Het Saillant | Read my lips, raise the taxes!

SaillantLOGODe meeste bezuinigingsvoorstellen van de ambtenaren leveren pas over enkele jaren geld op. Voor andere zijn langdurige grondwetswijzigingen nodig. Om in kantoortaal te spreken: pluk dus het laaghangend fruit en verhoog de belastingen!

Laat ik één ding voorop stellen: Ik geloof helemaal niet dat er 35 miljard bezuinigd moet worden. Ik heb een gezond en volkomen terecht wantrouwen tegen economen (een soort gespecialiseerde historici die een extra vak glazenbollenkijken en overaleenmeningoverhebben hebben gevolgd, tenminste, sommigen) en als er een overheidsinstantie is die zo snel mogelijk afgeschaft moet worden, dan is het het Centraal Planbureau (de náám alleen al!). Bovendien krijgen we, als ik me niet vergis, nog wat geld van een paar vikingen en een stel banken. Kijk, dat scheelt alweer.

Maar goed: for the sake of argument, stel dat de Nederlanders dit bedrag (35 miljard) de komende jaren moeten ophoesten, om onze kinderen er in de toekomst niet mee op te zadelen. We leggen de lasten niet bij bedrijven of btw of weetikwat, maar verhogen de inkomstenbelasting. En gezien het feit dat de meeste maatregelen uit het ambtenarenpakket pas in de toekomst geld opleveren, nemen we een redelijke betalingstermijn.

Dus: verdeel die 35 miljard over de 7,31 miljoen huishoudens in Nederland (bron) en verdeel de last over tien jaar. Dan houden we een kleine 480 euro per jaar over, oftewel 40 euro gemiddeld per maand per gezin. Oke, naar percentage, dus de lagere inkomens iets minder en de hogere iets meer. Is dat nou zo erg?

  1. 1

    Nee hoor, geen geld uitgeven aan psychopate dictators in Afrika van overheidswege levert onmiddellijk 10% van het bedrag dat je volgens Wientjes zou moeten bezuinigen op. Geen geld uitgeven aan de JSF ook. De kunsten, de bijstand, idem dito. Echt, voor je ’t weet zit je aan de helft van wat je wil bezuinigen, dus je hebt echt niet zo maar een punt.

  2. 2

    @KJ: Slechts een klein deel van ons ontwikkelingsbudget gaat via regeringen van landen. Dus waar praat je over met die psychopate dictators die geld ontvangen?

  3. 3

    Sweder van Wijnbergen is een natuurkundige, @Michiel. En voor de rest praat je peop. Jammer dat links vaak zo debiel doet in Nederland.

  4. 4

    Absoluut mee eens. Het is uberhaupt een schande dat de Europes en Nederlandse middenklasse in grote mate wil bezuinigen op de wereldwijde en Nederlandse onderklasse. Het politieke midden is gegijzeld door hun stemmers. Dat de overheidfinancien winstgevend moeten zijn staat daar geheel los van.

  5. 5

    geld van vikingen en banken? Dat is echter dan geen geld wat we niet hoeven te bezuinigen aangezien we het al hebben uitgegeven, en slechts terugvorderen.
    Dus dat staat hoogstwaarschijnlijk al op de betalingsbalans.
    7.3m huishoudens, waarvan een gedeelte dus met pensioen is, een gedeelte werkeloos, en weer een ander gedeelte ofwel minimumloon ofwel zo weinig er boven zit dat ze haast zijn vrijgesteld van inkomstenbelasting.
    Dat houdt dus in dat de middenklasse het uiteindelijk voornamelijk ophoest en dan zal je dus zien dat het opeens een stuk meer dan 40E per maand is.

  6. 6

    @Hermans; het ministerie van ontwikkelingssamenwerking heeft een budget van 2 miljard. Hef dat op (en dat kan vandaag nog) en voila – instant savings. Misschien een paar werklozen erbij, een tijdje, maar groter dan dat is de schade niet.

  7. 8

    @6
    duizenden ambtenaren die een ontslagvergoeding krijgen, met deze slechte economische tijden waarschijnlijk een groot deel in de WW, en mogelijk een kleiner deel ook nog in de bijstand.
    Dan is de besparing van 2 miljard wel weer op denk ik.

  8. 9

    @Cracken; oeps. Het budget van OS is eigenlijk 4,7 miljard, en het aantal ambtenaren dat er werkt, ligt waarschijnlijk ver onder de duizend. Hoewel het voor dat laatste verdomd moeilijk bronnen vinden is.

  9. 10

    Het bedrag per gezin op zich lijkt redelijk goed te doen. Probleem is alleen dat de politiek en ambtenarij keer op keer aantonen volgende nog weer meer nodig te hebben en niet beter, slimmer, dan wel efficiënter gaan werken.
    Ontwikkelingssamenwerking is een goede start. Niet meer het braafste jongetje van de klas willen zijn op allerlei gebieden is ook een optie. Er valt zoveel te bedenken.
    Wachtgeld van politici. Totaalbedrag niet veel, maar levert wel enorme goodwill op bij de bevolking.

