KRO’s Reporter helpt mythe de wereld in

Toen ik afgelopen zondag een fragment van KRO's Reporter over Nederwiet mee kreeg, dacht ik dat ze teveel praktisch onderzoek hadden gedaan en dus onder invloed de teksten hadden geschreven: "De totale omzet van de branche bedraagt circa twee miljard euro. Dat is net zo veel als de omzet van het openbaar vervoer in Nederland." Pardon? De NS alleen al is goed voor 4 miljard. Dus waar ze die onzin vandaan halen is me een raadsel. Ik liet het echter rusten, want wie vindt dat nou interessant. Tot ik gisteren via Engeland het volgende bericht las: "Cannabis nets the Dutch treasury more than £300 million a year and has become one of the country's top cash crops, new figures show." En dat die getallen rechtstreeks uit KRO's Reporter kwamen. Dus ik vroeg me af, als dat getal van het Openbaar Vervoer er naast zit, kloppen die andere getallen dan wel?

Door: Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Lezen: De BVD in de politiek, door Jos van Dijk

Tot het eind van de Koude Oorlog heeft de BVD de CPN in de gaten gehouden. Maar de dienst deed veel meer dan spioneren. Op basis van nieuw archiefmateriaal van de AIVD laat dit boek zien hoe de geheime dienst in de jaren vijftig en zestig het communisme in Nederland probeerde te ondermijnen. De BVD zette tot tweemaal toe personeel en financiële middelen in voor een concurrerende communistische partij. BVD-agenten hielpen actief mee met geld inzamelen voor de verkiezingscampagne. De regering liet deze operaties oogluikend toe. Het parlement wist van niets.

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Geweldadige politieactie studentencafés in Stellenbosch

Zuid-Afrika, het land dat overweegt de doodstraf per referendum weer in te voeren beleeft na het racistische pers-incident met ANC-leider Zuma een nieuw dieptepunt. Afgelopen vrijdagavond vielen politie-eenheden drie studentencafés in Stellenbosch binnen. De gasten van de cafés Bohemia, Die Mystic Boer en de Springbok Pub werden op hardhandige wijze tegen de grond gegooid, geslagen, geïntimideerd en onzedelijk betast door zwaar bewapende leden van de South African Police Force (SAP). Doel: het vinden van drugs. Resultaat: 150 gram weed, enkele brokjes hash en een paar gram coke.

Om dit verbluffende resultaat in de War on Drugs te behalen werden er in drie volle kroegen waarschuwingsschoten gelost, mensen met knuppels geslagen (waaronder een Belgisch echtpaar) en graaiden machtsdronken politieagenten met hun poten in de slipjes van jonge studentes op zoek naar drugs…
De verontwaardiging in Zuid-Afrika over de politieactie groeit. Een Zuid-Afrikaanse blogger constateert dat de tijdens de Apartheid beruchte reputatie van de SAP nog niet is veranderd alleen richt het politieapparaat zich nu op het onderdrukken van álle Zuid-Afrikanen inclusief jonge blanke studenten. Mobiele telefoons werden -met geweld- ingenomen om te voorkomen dat beelden van deze politieactie naar buiten zouden komen. De SAP had echter even buiten de beveiligingscamera gerekend en de eigenaar van Bohemia die zelf ook in het gezicht werd geslagen plaatste de beelden maar al te graag op YouTube:

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

KSTn – De VS kijken mee in onze databases, legaal

Logo kamerstukken van de dagEerst even wat kudos naar behanger van Retecool. Hij ging bovenop een terloopse opmerking uit een persbericht zitten:
Dit jaar treedt een nieuw bilateraal verdrag in werking. Deze heeft onder meer tot gevolg dat de VS drugsunits krijgt in Helmond en in Den Haag en toegang heeft tot bepaalde databases betreffende drugszaken.

Alleen was behanger nog niet zo succesvol in het achterhalen van het verdrag.
Als specialist kamerstukken ben ik hem graag terwille. Bij deze het bilaterale verdrag waarover gesproken wordt. En het is nog erger dan behanger dacht.
Nederland en de Verenigde Staten blijven samenwerken bij het bestrijden van drugstransporten via derde landen, middels het op regelmatige basis uitwisselen van informatie op politieniveau, zoals IPnummers, telefoonnummers en, waar van toepassing, financiële informatie.

Eigenlijk komt het verdrag er op neer dat de VS hier een aantal mensen neerzet die over de schouders van onze politie en inlichtingendiensten mee kunnen kijken naar alles wat wij in de databases hebben staan. En onder het mom van terrorisme bestrijding gooien we waarschijnlijk straks de database intergraal open voor de Amerikanen. Wie is er immers niet “verdacht” van terrorisme tegenwoordig:
De Verenigde Staten en Nederland stemmen in tot een vergadering van deskundigen om de mogelijkheden te onderzoeken tot het opzetten van een mechanisme voor het uitwisselen van informatie over reeds bekende en verdachte terroristen.
 
 
En ik ga weer over tot de orde van de dag.
Overigens ben ik van mening dat altijd bekend moet zijn hoe de individuele kamerleden gestemd hebben en dat alle stemmingen direct online beschikbaar moeten zijn.
KSTn = Selectie uit recente KamerSTukken.

Steun ons!

De redactie van Sargasso bestaat uit een club vrijwilligers. Naast zelf artikelen schrijven struinen we het internet af om interessante artikelen en nieuwswaardige inhoud met lezers te delen. We onderhouden zelf de site en houden als moderator een oogje op de discussies. Je kunt op Sargasso terecht voor artikelen over privacy, klimaat, biodiversiteit, duurzaamheid, politiek, buitenland, religie, economie, wetenschap en het leven van alle dag.

Om Sargasso in stand te houden hebben we wel wat geld nodig. Zodat we de site in de lucht kunnen houden, we af en toe kunnen vergaderen (en borrelen) en om nieuwe dingen te kunnen proberen.

Vorige Volgende