Zwarte Piet nuchter bekeken

OPINIE - De Zwarte-Pietdiscussie laait weer in volle hevigheid op nadat een rechter besloot dat de activisten voor afschaffing misschien toch een punt hebben. Voorstanders van de zwartgeschminkte knecht blijven echter benadrukken dat Zwarte Piet geen racisme is.

Ik kan daar wel in meegaan. Wie zich als Zwarte Piet laat schminken, doet dat niet om zwarte mensen belachelijk te maken, maar om deel te nemen aan een traditioneel Nederlands kinderfeest. Zwarte Pieten zijn niet automatisch racisten.

Tegenstanders benadrukken dat een rijke witte man met een zwarte houseboy niet meer van deze tijd is en dat de figuur van de knecht wel degelijk geworteld is in het slavernijverleden.

En ook daar kan ik wel in meegaan. Piet is niet zwart “van het roet” want daar krijg je geen rode lippen, kroeshaar en oorringen van. En al helemaal geen kek pagepakje zoals huisdienaartjes uit de tijd van Schenkman droegen. De Zwarte Piet die wij vandaag de dag kennen, is een karikatuur van een zwarte slaaf.

Als we nu eens beginnen met elkaars gevoeligheden te erkennen? Dan kom ik op het volgende compromis uit:

Nee, Zwarte Pieten zijn geen racisten en wie Sinterklaas op de traditionele manier viert, is niet automatisch een racist. Maar Zwarte Piet vindt zijn oorsprong in ons slavernijverleden en wordt door een grote groep Nederlanders als kwetsend ervaren.

Dit lijkt me toch alleszins redelijk. Is het dan niet een teken van wellevendheid en van beschaving om aanpassingen te maken? Voor uw kind maakt het niet uit – de periode dat een kind bewust in Sint en Piet gelooft, loopt van pakweg het derde levensjaar tot een jaar of zeven. Dat zijn vier jaartjes. Anders gezegd: als je Piet nu ineens rigoreus zou afschaffen, is er over vier jaar geen kind meer die nog weet wie Zwarte Piet is. En veel kinderen zullen wellicht maar één jaar vragen waar het hulpje van de kindervriend gebleven is.

Maar afschaffen hoeft niet eens. Dit jaar komt de Sint aan met zwartgeschminkte knechten; volgend jaar gewoon met knechten. Roetvegen van de schoorsteen? Hoezo? Hoeveel mensen hebben nou nog een schoorsteen? Zetten uw kinderen hun schoentjes onder de HR-ketel? Nou dan!

Sint Nicolaas heeft hulpjes in dienst. Chinezen, Surinamers, Nederlanders, Oeigoeren – dat boeit niet. Grappige, slimme hulpjes die snoep uitdelen. Alle kinderen vinden een hulpje wat snoep uitdeelt, leuk. Daar hoeven we niet aan te twijfelen en daar is geen grammetje schmink bij nodig.

En zo kan onze traditie weer eeuwen mee, wat leuk is voor iedereen en vooral voor de kleinkinderen van wie nu nog in de Sint gelooft.

(Uitsmijter: zo flexibel kan je met een traditioneel kinderfeest omspringen.)

  1. 4

    Hee, wat leuk, zoals #2 al zegt, de tweede helft van deze wedstrijd. Ik zie wel een verlenging en strafschoppen aankomen.

    Maar serieus. Dit: “Als we nu eens beginnen met elkaars gevoeligheden te erkennen?”

    Nee. Als men nou gewoon eens niet van die tere zieltjes, lange tenen heeft, dwangmatig dingen willen zien die er niet zijn. Man the fuck up, en voel je eens niet zo snel gekwetst. Daar hebben we de christenen, joden en moslims al voor. Moeten we die dan ook maar overal hun zin in geven, omdat ze zich door elke scheet gekwetst voelen?

  2. 5

    @4

    Wat is er mis met rekenschap met elkaar houden?

    En als dat, zoals met ZP gaat gebeuren, inhoudt dat ZP z’n laag schmink kwijtraakt…who cares? Kinderen blijven het sinterklaasfeest net zo leuk vinden. Maar ja, de volwassenen die zich vastklampen aan het behouden van “tradities”…

  3. 6

    @4 en voel je eens niet zo snel gekwetst.

    Lijkt mij een uitstekend idee voor die langetenenhollanders. Iedereen de maat nemen, maar o wee als het te dicht bij huis komt.. Racistische stereotiepen, bedoeld of onbedoeld, zijn niet meer van deze tijd. Get over it!

  4. 7

    Ach ja, en laten we het kinderen verbieden indiaantje te spelen. Laten we geen mexicaantjes op vertrekborden fotosjoppen. Weten jullie wat het probleem is? De wereld is te klein geworden.

  5. 8

    @5: Rekenschap houden met elkaar houdt op op het moment dat je je beperkte wereldbeeld en fixatie aan de rest van de samenleving gaat opleggen. Moeten we op scholen ook maar het creationisme gaan onderwijzen, en dat de aarde maar 6000 jaar oud is, omdat dat in het boekje van een groep fundamentalistische christenen staat?

    @6: Er zit geen greintje racisme in het Sinterklaas-feest. Alleen maar omdat een groepje calimero beroepsjankerts met te veel vrije tijd en media geilheid een cause gevonden heeft, betekent nog niet dat het zo is. Ik heb het in de voorgaande discussie ook al gezegd, maar racisme komt niet voort uit een feestje, maar uit je opvoedng en sociale omgeving. Niemand heeft discriminatoire neigingen jegens donkere mensen gekregen omdat ie Sinterklaas gevierd heeft. En degenen die dat wel claimen, die mogen dat maar gaan bewijzen.

  6. 9

    Ga ik morgen wat mede-atheisten zoeken, eens kijken of we Pasen en Pinksteren kunnen verbieden, of zwaar kunnen aanpassen. Want als atheist voel ik me toch wel zeer gekwetst doordat een christelijk feest nationaal gevierd wordt.

    En als Brabander voel ik me ook zwaar gekwetst dat Nederland veelvuldig als Holland wordt aangeduid. Moeten we ook wat aan doen!

  7. 10

    @7 en @8

    Fallacy much?

    Overigens, @8 .. je ageert wel zo tegen het “gekrakeel” rondom ZP en haalt er religie bij (@4) en nu weer over dat creationisme…het is bijzonder grappig om te constateren dat je een ‘heilig persoon’ (althans: het feest daaromheen) loopt te verdedigen.

    @7
    Nee hoor, o.a. jij wil juist een kleine wereld. Wel zo bekend en veilig. Maar bovenal ‘traditioneel’.

    Wat is het? Angst voor de roe of geen trek aan een zakje zout? ;-]

  8. 11

    @8, nee, rekening houden met elkaar houdt nou juist niet op als jij vindt dat de ander er een bekrompen wereldbeeld op na houdt. Want dat leidt nou juist tot de eindeloze welles-nietes en ‘jamaarhullie’ patstellingen.

    En nee, we hoeven ook niet het creationisme te onderwijzen, tenminste niet als wetenschappelijke theorie, omdat dat een heel ander soort discussie is. Drogreden dus.

    Jouw claim (dat het niet leidt tot discriminatoire neigingen) is overigens ook een claim, die je dus zelf zou moeten onderbouwen. Maar ik denk dat het niet de juiste claim is. Want het is ook relevant of het al aanwezige discriminatoire neigingen versterkt, en/of het zelfbeeld van kinderen met een donkere huidskleur vermindert.

  9. 12

    Had iemand al geprobeerd om in een woordenboek het verschil op te zoeken tussen ‘rekenschap afleggen’ of ‘rekening houden met’?

    Overigens wens ik geen rekenschap af te leggen of ik wel of niet rekening houdt met gekleurde medemensen.

  10. 13

    Schaf het maar af dat Sinterklaas feest. Laat het maar los, laat ons maar onderdeel worden van de saaie middelmaat. Wen er maar aan, maar vergeet niet welk een vreugde ieder kind en ouder daaraan mocht beleven. Opdat wij niet vergeten wat voor offers we hebben moeten geven voor onze multiculturele samenleving. Dat zij leven in vrede is ons allergrootste goed. Vrij naar Max Pam.

  11. 14

    @10: Het gaat met niet zozeer om Sinterklaas/ of Zwarte Piet, de discussie had ook over het nieuwe uit-tenue van Feyenoord kunnen gaan, en dat dat mensen met Down-syndroom discrimineert o.i.d. Ik krijg een ‘fuck you I won’t do what you tell me’ houding van buitenstaanders die ergens een denkbeeldig probleem in zien, en ‘ons’ willen dwingen iets wat we al een tijdje doen te veranderen. En ja, ik weet hoe ‘buitenstaanders’ en ‘ons’ in deze discussie klinkt, maar je vat hopelijk in welke geest ik deze termen gebruik. Wat ik ook al in de andere discussie gezegd heb, ZP had van mij best mogen veranderen naar Regenboog-pieten over de tijd. Maar omdat ‘wij’ dat zelf nodig achten, niet omdat anderen dat ons opleggen.

  12. 15

    @11: Tuurlijk zit er wel een grens aan ‘rekening houden met’ omdat er voor elke individuele of collectieve uiting van gedrag wel een groep te vinden is die zich juist daar gekwetst door voelt. Dan zou je bijna niets meer kunnen doen.

    En ik maak geen claim, dat doen degenen die ZP racistisch vinden. Moet ik dan gaan bewijzen dat hun claim onjuist is? Lijkt me niet.

  13. 16

    @14 ‘fuck you I won’t do what you tell me’

    Lekker makkelijk als je tot de meerderheid hoort. ‘Chickenshit conformist like your parents’ ;oP

  14. 17

    Moeten we het homohuwelijk dan ook maar afschaffen, in het kader van rekening houden met onze wat extremere christelijke en moslimlandgenoten? Nee, dus rekening houden met heeft z’n grenzen.

    En nogmaals, het zou me aan m’n roomblanke reet roesten welke kleur pieten hebben, maar wordt – net als Jack – een beetje recalcitrant van dit über politiek correcte gedoe. We weten niet eens of het een echt probleem is, of een splintergroep die gewoon heel veel herrie maakt.

    En dan dat nauwelijks verholen superioriteitsgevoel waarmee in deze discussie “pro-pieten” meteen in de racismehoek geduwd worden. Oh wat zijn we verlicht met z’n allen.

  15. 18

    @13
    laat ons maar onderdeel worden van de saaie middelmaat

    Dat ben jij je hele leven al, en dat toon je hier met enige regelmaat. Hoe staat het met je herinneringen m.b.t. klompendansen, eigenlijk? Palingtrekken, misschien?

    ==============

    Tradities komen en gaan. Weet je daar niet mee om te gaan, is het heel jammer voor je, maar je staat vooruitgang in de weg.

    Het tegen beter weten opnemen voor de racistische karikatuur ZP is nogal triest. Maar zet vooral het schoentje over een paar maanden, ‘volwassenen’. Het is niet zij die ageren tegen racisme die een kinderfeest verkloten, maar de lui die geen rekenschap willen houden met het grotere geheel. Vastgeroest in tradities en zich in allerlei bochten wringen om maar niet toe te hoeven geven, dat ‘een aspect’ van dat kinderfeest als zéér kwetsend wordt ervaren.

  16. 20

    En de volgende die nog eens claimt “dat ‘een aspect’ van dat kinderfeest als zéér kwetsend wordt ervaren” die geeft daar verdomme een bron bij.

    Dit is Sargasso ja, geen borreltafel.

    [proest]

  17. 21

    Ja, dat dus, wat #17 zegt. Een beetje als racist weggezet worden omdat je met veel plezier en onschuldig Sinterklaas hebt gevierd, als kind en later als ouder. Daar win je ook geen medestanders en vrienden mee.

  18. 22

    @18: “Het tegen beter weten opnemen voor de racistische karikatuur ZP is nogal triest.”

    Terwijl kneiterhard en zonder onderbouwing volhouden dat ZP racistisch is, volkomen normaal is?

  19. 24

    Rita Verdonk destijds bij de oprichting van TON: “ze willen ons het Sinterklaasfeest afnemen!”

