Spaanse crisis biedt Europa kansen

  De crisis over het onafhankelijkheidsstreven van Catalonië is mede veroorzaakt door het strenge bezuinigingsbeleid dat Spanje kreeg opgelegd door de EU na de ineenstorting van de banken, betoogt Yannis Varoufakis, voormalig minister van Financiën van Griekenland en oprichter van de beweging Democray in Europe (DiEM25) The Catalan question has deep historical roots, as does nationalism more broadly. But would it have erupted the way it recently did had Europe not mishandled the eurozone crisis since 2010, imposing quasi-permanent stagnation on Spain and the rest of the European periphery while setting the stage for xenophobia and moral panic when refugees began crossing Europe’s external borders? Varoufakis geeft als voorbeeld de vergeefse poging van de nieuwe  burgemeester van Barcelona Ada Colau om de gevolgen van de financiëel-economische crisis voor de zwaarst getroffen inwoners te verzachten. Among Colau’s commitments to the people of Barcelona was a local tax cut for small businesses and households, assistance to the poor, and the construction of housing for 15,000 refugees – a large share of the total number that Spain was meant to absorb from frontline states like Greece and Italy. All of this could be achieved while keeping the city’s books in the black, simply by reducing the municipal budget surplus. Alas, Colau soon realized that she faced insurmountable obstacles. Spain’s central government, citing the state’s obligations to the EU’s austerity directives, had enacted legislation effectively banning any municipality from reducing its surplus. At the same time, the central government barred entry to the 15,000 refugees for whom Colau had built excellent housing facilities. Progressive, anti-nationalist Catalans, like Colau, find themselves squeezed from both sides: the state’s authoritarian establishment, which uses the EU’s directives as a cover for its behavior, and a renaissance of radical parochialism, isolationism, and atavistic nativism. Both reflect the failure to fulfill the promise of shared, pan-European prosperity. Varoufakis schrijft dat deze crisis Europa de kans biedt andere wegen in te slaan. Een ander financieel-economisch beleid en een beleid dat meer decentralisatie mogelijk maakt. The Catalonia crisis is a strong hint from history that Europe needs to develop a new type of sovereignty, one that strengthens cities and regions, dissolves national particularism, and upholds democratic norms. The immediate beneficiaries would be Catalans, the people of Northern Ireland, and maybe the Scots (who would in this manner snatch an opportunity out of the jaws of Brexit). But the longer-term beneficiary of this new type of sovereignty would be Europe as a whole. Imagining a pan-European democracy is the prerequisite for imagining a Europe worth saving.

Door: Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Zesde ambtenaar Flint wordt aangeklaagd

De procureur-generaal van Michigan heeft laten weten dat ze dr. Eden Wells gaat aanklagen wegens dood door schuld. Wells was de ‘chief medical officer’ van de staat Michigan.

Eerder dit jaar werd ze al aangeklaagd wegens obstructie van de rechtsgang omdat ze onderzoekers zou hebben geprobeerd te misleiden.

In 2014 gaf gouverneur Rick Snyder speciale ambtenaren bijzondere bevoegdheden om in de grijpen in de financieel noodlijdende stad Flint. Die verlegden de watervoorziening van Detroit naar de rivier de Flint. Dat zou de stad geld besparen.

Steun ons!

De redactie van Sargasso bestaat uit een club vrijwilligers. Naast zelf artikelen schrijven struinen we het internet af om interessante artikelen en nieuwswaardige inhoud met lezers te delen. We onderhouden zelf de site en houden als moderator een oogje op de discussies. Je kunt op Sargasso terecht voor artikelen over privacy, klimaat, biodiversiteit, duurzaamheid, politiek, buitenland, religie, economie, wetenschap en het leven van alle dag.

Om Sargasso in stand te houden hebben we wel wat geld nodig. Zodat we de site in de lucht kunnen houden, we af en toe kunnen vergaderen (en borrelen) en om nieuwe dingen te kunnen proberen.

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

NAM over gas op Springtij, een reality check

OPINIE - Op het duurzame festival Springtij dat Wouter van Dieren ieder jaar organiseert, waren zoals vanouds, veel mensen uit de gassector aanwezig. Bedrijven als NAM, Gasterra en Gasunie sponsoren het festival en leveren een actieve bijdrage aan het programma. Reden voor Peter Kodde van Milieudefensie om in deze gastbijdrage het verhaal van NAM aan een realiteitscheck te onderwerpen.

Aan de ene kant is het heel mooi dat bedrijven uit de gassector het duurzame festival Springtij steunen en er aanwezig zijn. Ik hoop dat de mensen uit de gassector door de discussies en workshops meer zijn gaan nadenken over hun eigen rol in de energietransitie en bijvoorbeeld goed hebben geluisterd naar de prikkelende bijdrage over het Carbon Budget van de Britse energie-expert Jeremy Leggett.

Ik vrees echter dat de gassector er vooral aan tafel zat om haar eigen belang te promoten. De gassector een massieve PR campagne opgezet met als kernboodschap: aardgas heeft een rol te spelen in de energietransitie, we gaan voorlopig niet zonder kunnen en aardgas is de schoonste vorm van fossiele brandstoffen. Naar mijn mening slaat het verhaal van de gassector op een aantal plekken de plank mis. De bijdrage van de NAM aan Springtij was daar een exemplarisch voorbeeld van. Speciaal voor de bezoekers van Springtij en de medewerkers van de NAM heb ik het verhaal van de NAM van de nodige kanttekeningen voorzien. Het verhaal van de NAM is geciteerd, mijn commentaar staat er tussen.

