1. 4

    @2, @3: hoezo schamen? Nzume is regelmatig te gast geweest bij Pauw en Witteman naar aanleiding van die Zwarte Piet discussie, en ze had inhoudelijk weinig bij te dragen, en verder wat geklaag dat het allemaal heel racistisch was, kwam ze niet. Nu behoor ik tot degenen die z’n schouders ophaalt over Zwarte Piet, ik heb er ook als kind wieinig aan gevonden, en ik zie er zeker racisitsiche elementen in, maar Nzume is nu net iemand die geen inhoudelijke bijdrage levert.

  2. 5

    De gemiddelde nederlander is een rechts conservatieve racist die het niet van zichzelf weten wil. Als die niet zo druk was om slaafs centjes te verdienen voor het consumentengenot, zou alles en iedereen gesloopt worden dat of die niet eigen is.

    Een royaal gebaar, als het volledig verbannen van zwarte pieten, had de nederlander bepaald niet misstaan. Het huidige verzet tegen zo’n gebaar toont de onbeschaamde respectloosheid en zelfingenomenheid van de rechts conservatieve racist.

  3. 6

    @3: Wat, omdat ik 3e generatie allochtoon ben en persoonlijk geen donder geef om stereotypes in een onschuldige kindertraditie?

    Sinterklaas is als carnaval en de vogeltjesdans, daar hoef je niet aan mee te doen en daar heeft een grote groep ook een grondige hekel aan. En ja, ook mijn voorouders zijn door Nederlanders gekoloniseerd en ook mijn voorouders hebben in kampen gezeten. Maar godver, we zijn echt te ver gekomen om het spook van racisme in alle facetten van een cultuur te verweven. Ik probeer een persoon te zijn die kneiterhard zijn best doet, niet de allochtoon die je kinderfeest verpest. Zodra je dat doet dan begin je juist met het wij vs zij spelletje. Zelfs Malcom X begreep dat dit soort praktijken leiden tot isolatie.

    Sinterklaas had van mij verboden mogen worden op grond van pedagogie/opvoeding, niet op basis van een groepje gesubsidieerde beroepshuilers die graag een feestje vergallen voor anderen.

  4. 8

    Er is blijkbaar iets in de Piet rol in het fictieve sinterklaas verhaal dat zwarten niet aanstaat. @5 Het verbannen van zwarte pieten vind ik onjuist dat zou zwarten bevoordelen ten opzichte van niet zwarten, ze zouden dan anderen aandoen waarvan ze hen nu betichten. (niemand weet wat dat is)

  5. 9

    @6: Leuk lotgenoot als 2de generatie allochtoon interesseert het mij ook niet of piet zwart is of niet, vele andere daarentegen wel. En dat is waar het mijn inziens omgaat. niet om je eigen persoonlijke opvatting. Maar het stoot vele tegen de borst en daar mogen we als moderne samenleving best rekening meehouden en niet alles maar af doen als “gezeur”. Kunnen we all holocaust monumenten ook maar even opdoeken want echt, we zijn in Nederland toch niet meer racistisch enzo? Geen 4 en 5 mei herdenkingen meer over 10 jaar want dan is iedereen die WW2 bewust heeft meegemaakt echt dood. Klaar niet meer over zueren en die Joden van generatie 2 of 3 niet meer zueren over dat van hun opa ooit een schilderij is gejat, dan zeuren die zwartjes ook niet meer over slavernij, en de Molukkers ook niet meer dat NL hun tig jaar geleden bedrogen hebben, en die Indo’s in Inodnesie ook niet meer miepen om wart er tussen 48 en 49 is gebeurt. Niemand meer zeuren dus.

  6. 10

    @9: Ha, hoeveel zwarte pieten zijn er door St Nicolaas over de kling gejaagd dan? Die rare gedachtekronkel pak je er zelf bij. Mag een Duitser nu ook geen schoorsteen of gasfornuis meer hebben dan?

    Nee, die spelletjes zijn gevaarlijk. Meedoen met de Nederlandse maatschappij noemen ze tegenwoordig verkazen. DAT is gevaarlijk en een daadwerkelijk probleem.

  7. 11

    @10 & #weerbarst &c.,

    Ik begrijp types als jullie nooit. In de VS zijn jullie bezig met (hopeloos) verzet tegen het homohuwelijk, hier met het (hopeloos) verzet tegen het einde van het carnavalsracisme van Zwarte Piet … maar het is in beide gevallen een reeds verloren zaak. Een beroep op “traditie” om discriminatie van minderheden in stand te houden heeft op de lange termijn nog nooit gewerkt.

