Uitgelicht

De PVV onderzoekt een misstand: laten we ze helpen

De PVV onderzoekt een misstand: laten we ze helpen CROWDSOURCING - Help de PVV een handje een vreselijk misstand uit de wereld te helpen. Geef je loodgieter aan! (meer...)

KlikTV

Functionele wreedheden

Functionele wreedheden LEZING - Is de staatsterreur van Assad in Syrië goed te praten vanuit de machiavellistische ethiek? Als het zo is dat de slachting van tientallen, zo niet honderden burgers tegelijk door de machthebbers te verantwoorden is met Machiavelli (meer...)

BBC spoort internet trol op

BBC spoort internet trol op TROL - De BBC spoorde een notoire internet trol op. Zo zien ze er dus uit. (meer...)

Oproep

Vrijwilligers gezocht voor groot armoedeproject

Vrijwilligers gezocht voor groot armoedeproject OPROEP - Waar vallen de klappen van de crisis? Welke gemeenten en welke maatschappelijke groepen worden het hardste getroffen? Help Sargasso mee om daar inzicht in te krijgen in een vernieuwend project. (meer...)

Schuldencrisis

De alternatieve inbedding van de Griekse crisis

De alternatieve inbedding van de Griekse crisis OPINIE - De Griekse staat is nooit onafhankelijk geweest, dat was en blijft een onoverkomenlijk probleem. (meer...)

Het echte probleem van Griekenland

Het echte probleem van Griekenland Het echte probleem van Griekenland is niet economisch. Het is de onmogelijkheid om te hervormen. Het stroprige en opgeblazen staatsbestel maakt iedere poging tot verandering een Herculische taak en maakt iedere politieke belofte bij voorbaat een loze, stelt (meer...)

Data

Migratiepatronen verbeeld

Migratiepatronen verbeeld MOOI - Ja, saaie kop, maar het filmpje mag er zijn. Ieder jaar verhuizen 300.000 Noren. Hoe zien die verhuisbewegingen eruit als je ze door de datamolen haalt? Wat je krijgt is een soort Noorwegen van Boven. (meer...)

Vrijwilligers gezocht voor groot armoedeproject

Vrijwilligers gezocht voor groot armoedeproject OPROEP - Waar vallen de klappen van de crisis? Welke gemeenten en welke maatschappelijke groepen worden het hardste getroffen? Help Sargasso mee om daar inzicht in te krijgen in een vernieuwend project. (meer...)

Kennis

Functionele wreedheden

Functionele wreedheden LEZING - Is de staatsterreur van Assad in Syrië goed te praten vanuit de machiavellistische ethiek? Als het zo is dat de slachting van tientallen, zo niet honderden burgers tegelijk door de machthebbers te verantwoorden is met Machiavelli (meer...)

Evolutie in een reageerbuis

Evolutie in een reageerbuis ONDERZOEK - Hoe is meercellig leven ontstaan? Recent onderzoek met bakkersgist, verbluffend eenvoudig in opzet, schijnt een nieuw licht op deze belangrijke overgang van ééncellig naar meercellig leven. (meer...)

Advertentie

Boeken

De man die niet begraven wilde worden

De man die niet begraven wilde worden RECENSIE - En nu zijn Nora en de meisjes weg. Ham is dood. Ik heb geen werk meer. En dat ik geen leven heb gehad met Awatif, ook dat is mijn schuld. Alles dreigt in vlammen op te (meer...)

Boekrecensie – Niemand in de stad

Drinken, feesten, luieren. Typische studenten spelen de hoofdrol in ‘Niemand in de stad’, de tweede roman van Philip Huff. Maar onder het studentikoze laagje schuilt meer. Vaders en verliefdheid leggen de echte basis van de vriendschap tussen de (meer...)

Politiek

Verzetsstrijder Arondeus en vrijheidsheld Hero

De PVV domineert wederom de discussie over de Arondeuslezing. Provinciale politici weten niet wat ze ermee aan moeten, maar er is een uitweg. (meer...)

