Kunst op Zondag | In werkelijkheid

Kunst moet je in werkelijkheid aanschouwen. En dat doen lezers van Kunst op Zondag natuurlijk ook. “… te zien waren enkele kunstenaars bekend van sargasso”, reageerde een trouwe lezer. “Toevallig vanmiddag in Zwolle ook werk van Quinn gezien”, reageerde een ander.
Ik herinner me ook een reaguurder die over Sargasso’s Kunst op Zondag schreef: “Verder blijft de zintuiglijke ervaring wezenlijk voor alle kunst, dus op deze manier kan ik er persoonlijk niet zoveel mee”.

Welnu, om u de gelegenheid te bieden deze virtuele galerie te verlaten en kunst in werkelijkheid te gaan zien, presenteren we vandaag een aantal lopende en komende exposities met werk van kunstenaars die ook in Kunst op Zondag aan bod kwamen. Pak uw agenda er bij en noteer:

In Drawing Centre Diepenheim (Overijssel) loopt van 31 maart tot 31 mei de tentoonstelling “Waar de hand zingt”. Thema: “de noodzaak onszelf te verbinden met de wereld en er tevens weer, door het maken van beeldende kunst, afstand van te nemen”. Met onder andere Gijs Assmann, Margriet Luyten en Florette Dijkstra.

Gijs Assmann zagen we hier in Dierenleed. Zijn werk zal van 12 april tot 20 september ook te zien zijn in Museum Jan Cunen (Oss).

Gijs Asmann – v.l.n.r. Ode aan Mandela, Snothing new I, Wraakveulen II, Snothing new II, Courtesy Galerie Nouvelles Images, Den Haag.
© Gijs Assman Ode aan Mandela, Snothing new I, Wraakveulen II, Snothing new II, Courtesy Galerie Nouvelles Images, Den Haag

Margriet Luyten, bij ons in ´125 tinten grijs´ te zien geweest, is tot 31 mei te zien in de tentoonstelling in Framed in cacao. Negen fotografen geven hun visie op natuur, stilleven, portret en abstrahering (De Cacaofabriek, Helmond).
Van 23 mei tot 28 juni is haar werk ook zien op de expositie Ctrl + Alt + Del, georganiseerd door de stichting dertien hectare in het Brabantse Bernheze. Later dit jaar heeft ze een solo-tentoonstelling met monumentale wandkleden in de Willem II Fabriek (3 tot 25 oktober, Den Bosch).

Margriet Luyten – Wandkleed ‘Ek sal sit en wag tot die storie insweef in my oor’ (gedicht Antjie Krog) – Rheenendal, Zuid-Afrika.
© Margriet Luyten Wandkleed Ek sal sit en wag tot die storie insweef in my oor

Florette Dijkstra interviewde we in 2013 over een nieuw kunsttijdschrift. Ze was eerder in ´Kunst voor de kleine beurs´ te zien.

Florette Dijkstra – De werkkamer van Charles Baudelaire, 50 x 50 cm, potlood op papier, 2011-14.
© Florette Dijkstra. De werkkamer van Charles Baudelaire, potlood op papier, 2011-14

Werk van Florette Dijkstra hangt ook in ‘Door het beeld, door het woord’, onderdeel van het project ‘Door het beeld’, een coproductie van De Ketelfactory (Schiedam) en Trouw-journalist Peter Henk Steenhuis. De afgelopen drie jaar publiceerde Steenhuis gesprekken met kunstenaars die in De Ketelfactory exposeerden over hun inspiratie: “Door kunstenaars te laten vertellen over de bronnen van hun werk, leren we hun werkelijkheid kennen en ‘de’ werkelijkheid anders zien”.

Daar werden artikelen aan toegevoegd waarin Steenhuis met de onlangs overleden filosoof en voormalig ‘filosoof des vaderlands’, René Gude, doorfilosofeerden over de door de kunstenaars aangeroerd onderwerpen die de kunstenaars hadden. Die gesprekken zijn gebundeld in een boek dat nu bij De Ketelfactory verkrijgbaar is. Verder zijn er twee lezingen over René Gudes werk en het werk van de kunstenaars met Peter Henk Steenhuis en Florette Dijkstra (21 mei) en Marjolein van Assem (29 mei).

Tevens in De Ketelfactory werk te zien van Harry Haarsma (hier in Boeken en KoZ-live ) en Olphaert den Otter (bij ons in Citaten en covers). Olphaert den Otter is tot 17 mei ook te bewonderen in Galerie Maurits van der Laar (Den Haag).