    Leg je liever neer bij het feit dat tijden veranderen, en ga wat nuttigs doen. Alvast oefenen met aan je kleinkinderen uitleggen waarom opa vroeger fout was in deze kwestie bijvoorbeeld.

  8. 12

    @11: Ah, nu ben ik een type en onderdeel van een soort conservatieve, globale haatsamenzwering. Ik snap jou niet, dat je gelijk zo’n haatlabel op mij moet plakken omdat ik het oneens ben met jouw visie. Gutmensch retoriek die weinig indruk op mij maakt moet ik zeggen. Wen er maar alvast aan dat mensen niet meer automatisch met je meegaan als je ‘racisme’ of ‘discriminatie’ schreeuwt.

  9. 13

    Soms zijn mensen die zich gediscrimineerd voelen ook gewoon kleinzerig. Homo’s in de VS hebben recht van spreken zolang zij niet dezelfde rechten hebben als hetero’s. Zwarte Nederlanders die aanstoot nemen aan een zwart geschminkte mythische figuur hebben gewoon lange tenen. Niet te zeggen dat racisme in Nederland niet bestaat, maar concentreer je dan op daadwerkelijke discriminatie of haat. Dat is ook het probleem met Nzume’s verhaal: zij is begrijpelijk emotioneel omdat zij discriminatie van dichtbij beleeft, maar zij vergeet dat zwarte Piet daarin geen factor van betekenis is.

  10. 15

    Zwarte Nederlanders die aanstoot nemen aan een zwart geschminkte mythische figuur hebben gewoon lange tenen.

    @13 Zwarte Piet is een racistische karikatuur van een zwarte man, met kroeshaar, grote dikke rode lippen, gouden oorbellen, raar pratend en ondergeschikt aan de blanke man. Die karikatuur staat niet op zichzelf maar past in een lange koloniale traditie.

    Anousha Nzume plaatst die voorstelling in een bredere maatschappelijke context waarin zwarte leerlingen lagere cijfers krijgen, hun schoolniveau lager beoordeeld wordt, zwarten minder snel een stageplek krijgen, minder snel een baan en minder salaris.

    Zwarte Piet leert kinderen van jongs af aan om zwarte mensen te associëren met ondergeschikte potsenmakers. En wie daar de vinger bij legt, krijgt een hoop bagger over zich heen. Wie zwart is en daar de vinger bij legt, krijgt een hoop racistische bagger over zich heen.

    Maar verder heeft zwarte piet niks met racisme van doen, welnee!

  11. 16

    Ik word een beetje moe van het gezeik. Het was totaal geen racistisch feest, althans zo heb ik het als kind nooit meegekregen, maar dat is het de laatste jaren wel geworden. En niet door die zwarte schoorsteenveger of slaaf (doorhalen wat voor jou niet van toepassing is) , maar door de mensen die er maar keer op keer op blijven hameren.

    Waar voorheen er niemand ook maar over nadacht, neemt iedereen als het maar lang genoeg duurt een standpunt in, én voila, daar heb je je self fulfilling prophecy.

    Ik blijf Sinterklaas vieren, met om het even welke kleur pieten. En ik vind de zwarte-piet-is-racisme-roepers een stelletje zielige calimero’s, en de zwarte-piet-is-niet-gemodeleerd-naar-een-stereotiep historisch gemankeerde idioten. Beiden zien niet in dat het feest groter is dan om het even welke primaire pietenkleur er wordt gebruikt en je eigen kleinzielige gevoelens.

  12. 17

    @15

    grote dikke rode lippen, gouden oorbellen, raar pratend en ondergeschikt aan de blanke man

    Dat is al jaaaaren niet mee zo!

  13. 20

    @19

    -Het was totaal geen racistisch feest, althans zo heb ik het als kind nooit meegekregen

    Welk punt? Je leunt op een herinnering.

    -maar dat is het de laatste jaren wel geworden.

    -door de mensen die er maar keer op keer op blijven hameren

    Het opgroeien van kind naar (jong)volwassene, en dus ook het besef wat racisme is en doet telt niet mee? Het gaat om de mensen die er telkens maar op wezen dat het e.e.a. nogal een racistisch gehalte heeft en had? Die stoute mensen toch. Zomaar een feit verkondigen, wat helemaal niet strookt met de herinneringen uit je kindertijd. Je zou ze haast een zakje zout ‘schenken’..

