1. 3

    En “nurture” kan natuurlijk totaal niet los worden gezien van “nature”. Genetische factoren spelen ook een flinke rol, en dat mis ik hier een beetje.

    Helaas zijn beide dingen erg moeilijk los te koppelen. Want ben je intelligent omdat je ouders je veel voorlazen, of lezen intelligente ouders hun kinderen veel voor, en geven ze die intelligentie genetisch door? Of is het een combi?

  2. 4

    Wat gaaf! Leuk ook met al die kleine animaties. Zo geef je je online strip wel meerwaarde. (En qua inhoud ook helemaal raak natuurlijk. Hopelijk een eye opener voor in ieder geval een paar lezers).

  3. 5

    @2: goedkope cliché’s? Ik kan met die kwalificatie cliché’s wel een beetje mee gaan, alhoewel er in cliché’s toch vaak een kern van waarheid bevatten. Heb al meerdere malen gezien aan beide kanten van het spectrum dat het er zo aan toe gaat. Goedkoop is het niet.

    @Olav: wist ik. Heb je link al een paar dagen als tabje nog open.

    Het meest sterke aan deze comic vond ik deze zin: “…and over the years all these little differences…”. Want dat is waarom men zo vaak mist waarom het voor de een wel en de ander niet fout gaat. Het gaat om kleine verschillen. Ogenschijnlijk onbelangrijk.

  4. 6

    @3:

    Genetische factoren spelen ook een flinke rol, en dat mis ik hier een beetje.

    Die “flinke rol” is vooral een flinke overschatting, aangezien domme kinderen van rijkere ouders het op school beter doen dan slimme kinderen van armere ouders.*

    Natuurlijk zijn aangeboren talenten wel een factor, maar er zijn genoeg briljante mensen die het nooit verder zullen schoppen dan postbode doordat ze van hun omgeving gewoon niet de waarden en ondersteuning hebben (mee)kregen die nodig zijn om die talenten tot bloei te laten komen.

    Het is over het algemeen dus beter om over middelmatige talenten te beschikken maar goed sociaal en cultureel kapitaal vanuit huis mee te krijgen (financieel kapitaal kan ook geen kwaad trouwens), dan het is om over uitstekende talenten te beschikken maar over slechts matig sociaal en cultureel kapitaal.

    Ik ben het overigens niet helemaal met jullie (#2 en #3) oneens: als we alléén maar dit verhaal voorgeschoteld zouden krijgen, voortdurend, wanneer we als samenleving zouden doen alsof factoren als talent en wilskracht helemaal niet meespelen … dan zou het inderdaad ook niet goed zijn. Want niet alle mensen werken even hard, en niet iedereen heeft evenveel talent … en dat verklaart (uiteraard) tenminste een deel van de verschillen in succes. Dat is een feit, en het zou oneerlijk zijn dat te ontkennen. Bovendien zou je een schadelijk fatalisme in de hand werken.

    Alleen is dat bepaald het geval niet. We doen juist het omgekeerde. Terwijl je feitelijk elk menselijk probleem kunt belichten als een individueel probleem óf als een sociaal probleem, kiest zowat elk televisieprogramma, film of welke cultuuruiting dan ook ervoor die problemen te benaderen als individueel probleem — en vrijwel nooit als sociaal of structureel probleem.

    En dat is praktisch ons ideologische behang geworden. De niet-aflatende boodschap achter de meeste cultuuruitingen is dat succes (nagenoeg) alléén aan je eigen keuzes, talenten en wilskracht te danken is, dat iedereen krijgt in het wat-ie verdient in het leven, dat alles je eigen schuld/verdienste is, dat succes een keuze is, armoede is een keuze is, en wie goed is en hard werkt wordt beloond, en tjakka, etc.

    Goed dat de strip eens de aandacht vestigt op de andere kant van het verhaal dus. Gebeurt veel te weinig.

    ______
    * (volgens een studie van de London School of Economics althans, waaraan in dit essay wordt gerefereerd … )

  5. 8

    Met deze enorme wijsheid *proest* in pacht: waarom vinden jullie massa-immigratie van “Paula’s” nou zo’n verrijking voor onze samenleving?