    Ook al kun je je niet inleven in de mensen die van zwarte piet afwillen, ook al heb je geen respect voor de gevoelens van deze mensen… je wil toch niet in een adem met Rita Verdonk genoemd worden?

    Rita Verdonk en …. willen niet dat ze ons het Sinterklaasfeest afnemen?

  20. 25

    @18 Onder welke steen zat jij jarenlang verborgen? Kom uit je katakombe en leef je leven en maak je geen zorgen over zwarte Piet want die bestaat niet!

  21. 27

    Ben het hier met Jack en Joost eens. De bottom line is dat er een heel klein groepje mensen is die het een andere groep wil -verbieden- iets te doen, op basis van een gevoel dat ze hebben. Als ze hun zin krijgen mag ik straks niet meer zwart geschminkt en aangekleed als piet op straat lopen. Omdat een tiental mensen zich daar door gekwetst voelt. Dan is er toch echt een grens overschreden. Zelfs al zou het feest echt kwetsend zijn, dan is het nog steeds de vrijheid van mensen om het te vieren. Vrijheid die in Nederland al zo sterk beperkt wordt ‘omwille van de gemeenschap’.

    Als mensen zich ergens door gekwetst voelen, is het prima dat ze daar uiting aan geven. En persoonlijk zal het me ook een rotzorg zijn of die pieten nu zwart of paars geschimkt worden. Maar in een vrije samenleving mag het gewoon niet gebeuren dat een (kleine) groep een andere groep iets verbiedt puur op basis van een gevoel van gekwetst zijn/zich gediscrimineerd voelen. Want ik ken wel een blond figuur met grote aanhang die zo’n precedent graag zouden aangrijpen om bepaalde allochtone/moslimgroepen van alles te gaan verbieden.

  22. 28

    De enige die zichzelf als racist zien, zijn de “pro-pieten”.

    Het gaat, nog steeds, om de racistische karikatuur van zwarte piet. Niet over hen die zich in allerlei bochten wringen om ‘een traditie’ te behouden. Ik vraag me af waarom dat voor een aantal zo lastig is te bevatten.

    Nota bene: “Zwarte Piet is racistisch”, is een inmiddels welbekende leus.

    Er staat geen: “Jij bent racistisch”.

    Ook staat er nergens: “Zwarte Piet is racistisch en dus zijn alle Nederlanders racistisch”.

    Dat is toch echt een invulling die “pro-pieten” er zelf aan (willen?) geven. Het geeft te denken..

  23. 29

    @22

    en zonder onderbouwing volhouden dat ZP racistisch is

    Goh, het is niet zo dat deze “discussie” pas sinds gisteren gaande is?! Sterker nog, nog niet zo lang geleden was er zelfs een rechtszaak hierover.

    Dat jij de verschillende argumenten en onderbouwingen niet tot je hebt genomen, is nogal lachwekkend gezien hoe je reageert op deze ZP discussie.

  24. 30

    Het lijkt me een goed idee om het SinterlKaasfeest af te schaffen, eens aanzien wat de economische gevolgen hiervan zijn, vervolgens kunnen we alle Surinamische, en overige allochtone festiviteiten afschaffen. Win Win situatie.

  25. 31

    ‘Maar Zwarte Piet vindt zijn oorsprong in ons slavernijverleden en wordt door een grote groep Nederlanders als kwetsend ervaren.’

    Hoeveel hadden ook al weer een klacht ingediend? 20 of zo? (Waarvan de helft of zo blank?)

    20 op de 17 millioen… Ik stel een totaalverbod op voetbal voor omdat ik dat kwetsend vind. Als ik 19 anderen mee kan krijgen dan eis ik een totaalverbod op voetbal. En dan verwacht ik dat de rechter zich daar ook in kan vinden. Klinkt realistisch, nietwaar?

  26. 32

    De huidige uitdossing van Zwarte Piet lijkt me vooral gebaseerd op de kleding van de Moren. De Noordafrikaanse slechteriken die de euvele moed hadden ooit het heilige Europa te bezetten. Met slavernij heeft het allemaal niet veel te maken.

    Verder is fatsoen een hele goede reden om te kappen met Zwarte Piet.

  27. 34

    Hoe harder de CorrectPieten ‘racisme’ schreeuwen, hoe méér ik voorstander word van Zwarte Piet. Althans: tegenstander van afschaffing.
    Als 100.000 of 1.000.000 Nederlanders telkens weer verzekeren dat er geen enkele kwade intentie achter zit, is het argument “Ja maar ik voel me toch gekwetst” niet afdoende. In die zin ook een absurd vonnis van de rechter: alleen zwarten hebben recht van spreken omdat alleen zij in hun privésfeer zijn aangetast??? De wet is toch voor iedereen gelijk..??!!
    En nog iets. In mijn jaren op Curaçao meermaals intocht Sinterklaas in Willemstad meegemaakt. Geen enkele, maar dan ook geen enkele Antilliaan klaagde over het racistische karakter. Sterker: de reeds donkere Pieten schminkten zichzelf nòg zwarter.
    Van een minderheid mag ook enige tolerantie worden verwacht. Op hoge poten je zin eisen, de overgrote meerderheid je wil proberen op te leggen, ook nog eens met het onderhand misselijkmakende verwijt van ‘racisme’ er telkens bij, werkt averechts.
    ‘Ze’ hadden het moeten laten bij hun gekwetstheid uiten, en dan had de tijd vanzelf zijn werk wel gedaan.
    Overigens speel ik al langer met het idee om (voor een artikel) eens 100 willekeurige ‘kleurlingen’ te bevragen hoe zij er tegen aan kijken. Niet de ‘beroepsjankerts’ maar gewone mensen. Het zou me oprecht verbazen als de meerderheid tegen Zwarte Piet is.

  28. 35

    @18:

    Het tegen beter weten opnemen voor de racistische karikatuur ZP is nogal triest.

    De karikatuur van een zwarte als de grote kindervriend is natuurlijk buitengewoon racistisch.

    De karikatuur van rap over zwart geeft uiteraard een veel positiever en anti-racistisch beeld

  29. 36

    De ene drogreden na de andere in die (algemene) “discussie” over ZP. Hilarisch.