  14. 21

    Mijn God, is de rechts conservatieve racist, die het niet van zichzelf weten wil hier ook al in de meerderheid. De moraal van een riool, het verstand van een boerenkool en altijd klaar met een mening op dat toontje van superioriteit, of van verongelijktheid. Walgelijk volk, dat kennelijk ook hier de meerderheid vormt. Een meerderheid van pathetische angsthazen, die zich racisme permitteren en kwaad worden als daar op gewezen wordt. Of ze liegen dat zwarte piet niets met zwarte mensen te maken heeft. De rechts conservatieve racist doet dat gewoon, keihard, ijskoud.

    Van de gemiddelde bezoeker hier gaat ook al niets méér uit dan het bekende ikke, ikke en de rest kan stikke.

  15. 22

    Heb het ook nooit als racistisch feest ervaren als kind. Alle Antillianen die het feest meevierden volgens mij ook niet.

    Er is zeker nog hier en daar sprake van racisme en discriminatie in Nederland. Maar vraag me dan wel af of het sinterklaas feest prioriteit zou moeten krijgen in het bestrijden van dat racisme.

  16. 23

    Nee, @21, enkel voor mezelf sprekend, dit heeft niks met links-rechts te maken, enkel met lieden die op alles waar ze het niet mee eens zijn roepen dat het racisme is. Heb tijdens mijn studie met twee Surinamers in de klas gezeten, en één van hen was precies zo’n type: als er kritiek op zijn werk kwam was dat altijd maar omdat de docent een racist was. Dat hij gewoon prutswerk afleverde kwam niet eens bij hem op. Zoals @Joost wat mij betreft terecht opmerkte: ook in mij nherinnering was ik vroeger totaal niet bezig of Zwarte Piet zwart was, of dat hij een karikatuur was. En nu ik oud(er) ben, kan ik gerust zeggen dat zelfs een aantal van mijn beste vrienden neger zijn*. Als je alleen een hamer kunt hanteren, lijkt elk probleem op een spijker.

    *dit is sarcasme, geen racisme, voordat er weer mensen met te lange tenen rondlopen.

  17. 24

    Het was totaal geen racistisch feest, althans zo heb ik het als kind nooit meegekregen…

    Ik heb geen enkele criticus op de voorstelling van zwarte piet horen zeggen dat Sinterklaas in z’n totaliteit een ‘racistisch feest’ is. Louter dat de figuur van Zwarte Piet een koloniaal, racistisch stereotype is, en dat deze voorstelling anno 2014 echt niet meer kan.

    En daar zijn mijns inziens steekhoudende argumenten voor. Kun je over van mening verschillen, maar om dat af te doen als ‘gezeik’ is me wat te makkelijk.

    Verder zijn het vooral een fors aantal voorstanders van zwarte piet in z’n huidige incarnatie die er een racistisch haatfeestje van maken: zoals ik al zei, als je zwart bent en de vinger bij het racistisch karakter van zwarte piet legt, krijg je bakken racistische drek over jezelf uitgestort.

  18. 25

    @24

    Spijker op z’n kop. Voorbeelden te over, overigens, wat die racistische drek aangaat, als men ook maar een beetje kritiek levert op.

    Op Zwarte Piet, niet op het sinterklaas feest, waar menig als onwetend kind van genoot.

    Frappant dat sommigen dat onderscheid niet weten te maken. Of nee, eigenlijk ook niet,dat is een frame afkomstig van de meer domrechtse lieden. Welke zich hebben laten opnaaien door extreemrechts tuig. Exact het tuig wat bijv. ook bij het Malieveld aanwezig was. Paultje Peters (met z’n vele verdere pseudoniemen) is er “maar” één van.

    Begint het al een beetje te dagen, lieve pro-pietjes?

  19. 26

    Heerlijk hoe de wij-zij tegenstelling hier ook de kop op steekt. If you’re not with us, you’re against us. En oh ja, dan ben je een racist. Een latente, eentje die het niet eens van zichzelf doorheeft. Mooie cirkelredering, a la takiyya.

    Ja, zwarte piet was een “koloniaal, racistisch stereotype”. Met nadruk op was.