  6. 9

    @8: hard werkende en studerende Paula’s. De gruwel! Nee het is beter je plaats te kennen. Anton wil kennelijk liever het feudale systeem. Hard werken om hogerop te komen, tssk. Bovendien spreekt het stripje niet over vluchtelingen (gelukszoekers, zoals Anton ze zou noemen)

  7. 10

    Aan de ene kant ja, maar een dingetje zit me dwars.
    Dat veel mensen in je huis je achter zou houden. Ik ben vaak uit school gekomen dat de hele commune bij ons thuis was om eventjes te feesten, was er aan gewend dat het altijd wat lawaaierig was. Ja ik het wel een eigen kamer, maar toen ik huiswerk kreeg, later in mijn schooltijd, maakte ik dat liever in de groep.

    Soms met wel 20 a 30 mensen op bezoek. Het heeft niet echt een negatief effect op me gehad, sterker nog ben er zelfs beter door geworden vind ik. Ook omdat ik andere mensen, bijvoorbeeld de andere kinderen, kon helpen met hun huiswerk als ze wat moeite er mee hadden.

    Verder hadden we wel gewoon boeken en werd er voorgelezen enzo.

    Maar het zit me wat dwars dat “veel mensen” om je heen tijdens het opgroeien je achter zou houden. Alle andere punten zijn wel raak, maar ik kwam er op de Uni gewoon achter dat die “elite” mensen een stuk minder konden hebben in hun :”concentratie” dan ik, en bij elk probleem dat er was gelijk gedaan werd alsof het super belangrijk was, terwijl als het een probleem was van iemand anders (bijvoorbeeld van het Repro personeel dat werd afgebekt door zo’n studentikoos stuk vreten) werd gebagatelliseerd.

    Letterlijk, tijdens de les statistiek werd er een bouwvakker me toch uitgekafferd door een professor terwijl hij de opdracht had gekregen om NU DIRECT de deur te vervangen. Iets wat nog geen 15 minuutjes had geduurd, en waarvan de professor gewoon had kunnen zeggen “Jongens we nemen even wat eerder pauze en laten deze meneer even”. Nee hoor. Prof schelden, de kakkers gelijk, zoals de satellieten betaamt, met hem eens en hem er bij lappen bij de aannemer want “Dit was on overkomelijk!”.

    Dus nee, wat wennen aan een lekkere lawaaierige maar lieve en stimulerende omgeving is helemaal niet iets wat je achter houd. De een helpt je met Aardrijkskunde, de ander leert je “boeren/markt rekenen” een derde leert je tekenen… je Oma leert je een instrument te bespelen, etc, etc. :).

    Sorry moest eventjes mij appel daar over kwijt :D.

  8. 11

    @9: Ach joh laat ANton je niet ophitsen, daar moet je medelijden mee hebben. Toen hij nog klein was kende hij zijn pappa alleen maar als iemand die straf uitdeelde en zijn moeder was de gedweeë persoon die pappa er bij moest roepen als Antonnetje wat verkeerd had gedaan.

    Verder moet je bij de Antonnetjes eerst van te voren even bellen als je langs komt, want dat moet natuurlijk wel binnen het schematje passen. Het grootste avontuur dat een Antonnetje kent? Als hij ouder is zijn Dienstplicht, en anders op de Uni wat zuiperij en op zijn hoogst wat blowen. Een Antonnetje reist alleen voor het bedrijf. Ook stopt een Antonnetje zijn moedertje of vadertje wel in een tehuis. Helemaal Vadertje, want in het geheim haat Antonnetje hem van al dat straffen. Vaak zijn de Antonnetjes ook heel bang voor een “gefeminiseerde” maatschappij, want zij kennen hun moeder alleen als een volger.

    En omdat moeders in een tehuis zit? Voelen ze zich schuldig, en daarom werkt de PVV ook zo goed bij de Antonnetjes als ze eenmaal groot zijn met verhalen als “Zitten in een luier!”. Je ouders in huis nemen nee dat kan niet hoor, want dan word je er “gek van” en dat vreemde kindje op school die wat anders leeft? Ach daar geeft de Anton, tegen zijn Antonnetje, de opdracht toe om eventjes lekker te treiteren. Niet persoonlijk natuurlijk, maar door er over te lullen als of het minderwaardig is doen de Antonnetjes dat toch.

    Of het nu een Hindoestaanse of Marokaanse familie is waar de ouders uit traditie bij in wonen, of een Room BLanke alternatieve leef omgeving….. nee wat vreemd is moet de Anton demoniseren, want ja… verandering.. nee hoor dat kunnen we niet.

    Eigenlijk toch best zielig? Kan je hem beter om negeren en hem uit laten razen als hij weer eens begint te jammeren… hij voelt zich namelijk alleen en schuldig. :P.

  9. 12

    @3

    Helaas zijn beide dingen erg moeilijk los te koppelen. Want ben je intelligent omdat je ouders je veel voorlazen, of lezen intelligente ouders hun kinderen veel voor, en geven ze die intelligentie genetisch door? Of is het een combi?

    Volgens de medische en biologische vakliteratuur is intelligentie voor 70% erfelijk.

  10. 14

    @12: Sorry ik doelde gewoon te zeggen dat het wel helpt, niet dat intelligentie eigen verantwoording is natuurlijk. Je hebt volkomen gelijk :).

  11. 15

    Een kleine kanttekening
    – freakonomics laatsten dat het lezen van boeken erfelijk is bepaald, en niet door de aanwezigheid van wordt beïnvloed
    – in Nederland is de klasgenootje omgekeerd evenredig met de achterstandsituatie van de kinderen in de klas, slimme kindertjes van witte ouders zitten in grote klassen.

    Nog belangrijker, wat gaan we hieraan doen?

  12. 16

    Ja ja, wat een clichés allemaal weer. Verzonnen en tot in den treure herhaald door jaloerse mensen die maar niet kunnen verkroppen dat Ard van der Steur er heel hard voor heeft moeten werken.

  13. 17

    Schattig stripje. Legt niets uit over hoe sociale klasse werkt en lijkt vooral bedoeld om bij schattige witte oudertjes de illusie in stand te houden dat ze zoveel invloed op het lot van hun kind hebben als deze strip doet voorkomen. Volgens mij waren we er inmiddels achter dat dat op wat extremen na nonsens was.

  14. 18

    @15, maar wat leest een genetisch op lezen ingesteld kind als er geen boeken zijn? Naar de bieb gaan is op jongere leeftijd niet altijd te regelen.

    In Nederland ligt het gelukkig wel anders, al lijkt men erop gebrand om de situatie hier net zo ‘leuk’ te maken als in Amerika (weg met de bieb, weg met de stufi, werkweken kunnen best langer en de lonen lager, geen balans tussen thuis en werk, nergens voor nodig.)

    @17, onzin. Welke cijfers je ook pakt, alle factoren die in het stripje genoemd worden zijn aantoonbaar van invloed, en ze tellen samen op. Dat is dus niet op de manier dat een jongen als Richard altijd de eindstreep haalt en Paula nooit, maar er zijn toch significant meer jongeren met een gunstige uitgangspositie die ook gunstiger terecht komen.

    Wellicht kun je uitleggen hoe sociale klasse wel werkt, maar de meeste zaken hiervan zijn zeker aan de orde. (Op 1 na – ook de mensen met een hoger inkomen zijn vaak afwezig.)

  15. 19

    @17:

    en lijkt vooral bedoeld om bij schattige witte oudertjes de illusie in stand te houden dat ze zoveel invloed op het lot van hun kind hebben

    volgens mij juist het omgekeerde.

  16. 20

    Nogal wat Richards hierboven. Denken zeker ook allemaal dat het alleen aan hun eigen voortreffelijkheid is te danken dat ze min of meer goed terecht zijn gekomen. Narcisten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren