Quote du Jour | Ramadanpauze

SargQdJ09

Het weigeren van een ‘Ramadanpauze’, hoe kneuterig ook, geeft perfect weer hoe veel mensen tegenover moslims staan in Nederland. Moslims worden gezien als een vijfde colonne, zoals wijlen Pim Fortuyn vaak zei. Een groep mensen die niet te vertrouwen is. Die, als je heel even niet kijkt, de boel overnemen, en er dan een islamitische dictatuur à la Saoedi-Arabië van zullen maken.

Moslims moeten in Nederland daarom zoveel mogelijk tegengewerkt worden in de strijd om hun emancipatie, want de seculiere staat is niet aan hen te vertrouwen. Dat is het sentiment dat bij héél veel mensen leeft.

Khadim Zaman fileert op Wij Blijven Hier! de kleinburgerlijkheid waarmee moslims worden bejegend en de paranoia en dubbele maatstaven die schuilen achter schijnbaar redelijke rechtvaardigingen om moslims de voet dwars te zetten.

Een term als ‘Kerstreces’?

Geen probleem!

Een term als ‘Ramadanpauze’?

Whargarbl!

Islamiseringsalarm!

Scheiding van Kerk en Staat!

  1. 1

    En dat is dus de reden dat alle religie iets voor achter de eigen voordeur moet zijn. Heel fijn dat je gelooft en daar inspiratie of weet ik het uithaalt. Neem gerust ook vrij om je feestje te bouwen.

    Maar de ramadanpauze acht ik net als die ellendig midden in de week getimede Hemelvaartsdag (om er nog maar eens eentje te noemen) in het maatschappelijk leven geen reden om de deur van je bedrijf, overheid of wat dan ook te sluiten.

    Dat gaat met kleine stapjes. Maar het eerste stapje moet zijn het terugdringen van verplicht vrije christelijke vrije dagen en niet het toevoegen van allerlei andere vrije dagen.

    En ja. Ik werk ook graag door in de Kerstvakantie (heerlijk rustig op kantoor dan) en neem in die periode wel vrij om een dagje te gourmetten en daarna ‘The Sound of Music’ met mijn kinderen te kijken.

    Of E.T. natuurlijk

  2. 2

    Gelukkig dat we nog geen shariapolitie hebben, want dan wordt je als turk of marokkaan (over het algemeen genomen moslim) uit elke eettent gesleurd bij klaarlichte da.g

  3. 3

    Een term als ‘Kerstreces’?

    Zonder iets te willen zeggen over deze situatie als geheel wil ik wel even melden dat aan deze vergelijking de m.i. onwenselijke gedachte ten grondslag ligt dat kerst voor Nederlanders een religieuze party zou zijn. Dat is slechts zeer ten dele het geval. Kerst was onder allerlei andere namen altijd al een belangrijk midwinterfeest. Het hoort derhalve in de eerste plaats bij de Nederlandse folklore en pas in de tweede plaats bij de katholieke religie, die dat feest ook maar heeft gekaapt.

    In die zin is het “ophangen” van “rechten op religieuze dingetjes” aan kerst m.i. behoorlijk vergezocht. Ik heb het hier eerder ook al betoogd: dat we ook op dagen als hemelvaart, pasen en pinksteren vrij hebben komt dan wel voort uit de christelijke religie, die vrije dagen zijn ook zonder die religieuze achtergrond en ook voor seculiere inheemse Nederlanders wel degelijk onderdeel van hun cultuur. Mijn voorouders zijn al wat langer dan gemiddeld seculier maar reken maar dat kerst ook in onze familie een belangrijke plek inneemt. En dat staat dan volledig los van herdertjes, kruisen en dode messiassen of whatever de christenen met kerst ook vieren, maar gaat vooral om lichtjes, vreten, zuipen en familie.

    Dus ik kan me niet vinden in de vergelijking die hier wordt gemaakt: “Als kerst dan ook ramadan.” Die vergelijking is simpelweg gestoeld op het volstrekt verkeerd begrijpen van de Nederlandse samenleving.

    Neemt niet weg dat je van iedere werkgever zou mogen verwachten dat ie netjes omgaat met de individuele wensen van zijn personeel, voor zover dat redelijkerwijs mogelijk is, hoewel ik geen benul heb wat een ramadanpauze is:p

  4. 4

    @3: Voor Kerst en Pasen geef ik je gelijk, maar Pinksteren en Hemelvaart zijn voor niet-gristenen toch echt puur leuk meegenomen vrije dagen en geen onderdeel van de “Nederlandse cultuur” (voor zover daarvan te spreken valt). Overigens denk ik dat iets als een Suikerfeest zeker ook potentie heeft om onderdeel van de cultuur te worden. Nederlanders houden wel van een feestje en er zijn in het recente verleden wel meer feestjes bijgekomen (bv. 14 februari, 27 april, 5 mei en 31 oktober) die we inmiddels wel tot onze* cultuur tellen, of die met die beweging bezig zijn.

    (Ik laat hier even in het midden of dat de Westerse, Nederlandse, Randstedelijke of andere cultuur is).

  5. 5

    Volgens mij gaat het er hier om dat een aantal mensen uit die vergadering verzocht hebben om een pauze omdat ze Ramadan hebben en dus beperkte tijd om te eten.

    Heeft dus niets te maken met islamisering of eisen stellen. Gewoon een beetje rekening met elkaar houden, zo erg is dat toch niet?

  6. 6

    @5.

    Voor de werkgever wel weer een reden om geen moslim in dienst te nemen, jammer. Een zeer kleine christelijke minderheid die nog zeurt over werk op zondag. Of Joden over werken op de Sabbath.