    Tijden veranderen, wat vroeger zo was hoeft nu niet meer zo te zijn. Dat de oorsprong racistisch was, ala. Goed voor in de schoolboeken, maar nu vooral een nietszeggend iets omdat het totaal is losgetrokken van die context. Er zijn talloze voorbeelden te verzinnen van woorden en gebruiken die zo hun oorspronkelijke lading verliezen. “Geuzen” is misschien een mooi voorbeeld.

    Gooi er een paar gekleurde pieten bij, prima. Maar dwing me niet een kant te kiezen in deze belachelijke discussie. Net zoals ik niet voor Wilders kies, of voor haatbaarden. Er zijn twee zeer vocale minderheden die de boel proberen te escaleren.

    En de ene partij vindt me een racist omdat ik niet aan hun kant sta, de andere partij vind me een “weg-met-ons-er” of hoe je dat ook noemt, omdat ik niet aan hún kant sta.

    Ik pas hiervoor. Tabee, eikels, en bedankt voor de vis. Dus mensen die zwarte piet weg willen hebben: grow up. En mensen die tegen gekleurde pieten zijn: grow up. Jullie kinderen zijn volwassener dan jullie.

  20. 29

    [flashforward]

    Lieve opa, wat bezielde u – in godsnaam – om deze onverdedigbaar racistische praktijk te verdedigen?

    [/flashforward]

    Was getekend, jullie kleinkinderen …

  21. 31

    Die mevrouw Shepherd(die al wist te melden voordat het onderzoek begon dat het een rascistisch feestje was)schat de macht van Rutte toch echt veel te hoog in(wat zegt dat over haar democratische instelling?)
    Rutte kan echt het Sinterklaasfeest niet verbieden zelfs als hij het al zou willen.Nederlanders blijven Sinterklaas toch wel vieren,iig in huiselijke kring, of dat nou van Shepherd en de hele VN mag of niet.
    En wat te denken van die luidruchtige dronken nepsinterklaas, Kerstman genaamd,die stigmatiseert kleine mensen met zijn dwerghelpertjes,Is dat dan niet verwerpelijk,of alleen als het om gekleurde dwergen zou gaan?
    Ik vier nooit Sinterklaas maar als het van een stelletje buitenlandse kakkers niet meer mag ga ik het ook doen.

  22. 33

    Wat deze onzin voor gevolg heeft bij is is dat mijn toekomstige kind (is weer eentje onderweg! ) voorgelezen gaat worden uit opa’s boekje. Zwarte Piet blijft dus gewoon zwart. Al is t alleen maar omdat ik niet van anderen hoef te horen hoe ik Sinterklaas vier.
    Ook kan ik me zelfs voorstellen dat we straks twee feesten krijgen. Een voor racistische rechts conservatieve allichtonenhaters, en een voor de jankende ikbenzieligwantkleurtjemensen.

  23. 34

    za 05 jul 2014, 07:47

    Nederland krijgt uitnodiging slavernijclaim

    PARAMARIBO –
    Ruim 150 jaar na de afschaffing van de slavernij wordt Nederland gevraagd om te komen praten over herstelbetalingen. Het samenwerkingsverband van Caribische landen Caricom stuurt Nederland als oud-kolonisator van Suriname binnenkort een aanklacht voor zijn rol in de slavernijperiode.

    Tegelijkertijd nodigt de organisatie Nederland uit om daar in een conferentie met andere betrokken landen over te komen praten. Ook Groot-Brittannië, Frankrijk, Spanje en Portugal zullen zo’n uitnodiging ontvangen.

    De conferentie zal eind 2014 of begin 2015 worden gehouden. Als de Europese landen niet ingaan op het onderhandelingsverzoek, zullen de voormalige koloniën naar de rechter stappen.

  24. 35

    @34: Daar komt de aap (haha) uit de mouw. Poen willen ze zien, harde pietermannen (nog 1!). Zwarte Piet racistisch noemen is maar een stok om de hond te slaan, voor wat extra schuldgevoel.

    Well, fuck you, beroepsjankerts. Geen cent ga je krijgen. Ik ben niet verantwoordelijk voor de slavernij. Mijn ouders waren niet verantwoordelijk voor de slaverij. En zelfs mijn grootouders waren niet verantwoordelijk voor de slavernij. Zo’n claim moet worden betaald door de overheid. Dus mede van mijn geld. Over mijn lijk.

