Afgelopen zaterdagochtend kwam ik van de bakker en dacht ik, kom, laat ik ‘ns een heel klassiek een Volkskrant kopen, net als vroeger. Leuk, die weekendbijlagen, en dan ook nog zo’n kleurenkatern, sorry, Magazine erbij. Cadeautje aan mezelf. En ik haalde vast een twee euromunt uit mijn broekzak. ‘Dat is dan vier euro negen en veertig’, zei de juffrouw van de CIGO vanachter haar plexiglasscherm. En ik was gelijk weer in het heden: wat, een kleine 10 gulden voor een krant?
In het Magazine slalomde ik om de ongemakkelijke fotografie, de huiselijke columns, de pagina’s met mode & lifestyle en andere spulletjes, naar het verhaal van John Schoorl over Marianne Faithfull. ‘Stem van een doorleefd oeuvre’ had dat als kop gekregen. John Schoorl (tevens ook dichter) begint zijn artikel in de tuin van het verzorgingshuis voor uitgerangeerde kunstenaars.
Daar was de kwetsbare Marianne Faithfull in een rolstoel, met zuurstofmasker. De jaren van ongezond leven, drank, drugs en roken, hebben hun sporen achtergelaten. John Schoorl vraagt haar nog wel of ze As Tears Go By wil voorlezen, als was het een spoken word. Maar Marianne komt haast adem tekort hiervoor. Schoorl besluit dit al met al pijnlijke verhaal met: ‘de nog levende legende, Marianne Faithfull’.
Deze versie van de tranentrekker komt van het album Negative Capability dat in 2018 werd opgenomen samen met Nick Cave en de violist/Bad Seed Warren Ellis.
Reacties (3)
Gelezen, want wij hebben al jaren een abonnement op de Volkskrant online….
Mij viel op, dat haar persoon al heel lang geleden tot mythische vormen was uitgegroeid: prachtige stem, relaties met beroemde mannen, periodes dakloos en in de goot en nog meer ellende. Adellijke afkomst, biedt ook geen garanties….Ik las het verhaal en merkte haar veerkracht in al die jaren op, veel vallen, veel opstaan.
En nu in rolstoel, beademing en te uitgeput om lang interview te geven. Laat zo iemand met rust, dacht ik toen, we hebben de liederen.
Blij dat er een bieb is waar je kranten gratis kan lezen. Ik ben nieteer de arme sloeber zoals een paar jaar geleden, maar goede tradities moet je nooit stoppen.
Interessant artikel. Ga zo door!
Nee ik snap het, als je geen gevoel hebben voor tragiek of melancholie heb je niks te zoeken bij Marianne Faithfull. De details zijn dan onverdragelijk. Adele en Katy Perry bieden dan meer soelaas, vermoed ik. Desalniettemin, toch volop genoten van die 2018 versie.
Dank daarvoor.