Vakbonden binden de strijd aan met Elon Musk

Serie:

Zweedse Tesla arbeiders staken al zes weken vanwege de weigering van het bedrijf om een CAO af te sluiten. Tesla-topman en grootaandeelhouder Elon Musk is een principiëel tegenstander van vakbonden. Volgens bemiddelaar Kurt Eriksson ‘mag Tesla geen afspraken maken’. ‘Het zijn orders van Elon Musk’. Het dochterbedrijf zou ‘geen enkele handelingsvrijheid hebben’. De vakbonden, die in Zweden 70% van de werknemers organiseren, willen voorkomen dat collectieve arbeidsovereenkomsten bij andere bedrijven ook onderuit gehaald kunnen worden. Als Tesla ermee wegkomt geen cao af te sluiten zullen andere bedrijven dat voorbeeld volgen, is de vrees. De Zweedse vakbonden hadden al eerder conflicten met Spotify en het financiële platform Klama.

De staking bij Tesla heeft in Zweden een reeks van solidariteitsacties op gang gebracht in verschillende bedrijfstakken. Kapotte Tesla’s worden niet meer gerepareerd. Postbeambten weigeren kentekenplaten af te leveren bij het bedrijf. ‘Krankzinnig’ volgens Musk. Hij heeft een rechtszaak aangespannen tegen de Zweedse staat. Vakbonden in omringende landen sluiten zich nu ook bij de Zweedse acties aan. Deense havenwerkers en transportarbeiders verhinderen het vervoer van Tesla’s naar Zweden. Een Deens pensioenfonds dat meer dan 800.000 leden telt, heeft zijn aandelen Tesla verkocht. De Noorse vakbond Fellesforbundet met werknemers in de industrie, garages, havens en transport heeft ook een boycot aangekondigd voor het transport van Tesla auto’s naar Zweden. Fellesforbundet-leider Jørn Eggum: ‘In de Scandinavische landen bestaat er brede overeenstemming over het belang van een goed georganiseerd beroepsleven… Het recht om een collectieve overeenkomst te eisen is een natuurlijk onderdeel van ons beroepsleven, en wij kunnen niet accepteren dat Tesla zich hieraan onttrekt.’ Noorwegen is een belangrijke markt voor Tesla en als de vakbond besluit ook de levering van auto’s in het land te beïnvloeden, kan dat veel meer druk op het bedrijf leggen.

Voorzitter Christiane Benner van de machtige Duitse vakbond IG Metall zei ‘geen vakbondsvrije zones’ te accepteren, ‘zelfs niet op Mars’, verwijzend naar Musk’s ambities om daar in de toekomst ook auto’s te gaan produceren. Terwijl de Zweedse fabriek nog relatief klein is zou een staking in het Duitse bedrijf in Berlijn de productie in Europa flink kunnen schaden. Werknemers in de Duitse fabriek hebben volgens IG Metall te maken met hoge werkdruk en slechte arbeidsomstandigheden, en zouden tot 20 procent minder verdienen dan hun collega’s bij andere autobedrijven waar wel een cao is afgesloten.

De Zweedse vakbond is bereid en in staat de staking lang vol te houden. Ze hebben genoeg in de stakingskas om lonen en pensioengeld te financieren. Als de vakbond accepteert dat Tesla geen contract tekent, accepteert het lage lonen en een ongelijke concurrentiepositie. Buigen voor Musk betekent ook het risico dat werknemers ten opzichte van hun werkgever macht verliezen. Sinds 1970 geldt een wet die stelt dat hoewel werkgevers het laatste woord hebben, ze bij belangrijke kwesties altijd de bonden moeten consulteren’, aldus Birgitta Nyström, hoogleraar arbeidsrecht aan de Universiteit van Lund. Of het nu gaat om een reorganisatie, ontslagprocedures of salarisonderhandelingen: een vakbondsvertegenwoordiger verschijnt ten tonele. De bonden willen voorkomen dat aan die traditie een einde kan worden gemaakt. We moeten het bedrijfsmodel van Tesla verslaan’, zegt vakbondssecretaris Atle Høie. ‘En dat kan heel goed in Zweden’. Dat zal zijn Amerikaanse collega’s als muziek in de oren klinken. De UAW, de vakbond van werknemers in de automobielindustrie, heeft onlangs een groot succes geboekt door een 30% loonsverhoging af te dwingen bij de grootste Amerikaanse autofabrikanten waar werknemers lid van een bond mogen zijn. De vakbond wil nu ook overeenkomsten sluiten met bedrijven die bonden tot nu toe de toegang hebben geweigerd, waaronder Tesla.

Reacties (17)

#1 Krispijn Beek

In de NRC stond eerder deze week een artikel waarin de omvang van de Zweedse stakingskas van de betrokken vakbonden werd benoemd: meer dan een miljard Euro.
Een Zweedse vakbondbestuurder zei dan ook: “Er is geen limiet aan hoe lang we kunnen staken.”

  • Volgende discussie
#2 Bismarck

Begrijp ik uit het artikel dat Tesla wel een (grote) vakbondsvrije fabriek in Duitsland heeft staan?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#2.1 Jos van Dijk - Reactie op #2

In de gloednieuwe Tesla fabriek in Berlijn voert IG Metall actie voor verbetering van de arbeidsomstandigheden, lees ik in dit bericht:

Musk wil vakbonden buiten de deur houden. Maar onlangs hebben meer dan duizend medewerkers in een bliksemcampagne hun steun betuigd aan IG Metall. ‘IG Metall ist drin bei Tesla’ schrijft de bond. De actievoerende werknemers droegen openlijk stickers op hun werkkleding: ‘Samen voor veilig en eerlijk werken bij Tesla.’ Het protest komt niet uit de lucht vallen. ‘RTL en ‘Stern’ hebben in een undercoverdocumentaire al melding gemaakt van flagrante veiligheidstekortkomingen en arbeidsongevallen. Zelfs tijdens de blitz arriveren er ’s ochtends drie ambulances. Medewerkers melden ongevallen, metaalstof, 45-secondencycli, ploegendienst tot zaterdag 06.00 uur en dan maandag om 06.00 uur weer werken. Een derde van het ziekteverzuim is hier normaal.’

  • Volgende reactie op #2
#2.2 beugwant - Reactie op #2

Ja, Om die fabriek kwijt te kunnen schijnt een heel bos te zijn gerooid.

  • Vorige reactie op #2
#3 Bolke

Ik acht de kans groter dat Musk de stekker uit die Zweedse fabriek trekt dan dat ie toegeeft.

zo eigenwijs is ie wel.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3.1 Co Stuifbergen - Reactie op #3

Ik denk dat u gelijk heeft!
Hij accepteerde ook een verlies van 20 miljard ofzo bij Twitter.

Maar heeft Musk een meerderheidsbelang?
Anders zou het kunnen dat andere investeerders wel water bij de wijn doen willen.

  • Volgende reactie op #3
#3.2 Krispijn Beek - Reactie op #3

Je kan geen stekker trekken uit iets wat niet bestaat. Musk kan hooguit besluiten geen Tesla’s meer te leveren aan Zweden. Als Noorse werknemers zich bij de staking aansluiten wordt het wel lastiger om dat vol te houden, Noorwegen is namelijk een belangrijkere markt voor Tesla dan Zweden. Als de Duitse werknemers zich aansluiten mist ie de productiecapaciteit van 500.000 auto’s per jaar.

  • Vorige reactie op #3
#3.3 beugwant - Reactie op #3.2

Misschien dat VW dan de productie van die stilgelegde ID3 en de Cupra Born weer kan hervatten. Als VW aan voldoende motoren kan komen.

#4 Co Stuifbergen

Dus als ik het goed begrijp is de Tesla-fabriek in Zweden begonnen met produceren terwijl er geen CAO was.
Mag dat in Zweden?

(in Nederland kon een minister een CAO bindend verklaren voor een bedrijfstak, maar ik weet niet of die regel nog steeds geldt).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4.1 Krispijn Beek - Reactie op #4

Tesla heeft geen fabriek in Zweden, maar een service center. De circa 130 medewerkers van Tesla’s service center hebben als eerste het werk neergelegd uit protest tegen het uitblijven van een CAO. In Zweden is (voor zover ik begrijp) geen sprake van algemeen verbindend verklaring door de overheid, wat het des te belangrijker maakt voor werknemers om goede afspraken te maken in een CAO. Daarom is ook 70% van de werknemers daar lid van de vakbond. Uit solidariteit zijn werknemers van andere bedrijven gaan meestaken: Tesla’s worden niet meer ontscheept door havenarbeiders, de kentekenbewijzen worden niet meer afgeleverd door de Zweeds postdienst. En langzaam maar zeker breidt de staking zich uit.

Uit NRC:
“Het oplopende arbeidsconflict is deels cultureel geladen: Zweden heeft sinds jaar en dag een sterke vakbondscultuur. Het vaststellen van arbeidsvoorwaarden gebeurt vrijwel altijd via collectieve overeenkomsten tussen werkgevers en werknemers. Ongeveer 90 procent van alle Zweedse werknemers valt onder een cao. Ruim 70 procent is lid van een vakbond – in Nederland is dat nog geen een vijfde. ”
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/12/06/de-zweedse-tesla-staking-vertakt-zich-als-in-een-elektrisch-circuit-naar-omringende-landen-a4183514

#5 Co Stuifbergen

Ik begrijp niet helemaal waarom Musk tegen de Zweedse staat procederen wil.
Is dat omdat de kentekenplaten niet afgeleverd worden?
(dan staat hij, denk ik, juridisch sterk).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5.1 Krispijn Beek - Reactie op #5

Ja, heeft ie ook al gewonnen. Nu nog werknemers vinden die bereidt zijn de kentekenplaten op te halen… Misschien de medewerkers van z’n eigen service center? Of nee, daar was wat mee…

  • Volgende reactie op #5
#5.2 Anoniem - Reactie op #5

Staking=overmacht

  • Vorige reactie op #5
#5.3 Co Stuifbergen - Reactie op #5.2

Dan moeten die postbeambten wel gaan staken, dus afzien van salaris.
Zolang ze dat niet doen, moeten ze hun werk uitvoeren – ook taken waar zij bezwaren tegen hebben.
(Als de werkgever besluit dat ze bepaalde taken niet uit te voeren hoeven, ligt het anders. Maar in dit geval heeft werkgever blijkbaar verplichtingen naar Tesla.)

#5.4 Krispijn Beek - Reactie op #5.3

Niet alleen de postbeambten, ook de havenwerkers weigeren werk gerelateerd aan Tesla uit te voeren. Ik ken de Zweedse wet ruim onvoldoende om te kunnen bepalen of dat onder hun stakingsrecht valt of dat hun werkgever ze aan kan spreken op werkweigering.

#6 Emile M

Ik ben benieuwd hoe onze VVD-minister zou reageren als Tesla de productie naar Born wil verplaatsen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6.1 Krispijn Beek - Reactie op #6

Ik vooral hoe onze vakbonden en werknemers daarop zouden reageren. Worden ze stakingsbrekers of zijn ze solidair?