Verbinden ja, maar liever geen moskee

ANALYSE - Amsterdam-Oost zegt problemen te hebben met de activiteiten van twee moskeeen, maar waarom, dat blijft onduidelijk. (meer...)

Muze

Stambomen en mobiles

Stambomen en mobiles COLUMN - Zelden waren Wetenschap en Kunst zo met elkaar verweven als in de periode van renaissance tot en met verlichting. Sindsdien zijn ze uit elkaar gedreven: wetenschappers specialiseerden zich ad absurdumen kunstenaars staarden meer en meer naar (meer...)

Heksenjacht door de Kleine IJstijd

Heksenjacht door de Kleine IJstijd COLUMN - Aan het begin van de Kleine IJstijd waren er veel heksenvervolgingen. Dit leidde tot een nieuw genre in de schilderkunst: heksenschilderijen (meer...)

Informatiemaatschappij

Revolutionair lol trappen op het internet

Revolutionair lol trappen op het internet ANALYSE - De online sociale beweging Anonymous maakte het leven van tieners kapot met treiterij, maar schoot Tunesiërs te hulp toen Ben Ali’s regime de Jasmijnrevolutie probeerde neer te slaan. Hoe werkt deze ongrijpbare beweging, zonder formele leiders, (meer...)

Google gaat ook censureren

De belofte van vrije wereldwijde communicatie via het internet wordt steeds moeilijker haalbaar. Nationale wetgeving en bedrijfsbelangen domineren. (meer...)

Leven

Aantallen huilende mensen

DOOD - Enige tijd geleden vroeg mijn vrouw me welke muziek er op mijn begrafenis gedraaid moet worden. Er was een aanleiding voor de vraag, maar die kan ik me niet meer herinneren. Ik geloof niet dat ik (meer...)

Moppen over Homs

COLUMN - Wat me aan de huidige politieke situatie opvalt, is het ontbreken van een equivalent van Links lachen. Dat komt niet doordat de mop als genre is gestorven en het komt ook niet door gebrek aan humor (meer...)

Sociaal

Verbinden ja, maar liever geen moskee

ANALYSE - Amsterdam-Oost zegt problemen te hebben met de activiteiten van twee moskeeen, maar waarom, dat blijft onduidelijk. (meer...)

Het nieuwe CDA en de schrijnende gevallen

OPINIE - Waarom moest voor Sahar en Mauro maandenlang een waar mediaoffensief op touw gezet worden, terwijl Abdul redelijk in de luwte snel zijn verblijfsvergunning herkreeg en hij hier mocht blijven met zijn kinderen? (meer...)

Media

Brief aan Willem Holleeder

BRIEF - Nu de terrorwinter des doods definitief lijkt ingetreden, moest ik opeens aan u denken. Ik kreeg een soort Home Alone (Lost in New York)-achtig beeld waarbij u á la Kevin McAllister doelloos door het besneeuwde park (meer...)

Trouw met mij

Trouw met mij VERHAAL - Evlen benimle is de Turkse versie van datingshows als Take me out. Maar hier gaat het niet om een gezellig avondje uit, maar om de real deal. Er zal getrouwd moeten worden. (meer...)

Rechtsstaat

Alan Turing: als de geschiedenis het recht raakt

Alan Turing: als de geschiedenis het recht raakt OPINIE - De veroordeling van Alan Turing, in de vroege jaren vijftig, was en is een schande. Toch krijgt hij geen eerherstel, tenminste niet officieel. Revisionisme is ongewenst, maar kun je zo'n dwaling wel laten voortleven? (meer...)

KSTn | Verbod op gelaatsbedekkende kleding

KSTn | Verbod op gelaatsbedekkende kleding ANALYSE - De teksten van het wetsvoorstel voor het boerkaverbod zijn bekend. De tekst is juridisch wankel, de doelstelling dubieus en de Raad van State was ook tegen. Maar vormt u zelf maar een oordeel. (meer...)

Wereld

Arabische Lente slaat Palestijnen niet over

ANALYSE - De Arabische Lente lijkt voorbij te gaan aan de Palestijnen. Toch gebeurt er wel degelijk iets: Hamas en Fatah lijken naar elkaar toe te groeien. (meer...)