Harry Haarsma – uit het kunstenaarsboek ‘Veronica’.
© Harry Haarsma uit boek Veronica

Olphaert den Otter – Lucht/vuur/aarde, 2014 (uit de serie World Stress Painting).
© Olphaert den Otter lucht vuur aarde

Niet alleen Florette Dijkstra was in ´Kunst voor de kleine beurs´ te zien, ook het indrukwekkende tekenwerk van Robbie Cornelissen passeerde de revue. Zijn werk is in vier tentoonstellingen te zien. Tot 3 mei: Above Reality in De Garage te Rotterdam. Tot 4 mei Move On (100 jaar animatiekunst) in Amersfoort. In Utrecht is werk van Robbie Cornelissen te zien in de tentoonstellingen Urbane Beelden (tot 24 mei) en Onder Controle (expositie in voormalige gevangenis, georganiseerd door UtrechtDownUnder).

Robbie Cornelissen – Underworld, 2014.
© Robbie Cornelissen Underworld, 2014. Foto Peter Cox

Werk van Cornelissen hangt ook in de drie jaar lopende tentoonstelling ‘Ik hou van Holland’ (Nederlandse kunst van 1945 tot nu) in het Stedelijk Museum Schiedam (nog tot 6 september). Daar treffen we veel andere kunstenaars die ook hier zijn gepresenteerd. Bijvoorbeeld Esther Tielemans, uit Winnaars.

Esther Tielemans vult momenteel Het Oog in het Van Abbemuseum in Eindhoven met de tentoonstelling ‘Same moment, two different memories’. Volgende maand exposeert ze met ‘Turn up the silence’ in galerie Akinci (2 tot  27 mei, Amsterdam).

Esther Tielemans – Pedestrial painting, 2015.
© Esther Tielemans Pedestrial painting 2015

Eveneens in het Stedelijk Museum Schiedam Karin Arink (uit Snijden en snoeien), die met Lucy McRae en Bart Hess  (uit Lichaam), Levi van Veluw (zie Stilte) en Alet Pilon (bekijk Zorgen) deelneemt in de groepstentoonstelling ‘Under the skin’ (Tilburgse Textielmuseum, 30 mei 20 september).

Alet Pilon – Not there, 2011.
© Anet Pilon. Not there, 2011, Textielmusuem Tilburg. Expostitie Under the Skin

Levi van Veluw zal trouwens, net als Florette Dijkstra, vertegenwoordigd zijn in de tentoonstelling ‘O Muze!’ (De Hallen, Haarlem, 6 juni tot 30 augustus) en is tot 4 oktober nog in het Rijksmuseum Twente (Methamorphosen) te zien, waar je ook werk van Bart Hess, Christiaan Zwanikken (KoZ Nieuws) en Maria Roosen (zie Glas en Cultureel Ons Dorp) aantreft.

Genoeg informatie, nu er op uit! En keer nog eens terug naar dit artikel en geef in de reacties uw recensie van het werk (of de werken) die u heeft bekeken.

Met dank aan de kunstenaars die hun beeldmateriaal beschikbaar hebben gesteld.

  1. 1

    Hoeveel vrije tijd denkt u eigenlijk dat we hebben, PeeJee? Nou moet ik dus naar Diepenheim en die potloodtekening over Baudelaire moet ook niet gemist worden evenals die Ode aan Mandela, en die gevallen engel van Alet Pilon lijkt me ook de moeite waard. Vechten de musea nu om een vermelding op sargasso? Maar bedankt voor het overzicht, het aanbod is rijk en gevarieerd.

  2. 2

    @1: Ah, u had alles willen zien…
    Da’s mooi. Ik ben bij dit aanbod er van uit gegaan dat u, en alle andere Saergassolezers, tot de hardwerkende Nederlanders behoren en dus amper vrije tijd hebben, maar die schaarste wel willen vullen met de rijkdom die kunst is.

    Verder is het aanbod verspreid voer gans het land (Sargasso heeft wereldwijd lezers, dus het buitenlandse aanbod moet nog komen). En het zit zo listig in elkaar dat je bij één bezoekje aan één expositie al meerdere KoZ-kunstenaars kunt zien.

    Of: wil je bijv. Maria Roosen zien en je kunt niet naar Schiedam, dan is wellicht 13hectare wel nog vrij in je agenda. Ze staat trouwens ook op de deelnemerslijst bij de Twente Biënnale (28 mei – 7 juni).

    En hoe vind u de combi-mogelijkheden? Diepenheim (Drawing Centre) ligt niet zo ver van Enschede (Rijksmuseum Twente). In Schiedam kun jaar de Ketelfactory en het Stedelijk Museum.

    In plaats van een dagje Keukenhof, kanovijver en kroketten, kun je dus ook een dagje galeries en musea doen.