OPROEP - Neem bijvoorbeeld het negeren van TTIP. Waar heeft de journalistiek daar uitvoerig en kritisch over geschreven? Ja, Follow The Money bijvoorbeeld. Maar hoe groot is hun bereik? En dat terwijl met name de ISDS regeling grote impact kan hebben op de werking van de democratie. Nee, de pers stort zich liever op elke scheet van Wilders of Zwarte Piet.
De vraag “Wat is de staat van de Nederlandse journalistiek?” lijkt dus terecht om antwoord te vragen. Als je het hier mee eens bent, dan kun je Hans Laroes steunen op Yournalism. Tijd om de journalistiek een spiegel voor te houden.
Reacties (10)
En waarom zou ik daarvoor Hans Laroes en Yournalism moeten steunen? Waarom zijn dat de juiste mensen om die vraag te onderzoeken en te beantwoorden?
Terechte vraag.
Het is een combinatie van zaken die, wat mij betreft, ons hier zo geschikt voor maakt:
De oude journalistiek (oud-hoofredacteur Nos) en de nieuwe journalistiek (datajournalist Volkskrant & Yournalism) komen hier samen,
ook in vorm: datajournalistiek + ’traditionele’ journalistiek
ook in funding: crowdfunding
Daarnaast: wij nemen hier de tijd voor, door een maand uit te trekken voor het onderzoek. Ook hebben we geen belangen te beschermen, geen toko te verdedigen, een clean sheet.
Maar laat ik het zo stellen: steun het onderzoek en geef ons de kans onszelf te bewijzen. grt!
@2: Het is voor het eerst dat ik je inhoudelijk zie ingaan op mijn kritiek. Iets waarmee je voorlopig een enorme drempel mee hebt opgeworpen.
Wat je antwoord betreft zie ik geen reden waarom een dergelijk huwlijk een reden zou zijn. Ook de voorgestelde werkwijze is dat niet.
Je zegt dat er geen reden zou zijn om jullie te wantrouwen want geen belangen, geen toko etc. Dat is juist waarop mijn kritiek echter baseerd. Jullie hebben blijkbaar banden met RedBull en hebben dat ook gepubliceerd.
De oude journalistiek had je misschien kunnen waarschuwen dat niet te doen en ik hoop alleen maar dat de nieuwe journalistiek niet denkt dat dat kan.
Je eigen antwoord daarop (op twitter) laat echter het tegendeel blijken. Niks aan de hand vindt je. Je hebt mij inmiddels een zeur genoemd, je hebt me een aluhoedje genoemd, en het is duidelijk dat je van mening bent dat ik je dwars zit.
Uit je antwoord dit maal blijkt dat we op de goede weg zijn. Mijn dank daarvoor.
Misschien kun je nu dan ook uitleggen waarom mijn indruk van belangen verstrengeling fout zou zijn. Hoe komt het dat Redbull jullie kadootjes stuurt en jullie daarop/daarvoor/daarom reclame gaan maken? Hoe komt het dat je meent dat daarmee geen belangenverstrengeling zou zijn gecreerd?
Inmiddels vraag ik me ook af of er nog meer reclame gaat komen. Als ik jullie financieel ga steunen ga ik dan ook met reclame geconfronteerd worden?
@0: Jaap, aankeiler van deze actie hier op Sargasso, wat doe jij in dit verhaal? Eraan mee? Het lijkt mij op het eerste gezicht een soort Help Hans Laroes de Winter Door-giro 555-idee. In elk geval is het met jouw eigenste Nederlands niet bar of bijster geweldig gesteld: “Neem bijvoorbeeld” is een klassiek dubbelopsme. Moeten we dat gaan subsidiëren, een verbetering van jouw Nederlands? Misschien niet eens zo’n slecht idee.
@4: Dank voor je nuttige bijdrage. Voor als het je interesseert: ja, ik heb een bedrag overgemaakt.
@3 Volgens mij ben ik wel degelijk inhoudelijk op je ingegaan, voorzover dat kan met 140 tekens:
“ik denk, ik weet, dat een blikje red bull niet zal tornen aan je onafhankelijkheid.”
Het komt hier op neer: Wij hebben van Red Bull een krat blikjes Red Bull gekregen. Slimme marketing, dat doen ze vast bij meerdere journalistieke startups. Wij hebben geen contact met ze gehad, geen afspraken met ze, geen deals en zullen ze ook niet ontzien omdat we een paar blikjes met waarde van in totaal zo’n €20 hebben gekregen.
De reden dat wij er een fb post en tweet van hebben gemaakt is omdat we een positief bericht naar buiten wilden sturen dat tevens liet zien hoe hard we aan het werk zijn. Dat Red Bull daar een beetje aandacht mee kreeg zagen we niet als probleem. Immers, we zijn nog maar een kleine club (het zou anders zijn als een groot medium dit zou doen).
Ik ga nu heel serieus in op iets wat ik zie als een nonkwestie. Wat mij betreft hoeft niemand te twijfelen aan onze integriteit. En google al mijn (Volkskrant) verhalen om dat zelf te beoordelen. Maar om daar zo’n eindeloze, tot het irritante aan toe, stroom vraagtekens bij te zetten op basis van een foto van wat Red Bull blikjes vind ik nog steeds overdreven.
Verder: ik heb het ontzettend druk, dus ik kan er ook niet de tijd voor vinden om bij elke van je tweets (vaak bestaande uit niet onderbouwde kritiek) een inhoudelijke reactie te formuleren.
@5 Goed om te horen, dank :)
@6: Feitelijk zeg je hier helemaal niets. Je bevestigd mijn stelling dat je niet inziet wat er precies aan mankeert met Redbull in bed te liggen en je continueert met je fallacies, met name Ad Hominem.
Jammer dat. Maar het bevestigd wederom een beeld dat ik inmiddels gevormd heb. Ik kan bovendien werkelijk niet geloven dat Redbull zo maar uit het niets (‘geen contact’) kisjes Redbull rondstuurt.
Overigens heb je mijn tweede vraag ook niet beantwoord. Gaan wij betalen zodat jij reclame inkomsten kunt genereren?
@7 Ik ga hier na dit bericht geen aandacht meer aan besteden. Als jij, op basis van dat kistje red bull, en ondanks mijn beantwoording, ervoor kiest te geloven dat er een conspiracy achter zit waarbij ik me voor het karretje van het bedrijfsleven laat sparren, dan moet je dat vooral doen.
Ik zwem natuurlijk ook in het geld met Yournalism, want in de journalistiek is het grote geld te verdienen (not). Ik werk, vanaf mei, een dag in de week minder bij de Volkskrant en lever daar mijn salaris voor in. Bij Yournalism krijg ik niets betaald, sterker nog: ik ben er maandelijks veel geld aan kwijt (en héél véél tijd). Ik bijt op een houtje, en dat doe ik voor de goede zaak. Jouw opmerkingen ervaar ik dan ook als belediging.
Maar jij jouw belevingswereld, ik de mijne. adieu.
@8: En weer Ad Hominem. Zielig. Vooral niets substantieels te verwachten dus.
@9: leg uit. Waar zit de ad hominem in #8?