Foto: Gandalf's Gallery (cc)

Kunst op Zondag| Sterfbed

In beeldende kunst is het doodsbed een genre apart, schreven we vorige keer. U zag toen piëtas: de armen van een moeder of van een geliefde vormen een laatste rustplaats voor de overledene.

Aanwezig zijn bij het sterven, de laatste adem, de eerste uren na de dood, de opbaring, het zijn geen unieke momenten, maar wel minstens zo bijzonder als het bijwonen van een bevalling. Dat laatste heb ik nooit meegemaakt, dat eerste al vaker en het is elke keer een totaal andere ervaring.

Het doodsbed, het sterfbed, is in de kunst ook niet uniek, maar wel met grote verschillen als het gaat om religieuze iconen en wereldlijke bekenden of gewone stervelingen. Het is een apart soort portretkunst. Zelden zie je een poging het sterfproces zelf uit te beelden. De emoties van de nabestaanden willen nog wel eens toegevoegd worden aan het intieme, verstilde doodsbed.

De maagd Maria is beslist niet eenzaam gestorven.
Caravaggio – De dood van Maria, 1605 – 1606.
cc Flickr Steven Zucker photostream Caravaggio, Death of the Virgin

Kindersterfte zie je tegenwoordig amper meer op schilderijen, maar vaker in persfoto’s. Het is de wereld nog niet uit. Bij  Matthijs van den Bergh lijkt het Jongetje op zijn doodsbed (1658) meer van een weldoorvoede, serene rust.

Foto: Pete (cc)

Het regent meer in Nederland

DATA - Een totaal verregende dag en de familie van huis. Goed moment om eens een dataklusje dat al een tijd op de plank lag af te ronden.
Aanleiding was dit artikel over toenemende extremen als gevolg van klimaatverandering. In een recente discussie over toenemende kans op regen en toenemende kans op extreme regenval bleek de data van bijvoorbeeld alleen De Bilt weinig uitsluiting te geven.
Maar er is data beschikbaar van ruim 430 weerstations. Daarmee zou toch de tweede grafiek uit het artikel reproduceerbaar moeten zijn. En dan is misschien ook zichtbaar of we die verschuiving in Nederland kennen.

En jawel, die verschuiving blijkt zichtbaar te zijn.


De verschuiving is subtiel, maar de periode 2000-2017 kent meer dagen met regen en meer dagen met meer regen dan de periode 1951-1999. Omdat het plaatje met een logaritmische schaal werkt (anders zie je het verschil niet) vertekent het beeld stevig.
Daarom is een variant waarin alleen het verschil tussen de twee reeksen in procentpunten zichtbaar is duidelijker.

Heel plat gezegd, de kans dat op een dag in Nederland 2 of minder millimeter regen valt is gedaald van 74,8% naar 72,9%. En de kans op een dag met 20 of meer millimeter neerslag is met 0,3 procentpunten gestegen, oftewel ~1 dag per jaar extra.
Dus ja, het wordt natter in Nederland.

Doneer!

Sargasso is een laagdrempelig platform waarop mensen kunnen publiceren, reageren en discussiëren, vanuit de overtuiging dat bloggers en lezers elkaar aanvullen en versterken. Sargasso heeft een progressieve signatuur, maar is niet dogmatisch. We zijn onbeschaamd intellectueel en kosmopolitisch, maar tegelijkertijd hopeloos genuanceerd. Dat betekent dat we de wereld vanuit een bepaald perspectief bezien, maar openstaan voor andere zienswijzen.

In de rijke historie van Sargasso – een van de oudste blogs van Nederland – vind je onder meer de introductie van het liveblog in Nederland, het munten van de term reaguurder, het op de kaart zetten van datajournalistiek, de strijd voor meer transparantie in het openbaar bestuur (getuige de vele Wob-procedures die Sargasso gevoerd heeft) en de jaarlijkse uitreiking van de Gouden Hockeystick voor de klimaatontkenner van het jaar.

Closing Time | Daniel Brandt

Op zijn eerste net uitgebrachte album Eternal Something combineert Daniel Brandt moderne klassieke muziek met elektronische muziek met een belangrijke rol voor percussie. Klinkt als het Brandt Brauer Frick ensemble – Brandt is de percussionist van het naamgevende trio – maar dan beter: meer gevarieerd, gelaagd, meeslepend en soms hypnotiserend.

SG-café zondag 08-10-2017

Dit is het Sargasso-café van zondag 08-10-2017. Hier kan onder het genot van een virtueel drankje, nootje en/of kaasplankje alles besproken worden wat elders off topic is.

SG-café zaterdag 07-10-2017

Dit is het Sargasso-café van zaterdag 07-10-2017. Hier kan onder het genot van een virtueel drankje, nootje en/of kaasplankje alles besproken worden wat elders off topic is.

Lezen: Bedrieglijk echt, door Jona Lendering

Bedrieglijk echt gaat over papyrologie en dan vooral over de wedloop tussen wetenschappers en vervalsers. De aanleiding tot het schrijven van het boekje is het Evangelie van de Vrouw van Jezus, dat opdook in het najaar van 2012 en waarvan al na drie weken vaststond dat het een vervalsing was. Ik heb toen aangegeven dat het vreemd was dat de onderzoekster, toen eenmaal duidelijk was dat deze tekst met geen mogelijkheid antiek kon zijn, beweerde dat het lab uitsluitsel kon geven.

Vorige Volgende