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden

    Het trieste is het vaak toegevoegde en denigrerende ‘beroepsjankerTs’. De toevoeging van een ‘t’ komt vanuit de geenstijl sekte, met hun eigen lingo. Kopieergedrag. Maar dat verder terzijde.

    Allerlei bochten wringen…tsssk

  30. 37

    En ik vond de strekking van de post nog wel zo redelijk:

    “Nee, Zwarte Pieten zijn geen racisten en wie Sinterklaas op de traditionele manier viert, is niet automatisch een racist. Maar Zwarte Piet vindt zijn oorsprong in ons slavernijverleden en wordt door een grote groep Nederlanders als kwetsend ervaren.”

    en de oproep om vandaar uit op zoek te gaan naar een oplossing.

  31. 38

    @34:

    ‘Ze’ hadden het moeten laten bij hun gekwetstheid uiten, en dan had de tijd vanzelf zijn werk wel gedaan.

    De treurigstemmendste reactie van allemaal.

    ‘Ze’ hebben wel een punt maar ze zijn te ongeduldig. En dat strijkt tegen de haren van de grote blanke landeigenaar in.

    We zijn terug in Indonesie en Suriname.

  32. 39

    Mario heeft me wel laten inzien wat een ‘gutmensch’ eigenlijk is. Eerst vond ik dat een GS-scheldwoord, nu snap ik dat die mensen echt bestaan. Chapeau.

  33. 40

    @sjors/jack:

    Hoe harder de CorrectPieten ‘racisme’ schreeuwen, hoe méér ik voorstander word van Zwarte Piet.

    Ik vind dat dus heel moeilijk. Want naast de correctpieten heb je ook PVV’erts/ultranationalisten die lopen huilen dat zwarte piet onderdeel is van hun ‘cultureel erfgoed’ en dat leven zonder zwarte piet geen zin meer heeft (omdat zwarte piet hun wordt afgenomen door een stel ondankbare negerts/linksen) . En dan denk ik dat afschaffen misschien wel OK is.

    Je mag Quincy een ding nageven: hij is er in geslaagd om een kinderfeest te brandmerken als iets waar je een politieke keuze mee maakt. Maar of de rest van nederland daar nou zo gelukkig van wordt..

    Beste alternatief IMNSHO: vervang zwarte piet door de kerstman. Zijn de kinderen waarschijnlijk nog een stuk gelukkiger mee ook, want die kunnen dan in de kerstvakantie met hun nieuwe speelgoed spelen, ipv dat ze daar dik 2 weken op moeten wachten.

    Oh, wacht, het ging helemaal niet om de kinderen…

  34. 41

    #Mario (10), jij durft logica in te brengen, in zaken die overduidelijk een weinig rationele aard hebben. Om vervolgens te zeggen dat ze een ‘fallacy’ begaan. Zo liggen de kaarten: één (kleine) groep beschuldigt een grote groep van een zeer abject standpunt*, dat kan, en dat kan terecht zijn. Dat standpunt wordt gepropageerd door een praktijk. Bij de rechter wordt dan gelijk gehaald (in zekere zin), en moet de praktijk aangepast worden.

    Het punt is dat de praktijk door die ene groep wél en door de andere groep niet als propagator van dat standpunt wordt gezien.

    Jij beschuldigt #7 van ‘fallacy’, maar hij schetst simpelweg een analogie aan de situatie, zo-ook #17. #8 gaat ietsje verder, door te stellen dat het een kleinere groep betreft, die de wil op wil leggen aan anderen.

    *Je ‘pareert’ dit in #28:

    Er staat geen: “Jij bent racistisch”.

    Ook staat er nergens: “Zwarte Piet is racistisch en dus zijn alle Nederlanders racistisch”.

    Voor mij is dat precies analoog (schizofreen) aan woorden als: “de islam is een gezwel dat uitgeroeid dient te woorden”, maar aan de andere kant zeggen dat je dan ‘geen probleem met moslims hebt’. Iedereen weet dat je het geloof(sstelsel) van mensen niet los kan zien van de mensen. En iedereen weet ook dat dat met Zwarte Piet niet anders is. Een van de andere pijnlijke punten die ingebracht wordt door bijv. Djools, maar ook door relschoppper Quinsy Gario, is dat het die mensen ontbreekt aan empathie. Het is pijnlijk omdat het mensen ontmenselijkt. Dat wil niet zeggen dat het gedeeltelijk niet klopt: moet men zich bij elke bezigheid ten eerste voorstellen welke culturele hoeken er allemaal mogelijk zijn, en vervolgens inleven in hoe een element daarin gezien zou kunnen worden? Zo verpest je elk feestje (Vaderdag: patriarchaat en typische genderrolverdeling, Moederdag: ‘genoegdoening’ van vrouwen en typische genderrolverdeling, Dierendag: gebrek aan dierenrechten, Halloween: commercialisering van heidense rituelen, Oud&Nieuw: geluidsoverlast, St.Maarten: irritante kinderen die alleen maar snoep willen, Dag van de Arbeid: socialisme, dus communisme, dus Stalin en x miljoen doden).

    Daarnaast een kritiekpunt aan #0 (en gelijkdenkenden). Door zo snel al these en antithese tot synthese te verheffen, getuigt mijns inziens van overhaastheid en hoogmoed. De voorgenomen ‘synthese’ is daarmee een nieuwe antithese.

    @Djools. Lees even de link in #36. Je poging tot retorische trucjes zijn overduidelijk:

    je wil toch niet in een adem met Rita Verdonk genoemd worden

    Het behoeft geen argument dat ik (doorgaans) niet in hetzelfde kamp geplaatst wil worden als … Rita Verdonk, Sjors van Beek, maar ook wij-protesteren-op-het-Malieveld-hé-een-zwarte-vrouw-die-zal-wel-tegen-Zwarte-Piet-zijn-sla-haar-mensen. Maar dat krijg je als iemand het ‘lichtend’ idee heeft om niet te wachten, maar these en antithese dan maar tegen elkaar te drukken.

