Closing Time | Sign O’ The Times
Muse geeft hier een niet onverdienstelijke cover van Prince weg, waarbij de heren het rockelement flink omhoog schroeven.
Maandag 26 mei: Wilders zet een persconferentie op poten en wil het hoofdlijnenakkoord openbreken met tien punten die moeten leiden tot een nog strenger asielbeleid. Hij voegt daar aan toe: de coalitiegenoten hebben dat maar te slikken, zo niet, dan gaat de stekker uit dit kabinet. Woensdag 28 mei: De persconferentie na de ministerraad eindigt zo: Akkerman (omroep WNL): Dus u sluit het uit dat er een Schoof II komt? Schoof: Ja. 29 - 30 mei: Wilders spreekt de CPAC-conferentie toe. Ultrarechtse politici en aanverwanten uit Europa kwamen in Hongarije bijeen onder het motto ‘Het tijdperk van de patriotten is aangebroken’. In zijn speech noemde hij een paar van zijn tien punten: het leger inzetten bij grenscontrole, stopzetten van gezinshereniging, 60.000 Syrische asielzoekers onmiddellijk terugsturen, criminele buitenlanders deporteren. 1 juni: Wilders doet er een schep bovenop. Via zijn gebruikelijke pr-loket (X) kondigt hij aan dat de PVV uit de coalitie stapt, als de meeste van zijn tien punten niet worden ingewilligd. 2 juni: Vandaag gaan de coalitiepartners in overleg. (Update: na een uurtje besloten de coalitiepartners er een nachtje over te gaan slapen. Wilders vindt dat er niet goed uit zien. Morgen 9 uur gaat men verder, Update 2: En na vijf minuten gaf men het op en viel het kabinet). Even terug naar 28 mei: Op de persconferentie na de ministerraad zei de MP: Ik hoop en verwacht dat ik dit kabinet daarvan premier kan zijn gedurende de hele periode. De hele periode? Dat gaat ‘m niet worden. Regeren door met elkaar ruzie te maken, gaat een keer zijn tol eisen. En wel ruimschoots voor de reguliere zittingsperiode van dit kabinet is gepland. Natuurlijk komt er dan geen Schoof II. Niet omdat Schoof zelf dat heeft gezegd, maar omdat Wilders’ machtswellust dat in de weg zal staan.
Muse geeft hier een niet onverdienstelijke cover van Prince weg, waarbij de heren het rockelement flink omhoog schroeven.
Dat kan! Sargasso is een collectief van bloggers en we verwelkomen graag nieuw blogtalent. We plaatsen ook regelmatig gastbijdragen. Lees hier meer over bloggen voor Sargasso of over het inzenden van een gastbijdrage.
Een gastbijdrage van reageerder Rigo Reus
Het gedicht My grandfather was a terrorist, is afkomstig uit de debuutbundel [1] van Mosab Abu Toha, een Palestijn, die nu met zijn vrouw en drie kinderen in Amerika woont. Hij schrijft o.a. voor The New Yorker, essays, over het lijden van de Palestijnen in Gaza, journalistiek werk, waar hij begin mei de Pulitzer Prize voor ontving.
Maar Mosab Abu Toha schrijft dus ook poëzie, en dit gedicht heb ik voor de gelegenheid proberen te vertalen naar het Nederlands.
My Grandfather Was A Terrorist
My grandfather was a terrorist—
He tended to his field,
watered the roses in the courtyard,
smoked cigarettes with grandmother
on the yellow beach, lying there
like a prayer rug.
My grandfather was a terrorist—
He picked oranges and lemons,
went fishing with brothers until noon,
sang a comforting song en route
to the farrier’s with his piebald horse.
My grandfather was a terrorist—
He made a cup of tea with milk,
sat on his verdant land,
as soft as silk.
My grandfather was a terrorist—
He departed his house,
leaving it for the coming guests,
left some water on the table, his best,
lest the guests die of thirst after their conquest.
My grandfather was a terrorist—
He walked to the closest safe town,
empty as the sullen sky.
vacant as a deserted tent,
dark as a starless night.
