind van de Koude Oorlog heeft de BVD de CPN in de gaten gehouden. Maar de dienst deed veel meer dan spioneren. Op basis van nieuw archiefmateriaal van de AIVD laat dit boek zien hoe de geheime dienst in de jaren vijftig en zestig het communisme in Nederland probeerde te ondermijnen. De BVD zette tot tweemaal toe personeel en financiële middelen in voor een concurrerende communistische partij. BVD-agenten hielpen actief mee met geld inzamelen voor de verkiezingscampagne. De regering liet deze operaties oogluikend toe. Het parlement wist van niets.

Closing Time | Y Después En dan… alleen de woestijn

Klimaatverandering, stikstofcrisis, er zal toch iets moeten gebeuren. Er is geen plan B. En dan (Y Después) rest alleen de woestijn.

De Spaanse dichter Federico García Lorca zette dat korter en poëtischer op papier. Louis Andriessen (vorig jaar overleden) componeerde er een krachtig stuk muziek bij. Orkest De Ereprijs voerde het uit in een elftal versies (2020), telkens met andere zangstemmen.

U zag en hoorde hierboven ook het muziektheaterduo Des Filles: Anne Freriks en Robin Kuiper.

Snob 2000 keuzelijst liedjes 2022

Het is weer de tijd van het jaar dat we mogen zeggen dat het weer de tijd van het jaar is voor lijstjes! Traditiegetrouw is er eind van het jaar de Snob 2000 voor al die liedjes die een lijstje verdienen maar niet in de Top 2000 staan. Tussen 19 en 29 november kan er gestemd worden, maar je kunt nu al de keuzelijst van 7.918 liedjes bekijken – gelukkig gesorteerd van !!! tot ZzZ en naar genre en decennium. Pinguin Radio zendt de Snob 2000 uit van 18 t/m 31 december.

Closing Time | Winter Time Blues

Het is wat wel ‘ns de Engelse ziekte wordt genoemd: als wij de Engelse wijze van schrijven over zouden nemen. Niet de woorden aan elkaar, maar los. Dus geen Wintertime blues , maar ook: winter, time en blues.  Hoedanook, die blues heeft Michael Tomlinson tot in z’n shoes, want dat rijmt.

Toen ik dit filmpje beluisterde op youtube, sprong die aan het eind verder naar het volgende nummer van MF Tomlinson: Cloud. En dat heb ik ook helemaal beluisterd, want wat heeft Michael een prettige bariton, en wat brengt hij het rustig en verzorgd.

Closing Time | Saint Abdullah

Saint Abdullah zijn twee Iraans-Noord-Amerikaanse broers die met hun muziek verschillende werelden bij elkaar willen brengen en daarbij ook nog eens de experimentele muziekhoek induiken met field recordings en veel digitale effecten. Dat leidt niet per se tot makkelijk luisterbare liedjes – hun laatste album Patience Of A Traitor, dat ze samen met producer Eomac maakte, gaat alle kanten op waarbij soms ritme of melodie ver te zoeken is, maar ik bleef toch luisteren omdat je tussendoor toch regelmatig verrast wordt met iets dat pleasing is (ik vermijd het woord ‘goed’ of ‘lekker’ hier). Het nummer ‘Chafing Dish’ is dus niet representatief voor het album.

Foto: Foto': Maria Willems (met toestemming)

Kunst op Zondag | Herfst in de Polder

Het blad is rot
De boom wordt kaal
De lucht betrekt
Het blad is geel
De lucht wordt grijs
Het licht gaat aan
De kou trekt op
Het huis is kil
De vorst zet in
De wind die jaagt
Het oog dat traant
De regen striemt
De grond is nat
De modder zuigt
Het water kolkt
Het bloed staat stil
Het hart klopt traag
De mist hangt laag
De meeuw die krijst
De rook verstikt
De stem verstomt
De onrust jaagt
Het blad is zwart
Het graf ligt klaar

Closing Time | While You Were Sleeping

 Elvis Perkins is een singersongwriter die in februari 2007 zijn debuutalbum uitbracht. Het openingsnummer van die plaat is While You Were Sleeping.

 Daarna ging de carriere van Elvis Perkins door. Hij schreef nog meer liedjes, liet zijn baard staan, bracht een nieuwe elpee uit, liet zijn haar groeien, ging op tournee naar Euopa, knipte zijn haar weer kort, schoor zijn baard weer af, maar een mooier liedje dan While You Were Sleeping, heeft hij nooit meer gemaakt.

Closing Time | Stormwitch

Kijk! Zo een mooie en interessante (en helemaal niet cringe, in het jargon van tegenwoordig) album cover, daar wordt de aandacht natuurlijk gelijk mee getrokken. En nu gaan jullie allemaal die rode knop met dat pijltje aantikken, omdat jullie nieuwsgierig zijn geworden naar wat daar achter zit! En dat is volkomen terecht, want het antwoord is: goede muziek, dat zit er achter! Om een tipje van de lijkwade op te lichten, het gaat om oude, traditionele, door het occulte geïnspireerde heavy metal, uit de jaren tachtig. Hadden jullie natuurlijk nooit gedacht, op basis van dat plaatje. Anyways, Stormwitch dus, met Ravenlord, een nummer dat in een ver verleden nog gecoverd is door Hammerfall.

Quote du Jour | Daar telt je geld of wie je bent niet meer mee.

De avondzon valt over straten en pleinen,De gouden zon zakt in de stad.En mensen die moe in hun huizen verdwijnen,Ze hebben de dag weer gehad.De neonreclame die knipoogt langs ramen,Het motregent zachtjes op straat.De stad lijkt gestorven, toch klinkt er muziek uit een deur die nog wijd open staat.
Daar in dat kleine cafe aan de haven,Daar zijn de mensen gelijk en tevree.Daar in dat kleine cafe aan de haven,Daar telt je geld of wie je bent niet meer mee.
Vorige Volgende