Rosenthal doet het weer

Rosenthal doet het weer ANALYSE - Minister Uri Rosenthal blokkeert weer een kritische internationale verklaring over Israel. Waar maakt hij zich eigenlijk zo druk om? (meer...)

Leesvoer

Woest over inzage VS in internationale betalingen

Vandaag kwam het bericht naar buiten dat de Verenigde Staten al vijf jaar geleden heeft afgedwongen dat ze inzage heeft in alle internationale financiële transacties die via SWIFT lopen, dat is dus al het betalingsverkeer tussen personen en organisaties in verschillende landen. De VS geven aan deze informatie nodig te hebben voor de opsporing van terrorisme en de financiers daarvan.
Initieel ging mijn boosheid uit naar de VS. Alweer een geheim programma waarmee de privacy van mensen verder aangetast wordt. Die boosheid ging echter over in berusting.
Maar toen kwam een tweede, veel sterkere woede opzetten. En die woede richt zich op Europa in het algemeen en de Nederlandse regering in het bijzonder. Het is één ding dat de Amerikanen dit doen. Het is iets heel anders dat Europa en NL toestaan dat de VS vrijelijk toegang hebben tot onze financiële transacties. Dat schaadt niet alleen ons recht op privacy. Dat schaadt ook nog eens het vertrouwen in het bankwezen. Dat kan je als regering toch niet zomaar toestaan? En mocht men er niets van af weten, zoals het geval schijnt te zijn met de banken, dan is het helemaal een schande. Wie komt er hier in Europa dan op voor mijn rechten? Wie bewaakt het bankgeheim en onze rechtstaat?
Ziedend ben ik. Ik wacht op een verklaring vanuit Den Haag.


  1. 001
    heidekonijn | 23 juni 2006 | 21:50

    Waarom den Haag en niet Brussel? United we stand, devided we carry slippers.

  2. De maatschappij is een ui gewaardeerde Steeph. De schil na ons weet alles, ietwat naieve gedachte dat (U en ik) enige privacy hebben. Tis vrijdag, geniet net zoals ik van onze vermeende “vrijheid”.

    Google cache kopen?

  3. Ja maar het terrorisme hè? En dat terwijl volgens Cheney 1% verdenking al voldoende is om “op te treden”. Dat, gevoegd bij het feit dat Amerikaans optreden doorgaans neerkomt op liquideren zonder vorm van proces, en er gaan nog heel wat onschuldige doden vallen. En de Nederlandse regering en Tweede Kamer maar braaf ja en amen blijven knikken…

  4. 004
    Jan des Bouvrie | 23 juni 2006 | 22:17

    Steeph: helemaal mee eens. Europa en Nederland moeten nou eens ophouden met altijd maar alle fratsen van de Amerikanen te faciliteren. Eerst dat gezeik dat je drie kantjes informatie tot en met behaalde zwemdiploma’s en de datum van je eerste zoen moet invullen om in het vlieguig naar de VS te mogen, daarna dat gezeur over al die CIA vluchten op Europees grondgebied en nu dit weer. Dan maar wat mindere relaties. Dan maar weer visumplicht over en weer. Zo’n vaart zal dat laatste trouwens toch niet lopen: daarvoor zijn de economische belangen veel te groot.

  5. 005

    Dat is dan nummer 1 van “aan welke geheime Memorandums of Understanding is Nederland gehouden”. Nummertje 2, bepaalde douaneinspecties op bepaalde vliegtuigen, convooien, treinen, schepen, gelabelde kisten niet uitvoeren.

  6. 006

    Nederland is een vazalstaatje van het USimperium.
    Ook hier maakt niemand die enige macht heeft zich druk over het afschaffen van mensenrechten, democratie en rechtstatelijke beginselen.
    Gisteren keuvelde men met GWB over Guantanamo, maar vandaag maken we ons weer grote zorgen om de betaling van de vergrijzing of over Rita die het al dan niet met Marco cs wil doen.

  7. Niet boos worden, n i e t b o o s w o r d e n……
    tisnie goed voor je hart en voor je het weet sta je “Yankee go home, bemoei je met je eigen k..tyank!” te roepen voor de Amerikaanse ambassade en nog voor je geklameerd en wel naar huis wil krijg je een bom op je hoofd. Of, als het meevalt, wordt je gearresteerd wegens het beledigen van een bevriende natie.
    Richt die partij nou maar op waar je het laatst over had en met steun van de world wide web nemen we dan onze eigen maatregelen wel.
    (tis natuurlijk idioot wat ik hier schrijf maar mijn pilletjes zijn op…..)

  8. Ik heb toch sterk het vermoeden dat hier, in merendeel, naar de oppervlakte wordt gekeken en bij een vaag soort gevoel van onvrede maar weer eens gezeken wordt naar de VS. Eenvoudig hè, to’n platte kijk..goh dat lucht op. Vergeet U niet dat de bond, alsmede uitwisseling van gegevens, binnen de systemen sterk is.

    Bankwezen..*kuch*, indien u daar belangstelling voor heeft wil ik wel een boekje van open doen (intern dan hey)

    Er komt een moment wellicht dat mijn balans door gaat slaan.

  9. @Larie: Het was in ieder geval juist niet mijn intentie om nu met de vinger naar de VS te wijzen. Indachtig uw eerdere opmerkingen ;-) wijs ik nu met een dikke middelvinger richting deze kant van de plas.

    Verder is juist zo lekker om dit op te schrijven. Dan ben ik er ff vanaf voor het weekend.

    @Peter: Bezig. Valt nog niet mee om een goede basis te leggen. Zeker niet als je er bij werkt.

    @Larie: Het bankwezen is voor mij ook geen onbekende.

    @mescaline: Daar ben ik ook zo bang voor.

  10. Larie: we worden geacht mee te werken aan oorlogen en bovendien allerlei openlijke inbreuken op onze privacy en rechten toe te staan, dat alles om “onze beschaving” te redden, maar intussen wordt die beschaving veel sneller afgebroken door onze eigen “leiders” dan de invloeden van buitenaf het zouden kunnen. Dat stemt toch op zijn minst droef…

  11. 011

    Larie: IK vind het erg laag van je om een grove privacyschending af te doen als amerikabashen!

  12. 012

    Eigenlijk heb ik weinig tegen geheime Memorandums die binnen de wet blijven. Dat mag de 2e kamer voor mij bepalen en controleren.

    Maar als er in het geheim illegale zaken (tegen de wet in) worden toegestaan, dan heeft niemand mijn mandaat.

    Althans, ik dacht dat zoiets de afsrpaak was in een democratie. Correct me if I’m wrong.

  13. 013

    geldzaken zijn internationaal, zeker met nederlandse banken met grote aandelen in US market weten ervan.. wat niet deert he…

  14. @Bismarck: Uw reactie stelt me enigszins teleur, ik schets slechts het mondiale karakter van privacy-inbreuk en benadruk dat het richten van pijlen naar de VS wellicht een afleidingsmanouvre kan zijn. Het scheppen van een gemeenschappelijke vijand is zo Machiavelli of Baader Meinhof zoals U wilt. Ik trap daar niet in.

    Ik ben ook droef gestemd hr Eric maar realiseer me dat dit gegeven, geen privacy hebben, van alle tijden is.

    @Mescaline, bij deze heeft de webmeester mijn toestemming om U mijn E-mail adres te geven. Morgen, bij frisse dag doe ik graag een boekje open over privacy in ons land omdat ik prijs stel op uw mening.

  15. @mescaline: Onderliggende info van landsbelang wordt in de tweede kamer aan fractieleiders getoond mits enige secretie zeker is gesteld. Mij valt het op dat in spannende tijden de fractieleiders ineens publiekelijk “anders” gaan formuleren.

  16. @Steeph: Een bijzonder ontspannen weekend toegewenst. Ik ben wat krakkemikkeg/te losse pols qua uitspraken maar volgens mij lopen we op hetzelfde pad.

    Ik schrik mij een hoedje wat de Banken aan info hebben momenteel. Dat is nu iets waar ik woedend over kan worden.

