Toeristen en autobezitters spekken gemeentekas

DATA - Gemeenten halen sinds 2008 25 procent meer aan belastingen binnen. De grootste stijgers binnen de gemeentelijke belastingen zijn de toeristenbelasting en de parkeerbelasting. Maar de OZB blijft de belangrijkste belasting voor gemeenten. 

In 2008 haalden gemeenten in totaal 3536 miljoen euro binnen aan gemeentelijke belastingen, in 2013 verwachten zij in totaal 4449 miljoen euro binnen te halen. Dat is een stijging van 25 procent, terwijl in die periode de inflatie ongeveer 7 procent was. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. De grootste bijdrager aan die totale inkomsten is de onroerendezaakbelasting voor eigenaren (2738 miljoen in 2013). Parkeerbelasting (inclusief parkeerboetes) staat met 645 miljoen in 2013 op nummer 3, toeristenbelasting met 162 miljoen in 2013 op nummer 4.

Snelste stijger

De toeristenbelasting is van alle ‘belangrijke gemeentelijke heffingen’ het snelst gestegen de afgelopen vijf jaar, meldt het CBS. In 2013 halen gemeenten naar verwachting 36 procent meer binnen aan toeristenbelasting dan in 2008. Dat komt vooral door tariefverhogingen, maar ook doordat méér gemeenten toeristenbelasting zijn gaan heffen. Toename van hotelovernachtingen door toeristen speelt slechts een beperkte rol in de toename van de gemeentelijke inkomsten, volgens het CBS.

Amsterdam heeft van alle gemeenten de hoogste inkomsten uit toeristenbelasting, bijna 37 miljoen euro in 2013. Dat is ook niet zo gek, want van Amsterdam heeft ook de grootste toeristenstroom van Nederland. Jaarlijks bezoeken zo’n 5 miljoen toeristen de stad.

Parkeren is duur in grote steden en Zeeland

Betaald parkeren is in een flink aantal gemeenten de normaalste zaak van de wereld. Het is na toeristenbelasting de snelst stijgende inkomstenbron onder de gemeentelijke heffingen. De cijfers van het CBS laten ook zien hoeveel parkeerbelasting er per inwoner per deelgebied (de zogenaamde COROP-regio’s) per jaar geïnd wordt. Groot Amsterdam staat op nummer 1: in 2013 verwachten de gemeenten in die regio per inwoner 131 euro aan parkeerbelastingen binnen te harken. De agglomeratie Haarlem is ook duur: in 2013 88 euro per inwoner. Daarna volgen de regio’s Alkmaar en omgeving (55 euro per inwoner), Zeeland (uitgezonderd Zeeuws-Vlaanderen, 54 euro per inwoner), agglomeratie Den Haag (51 euro per inwoner) en Groot Rijnmond (48 euro per inwoner). Parkeren is stukken goedkoper in het noorden van het land: Delfzijl en omgeving verwacht in 2013 0 euro per inwoner aan parkeerbelastingen. In Oost-Groningen is de verwachting 7 euro per inwoner en in Noord-Drenthe 8 euro per inwoner.

Wie denkt dat parkeren het duurste is in grote steden, heeft gelijk. Inwoners van steden met meer dan 250.000 mensen betalen twee keer zoveel per jaar als inwoners van steden met een bevolking tussen de 150 en 250 duizend. Ook zijn de parkeerbelastingen per inwoner in grote steden met 30 euro gestegen ten opzichte van 2008, een stijging van 30 procent.

De grafiek hieronder laat zien hoeveel euro per inwoner per jaar er aan parkeerbelastingen geïnd wordt naar gemeentegrootteklasse.

  1. 1

    Parkeerbelasting wordt voor een groot deel betaald door niet-inwoners. Grotere steden hebben een centrumfunctie en trekken dus mensen van buiten. Nogal wiedes dat de parkeerbelasting per inwoner hoger is.

  2. 2

    Vergeet de parkeerbonnen niet.
    In mijn gemeente negentig euro.
    De club die die uitschrijft heet “Parkeerservice’.
    Net zo’n woord als ‘hervormen’, inmiddels.

  3. 4

    @1 Mensen die in die steden wonen, hebben toch ook auto’s? Die moeten ook parkeerbelasting betalen. Weliswaar niet aan de meter, maar een parkeervergunning is niet gratis.

  4. 5

    Dat begrijp ik, maar aangezien een groot deel van de parkeerbelasting opgebracht wordt door bezoekers -en meer naarmate de stad populairder wordt, ben je met een vergelijking van opbrengst per inwoner appels en peren aan het vergelijken.

    Net zoals een vergelijking van toeristenbelasting per inwoner een beetje vreemd is.

  5. 6

    Ik snap ook niet helemaal waar je naar toe wilt. Een parkeervergunning zou je bovendien kunnen zien als het verleggen van de kosten van grond naar de gemeente toe.

    Een parkeerplaats bezitten dan wel huren kost namelijk ook geld.

  6. 7

    Het kan best zijn dat de staat van sommige huizen tranentrekkend is, maar om de OZB daarom ontroerend zakenbelasting te noemen in plaats van onroerendezaakbelasting?

  7. 8

    @4: “Mensen die in die steden wonen, moeten ook parkeerbelasting betalen.”

    Lang niet altijd, ook in de stad is parkeerruimte nog vaak gratis of tegen een laag tarief, waaruit handhaving nauwelijks betaald kan worden. Parkeerkelders zijn vaak per m2 het duurste van het hele pand en zelden kostendekkend.

    De titel “autobezitters spekken de gemeentekas” klinkt aardig maar is misleidend, “autobezoekers spekken de gemeentekas”

  8. 10

    Parkeerde laatst een paar uurtjes in Apeldoorn. Moest ruim 10 euro lappen. In APELDOORN, of all places. Het is overal de spuigaten uitgelopen.

  9. 11

    Dus parkeren is bijna een melkkoe voor de gemeente, maar het bevoorradend verkeer raakt een ondergeschoven kindje.

    Ik ben er een tijd mee bezig geweest in Amsterdam. Iedere dag staat het bijvoorbeeld vol met vrachtwagens en bestelbussen op het stukje Damrak-Prins Hendrikkade. Om van daar de Zeedijk e.d. te bevoorraden.

    Zij moeten maar parkeren op fietspaden, stoep of terras of soms midden op de weg. Langzaam verkeer heeft het nakijken en het is bovendien ontzettend gevaarlijk.

    Toch heeft het bevoorradend verkeer zijn economische nut. Immers, zonder voorraad geen horeca.

    Gemeente Amsterdam heeft daar onlangs wél staanplaatsen voor toeristenbussen geplaatst. Ander verkeer mag hier niet op. Deze plekken zijn voor bussen die enorm vervuilen en voor toeristen die maar een halve dag in de Amsterdamse binnenstad blijven. (Meer dan ca. 25,- geven ze niet uit, waarvan 10,- voor de rondvaartboot).

  10. 12

    Ik heb trouwens ook wel mijn bedenkingen bij de conclusie in de titel. Het lijkt mij dat de OZB (of de huizenbezitter zo je wil) de gemeentekas vooral spekt. De toename (in de afgelopen vijf jaar) van toeristenbelasting en parkeerbelasting samen (194 miljoen) is aanmerkelijk kleiner dan die van de OZB (669 miljoen). Dat lijkt me trouwens des te opmerkelijker gezien de ontwikkeling van de waarde van huizen in de betreffende periode.

  11. 13

    @11: Dat klinkt als een goede dienst van de gemeente aan de plaatselijke ondernemers dan: €25 * 50 * 2 = €2500/dag per busparkeerplaats.

  12. 14

    Gelukkig heb ik sleutels van bepaalde hekken die mij in staat stellen om in elk centrum van elke (grotere) stad gratis te parkeren.

  13. 19

    Gezien het aantal automobilisten dat onze binnensteden nog steeds dagelijks in bezit neemt met hun hinderlijke, vervuilende en ontsierende dozen valt het nogal mee met die parkeergelden. Als je iedereen die er woont plus het bevoorradend verkeer een vergunning levert en de rest buitensluit zou het daar een stuk aangenamer worden. Maar het zal niet gebeuren, want de gemeentes hebben het geld meer dan ooit hard nodig.

  14. 21

    @19

    Waarom zou je -want dat is wat een vergunning feitelijk doet- mensen een recht geven op parkeren onder de marktprijs? Ruimte binnen steden is schaars en zou dus duur moeten zijn. Maar parkeren kan je voor in essentie een schijntje. Parkeren is feitelijk nog veel te goedkoop.

  15. 23

    Flink lappen voor je auto parkeren of de binnenstad mijden. Ik kies meestal voor het laatste. Hebben die gemeentebestuurders niet door dat ze de economie van zo’n binnenstad kapot maken? Ga ik liever naar een winkelcentrum met grote gratis parkeerplaats of naar een kleinere plaats zonder melkkoetjes.