Volgens het Soedanese leger zijn de rebellen van de Rapid Support Forces (RSF) nu volledig verdreven uit Khartoem en omgeving. Bewoners die er terugkeren vanuit de havenstad Port Sudan vinden hun stad in puin. “Khartoem is onbewoonbaar. De oorlog heeft ons leven en ons land verwoest en we voelen ons dakloos, ook al heeft het leger de controle weer terug,” zo citeert de Arabische krant Asharq-news een van hen. “De grootste humanitaire crisis heerst in Soedan”, zeggen hulporganisaties over de oorlog. Naar schatting kwamen tienduizenden mensen om het leven. Daar komt nu een cholera-uitbraak bij en die eist vele levens. In een week tijd stierven zeker 172 mensen aan de besmettelijk ziekte. Eerder al waren er alarmerende berichten over de hongersnood in het land. ‘Nog nooit in de moderne geschiedenis hebben zo veel mensen te maken gehad met honger en hongersnood als nu in Soedan,’ zo waarschuwden deskundigen in opdracht van de VN-Mensenrechtenraad vorig najaar al.
Nieuws uit Soedan dringt moeilijk door tot de rest van de wereld. Aan het begin van de oorlog tussen de opstandige RSF en het regeringsleger, nu twee jaar geleden, werden in Khartoem alle media uitgeschakeld. “Mediagebouwen werden vernietigd, bezet door strijders, geplunderd of in brand gestoken. Alle media in Soedan werden stil”, vertelt Kamal Elsadig, mede-oprichter en directeur van de Soedanese radiozender Dabanga, die nu in Nederland verblijft. Van de drieduizend geregistreerde journalisten raakten er tweeduizend direct hun baan kwijt. Sommigen zijn gevlucht, sommigen verschuilen zich. De journalistenvereniging van Soedan zegt 556 aanvallen tegen mediawerkers te hebben geregistreerd tijdens de oorlog; daarbij werden 31 journalisten gedood en 239 journalisten gearresteerd en vastgezet. In RSF-gebieden is internettoegang alleen mogelijk via Starlink-satellieten in handen van de paramilitairen, vertelt Elsadig. “Daarvoor moet je betalen. Gewapende mannen staan daar soms letterlijk om je heen.
Op een vroege zomerochtend loopt de negentienjarige Simone naakt weg van haar vaders boerderij. Ze overtuigt een passerende automobiliste ervan om haar mee te nemen naar een afgelegen vakantiehuis in het zuiden van Frankrijk. Daar ontwikkelt zich een fragiele verstandhouding tussen de twee vrouwen.
Wat een fijne roman is Venus in het gras! Nog nooit kon ik zoveel scènes tijdens het lezen bijna ruiken: de Franse tuin vol kruiden, de schapen in de stal, het versgemaaide gras. – Ionica Smeets, voorzitter Libris Literatuurprijs 2020.
Red Snapper is een Britse band die sinds 1993 actief is en vooral acid jazz en trip hop maakt. Ze staan erom bekend dat ze elektronische soundscapes combineren met akoestische instrumenten.
RECENSIE - Trek er op uit met Hemelvaart en Pinksteren. Mijn tip: Ga kunstwandelen in de Achterhoek. Er zijn dit voorjaar twee mooie routes uitgezet. In Hummelo & Keppel kun je de kunstronde lopen (en fietsen) en in ’s Heerenberg is er kunst rondom Huis Bergh. Beide routes zijn gratis en tot en met tweede Pinksterdag (maandag 9 juni) open.
Je maakt een wandeling door Hummelo en een deel van landgoed Keppel. Onderweg ervaar je kunst, gedichten, cultuur en de prachtige natuur. Op karakteristieke plekken op de route zijn poëtische bijdrage te horen van onder andere dichters van de Omsmeders en van Ben Jolink, zanger van Normaal en tevens beeldend kunstenaar.
De basis van de 3,8 kilometer lange route (de blauwe route) is de bestaande tegelroute. Deze basiswandeling kun je uitbreiden met verschillende lussen naar bijvoorbeeld het Sterrebos Bandus (rode route) en/of een bezoek aan Kunst of Art in Keppel (groene route). Uiteraard kun je ook de vaste wandelroute van circa 4 kilometer lopen over Landgoed Enghuizen en een stop maken op De Klevenhorst. Tijdens de wandelingen zijn er op allerlei locaties rustpunten bij lokale horeca en langs de route.
COLUMN - AI maakt onze blik op de wereld kleiner, lazen we hier gisteren. AI put uit bij elkaar geveegde, bestaande kennis. Kennis die achter ons ligt en dus per definitie nooit iets nieuws op zal leveren. Melanie Mitchell, een autoriteit op het gebied van intelligentie, AI en complexiteit, ziet nog iets anders: de nieuwste chatbots zijn getraind op het ‘pleasen’ van gebruikers. Dat maakt mensen „kwetsbaar voor manipulatie”, zegt ze in een interview met de NRC.
Mitchell deed onderzoek naar de prestaties van ChatGPT. Ze herhaalde met een paar kleine wijzigingen eerder onderzoek waarbij ChatGPT op een intelligentietest beter scoorde dan bachelor psychologiestudenten en kwam tot andere resultaten. Dat had volgens haar te maken met het feit dat AI analogieën niet begrijpt. ‘Opvallend genoeg deden de oudere chatbots het in ons onderzoek iets beter dan de nieuwere.’ Mitchell vermoedt dat dat komt ‘omdat nieuwere versies nóg meer getraind zijn op het pleasen van mensen. Omdat die het zo graag goed willen doen, althans, daarop getraind zijn, zouden juist eerder fouten kunnen ontstaan.’
Mitchell maakt zich grote zorgen over deze ontwikkeling. ‘AI’s zijn getraind om gebruikers voortdurend te bevestigen en positief aan te moedigen, terwijl wij mensen juist geëvolueerd zijn om daar gevoelig voor te zijn. Er zijn zelfs voorbeelden van gebruikers van de technologie die in een psychose belandden doordat een AI klakkeloos meeging in waanbeelden. Maar ook kunnen bedrijven met behulp van hun AI’s mensen ertoe verleiden om bepaalde producten te kopen of te stemmen op een bepaalde partij.’
Tot het eind van de Koude Oorlog heeft de BVD de CPN in de gaten gehouden. Maar de dienst deed veel meer dan spioneren. Op basis van nieuw archiefmateriaal van de AIVD laat dit boek zien hoe de geheime dienst in de jaren vijftig en zestig het communisme in Nederland probeerde te ondermijnen. De BVD zette tot tweemaal toe personeel en financiële middelen in voor een concurrerende communistische partij. BVD-agenten hielpen actief mee met geld inzamelen voor de verkiezingscampagne. De regering liet deze operaties oogluikend toe. Het parlement wist van niets.
‘The Four Horsemen’ komt van het album 666 van de Griekse progrockband Aphrodite’s Child.
Het werd uitgebracht in 1972, voordat Demis Roussos een beroemde popzanger werd en toetsenist Evangelos Papathanassiou het onder de naam Vangelis schopte tot synthesizergod.
“Change Your Name” (2020) gaat over de immigratie van de moeder van Raye Zaragoza. Haar moeder immigreerde van uit Japan naar Amerika en de familie besloot haar een Amerikaanse nam te geven.
Toen dit nummer uitkwam kreeg Raye Zaragoza onnoemelijk veel reacties van mensen die zich in het verhaal herkenden. In dit artikel vertelt Raywe Zaragoza het verhaal van haar moede en die van haar vriendin Joie Lê.
Cat Power is een singer-songwriter uit Atlanta Georgia, die al sinds de jaren ’90 muziek maakt. Ze werkte samen met namen als Eddie Vedder, Dave Grohl en Yoko Ono.
In 2023 bracht ze een album met covers van Bob Dylan uit, Cat Power Sings Dylan: The 1966 Royal Albert Hall Concert. Bad Religion is dan weer een adaptatie van een lied van Frank Ocean.