  17. 017

    Klinkt als mums the word @Larie. Don’t like it very much, maar ga niet overde. Ik zeg alleen dit: panzerfaust.org rockt.

  18. Krakkemikkig, natuurlijk. Ma..het is nog steeds 29 graden (Fohn) en mijn vingers grijpen naast de toetsen en het is feest rondom vanwege de bal.

    AD, spreek uit AA Deeh (soort van Zwiterduits adieu).

  19. 019

    hadieuw ;)

  20. Panzerfaust verdient het kroontje. Gericht schot, klein gaatje maar groot effect. Ik volg deze site eigenlijk na vernoemen in “battle of the blogs”.

    ps: Er zijn momenten dat ik DP mis.

    [URL=http://img88.imageshack.us/my.php?image=taikosiispanzerfaust1qj.jpg][IMG]http://img88.imageshack.us/img88/2535/taikosiispanzerfaust1qj.th.jpg[/IMG]

  21. @Larie: Privacy is hier niet de kern van de zaak. Het feit dat er steeds een grens opgeschoven wordt omdat men dit kennelijk in het belang van “het volk” vindt, zonder dat “het volk” hier maar enige democratische controle op kan uitoefenen, dat is een ernstig probleem.

    Oh, en het komt niet vaak voor, maar ik vermoed dat ik je nu even naïef kan vinden:
    [i]“Ik schrik mij een hoedje wat de Banken aan info hebben momenteel. Dat is nu iets waar ik woedend over kan worden.”[/i]
    Alleen banken Larie? Wat dacht je van grootgrutters, gespecialiseerde marketing bedrijven, verzekeraars, luchtvaartmaatschappijen, leasebedrijven, etc etc etc….

    (Maar waarschijnlijk wist je dat toch wel)

  22. 022
  23. 023

    Hun valse intenties. niet wat je dacht wat je kreeg waar je voor tekende en betaalde.
    Mijd waar mogelijk: Ohra, KPN, NUON.

  24. 024

    Pfff. dat stelletje slappelingen hier in Europa, karakterloze types allemaal. Kijk maar naar onze bibberende minister-president als hij op bezoek is in Washington en je weet genoeg. De Engelsen en de Fransen zitten zelfs elkaar vliegen af te vangen bij Airbus ( CIA..? want de belangen van Boeïng moeten veilig gesteld worden).

  25. 025

    Steeph, op wie heb je gestemd bij de laatste verkiezingen ?

  26. 026

    …en daarom heb ik met hart en ziel tegen de Europese Grondwet gestemd. Vroegâh had je nog staatslieden, nu klootzakken met een declaratie-cultuur in Europa.

  27. Als je ziedend bent, ga je actie ondernemen. Dit is alleen maar flauwe praat.

  28. 028

    @Zapruder_Inc, daar hoort dit bij, nog steeds niet begrepen?

  29. 029

    overzees verhaal, terug naar de onze..

  30. 030
  31. 031
    Yevgeny Podorkin | 24 juni 2006 | 11:41

    Volgen internationale financiële transacties van vermeende terroristen na 9/11 was bekend en de beste bestrijdingsmethode. Maarrr,…aftappen álle internationale financiële transacties van Swift? CIA kan dus willekeurig wie rechtstreeks monitoren en vervolgens knippen en scheren? Ook mevrouw v.d. Laan tijdens haar geheime tête-à-tête met Pedro aan de Turkse rivièra? Klaar ben je!!

    @ Ruud Oost
    ”stelletje slappelingen hier in Europa, karakterloze types allemaal, daarom heb ik met hart en ziel tegen de Europese Grondwet gestemd”??
    Dat de wijsheid ver te zoeken is onder onze staatslieden in deze turbulente tijden ben ik met je eens. Om déze reden tégen stemmen betekent dat die wijsheid in ieder geval niét bij jou te halen is Ruud.

    @Larie
    Was een proefballonnetje van je toch hoop ik Larie? Alle transacties van terroristen of álle transacties…….tja. Terwijl je zo’n 100 draadjes terug nog iets zei waardoor je bij mij niet meer stuk kan: ”diep in mijn gedachten ben ik eigenlijk een….eh…..ben ik eigenlijk een….”,…(vergeten),…’t was tijdens een sollicitatiegesprek,.. help es Larie.