    Excuses is het beste wat je kunt krijgen, van het kabinet, wat mij betreft. En die excuses worden alleen gemaakt als deze samen en tegelijkertijd gemaakt worden door de opvolgers van degenen die destijds de slaven verkocht hebben, het Caribisch bestuur. Want dat vergeten de beroepsjankerts voor het gemak maar even: die slaven zijn gekocht, niet geroofd.

  25. 36

    @26:

    Zo lang ik je ken Joost, had ik nooit verwacht dat je zo kinderlijk arrogant zou kunnen zijn, overtuigd van een eigen gelijk waarvan je niet wilt toegeven dat het botweg racistisch is. Je stampt met je voet driftig op de grond en verwijst elk argument dat kan wijzen op een daadwerkelijk ‘apartheidsaspect’ van zwarte piet hooghartig van de hand. Het kan niet anders zijn dat je een blanke man bent, die zich niet wil of kan inleven hoe het is om een donkere huidskleur te hebben.

    Zelf ben ik zo blank als de neten en ik zou in dit land voor geen goud een donkere huidskleur willen hebben. Wel een rode kop van schaamte, alleen al voor die gedachte.

  26. 37

    En die Zwarte Piet, die had wat mij betreft over de tijd wel langzaam kunnen of mogen veranderen in Regenboog Pieten. Gelijdelijk aan, zoals de rol van Zwarte Piet de afgelopen decennia ook al is veranderd van een domme dienende knecht naar de slimme, alles regelende manager in kleurrijke pakken, omdat de dementerende Sinterklaas dat niet meer kan. Van binnen uit, zeg maar.

    Maar niet zo, omdat een stelletje beroepsjankerts dat eist, van buiten af. Dan gaan de hakken in het zand, blijft Piet wat mij betreft tot in lengte van jaren pikzwart.

    We hebben allemaal Sinterklaas gevierd. Wie hier begroet iemand met een donkere huidskleur met ‘hee roetmop, wil je mijn schoenen even poetsen?’. Racisme zit in de opvoeding en je directe sociale omgeving, niet in een onschuldig kinderfeestje.

  27. 38

    @35:
    Je hebt een totaal gebrek aan historisch besef. Natuurlijk ben jij _persoonlijk_ niet schuldig aan de slavernij. Net zo min als jouw ouders. Maar de Nederlandse samenleving als geheel wel.

    Elke dag nog plukken jij en ik de vruchten van de internationale slavenhandel. De overzeese koloniën zijn de rechtstreekse oorzaak van de Industriële Revolutie waardoor Noord-West Europa zo’n enorme voorsprong op de rest van de wereld kon nemen. Een voorsprong waar jij en ik nu nog profijt van hebben.

    En wat was er nodig om deze voorsprong te bereiken:

    – De oorspronkelijke bevolking van Canada: uitgeroeid
    – De oorspronkelijke bevolking van Amerika: uitgeroeid
    – De oorspronkelijke bevolking van Zuid-Amerika: zwaar onderdrukt
    – De oorspronkelijke bevolking van Australië: op sterven na dood
    – De huidige Afrikaanse landen: niet in staat tot het vormen van een stabiele regering.

    En ja, in Suriname en in de Cariben is het op sommige vlakken een teringzooi. En dat is een rechtstreeks gevolg van het koloniale verleden. En een dergelijke claim beantwoorden met de kwalificatie “beroepsjankerts” is een totale ontkenning van het verleden en de gevolgen van dat verleden voor mensen die vandaag de dag leven. Want let wel: net zo min als jij en ik _persoonlijk_ verantwoordelijk zijn voor de slavenhandel is een doorsnee Surinamer ook niet _persoonlijk_ verantwoordelijk voor de zaken in Suriname. Maar hij moet _wel_ met de gevolgen (wonen in een 3e wereldland) leven. En jij en ik leven ook met de gevolgen van dat verleden: wij wonen namelijk in een 1e wereldland.

  28. 39

    @38: En voor de ellende die slavernij en kolonisatie heeft veroorzaakt moet Nederland, bij monde van het kabinet, ook zeker nederig haar excuses aanbieden. Maar niet meer dan dat.

    En voor die geplukte vruchten moet je niet bij mij zijn, ik ben maar een middenklasse loonslaaf met alleen maar schulden. Wil men geld? Ga het maar halen bij multinationals, Wassenaar, Laren, Bloemendaal en de grachtengordel. *Daar* zitten de vruchtenplukkers.