  35. 42

    @4: Plus heel veel voor je post.
    Het geeft precies aan wat de meeste Nederlanders, en alle weldenkende mensen vinden.
    Er is een verschil tussen “gekwetst worden” en “aanstoot nemen”.
    Bijna alle gevallen in de afgelopen tien tot 20 jaar waarbij roepgroepen proberen neutrale zaken tot een “probleem” te verheffen, zijn gevallen waarbij zanikers met teveel vrije tijd “aanstoot nemen” (een /actieve/, zelfgekozen beslissing om zogenaamd pijn te hebben) en het als “gekwetst worden” (“het is de schuld van anderen dat ik pijn heb”) verkopen.
    En ze zijn daarin nog eens succesvol ook. Bah!

  36. 43

    @36: De t toevoegen is een Rotterdamse gewoonte van ver voor GS,en als het waar is dat ze die t vaak toevoegen,dus niet verzonnen door die roze fascisten maar door hen “gepikt”.

  37. 46

    Het enige wat je hoeft te doen, is de zwarte schmink weglaten. Vervang die door andere kleuren of geen kleur en het feest blijft verder exact hetzelfde, maar dan zonder de racistische ondertoon. Geen kind zal er wakker van liggen.

    Je zal zien hoe snel we aan zo’n verandering gewend raken.

  38. 47

    In mijn jaren op Curaçao meermaals intocht Sinterklaas in Willemstad meegemaakt. Geen enkele, maar dan ook geen enkele Antilliaan klaagde over het racistische karakter. Sterker: de reeds donkere Pieten schminkten zichzelf nòg zwarter.

    Ik ken er die tot voor een paar jaar niet over het (al dan niet) racistische karakter van Zwarte Piet nagedacht hadden, tot Quinsy Gario (et al.) hierover begonnen.

  39. 48

    @38: Och och och… Nog even en wie tegen afschaffing van ZP is, is tegen afschaffing van de slavernij.
    Op hoge poten en per omgaande eisen dat een heel land stopt met een lange traditie omdat een klein groepje zich er aan stoort, werkt averechts. Dat is mijn punt.
    Ik denk dat Nederland en de Nederlanders best een eindje tegemoet hadden willen komen als ‘men’ weet dat je een ander daar een plezier mee kunt doen. Die bereidwilligheid hebben ze verspeeld met hun gedram, hun gehuil bij de radio, hun demonstraties, de subtiele hints naar geweld en de rechtszaak.

  40. 50

    @gronk: Ik heb hetzelfde. Maar als je je door de “guilty by association”-idioten laat overhalen een ander standpunt – waar je niet achterstaat – in te nemen, dan ga je te makkelijk door de knieën. Hetzelfde zie je gebeuren bij andere discussies, vooral die over de Islam en extremisme.

  41. 51

    @36: En so what? Wat is er mis met GeenStijl-lingo? Briljante taalvondsten soms. (Het feit dat je het herkent wijst overigens op frequent GeenStijl-bezoek. Van mij mag je hoor!).
    @41: My 15 minutes of fame: in één adem genoemd met… Rita Verdonk! :-)

  42. 52

    lange tenen much hier. Sleep er alles en je grootmoe erbij om het golliwogfetishisme goed te praten. Stelletje nepliberalen.

  43. 55

    @15/17 Het eerste dat we moeten afschaffen is de ‘moeten we dan ook [insert volslagen andere situatie] afschaffen’ redenatie. Of de nog kleinzieligere variant daarvan ‘dan pakken we lekker ook hun [insert feest] af.’ Het is een vreemde gewoonte, om alles maar in structuur te willen gooien, en regels, en ‘jamaarhunnie’. Angst om elke situatie op zich te bekijken? Je ziet het vaak, maar het slaat echt nergens op. Iedere situatie is anders. Beperk je gevoelens, gedachten en argumenten tot die situatie, dat is meer dan genoeg.

    Mooi, opgeruimd. Dan kunnen we nu weer conclusies trekken op basis van werkelijke argumenten, die je tegen elkaar afweegt, zoals dat gaat in een rationeel debat. En ja, daar kun je rekening houden met elkaars standpunten – en rekening houden is niet hetzelfde als ‘zomaar gelijk geven’ maar houdt wel in dat je er ook niet als een dolle stier overheen walst.

    Bij de zwarte piet zijn de voors niet zo gek sterk, dat is eigenlijk het voornaamste punt. ‘We hebben het altijd zo gedaan’ is niet een heel erg sterk argument om het ook in de toekomst te blijven doen en veranderingen per definitie af te wijzen, vooral niet omdat het vooral iets is voor jonge kinderen, en die zijn (per definitie) nog niet zo lang aan dat feest gewend.

    Maar wat mij vooral opvalt is de volstrekt onwil om Nederland een beetje leuker te maken. Want dat is in elk geval wel duidelijk – de golf van racisme die ontstaat uit het pietendebat is niet erg fijn. De miskende en gekwetste maar vooral ook wraakgierige reacties (‘dan pakken wij ook … af!’) zijn kinderachtig en maken de sfeer vervelend. Mensen willen liever van alles te gronde richten om ‘gelijk’ te halen dan mee te willen doen aan een oplossing. (En nee, ‘hunnie moeten maar veranderen’ is dus geen oplossing.)

    En dat vind ik dan weer onbegrijpelijk.

  44. 56

    Het feit dat je het herkent wijst overigens op frequent GeenStijl-bezoek.

    Jaren geleden, inderdaad. Voor Marck ‘Pritt’ Burema uit de reactievelden “verdween”. Voor de rest hoef ik die site niet te bezoeken om oud herkauwd “nieuws” tot mij te nemen. Sporadisch een bezoekje (eens per twee maand ofzo) is meer dan voldoende om rechtboven op dat kruisje te klikken. De fanatieke F5’ers laten zich elders ook wel zien, zoals hier met Sargasso’s eigen huisfascist Anton bijvoorbeeld.

    Maar van mij mag je, hoor.

  45. 57

    @54 Hoe noemje anders deze draad? Een horde blanke mannen die even gaan vertellen wat racistisch is of niet. Als het niet zo pathetisch was zou je er van in een deuk liggen. Ik lach mij in ieder geval rot. *prik* *prik*.