  7. 7

    Even kijken waar dat “fileren” dan op slaat…

    Wat je wat ik denk? Ik denk dat Salima Belhajj niemand haar of zijn pauze misgunt. Het had prima een ‘normale pauze’ mogen heten, of zoals ze dat zelf noemde, een ‘theepauze’. Haar probleem met het voorstel is dat ze zich waarschijnlijk ‘ongemakkelijk’ voelt bij het idee dat er -officieel- gesproken wordt over een ‘Ramadanpauze’.

    Ah, “fileren” blijkt gewoon weer eens een briljant stukje tekstanalyse van Predikers’ hand te zijn.

    Fileren betekent door de bank genomen dat iets bot of graatvrij wordt gemaakt. Van deze filet kon nog een hele bouillon getrokken worden…

    Bon appétit.

  8. 8

    @4 Douwtrappen met Hemelvaart is vanuit mijn perspectief (bijna 40, nooit religieus geweest, ouders evenmin) toch echt een oerhollandse traditie. En dat we met Pinksteren vrij hebben was in mijn beleving vanwege Pinkpop en – meer recent – een heel scala aan andere festivals (waaronder Music Meeting), maar dat kan ik mis hebben.

    Overigens denk ik dat iets als een Suikerfeest zeker ook potentie heeft om onderdeel van de cultuur te worden. Nederlanders houden wel van een feestje (…)

    Prima! Maar niet “omdat kerst ook vrij is”. Afgezien van inmiddels volgens sommigen tot traditie verworden maar van oorsprong mogelijk ietwat religieuze feestdagen is er m.i. geen plek meer voor nieuwe wettelijk vastgelegde religieuze feestdagen in het wel degelijk behoorlijk seculiere Nederland. Als vriendelijk gebaar zouden we echter een uitzondering kunnen maken. Edoch, laten we er ab-so-luut voor waken dat dat niet ten koste gaat van andere feestdagen die wel degelijk tot onze folklore zijn gaan behoren. Dat zou nodeloos negatief afgeven op desbetreffende nieuwe feestdagen en dat is het absoluut niet waard. Het zou voor sommigen het gevoel dat ze zich steeds minder thuis voelen in Nederland terecht versterken. Ten behoeve van de bevordering van de moestuinisering zou ik overigens IJsheiligen willen aandragen als officiële feest- annex zaai-dag :)

  9. 9

    Ik zeg: geef iedereen een prettig aantal vrij opneembare dagen erbij (een stuk of tien) en schaf de verplichte feestdagen af. Probleem opgelost.

  10. 10

    @6 Een werkgever die zijn personeel na zonsondergang in de zomer geen coulance toont mag wat mij betreft aan de schandpaal.

  11. 11

    @3: “Het hoort derhalve in de eerste plaats bij de Nederlandse folklore en pas in de tweede plaats bij de katholieke religie, die dat feest ook maar heeft gekaapt.” Wat een bollucks redenatie….wat jij Nederlandse Folklore noemt is iets van voor het jaar 1000 n.chr. Zullen we dan ook maar mensen offers in het veen gaan invoeren, deden ze ook voor dat “we” katholiek waren. Ja in een grijs verleden waren die feesten heidense pre-christelijke dagen en de Bonifatius-en en Williborden uit die tijden hebben het slim gespeeld door die dagen te kapen en te incorporeren in het katholieke geloof. Om nu te stellen dat alle christelijke Kerst elementen allemaal nep zijn, en dat kerst daarmee geen Christelijk feest is….kom op zeg. De gemiddelde docent vroege middeleeuwen kan je haarfijn uitleggen dat als deze heidense feestdagen niet gekapseld waren door de Christelijke rakkers toenertijd dat die dagen waarschijnlijk compleet verdwenen waren. Wodan en Freya zijn zeker meer verbonden met de Nederlandsche samenleving in jouw beleving dan Jezus en de kerk op de hoek?
    Dat Kerst onderhand een Coca Cola, commercieel zuip en vreet festijn is doet niet af aan het feit dat het een oer-christelijk feest is.

  12. 12

    @9 Je onderschat de waarde van gezamenlijke feestdagen voor de (sociale) cohesie van de samenleving (en daarop gebaseerde commerciële, culturele en sportieve initiatieven) op spectaculaire wijze…

  13. 13

    Goedvolk-links

    Een term als ‘Ramadanpauze’?

    Geen probleem!

    Een term als ‘Kerstreces’?

    Whargarbl!

    Pedoalarm!

    Scheiding van Kerk en Staat!

  14. 14

    @13 In plaats van dat ik een heel relaas ga typen kun je misschien beter even bij wijze van voorbeeld lezen over de geschiedenis van de kerstboom en vooral het moment waarop de kerstboom door het Vaticaan werd geaccepteerd als niet-heidens symbool (waarna ze meteen de grootste kerstboom ooit op het St. Pietersplein neerzetten om jou voor de gek te houden). Als jouw relaas klopt is het onbegrijpelijk hoe de kerstboom het nog zo ver heeft weten te schoppen.

  15. 15

    @12: Jaja, Oranje boven. Ga weg man ;-)

    Ik heb niet veel op met die opgelegde “sociale cohesie van de samenleving”. Laat iedereen zich gewoon kalm houden, dan is het hier prettig leven en dan hoef ik niet naar de meubelzaak met Pasen. Wie dat wel wil en daar een vrije dag voor over heeft: leef je uit. Van mij zal je dus geen last hebben.

  16. 17

    De tegenstelling tussen ramadan en kerstmis, ofwel die tussen islam en christendom, zou correct zijn als autochtone Nederlanders christelijk waren. Uiteraard zijn ze in de eerste plaats erfgenamen van de Verlichting die, voor zover mij bekend, geen speciale feestdagen aan mensen oplegt.