  32. @Henrik: Hoezo die vraag?

  33. 033

    @Yevgeny
    Een Grondwet met allerlei juridische achterdeurtjes om je economie op te hangen aan de amerikaanse economie (zoals Euronext met de Newyorkse beurs samen gaat; met in het achterhoofd een grijpstuiver aan de amerikaanse oorlogs-industrie te verdienen), daar stem je ( als je wijs bent..?) natuurlijk altijd tegen.

  34. 034

    Stond dat in de grondwet? En als die niet is aangenomen waarom is de overname van de beurs dan toch gebeurd? Is het niet gewoon een overname van een bedrijf, net zoals Ahold zijn grootste omzet in de VS haalt?

  35. @AFKAA: Zo letterlijk stond het er niet in. Maar er stond wel een verklaring in dat als een bepaalde type organisatie (bv dierentuinen, woningbouwcorporaties, vliegvelden, busmaatschappijen, energiebedrijven, etc…) in een van de europese landen commercieel gerund werd, het dan eigenlijk niet toegestaan was aan een regering van een land een gelijkwaardig bedrijf binnen de eigen grenzen dan nog vanuit de overheid te subsidieren. Die moeten dan zelfstandig worden. Een eerste stap op weg naar beschikbaarheid op de vrije markt.

  36. 036

    hummm je bent ziedend! had je veel zwart geld dan? en anders waar maak je je druk over?

  37. 037

    belle: Ja dat is de mentaliteit! Het inperken van je burgerrechten is niet zo erg, privacy heb je alleen nodig als je een boef bent. Brave mensen hebben immers niets te verbergen. Een gevaarlijke gedachte die maar al te snel leidt tot een wetboek gelijk een bananenrepubliek.

  38. 038

    Omzet is iets anders dan winst en Ahold is flink belazert door het amerikaanse management. Wat dus miljoenen dollars heeft gekost. We zijn nog steeds de Marshall-hulp aan het terug betalen: MacDonnel Douglas vs. Fokker, aankopen Apaches (ruzie tussen Lubbers en Kohl) etc. etc. Die Amerikanen zijn niet gek!

  39. 039

    Hmmm, dus het is toch niet zo toevallig dat ik dinsdag de FIOD op bezoek krijg ?

  40. 040
    Yevgeny Podorkin | 24 juni 2006 | 12:29

    @ Ruud Oost
    Een slagvaardiger EU had Wall Street misschien nooit nodig gehad! De milde(re) tussenweg Europa (What’s left?) lijkt nu voorgoed afgesneden! VS en China? zullen wel zorgdragen dat Europa dwalend blijft ronddobberen.

  41. @belle: Dit is inderdaad een klassiek argument: Als je niets te verbergen hebt, waarom ben je er dan tegen.
    Persoonlijk is mijn antwoord: PRIVACY!!!! Mijn gegevens, mijn leven, mijn handelingen zijn van MIJ!
    Maar goed er zijn altijd mensen die het straks waarschijnlijk ook acceptabel vinden dat er camera’s in hun huis hangen. Ze doen immers niets illegaals.

    Hier een wat uitgebreider antwoord op een [url=http://www.concurringopinions.com/archives/2006/05/is_there_a_good.html]ander weblog[/url]:
    “If you aren’t doing anything wrong, what do you have to hide?”

    Some clever answers: “If I’m not doing anything wrong, then you have no cause to watch me.” “Because the government gets to define what’s wrong, and they keep changing the definition.” “Because you might do something wrong with my information.” My problem with quips like these — as right as they are — is that they accept the premise that privacy is about hiding a wrong. It’s not. Privacy is an inherent human right, and a requirement for maintaining the human condition with dignity and respect.

  42. 042

    @Yevgeny, vandaar mijn reactie #24, de EU heeft het aanzichzelf te danken.

