1. 1

    Oei, daar spreidt ze toch een behoorlijk gebrek aan kennis van de Nederlandse traditie ten toon.

    “Eeuwenlang droegen de reacties op Joden een overwegend religieus karakter, later viel de meeste nadruk op de economische trekken – een voorbeeld van economische antisemitische maatregelen is het feit dat Joden in Nederland geen lid mochten zijn van de gilden, waardoor zij niet werden toegelaten in veel beroepen behorende tot de middenstand. De Joden zochten hun toevlucht tot beroepen die hen niet geweigerd werden zoals ambulante handel, diamantslijperijen, financiële dienstverlening en handel/verhuur van vastgoed. Vooral de fincanciële dienstverlening (het uitlenen van geld) en de verhuur van woningen leidde tot het vooroordeel dat Joden gierig en op geld belust zouden zijn. Joden worden afgeschilderd als perverse mensen die zich te goed zouden voelen voor handenarbeid en het economisch beter zouden hebben.”

  2. 2

    Erg triest dat iemand terecht denkt dat hij of zij zoiets kan zeggen. Maar vooral triest dat iemand het ook werkelijk meent. Maar dat gebeurt natuurlijk wel vaker bij de vvp..
    Maar what the hell ze halen weer de voorpagina’s toch?

  3. 3

    Wat een oorspronkelijke gedachte toch weer van een van onze redders. Het woord ‘potenrammen’ is vast een leenwoord uit het Marokkaans.
    En voor Fleur nog de tekst van een Nederlands liedje:
    Leen Jongewaard – “Die fijne Jordaan”
    “Aan Joop en zijn broers werd nooit aandacht geschonken
    Zijn moeder die stierf reeds als kind
    En zijn vader was werkloos en elke dag dronken
    Omdat ie werkloos was en aan een oog blind
    Vaak hadden zij samen slechts een droog stuk brood
    Een schamel en karig bestaan
    Toch bleven ze trots en ze hielden zich groot
    In die mooie, in die fijne Jordaan

    Toen Joop zestien jaar werd, ja, toen hij verjaarde
    Kreeg hij voor het eerst een cadeau
    Ach, het was slechts een kleinood en het had haast geen waarde
    Maar o, het ontroerde de jarige zo
    ’t Kwam niet van z’n vader of broers, maar van Nelis
    De oudste zoon van tante Sjaan
    Waarvan iedereen zei, dat ie homosueel is –
    In die mooie, in die fijne Jordaan

    Zo werden ze vrienden, want Nelis begreep ‘m
    Iets wat er een ander niet deed
    Nee, want iedereen zei, in de buurt, Nelis kneep ‘m
    Wanneer ie de kans kreeg meteen in z’n reet
    Zo werd er geroddeld en ze werden verguisd
    Toch bleven ze samen voortaan
    Ze vonden een woning en zijn toen verhuisd
    In die mooie, in die fijne Jordaan

    Maar helaas bracht hun nieuwe huis niks dan ellende
    De buurt wist al gauw hoe het zat
    Dus een steen door de ruit en een kind dat ze jende
    Een pakje met stront en het lijk van een rat
    Toch bleven ze trots en ze hielden zich groot
    Als mensen op straat bleven staan
    En tegen ze riepen: “He, smerige poot!”
    In die mooie, in die fijne Jordaan

    Maar toen op een morgen werd Nelis gevonden
    Hij bungelde aan het plafond
    Hij had een stuk touw om z’n nek heen gebonden
    Omdat ie gewoonweg niet verder meer kon
    Dat Mokum altijd een familie geweest is
    Dat toont dit verhaal wel weer aan
    Maar ook wel dat Mokum soms heel klein van geest is
    In die mooie, in die fijne Jordaan…”

  4. 4

    En Jan Hanlo was een crypto-marokkaan.
    “Ook verscheen het brievenboek Go to the mosk, waarin vooral zijn pedofiele geaardheid aan bod komt. Eind jaren zestig voerde die geaardheid hem naar Marokko, waar men volgens Hanlo wat makkelijker over die dingen dacht. Hij kreeg een relatie met de dertienjarige Mohamed en nam de jongen mee naar Nederland. Mohamed werd echter alweer snel naar Marokko uitgewezen. Twee weken later botste Hanlo met zijn Vincent Rapide motorfiets tegen een plotseling van richting veranderende landbouwtractor. Hanlo overleed twee dagen later aan de gevolgen. (—)
    blijkt onder andere welke gewetensproblemen zijn seksuele geaardheid hem opleverde. Behalve homoseksueel pedofiel was Hanlo namelijk gedurende zijn gehele leven belijdend katholiek.” (Bron)

  5. 5

    De traditionele vooroordelen tegen joden leefden in Nederland wel degelijk en zij staken bij gelegenheid ook de kop op; bijvoorbeeld in een langdurige en felle polemiek tussen de protestantse en de joodse pers over de afschaffing van de slavernij in de Nederlandse koloniën. Het blijkt dat de protestantse pers in deze polemiek er niet voor terugschrok om in haar argumentatie terug te grijpen op oude vooroordelen ten aanzien van de joden; deze polemiek heeft de verhoudingen tussen joden en protestanten lang beïnvloed.
    De antirevolutionaire voorman Abraham Kuyper ventileerde bovendien in zijn krant De Standaard ideeën, over wat hij ‘het Jodenvraagstuk’ placht te noemen, die in die dagen niet in Duitse of Franse tijdschriften zouden hebben misstaan. Kuyper schreef zijn stukken in De standaard in de jaren 1875 en 1878.
    Lees meer hier (.pdf)

  6. 7

    Ach ja, Verdonk vond ook als dat Nederlanders niet discrimineren *omdat ze het niet in zich hebben*. Toch fijn voor de slachtoffers van de Holocaust dat we nu eindelijk weten dat dat allemaal aan de Marokkanen lag…

  7. 11

    Een schande, Agema ontkent het rijke Hollandse verleden.

    Als Agema nou even terug naar school gaat en de rijke Nederlandse (Europese) traditie van potenrammen en jodenhaat tot zich neemt, mag ze misschien wel het Nationaal Historisch Museum gaan inrichten..

  8. 12

    Dit is echt een leugen. Ten eerste is de Islam een minder oud geloof dan het Christendom, en in de bijbel staat dat homoseksuelen gestenigd moeten worden(sodom en gomorra). De taboe op homoseksualiteit komt voort uit de Franse en engelse overheersing, deze hebben de victoriaanse moraal aan het middenoosten opgedrongen. Joden en Christenen hadden het in het middenoosten overigens vele malen beter dan dat de Joden het hadden in Europa vroeger.