DATA - Wat is normaal? In een land waarin “doe maar normaal, doe je al gek genoeg” de lijfspreuk van lijkt te zijn van de oorspronkelijke inwoners (wacht op normaliseerde definitie) is het wel iets waar men graag aan refereert. En al helemaal als het gaat over het weer. “Dit is toch niet normaal meer” klinkt het bij iedere uitzonderlijke weersituatie.
Maar hier zit wel een probleem. Het geheugen van de gemiddelde mens met betrekking tot het weer gaat ongeveer 10 jaar terug of is gevuld met de uitzonderingen uit het verleden (weet je nog, die zomer van 1976?).
En dan is er nog het “normaal” van het KNMI. Dat is het zogeheten langjarige gemiddelde waarmee recente maanden en seizoenen vergeleken wordt. Alleen… dat langjarige gemiddelde waar naar verwezen wordt schuift iedere tien jaar op. Dus werken we nu met de periode 1991-2020. Dus als het KNMI zegt dat de lente 1,1 graad warmer was dan het langjarige gemiddelde, verwijzen ze daarnaar. Terwijl vergeleken met bijvoorbeeld de periode 1941-1970 het maar liefst 2,5 graden warmer is.
Daarom maar onderstaande tabel gemaakt. Dan kun u zelf de vergelijking maken met wat voor u “vroeguh” is.

Reacties (6)
“Normaal” wordt nauwelijks nog gebruikt door meteorologen. Tegenwoordig wordt het meestal “langjarig gemiddelde” genoemd, en soms gewoon “gemiddeld”. Maar omdat “normaal” zo lang, ehhh, normaal was, zal het er nog wel eens doorheen glippen, per vergissing.
Voor geïnteresseerden in klimaattrends, er zijn er een heleboel te vinden op het klimaatdashboard van het KNMI.
Dus vergeleken met vroegâh is de winter maar liefst twee keer zo warm geworden (2,2-4,5)
terwijl de zomer maar een kwart warmer is geworden… (8,6-10,9).
Een klimaatopwarming-ontkennende-oom roept dat ik eens met Lord Kelvin moet praten,
die houdt het voor winter en zomer op slechts een klein procentje…
;-)
Ik ben het in dit geval wel eens met die oom. Bij hoge uitzondering, vermoedelijk.
Maar enkele procentjes op de Kelvin-schaal kunnen wel een heleboel uitmaken. Het gaat niet goed met je als je lichaamstemperatuur een procentje stijgt. En er zijn behoorlijke stukken van het aardoppervlak waar mensen niet kunnen overleven als het een paar procentjes warmer wordt.
Een verzonnen oom is soms heel handig om op een andere manier naar statistieken te kijken; heb ik van Godfried Bomans geleerd…
;-)
Imaginair of niet, dat verandert niks aan het gelijk van die oom…
Die oom speel ik dus zelf, ik heb dus gelijk.
(Maar ik ben natuurlijk geen klimaatopwarmingontkenner)