  43. 043

    @Steeph
    Ik reageerde op Ruud Oost en die had het er over dat de grondwet de europese economie aan de amerikaanse hing. Nogmaals: hoe kan je het als argument gebruiken als het zonder die grondwet ook gebeurd.

  44. 044
    Yevgeny Podorkin | 24 juni 2006 | 12:37

    Ik moet weg,..maar IK heb VOORgestemd om What’s left!

  45. 045

    met een t.

  46. @AFKAA: Sorry, je hebt gelijk. Komt door een fobie die ik vorig jaar heb opgelopen. Daardoor schiet ik af en toe uit de slof.
    Zie mijn reeks over de [url=http://www.sargasso.nl/archief/2005/05/29/dagelijkse-dosis-europese-grondwet-de-conclusie/]EU Grondwet[/url].

  47. 047

    @Steeph
    Dat weet ik wel. Ik heb mijn nick aangepast om het filter te omzeilen.

  48. 048

    @AFKAA #43
    Een grondwet is voor langere termijn en niet voor korte termijn politiek. En is een basis voor de souvereiniteit van een staat. Daar is een grondwet te belangrijk voor, hij is nl. ook voor na ons komende generaties.

  49. @AFKAA: Ah, vandaar. Is ook niet bij te houden zo. Dwalende identiteiten….

  50. 051

    tsjah.. het is ondertussen geen nieuws meer dat dit kabinet kontkusser is van de VS.. schandelijk had iemand gister(23 juni) nova gezien? met die adviseur van henk kamp? wat een walgelijk figuur is dat.. een soort nederlandse neocon ofzo.

  51. 052

    Hoewel zorgelijk, worden de berichten toch teveel opgeklopt en verkeerd geïnterpreteerd. Er wordt nu gedaan alsof SWIFT haar database opstuurt naar de CIA of dat de CIA de lijnen van SWIFT aftapt of dat CIAers de hele dag in het kantoor van de SWIFT systeembeheerder vrijelijk zoekacties uitvoeren op de database. Kul.

    Wat gebeurde was dat de CIA gerichte verzoeken bij SWIFT neerlegde die daarop een zoekresultaat retourneerde. De CIA had zelf dus helemaal geen inzage in ‘alle internationale financiële transacties die via SWIFT lopen’.

  52. @Kalief
    Bij mij bestond de indruk dat de CIA inzage had in de hele database. Maar veel doet het er voor mij ook niet toe. Ik snap niet dat zij deze informatie krijgen, SWIFT is niet van de USA en wel een beetje van mij, dat wil zeggen van mijn bank die in SWIFT participeert. En de bank heeft ten aanzien van mijn bescheiden persoontje wel een geheimplicht. Na het openbaar worden van de telefoontaps zijn maatschappijen aangeklaagd. Ik denk dat dat nu ook zal gebeuren.

  53. 054

    @Steeph

    ik ben gewoon benieuwd op wie je gestemd hebt.
    want je kunt wel lekker verontwaardigd lopen zijn, maar als je stemgedrag dit soort zaken ondersteunt vind ik het krokodillentranen.

  54. @Kalief: Het is onduidelijk tot hoeveel gegevens ze toegang hebben. Ik heb het ook zo zorgvuldig mogelijk geformuleerd. Maar het feit blijft dat ze toegang hebben tot gegevens die verder gaan dan alleen transacties van/naar amerikaanse instellingen/personen. En dat gaat me te ver zonder expliciete behandeling aan deze kant van de plas.

    @Henrik: Laatste keer was het de SP. Maar dat zegt ook niet veel. Want die hebben ingestemd met de recente aanscherping van de anti-terreur wet.
    Ik herken jouw punt wel. Roep het ook vaak. Maar kiezen doe je op basis van een heel breed scala aan punten. Dus soms kies je op basis van een paar hoofdpunten maar moet je accepteren dat andere punten dus niet goed kunnen gaan. Dat neemt dan nog niet weg dat je in het publieke debat dat mag aangeven toch?

Ga naar een thema

Volg ons

  • Twitter
  • Facebook
  • RSS Feed
  • RSS Feed for Comments
  • YouTube

Waan van de Dag

Nieuwste reacties

Actieve discussies

Deel een link