  29. 40

    En nogmaals, die slaven waren handelswaar. Daar hebben er twee schuld, de kopers, maar ook de verkopers. En over dat laatste hoor je de beroepsjankerts niet.

    En hands up iedereen die denkt dat die claimgelden naar de lokale bevolking gaan. Niemand?

  30. 43

    Wat mij betreft is compensatie hartstikke terecht. Het is dan wel al even geleden, maar onrecht is onrecht. Dat heeft echter geen zier te maken met zwarte Piet.

  31. 45

    Je kan ook blijven hangen in het verleden en er steeds maar weer over blijven zeuren. Dat is misschien eerder de reden dat de Cariben zijn achtergebleven. Als ik elke dag zou zeuren over het verleden, heb ik geen tijd of energie meer om in het verbeteren van m’n huidige en toekomstige situatie te steken.

  32. 49

    Waar ik problemen mee heb, is de stelselmatige hypocrisie in het racisme-debat. Als Duitse supporters op het WK zwartgeschminkt op de tribune zitten, begint iedereen te loeien ‘Racisme!’. Als Nigeriaanse supporters zich wit schminken, hoor je niemand.
    Brugje naar Zwarte Piet: het gemak waarmee wordt gesteld dat het racistisch is. Dat roept dus verzet op.
    Polder-uitweg: Zwarte Piet laten bestaan, en andere kleuren toevoegen. Niet in plaats van, maar en/en.

  33. 50

    @49: waar ik problemen mee heb is dat de zwarte-pieten-discussie afleidt van werkelijk racisme. Of, eigenlijk is racisme niet het juiste woord: het ontzettende vriendjesbolwerk waar je alleen inkomt als je blank, man, 50+ etc. bent, en de ‘juiste’ politieke achtergrond hebt. Ik vind ’t jammer dat de Quincy’s zwarte piet hebben aangegrepen om verborgen racisme op de agenda te zetten en het alleen bij zwarte piet te laten, en niet doorsteken naar ‘en hoeveel zwarte hoogleraren zijn er eigenlijk? Hoeveel marokkaanse/turkse politici hebben we?

  34. 53

    @52: Ja da’s waar. De politieke wind komt ook te veel uit rechtse hoek om die discussie nu van de grond te krijgen. Er is meer belangstelling voor hoofddoekjes, syriegangers, moskeeverboden, etc. Je ziet aan de pietdiscussie dat we nog wel even te gaan hebben. Die pass van Messi kwam wel aan maar Di Maria schoot hem er niet in.

  35. 54

    Ben het met Sjors @49 eens. Voor 99,999% van de mensen die het Sinterklaasfeest vieren heeft dat feest niets maar dan ook niets racistisch in zich. Een kinderfeest met een witte man op paard en zwarte pieten. Waarbij geen van beide in de huidige context negatief neergezet worden. Nou ja die man met die witte baard wordt altijd wat sullig neergezet. Vaders, moeders, kinderen, kadootjes. Ook voor alle antillianen waarmee ik het feest als kind gevierd heb was het niets anders dan dat.

    Dan kun je wel aanvoeren dat het -onbewust- racistisch is, maar dan is het einde zoek. Als ik morgen een zwart t-shirt aandoe, is dat ook onbewust racistisch? Als Gordon een achtergrondkoortje neerzet van gekleurde zangeressen, is dat ook racisme (zijn de ‘witte’ zangeressen soms niet goed genoeg voor hem?). En wie gaat bepalen wat wel en niet mag?

    Wat volgens mij belangrijk is, is de intentie achter iets. Voor die 99,999% van de mensen gaat het om een positief geheel, een leuk kinderfeest. Er is echt niemand die zich zwart opmaakt als piet om ‘de zwarte’ eens voor gek te zetten oid. Als je die hele groep mensen die dat feest vieren opeens van racisme beschuldigt, richt je volgens mij je pijlen op de verkeerde mensen en het verkeerde onderwerp. En daarmee veroorzaak je alleen maar ophef, onbegrip heen en weer en meer polarisatie. Dat leidt af van/ staat de echte discussie over racisme in de weg. Bijvoorbeeld situaties waar werkgevers groepen anders behandelen, de manier waarop in de media bevolkingsgroepen weergegeven worden, etc.

  36. 56

    Lachwekkend zulke discussies, over twintig jaar zijn dit soort achterlijke tradities allemaal weg. Geen woorden, maar daden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren