Tot het eind van de Koude Oorlog heeft de BVD de CPN in de gaten gehouden. Maar de dienst deed veel meer dan spioneren. Op basis van nieuw archiefmateriaal van de AIVD laat dit boek zien hoe de geheime dienst in de jaren vijftig en zestig het communisme in Nederland probeerde te ondermijnen. De BVD zette tot tweemaal toe personeel en financiële middelen in voor een concurrerende communistische partij. BVD-agenten hielpen actief mee met geld inzamelen voor de verkiezingscampagne. De regering liet deze operaties oogluikend toe. Het parlement wist van niets.
Geweldadige politieactie studentencafés in Stellenbosch
Zuid-Afrika, het land dat overweegt de doodstraf per referendum weer in te voeren beleeft na het racistische pers-incident met ANC-leider Zuma een nieuw dieptepunt. Afgelopen vrijdagavond vielen politie-eenheden drie studentencafés in Stellenbosch binnen. De gasten van de cafés Bohemia, Die Mystic Boer en de Springbok Pub werden op hardhandige wijze tegen de grond gegooid, geslagen, geïntimideerd en onzedelijk betast door zwaar bewapende leden van de South African Police Force (SAP). Doel: het vinden van drugs. Resultaat: 150 gram weed, enkele brokjes hash en een paar gram coke.
Om dit verbluffende resultaat in de War on Drugs te behalen werden er in drie volle kroegen waarschuwingsschoten gelost, mensen met knuppels geslagen (waaronder een Belgisch echtpaar) en graaiden machtsdronken politieagenten met hun poten in de slipjes van jonge studentes op zoek naar drugs…
De verontwaardiging in Zuid-Afrika over de politieactie groeit. Een Zuid-Afrikaanse blogger constateert dat de tijdens de Apartheid beruchte reputatie van de SAP nog niet is veranderd alleen richt het politieapparaat zich nu op het onderdrukken van álle Zuid-Afrikanen inclusief jonge blanke studenten. Mobiele telefoons werden -met geweld- ingenomen om te voorkomen dat beelden van deze politieactie naar buiten zouden komen. De SAP had echter even buiten de beveiligingscamera gerekend en de eigenaar van Bohemia die zelf ook in het gezicht werd geslagen plaatste de beelden maar al te graag op YouTube:
KSTn – De VS kijken mee in onze databases, legaal
Eerst even wat kudos naar behanger van Retecool. Hij ging bovenop een terloopse opmerking uit een persbericht zitten:
“Dit jaar treedt een nieuw bilateraal verdrag in werking. Deze heeft onder meer tot gevolg dat de VS drugsunits krijgt in Helmond en in Den Haag en toegang heeft tot bepaalde databases betreffende drugszaken.”
Alleen was behanger nog niet zo succesvol in het achterhalen van het verdrag.
Als specialist kamerstukken ben ik hem graag terwille. Bij deze het bilaterale verdrag waarover gesproken wordt. En het is nog erger dan behanger dacht.
“Nederland en de Verenigde Staten blijven samenwerken bij het bestrijden van drugstransporten via derde landen, middels het op regelmatige basis uitwisselen van informatie op politieniveau, zoals IPnummers, telefoonnummers en, waar van toepassing, financiële informatie.”
Eigenlijk komt het verdrag er op neer dat de VS hier een aantal mensen neerzet die over de schouders van onze politie en inlichtingendiensten mee kunnen kijken naar alles wat wij in de databases hebben staan. En onder het mom van terrorisme bestrijding gooien we waarschijnlijk straks de database intergraal open voor de Amerikanen. Wie is er immers niet “verdacht” van terrorisme tegenwoordig:
“De Verenigde Staten en Nederland stemmen in tot een vergadering van deskundigen om de mogelijkheden te onderzoeken tot het opzetten van een mechanisme voor het uitwisselen van informatie over reeds bekende en verdachte terroristen.”
En ik ga weer over tot de orde van de dag.
Overigens ben ik van mening dat altijd bekend moet zijn hoe de individuele kamerleden gestemd hebben en dat alle stemmingen direct online beschikbaar moeten zijn.
KSTn = Selectie uit recente KamerSTukken.
De redactie van Sargasso bestaat uit een club vrijwilligers. Naast zelf artikelen schrijven struinen we het internet af om interessante artikelen en nieuwswaardige inhoud met lezers te delen. We onderhouden zelf de site en houden als moderator een oogje op de discussies. Je kunt op Sargasso terecht voor artikelen over privacy, klimaat, biodiversiteit, duurzaamheid, politiek, buitenland, religie, economie, wetenschap en het leven van alle dag.
Om Sargasso in stand te houden hebben we wel wat geld nodig. Zodat we de site in de lucht kunnen houden, we af en toe kunnen vergaderen (en borrelen) en om nieuwe dingen te kunnen proberen.
Dat kan! Sargasso is een collectief van bloggers en we verwelkomen graag nieuw blogtalent. We plaatsen ook regelmatig gastbijdragen. Lees hier meer over bloggen voor Sargasso of over het inzenden van een gastbijdrage.
WW: ?Drugs? moeten anders geclassificeerd worden
De woensdagmiddag is op GeenCommentaar Wondere Woensdagmiddag. Met extra aandacht voor de nieuwste ontwikkelingen in Wetenschap- en Techniekland.
Duitse politicus aan de Coke