Kunst op Zondag ervaart kleurexplosie in Villa Mondriaan

La vibration des couleurs, Mondriaan, Slijters en Gestel, in Villa Mondriaan (Winterswijk)   is een explosie van kleur. Als je de deur van de speciale tentoonstellingsruimte opent, knallen de kleuren je tegemoet. Ontdek de manier waarop deze drie tijdsgenoten elkaar in Amsterdam hebben geïnspireerd en beïnvloed. Ontdek hoe de Amsterdamse Luministen met hun visionaire blik de moderne kunst voorgoed hebben veranderd. Nu te zien in Villa Mondriaan in Winterswijk. [caption id="attachment_352113" align="aligncenter" width="500"] Zaalimpressie Amsterdams luminisme in Villa Mondriaan © foto Wilma Lankhorst.[/caption] Wat is het Luminisme? Om helder te krijgen over welke periode uit de schilderkunst we het hier gaat, hier een korte uitleg van het begrip luminisme . Vanuit het post-impressionisme ontstond vanaf 1904 een nieuwe stroming in de schilderkunst: het luminisme. Hierbij leggen de kunstenaars door een optische mengeling van kleuren, de nadruk op lichteffecten, die overeenkomen met de stippen van het pointillisme. Daarnaast herken je ook elementen van het realisme en het impressionisme in deze nieuwe schilderstroming. [caption id="attachment_352114" align="aligncenter" width="500"] Zaalimpressie Luminisme in Villa Mondriaan © foto Wilma Lankhorst.[/caption] De kunst benadert de wetenschap Je zou kunnen zeggen dat de kunst hier de wetenschap benadert door de bijna mathematische benadering van de schildertechniek. Je herkent ook stilistische verwantschappen tussen het luminisme met het Franse fauvisme en het Duitse Expressionisme. Vanaf 1910 komt het begrip luminisme ook in ons land voor. Bij ons zijn het Jan Sluijters (1881-1957), Leo Gestel (1881-1941), Piet Mondriaan (1872-1944) en Jan Toorop (1858-1928) die deze nieuwe stroming gaan uitproberen. Drie van hen zijn tijdgenoten en de hoofdrolspelers in de tentoonsteling La vibration des couleurs. Een feest van kleur Als ik de deur van de expositiezaal open, heb ik het gevoel dat er een feest op me wacht. De kleuren spatten van de wand, ik krijg er direct een heel warm gevoel bij. De vier wanden zijn behangen met een luchtig detail uit een werk van Sluijters. En dan begint de muziek, een speciale compositie gearrangeerd voor deze expositie. Ik heb de luxe om toen minuten de enige gast te zijn op dit feest van kleur, daarna komen er andere bezoekers binnen en wordt de magie wat minder. De uitleg bij de werken, het luminisme en het leven van de drie kunstenaars is beknopt. De gratis audio geeft waardevolle extra informatie. [caption id="attachment_352112" align="aligncenter" width="500"] Luminisme, enkele sfeerbeelden © foto Wilma Lankhorst.[/caption] Piet Mondriaan - Jan Sluijters - Leo Gestel De wereldberoemde Piet Mondriaan ontwikkelde zich tijdens zijn tienerjaren in Winterswijk. Naast topstukken van de jonge Mondriaan toont het museum werken van zowel gevestigde als hedendaagse kunstenaars in hun zoektocht naar een eigen signatuur. Eén ding hebben de kunstenaars gemeen: net als de jonge Mondriaan bevinden ze zich allemaal in de turbulente periode van hun ontwikkeling. In de zomer van 2024 spatten de kleuren van het doek en komt het woonhuis van de familie Mondriaan tot leven. [caption id="attachment_352115" align="aligncenter" width="500"] Zaalimpressie Luminisme in Villa Mondriaan © foto Wilma Lankhorst.[/caption] Samen volop experimenteren Luministische landschappen, houtzaagmolens en naakten: de collega-kunstenaars Piet Mondriaan, Jan Sluijters en Leo Gestel hebben elk een unieke stijl, maar delen de rol van vernieuwer. De drie leerden elkaar kennen in Amsterdam, waar ze exposeerden bij dezelfde kunstenaarsverenigingen. Met enige regelmaat zagen ze elkaar in Gestels atelier aan de Jan Steenstraat. Zo kwam het dat de jonge talenten elkaar al dan niet bewust beïnvloedden bij het maken van nieuw werk. Vol overgave experimenteerden ze met licht en kleur, met vernieuwende luministische schilderijen als resultaat. Het betoverende erfgoed van Mondriaan, Sluijters en Gestel zal eenieder doen verlangen naar een warme, zomerse dag. La vibration des couleures: Mondriaan, Sluijters en Gestel is nog tot en met 3 november 2024 te zien in Villa Mondriaan in Winterswijk. Kijk hier voor alle details. MK geldig. [caption id="attachment_352116" align="aligncenter" width="500"] Sfeerbeeld Hommage aan Mondriaan © foto Wilma Lankhorst.[/caption] Ook te zien: Hommage aan Mondriaan In het woonhuis van de familie Mondriaan is een tweede expositie ingericht en die heet: Hommage aan Mondriaan. Na vertrek uit zijn geboortestad Amersfoort, brengt de jonge Piet zijn jeugdjaren met zijn familie door in Winterswijk. Hij krijgt tekenles van zijn vader (schoolmeester) en later schilderles van zijn oom. Vanuit zijn slaapkamer dagdroomt hij in 1880 bij het zien van de appelboom in de moestuin. Deze boom met al zijn vertragingen heeft diepe indruk gemaakt op de jonge Piet. In de eerste jaren schildert hij veel in en naar de natuur. Tijdens zijn studie in Amsterdam wordt zijn werk steeds abstracter. Met het gebruik van vele streepjes sfeer hij een abstracte boom, die kijkers vaak niet meer als boom herkennen. Dit ‘niet herkennen’ is ook het uitgangspunt bij de tentoonstelling Hommage aan Mondriaan. [caption id="attachment_352117" align="aligncenter" width="500"] Villa Mondriaan in Winterswijk © foto Wilma Lankhorst.[/caption] Woonhuis van de familie Mondriaan komt tot leven Je kunt nog steeds door de kamers lopen waarin Mondriaan met zijn ouders en broers en zussen heeft gewoond. Al hebben ze nu wel een andere functie: de woonkamer is nu een filmzaal, de andere ruimtes expositiezalen. Deze zomer komt het woonhuis weer tot leven door de aanwezigheid van 37 tafels, stoelen en krukken, gemaakt door 37 nationale en internationale kunstenaars. Het is alsof je opnieuw bij de familie kunt aanschuiven waarbij je kunt laten inspireren door niet alledaagse meubels in strakke lijnen, met of zonder kleur. Het team van Galerie Conny van Kasteel heeft het team van Villa Mondriaan geholpen bij het samenstellen van deze verrassende tentoonstelling. Hommage aan Mondriaan, het woonhuis van de familie Mondriaan anno nu is tot en met 3 november 2024 te ontdekken in Villa Mondriaan in Winterswijk. [caption id="attachment_352111" align="aligncenter" width="500"] Hommage aan Mondriaan in Villa Mondriaan sfeerbeeld © foto Wilma Lankhorst.[/caption] Deelnemend kunstenaars: Getulio Alviani, Stephan Fillitz, Andre van Lier, Peter Royen (Amsterdam 1923, Dusseldorf 2013), Albert Rubens, (België, 1944)  Eva Renée (E.R.) Nele (Berlijn, 1932), Norbert Thomas, Jac Bisschop, Go de Graaf (Brakel, 1945), Henk van Gerner (1942-2018), Peter Jansen, Yvonne Kracht (Rotterdam, 1931), Anneke Klein Kranenbarg (Krommenie, 1961), Wicher Meursing. Amersfoort, 1928 Amsterdam 2015), Riki Mijling (Nijmegen, 1954), Henk Peeters (1925-2013), Anthonie Sas (Leeuwarden, 1940), Marry Teeuwen-de Jong (1945), Roel Teeuwen (1944), Piet van Zon (Oss, 1944), Kengirō Azuma, Iginio Balderi, Inge Besgen, Enrico Castellani, Hans Günter Dienst, Andre Evrard, Rolf Forster, Julian Gil, Ernst Hesse, Alfons Kunen, Umberto Mariani, Jean Mauboulès, Lucio del Pezzo, Mauro Staccioli, Rezso Somfai, Loek Bos. @ tekst en foto's Wilma Lankhorst. @ gebruik van de afbeeldingen met dank aan en met toestemming van Villa Mondriaan. de genoemde kunstenaars en alle bruikleengevers.

Door: Foto: Landschap (1910) © Sluijters en landschap met bomen (1909) Leo Gestel © foto Wilma Lankhorst.

Closing Time | Within Temptation & Blind8

Als je goed je best deed kon je altijd al wat maatschappijkritiek horen doorklinken in de teksten van Within Temptation, zelfs in hun periode dat ze meer sprookjesmetal maakten. Maar op hun laatste albums, zéker op het meest recente Bleed Out, ligt het er heel dik bovenop. De band maakt zich onder andere boos over de Russische inval in Oekraïne. Inmiddels wordt er weer nieuwe muziek gemaakt, en daar zet dit thema door. Voor het nummer A Fools Parade is zangeres Sharon den Adel naar Oekraïne afgereisd om een videoclip op te nemen. En dit nummer, Labyrinth, hebben ze samen gemaakt met een Oekraïense rockband.

Steun ons!

De redactie van Sargasso bestaat uit een club vrijwilligers. Naast zelf artikelen schrijven struinen we het internet af om interessante artikelen en nieuwswaardige inhoud met lezers te delen. We onderhouden zelf de site en houden als moderator een oogje op de discussies. Je kunt op Sargasso terecht voor artikelen over privacy, klimaat, biodiversiteit, duurzaamheid, politiek, buitenland, religie, economie, wetenschap en het leven van alle dag.

Om Sargasso in stand te houden hebben we wel wat geld nodig. Zodat we de site in de lucht kunnen houden, we af en toe kunnen vergaderen (en borrelen) en om nieuwe dingen te kunnen proberen.

Foto: Mr MdR (cc)

Onbegrijpelijk geweld

COLUMN - De media documenteren dagelijks incidenten waarbij mensen het slachtoffer zijn van allerlei vormen van geweld. Steekpartijen met dodelijke afloop, huiselijk geweld, aanranding en verkrachting, brute moordpartijen. Politiewoordvoerders melden steevast in summiere bewoordingen wat er is gebeurd. En dat er verder onderzoek wordt gedaan naar de precieze gang van zaken, de context en de motieven van de daders. Over de uitkomsten van dat onderzoek blijven we echter in veel gevallen in het ongewisse. Tenzij het om grote zaken gaat en de journalist de kans krijgt uitgebreid verslag te doen van wat in de rechtszaal allemaal ter sprake komt. In de meeste gevallen glijden de incidenten snel weg in de vergetelheid. Maar we blijven wel zitten met het idee dat geweld een moeilijk uit te bannen onderdeel is van onze samenleving.

Wat doet dat met mensen, al die beelden van onbegrijpelijk, irrationeel geweld? Wat is het effect van het ontbreken van achtergrond, context, verklaringen, motieven? Aanslagen op politici zijn nog te volgen. Maar het neerschieten van onschuldige schoolkinderen gaat ieders verstand te boven. En dergelijke incidenten stapelen zich op in de afgelopen jaren. Meer dan ooit lijken getourmenteerde pistool- en messentrekkers actief, ook in landen met een minder liberale wapenwetgeving dan de VS.

Foto: Number 10 (cc)

Hoe links is Labour?

De kersverse Britse Labour premier Keir Starmer ging deze week op bezoek bij zijn Italiaanse extreemrechtse collega Giorgia Meloni. Hij vroeg haar advies voor de aanpak van illegale immigratie via Het Kanaal. In een gezamenlijke persconferentie prees Starmer het Italiaanse beleid dat heeft geleid tot een flinke afname van het aantal mensen dat via de Middellandse Zee Italië probeert te bereiken. Volgens Meloni had Starmer ook interesse voor de illegale deal met Albanië. Starmer bevestigde dat niet, terwijl zijn minister van Buitenlandse Zaken David Lammy er wel wat in zag, zo vertelde hij in een televisieinterview voorafgaande aan Starmers bezoek aan Rome. De deal met Rwanda, die de vorige regering sloot, maar die nooit werd uitgevoerd, is door Labour geschrapt.

Het bezoek van Starmer aan Rome heeft in zijn partij tot kritische reacties geleid. ‘Wat denkt hij van een neofascist te kunnen leren’, twitterde parlementslid Diane Abbott.  Kim Johnson, een ander parlementslid vroeg zich af ‘of we dan niets geleerd hebben van de fouten van de Tories’. Hij vindt het ‘verontrustend dat Starmer lessen probeert te trekken uit een neofascistische regering, vooral na de rellen tegen vluchtelingen en het extreemrechtse racistische terrorisme dat Groot-Brittannië deze zomer teisterde.

Bezuinigingen

Lezen: De BVD in de politiek, door Jos van Dijk

Tot het eind van de Koude Oorlog heeft de BVD de CPN in de gaten gehouden. Maar de dienst deed veel meer dan spioneren. Op basis van nieuw archiefmateriaal van de AIVD laat dit boek zien hoe de geheime dienst in de jaren vijftig en zestig het communisme in Nederland probeerde te ondermijnen. De BVD zette tot tweemaal toe personeel en financiële middelen in voor een concurrerende communistische partij. BVD-agenten hielpen actief mee met geld inzamelen voor de verkiezingscampagne. De regering liet deze operaties oogluikend toe. Het parlement wist van niets.

Foto: Groninger Gasveld, gaswinningslocatie Wildervank (bron)

Mooie woorden over AI

Grote techbedrijven, zoals Microsoft, geven hoog op over de kansen die artificiële intelligentie biedt om verduurzaming van de samenleving te versnellen. Los van het feit dat de benodigde datacenters behoorlijke energieslurpers zijn blijkt er ook een andere milieuonvriendelijke kant aan de medaille te zitten. In The Atlantic staat een uitgebreid verhaal, onderbouwd met gegevens uit interne bedrijfspresentaties en interne bronnen, over hoe Microsoft het gebruik van AI pitched bij olie- en gasbedrijven. Daarbij focust het bedrijf zich op de mogelijkheden die AI biedt voor het optimaliseren van het boorproces en bij het modelleren van olie- en gasreservoirs.

Interne documenten spreken van een markt van $35-65 miljard. De klimaatwinst van de inzet van AI bij de winning van bv aardgas valt in het niet bij de totale emissies van olie- en gasbedrijven. Shell schat bv in dat ze jaarlijks 340.000 ton CO2 bespaart op een locatie door de inzet van AI, de totale CO2-emissie van Shell bedraagt echter 1,2 miljard ton CO2 per jaar. De besparing bedraagt daarmee 0,03% per jaar. Andere documenten laten zien dat de verwachting is dat ExxonMobil $1,2 miljard extra opbrengsten kan behalen door de inzet van AI tools van Microsoft. Ondertussen lukt het Microsoft zelf al jaren niet om haar klimaatemissies omlaag te brengen. Deze zijn, mede door AI met ruim 25% gestegen sinds 2020.

Foto: Rijksoverheid, foto Martijn Beekman

Hoe politici kiezers overtuigen op ze te stemmen

ONDERZOEK - door Maaike Homan

Volgens psychologisch onderzoek zijn mensen uiterst vatbaar voor de emoties van anderen. Emotionele uitdrukkingen geven immers informatie over hoe de persoon zich voelt, en wat zijn intenties zijn. Daarnaast kunnen de emoties die we waarnemen bij anderen ook besmettelijk zijn, ze roepen soortgelijke emoties bij ons op.

Psychologen zeggen dat de emoties van anderen onze meningen en beslissingen beïnvloeden. De vraag hier is of deze psychologische processen ook werken in de politiek. Met andere woorden, zijn we vatbaar voor de, al dan niet gespeelde, emoties van politici.

Lachwekkend

Uit onderzoek blijkt dat onze reactie op de emoties van bekende politici sterk afhangt van onze politieke voorkeur. In verschillende experimenten heb ik de activiteit in de gezichtspieren en hersenen gemeten, terwijl proefpersonen emoties van politici waarnemen.

Zodra we iemand zien lachen, gaan we zelf ook lachen

De belangrijkste bevindingen op een rij, bieden ons de volgende inzichten.

Ten eerste roept alleen al het zien van een bekende politicus, los van onze politieke sympathieën, sterke maar onbewuste emotionele reacties op. Daar hoeft deze niets voor te doen.

Ten tweede blijkt onze politieke lens te bepalen hoé we op de emoties van bekende politici reageren. Normaal gesproken zijn de emoties van anderen besmettelijk. Zodra we iemand zien lachen, gaan we zelf ook lachen. Ook de proefpersonen in mijn onderzoek spiegelden de emoties van andere individuen. Bij het zien van bekende politici gebeurde er echter iets anders.

Lezen: Venus in het gras, door Christian Jongeneel

Op een vroege zomerochtend loopt de negentienjarige Simone naakt weg van haar vaders boerderij. Ze overtuigt een passerende automobiliste ervan om haar mee te nemen naar een afgelegen vakantiehuis in het zuiden van Frankrijk. Daar ontwikkelt zich een fragiele verstandhouding tussen de twee vrouwen.

Wat een fijne roman is Venus in het gras! Nog nooit kon ik zoveel scènes tijdens het lezen bijna ruiken: de Franse tuin vol kruiden, de schapen in de stal, het versgemaaide gras. – Ionica Smeets, voorzitter Libris Literatuurprijs 2020.

Closing Time | They’re Eating The Dogs

Huisdieren zijn afgelopen weken in het nieuws nadat Donald Trump beweerde dat Haïtiaanse immigranten katten en honden opeten. Inmiddels gaan er foto’s rond van Haitianen die hele ganzen mee naar huis nemen, en filmpjes van hele, geplukte kippen op de barbecue die doorgaan voor katten.

Vroeger werden Chinese immigranten beticht van zulke rare eetgewoonten en dierenbeulerij. Hoe meer er verandert, des te meer blijft er hetzelfde.

Foto: © Sargasso logo Kort copyright ok. Gecheckt 09-02-2022

Kort | Risicoperceptie

COLUMN - Toevallig gingen een aantal masterscripties die ik recent begeleidde bij de opleiding Bestuurskunde over ‘risicoperceptie’, oftewel: hoe mensen risico’s inschatten. Eén van de rode draden is: er is weinig zeker over hoe persoonskenmerken (leeftijd, opleiding, etc.) risicoperceptie beïnvloeden, behalve één ding: vrouwen schatten risico’s hoger in dan mannen.

Opeens moest ik weer denken aan een Wacken Open Air, lang geleden. We stonden op dat festival in de brandende hitte op een veld, voor een podium. Omdat het eerder geregend had was er stro gestrooid, om te voorkomen dat het één grote modderpoel zou worden. De hoge temperaturen zorgde er echter voor dat alles snel opdroogde, en het stro was al snel gortdroog. En dan is er op zo’n festival waarbij een deel van de bezoekers al vanaf tien uur in de ochtend beschonken is altijd wel één groot licht die er zijn peuk in gooit.

Daar stonden we, met een stuk of vijf lieden, te kijken hoe een aantal meter verder een fik ontstond die steeds groter werd. De enige dame in ons gezelschap vroeg een paar keer of het niet verstandiger was om, nou ja, wat verder weg te gaan staan, omdat de festivalweide in brand stond. De rest, inclusief ondergetekende, kwam niet verder dan een ietwat aangeschoten, “ghehehe, fire is cool” en “komt wel goed” en “wat kan er gebeuren?”, net als de rest van het publiek overigens. Totdat iemand van de organisatie het podium op klom, een microfoon pakte en vroeg of we allemaal achterlijk waren want wij zagen toch ook wel dat er brand was en of we allemaal wilden maken dat we wegkwamen zodat de brandweer er langs kon.

Closing Time | Vulcan Death Grip

… spotten… spotten ze nou echt met alles wat Mooi en Waar is?! NU WEET IK HOE CHRISTENEN ZICH VOELDEN NA LIFE OF BRIAN!

Ahum, goed, Vulcan Death Grip maakt dus een parodie op metal. Wat, naar het schijnt, niet iedereen door had indertijd. Het is een project uit de jaren tachtig van Ann Magnuson, die gister hier ook al voorbij kwam als frontvrouw van Bongwater. Als ik dit zo hoor eigenlijk zonde dat ze niet voor de echt metal is gaan maken, haar carrière is veelzijdig genoeg, en haar stem prima geschikt.

Doneer!

Sargasso is een laagdrempelig platform waarop mensen kunnen publiceren, reageren en discussiëren, vanuit de overtuiging dat bloggers en lezers elkaar aanvullen en versterken. Sargasso heeft een progressieve signatuur, maar is niet dogmatisch. We zijn onbeschaamd intellectueel en kosmopolitisch, maar tegelijkertijd hopeloos genuanceerd. Dat betekent dat we de wereld vanuit een bepaald perspectief bezien, maar openstaan voor andere zienswijzen.

In de rijke historie van Sargasso – een van de oudste blogs van Nederland – vind je onder meer de introductie van het liveblog in Nederland, het munten van de term reaguurder, het op de kaart zetten van datajournalistiek, de strijd voor meer transparantie in het openbaar bestuur (getuige de vele Wob-procedures die Sargasso gevoerd heeft) en de jaarlijkse uitreiking van de Gouden Hockeystick voor de klimaatontkenner van het jaar.

Vorige Volgende