  46. 58

    @57:

    Dus als blanke mannen moet je van dat onderwerp afblijven van jouw. Dat lijkt wel alsof je onderscheid maakt op geslacht en huidskleur en dus niet naar argumenten kijkt. Misschien moet ik nu wel naar een rechter toe. Voel me duidelijk in m’n privé sfeer aangetast nu…

  47. 59

    @55 Zonder een ‘maar hij begon!’ te willen maken, wil ik wel opmerken dat Quincy ook wel hard de confrontatie opzoekt door bij de intocht een leus op zijn shirt te zetten. Het is actie-reactie. Dat zie je ook aan de mensen die hier in deze draad ook weer aangeven dat zij zwarte Piet verdedigen omdat die zo hard wordt aangevallen en niet omdat zwarte Piet ze zo na aan het hart ligt. Daar sluit ik me bij aan. Als een belangenclubje de vergunningaanvraag gaat dwarsbomen van een kinderfeestje, ongeacht of ze gelijk krijgen, dan gaan bij veel mensen de hakken in het zand.

    Maar wat mij vooral opvalt is de volstrekt onwil om Nederland een beetje leuker te maken.

    Dat geldt evenzo voor mensen die een verandering in traditie denken te kunnen opleggen. Dan heb je het ook niet begrepen. Daar wordt Nederland echt niet leuker van. Dialoog prima, maar daar is Quincy nooit op uit geweest: polarisatie, kampen, mensen tegen elkaar opzetten. Dat begint al met de leus “zwarte Piet is racisme”. Dat laat geen ruimte over voor dialoog.

  48. 60

    @41: Natuurlijk is het een retorische truc om Rita Verdonk erbij te slepen (zoals ik in #24 deed). Ik vind het gewoon leuk om af en toe te plagen. En Rita leent zich daarvoor uitstekend.

  49. 61

    @58 Dus als blanke mannen moet je van dat onderwerp afblijven van jouw.

    Natuurlijk niet. Maar je moet je ook niet als dominante alfamannetje gaan gedragen omdat je de overwicht bezit. Daarmee bewijs je slechts het gelijk van de argument.

  50. 62

    Als ik even een analoge redenatie in de discussie mag brengen… Ik heb hier op sargasso de voorbije jaren nogal eens gelezen dat de kritiek op de islam en de kut-marokkaan zou leiden tot radicalisering.

    Stel nu dat dat zo is, dan is het toch net zo goed gerechtvaardigd om te zeggen dat de joopjes, de sargassootjes, de predikers en de van jolo’s bijdragen aan het bestaan van een racistischer klimaat?

  51. 63

    @48: En dat vind ik dus treurig en kinderachtig. De inhoud interesseert je niet. Als jij je geirriteerd voelt door de boodschapper ben je gewoon tegen.

    Bekend fenomeen overigens. Als mensen niet over de inhoud willen praten gaan ze zeuren over de procedure of de persoon. Rookgordijn.

  52. 64

    Probleem van deze hele discussie is dat bijna iedereen er vanuit lijkt te gaan dat de overheid hier partij zou moeten kiezen. Iemand voelt zich gekwetst en eist van de overheid (of rechter) dat er iets aan gedaan moet worden. Maar een essentieel onderdeel van onze vrijheid is nu juist dat de overheid er vooral is om die individuele vrijheden te bewaken en niet om de eisen/wensen/belangen van een bepaalde groep op te leggen aan een andere groep (meer- of minderheid). De overheid zou dus juist geen partij moeten kiezen. Een goed voorbeeld is altijd vrijheid van meningsuiting. Dat is ook zo’n vrijheid die betekent dat mensen mogen zeggen wat ze willen, ook als dat kwetsend is voor anderen.

    Alleen als er daadwerkelijk en duidelijk schade berokkent wordt zou de overheid iets mogen doen.

    Die terughoudendheid is misschien af en toe vervelend, maar dat is de prijs voor onze vrijheid. Liever een vrij land waarin iedereen af en toe gekwetst wordt dan een onvrij land waarin vanuit overheidswege bepaalt is wat wel/niet mag omdat groep x/y/z dat wil. De één voelt zich gekwetst vanwege die Gay pride boot die langs vaart, de ander door die gesluierde vrouwen die over straat lopen, etc.

    Dus wat betreft de overheid en dingen verbieden denk ik dat je erg terughoudend moet zijn.

    Buiten die overheid en regelgeving om staat het iedereen verder vrij discussies op te starten en te pleiten voor het veranderen van het sinterklaasfeest. En als anderen zich laten overtuigen en in vrijheid (!) kiezen om het feest te veranderen of er (ook) niet aan deel te nemen, is dat allemaal prima.

  53. 65

    @55:

    Het ligt veel dieper. Sinterklaas was een traditioneel volksfeest van iedereen. Van VVD ers tot SP ers, arm en rijk gaat naar dezelfde optocht en zingt dezelfde liedjes. Het maakte niet uit in welke buurt je woonde of naar welke school je ging. Of je gelovig of atheïst bent. Voetbalt of hockeyt. In Nederland bent geboren of ergens anders in de wereld. Iedereen hoorde er gewoon bij.

    Dat het een traditie is en dus verbonden is met het Nederlandse verleden en dus ook het slavernijverleden is geen reden om dat mooie volksfeest te slopen. Ook dat verleden hoort bij ons.

    Wat er nu gebeurt is dat er mensen zijn die zichzelf doelbewust buitensluiten om zodoende verandering af te dwingen bij de ander. En waarom? Omdat het slavernijverleden het verleden is, volgens hun, van de blanke Nederlander. Ze zien het niet als hun verleden. Het zijn de zonden van de blanke mannen en vrouwen hier en daarmee voelen zij zich gekwetst.

    Zodoende is er een tweedeling ontstaan die er eerst niet was. De reden? Geen idee. Wellicht afgunst. Wellicht boosheid omdat zwarte mensen over het algemeen minder verdienen? Omdat ze eigenlijk een hekel hebben aan Nederland? Ik durf het niet te zeggen. Maar feit is: er is geen eenheid meer. Wij vieren Koningsdag, Sinterklaas en juichen voor Oranje. De ander, die is boos. Die voelt zich niet meer thuis in deze cultuur (als dat ooit al zo is geweest).

    Hoe los je dit op?
    Mijn conservatieve mening hierop is: of je past je aan, of je bent vrij je er afzijdig van te houden en je eigen feestje te vieren. Los van de rest.
    Een progressief vindt wellicht dat we met elkaar aan tafel moeten gaan en moeten toegeven aan de al dan wel of niet terechte gevoelens van de gekrenkte partij en moeten aanpassen om iedereen weer binnenboord te krijgen.

    Beide oplossingen hebben een negatieve kant: de mijne houdt de huidige situatie in stand waarin er geen eenheid en wellicht boosheid is. De andere oplossing sluit mij uit. Net zoals de Prinsenvlag gekaapt is door malloten en dus voor altijd besmet is geraakt, zo geraakt dat op deze manier ook met het Sint feest. Door toe te geven aan deze klagers neem je afstand van een steunpilaar van de Nederlandse identiteit en sluit je daarmee mij en de mijnen buiten. Dan behoor ik straks tot het kamp van de Prinsenvlag, de tokkies, de PVV ers, de vuurwerkafstekers et cetera…

    Bottom line: dit is Nederland. Hier is Zwarte Piet zwart. Het staat je vrij te vertrekken als je mij daarom zo kwetsend ervaart. Ik heb er geen boodschap meer aan. Dus rot op met Europese verdragen, VN geleerden en de zogenaamde racisme-industrie. Ik betaal netjes belasting. Ik doneer bloed en stamcellen. Ik train jongeren op de voetbalclub. Zorg voor m’n gezin en ouders. Maar ik stem allang niet meer. Ik ben klaar met de politisering van vanalles en nog wat. Dus bedrijf het in dit geval niet over mijn rug. Zeker niet m.b.t. het sinterklaasfeest.

  54. 67

    Zwarte Piet is voor mij een soort stripfiguur geworden. Een beetje te lief, naar mijn smaak: in mijn lagere schooltijd in de jaren 70 was het rammen op ruiten met de roe en de dreiging van in de zak meegenomen te worden een lekkere griezelfunctie van hem. Je moest wel lief zijn! Helaas is deze traditie losgelaten (traditie veranderen kan dus wel), niet in het minst door het Sinterklaasjournaal waarin pieten vooral grappenmakers zijn.

    Maar als mensen zich oncomfortabel over dit stripfiguur voelen vanwege stereotiepe elementen, dan heb ik er geen moeite mee om ZP weer te transformeren tot de oorspronkelijke boeman (als tegenhanger van de goede sint), bijvoorbeeld met zwarte vegen op z’n wang. Voor gelovende kinderen maakt het niks uit, die geloven ook dat pepernoten die door de kamer vliegen wanneer zij liedjes zingen écht door een piet zijn gegooid…
    De symboliek van een regenboogpiet ontgaat mij. Hooguit betekent de regenboogpiet dat een piet niet zwart mag zijn, waarmee je zijn zwart zijn dus juist benadrukt.

  55. 68

    Of het nou racistisch is of niet, perceptie is alles.

    Er is ook in het buitenland steeds meer aandacht voor deze discussie, en het gevolg is dat heel veel buitenlanders ons nu als een achterlijk, racistisch volkje zien. Dat is wel een probleem.

  56. 70

    @69
    Je moet niks, en ik ben ook niet van het verbieden. Het is maar een constatering. Doe ermee wat je wil.

  57. 71

    @49: Ik denk dat het (vrijwel) niemand opviel dat er kenmerken zijn die, nuchter bekeken, racistisch voor komen. Zal iemand die zich als Zwarte Piet verkleden ook een soort Klu Klux Klan-type voelen? Nee. In het geval van Zwarte Piet als zijnde een racistisch stereotype is er wellicht sprake van een soort ongevoeligheid tegenover de gekleurde medemens. Maar die maakt zich net zo ongevoelig tegenover een stukje folklore dat veel kinderen plezier geeft. Uiteindelijk is het een soort sprookje, een fabelfiguur. De achterliggende betekenis van Roodkapje begint ook geen feminist over.

  58. 74

    De auteur begrijpt niets van het sprookje.

    Het sprookje wordt in stand gehouden doordat Sint en zijn Pieten de rest van het jaar uit de samenleving verdwijnen, dat zijn geen figuren die je dagelijks tegenkomt. Doordat gewone mensen zich onherkenbaar maken door een baard om te doen of zich onherkenbaar schminken, worden zij dat sprookjesfiguur dat niet dagelijks gezien wordt.

    Ongeschminkt worden Pieten gewoon die buurjongens of buurmeisjes of de gymleraar, die zitten de rest van het jaar helemaal niet in Spanje!
    Ongeschminkt is dus geen optie.

  59. 75

    Santsodeluja, wat een oeverloos ge-oh, maar ik doe ook nog even mee:

    Na al dat gedoe over slaven mogen we de witte slaven niet vergeten ;-)
    Deze link http://researchnews.osu.edu/archive/whtslav.htm
    stond in 2008 al op Sargasso onder https://sargasso.nl/miljoen-witte-europeanen-waren-slaaf-in-noord-afrika/
    Zie ook
    http://www.dagelijksestandaard.nl/2013/11/vergeten-en-verzwegen-christenslaven

    En over discriminatie gesproken: dat is geen blank privilege:
    Denk eens aan de Indianen, Bosnegers, Creolen, Javanen, Chinezen en Hindoestanen in Suriname, daar rammelt onderling ook het een en ander.
    In Afrika wordt ook gediscrimineerd.
    Laten we het maar niet hebben over homo’s/lesbiennes van welke kleur dan ook.
    -Roze Pieten m/v kan dus eigenlijk ook niet- ;-)

    Oh ja, en de meeste discriminatie vind plaats tussen arm en rijk.

  60. 76

    Ach lieve bloedzuigers, gaan jullie lekker begin december naar SU of elders, vanzelfsprekend op onze kosten, maar dat was al, dan vieren wij heerlijk een uitbundig feest, het liefst in de kou met sneeuw en warme chocolademelk, pepernoten, marsepein en een kadootje voorzien van een scherp gedicht zodat we de laatste en eerste maand van het jaar weer weten waar we staan.

  61. 77

    Ik blijf te constant afvragen wat sommige allochtonen, linkse bestuurders en buitenstaanders, die Zwarte Piet willen uitbannen omdat dit “racistisch” zou zijn, hiermee willen bereiken. Stel dat ze nou eens slagen in hun opzet: gaan ze dan hierna een gezellige kozakkendans uitvoeren, hopen dat ze een medaille krijgen voor hun anti-racisme en uitroepen dat Zwarte Piet is verboden en en zij het leven van miljoenen Nederlanders, waaronder veel kinderen (die wel pro-Zwarte Piet zijn), hebben verpest? Dit zijn gewoon een stel zeurpieten en zielenpieten en zij hebben het lef niet eens om tegen terroristen zoals de ISIS te gaan demonstreren! Of willen die lui diep in hun hart het liefste alle traditionals feestdagen hier in Nederland (zoals Kerstmis, Carnaval, Pasen, Hemelvaart, Pinksteren etc.) gaan afschaffen en voor het Suikerfeest vervangen en daarna hopen dat de 16 miljoen Nederlanders allemaal moslims worden en gaan bidden voor Allah in honderden moskeeën?
    In 2013 had ik al aangegeven dat mijn opa, Jules Vismale Sr., zelf een neger was en dus ook een afstamming van negerslaven die honderden jaren geleden op katoenplantages moesten werken in Suriname. Hij heeft zelf in de jaren ’30 met zijn broer Evert voor Zwarte Piet gespeeld op het perron van het prachtige oude station (1896-1944) van ‘s-Hertogenbosch van architect Eduard Cuypers en hij had als allochtoon totaal niets tegen de knecht van Sinterklaas. En in mijn kinderjaren speelde ik op de lagere school, in 1979, ook eens voor Zwarte Piet en niemand van mijn klasgenootjes was bang voor mij omdat ik niet eens een roe bij me had! Maar een paar maanden daarvoor kregen sarcastisch genoeg een viertal ondeugende meiden in Scherpenzeel, nabij Ede, van een blanke (!) jongeman (en hij was zelfs niet eens verkleed als Zwarte Piet!) een welverdiend pak voor hun broek omdat ze hun vriend niet op pepernoten trakteerden maar op oneerlijk verkregen appelgebak! En wie weet gingen de stoute meisjes (Vivian, Bianca, Esther en Simone) rond Sinterklaas ook een keer bij Sint-Nicolaas of Zwarte Piet over de knie voor een extra portie billenkoek vanwege hun bedrog en anders kregen ze vast wel van de goedheiligman of zijn zwarte knechten cadeau’s, pepernoten of marsepein.
    Maar de figuren die Anti-Piet zijn en dit blijven saboteren mogen zeker een keer flink met de roe krijgen of mee naar Spanje om daar de stijgende armoede aan te pakken in plaats van Zwarte Piet uit te bannen! Want daar slagen zij toch nooit en te nimmer in!

  62. 78

    Als Limburger vraag ik me af: opent dit ridicule Amsterdamse vonnis nou ook de weg om Carnavalsoptochten te verbieden? Vol satire, mensen worden massal op de hak genomen, er is allicht altijd wel iemand die ergens iets kwetsend vindt.
    Mooie boel. Not.

  63. 79

    @77: Willen “linkse bestuurders” dit? Heb je daar een bewijs voor? Of is het gewoon gelul in de ruimte? Complotdenken dat “links” enkel de islam zou willen is nonsens.

  64. 83

    @79: Eén ding is beslist zeker géén gelul: er bestaan namelijk nog een hoop moslimextremisten die grote aanhangers zijn van het nationaal-socialisme! Heinrich Himmler, het hoofd van de SS, bleek ooit katholiek te wezen (in Duitsland kennen ze alleen geen Zwarte Piet) maar hij werd later een groot fan van de islam en slaagde er in WO II in om tienduizenden moslims uit Kroatië, Bosnië, Servië en de Krim in te lijven bij de Waffen-SS!
    En nog even op Sinterklaas terug te komen met zijn zwarte knechten: In het afschuwelijke prentenboek van de Duitse psychiater Heinrich Hoffman (1809-1894) kwam Moriaantje voor, een zwarte jongetje met een parasol, en hij werd hierin toen gediscrimineerd door drie racistische jongens om zijn huidskleur. Daarna verscheen Sinterklaas, verkleed als monnik, die zich daar zo aan ergerde dat hij de drie racisten (na een eerste en laatste waarschuwing om hun vreselijke gedrag) in een reusachtige inktpot dompelde waarna zij nog véél zwarter werden dan Moriaantje en besloten om zelf maar voor Zwarte Pieten te spelen!
    Maar ik ben er zeker van overtuigd dat de opgenoemde linkse figuren ook niet graag met de roe getuchtigd willen van Zwarte Piet of in de zak mee willen naar Spanje toe!

  65. 85

    @84: Maar jij hebt zeker de geschiedenis over Heinrich Himmler niet gelezen zoals zijn achternicht Katrin dat ooit deed? Zo heeft hij 80 jaar geleden, in 1934, samen met de SS in ‘De Nacht van de Lange Messen’ een hele hoop collega-aanvoerders van de SA (waaronder hun opperhoofd Ernst Röhm) laten vermoorden! De nazi’s bestreden toen elkaar op een manier zoals de communisten dat vroeger ook in Sovjet-Rusland deden, alleen waren die laatsten daarin honderden malen extremer .
    En ik vermoed zelfs dat Josef Stalin, net als Adolf Hitler, gruwelijk de pest had aan Zwarte Piet of bruine en zwarte mensen! Hitler wou in 1936, tijdens de Olympische spelen, de Amerikaanse negeratleet Jesse Owens (hij won een aantal gouden medailles met hardlopen) nog niet eens een hand geven, laat staan Zwarte Piet.

  66. 86

    @85: Over Jesse Owens: Dat is weer zo’n heerlijke Urban Legend! Owens zelf bijvoorbeeld sprak er over dat hij goed genoeg was om Amerika op de OS te representeren, maar in eigen land niet eens voorin een bus mocht plaatsnemen. Maar goed, dit topic gaat over zwarte piet, niet over Himmler, Stalin of Owens.