  10. 11

    Als we eerst eens beginnen met alle nieuwe ambtenaren een 40 uur contract te geven met max. 25 vakantiedagen. Daarnaast ook eens beginnen met flexibele arbeidstijden voor ambtenaren op kantoor. Scheelt file’s en zorgt ervoor dat ze niet om 16:50 denken: “Ah nog maar 10 minuten, nu kan ik eigenlijk nergens meer aan beginnen behalve een potje patience.”

  11. 12

    Hmmm.. misschien moet ik eerst lezen om te begrijpen hoe retarded dit is.

    Dus: verdeel die 35 miljard over de 7,31 miljoen huishoudens in Nederland (bron) en verdeel de last over tien jaar.

    Het is 35 (nu immiddels 19) miljard *per jaar*.

  12. 13

    Als ik puur naar voorbeelden kijk waar overheid en politiek er een zooi van hebben gemaakt kunnen we daar alleen al miljarden behalen.
    Voorbeelden:
    * gemeenteraadsleden welke meer dan een jaar nooit op komen draven en toch geld krijgen.
    * Provincie Noord Holland welke 80 miljoen kwijtraakt bij Icesave, waarop de CvdK weigert op te stappen en vindt dat hij niet verantwoordelijk is omdat hij zulke dingen niet hoeft te weten als amateur (gvd).
    * Gemeente Haarlem welke 6 ton uitgeeft aan een studie om een buslijn 1 minuut eerder bij het station te krijgen (is gvd dan iedereen daar van de pot gerukt?).

    In elke gemeente, provincie en ander overheidsorgaan is dit soort waanzin te vinden. Gruwelijk hoge reïntegratiekosten, noem maar op. Maar daarover niets in de plannen van de ambtenaren.

  13. 14

    @JSK: bij een BBP van 560 miljard euro is 35 miljard 6.2% van je BBP. Dat zijn nog geen ‘griekse maatregelen’, maar het gaat wel aardig die kant uit.

  14. 16

    Ik heb geloof ik iets gemist. De banken zouden die miljarden toch aan Wouter Bos terugbetalen, met rente? De schatkist zou toch verdienen aan die deal? Kan iemand mij vertellen wat er intussen is gebeurt, dat de burger nu miljarden op moet hoesten? En waarom heb ik tussen alle ideeën van die ambtelijke werkgoep nergens het voorstel gezien om de banken en/of de bonussen zwaarder te belasten. Gewoon, omdat ze de ellende hebben veroorzaakt.

  15. 17

    Het tekort is 29 tot 35mrd per jaar.(/spuit11modus) We geven aan lopende uitgaven, los van bankreddingen, 35mrd jaarlijks als staat meer uit dan er aan belasting etc binnenkomt. Dit bedrag zal a pari door de vergrijzing ook nog eens toenemen..
    Daarnaast betalen niet alle huishoudens netto gezien belasting. Deel het eens door 3,5 miljoen. 10k per jaar, of toch 7 miljoen, 5k per jaar..

  16. 18

    Waar komen jullie aan dat per jaar? Alle krantenberichten spreken over 18 mld in 2015, oftewel tijdens de komende en daaropvolgende regeringsperiode. Of verwachtten we een stuk of 4 Balkenendes tussen nu en 2015?

  17. 19

    Is dit structurele gemis afgezet tegen de te verwachten toename van inkomsten uit belastingen (zonder die te verhogen) ? Ik bedoel – de economie trekt aan…

  18. 21

    Ik dacht dat die 29 miljard (of 35 miljard) nodig zou zijn om in één kabinetsperiode weer gelijk te spelen. Het laatste jaar is 2015. Vandaar dat politieke partijen hun bezuinigingen laten ingaan vanaf 2015. Telt het nog mee.

  19. 22

    @16: die banksteunbedragen moeten terugkomen, als dividend en als opbrengst als ze weer worden verkocht.

    Het geld dat over de grens gaat is weg, en dient drie doelen:
    1) aanzien van politici en ambtenaren internationaal
    2) zorgen dat die landen handel met ons bedrijven
    3) zorgen dat de arme drommels van daar niet hier naar toe komen
    Me dunkt dat dit allemaal anders/beter is op te lossen.

    Ik ken wat ambtenaren die, naast hun beloning voor 36 wekelijkse uurtjes aanwezigheid nog eens 50 vakantiedagen krijgen. V I J F T I G !

  20. 24

    @18 Het begrotingstekort = 35 mrd (of 29 vlgns cpb )per jaar, maar veel partijen kiezen ervoor om dit tekort niet direct op te lossen maar pas evenwicht tussen inkomsten en uitgaven te bereiken over een langere tijd om de shock nu te verkleinen. (en de staatsschuld dus te vergroten) Hierdoor zal het tekort later wel groter worden, want alles wat je nu jaarlijks laat liggen zal later alsnog betaald moeten worden + rente.

  21. 26

    Excuses, ik overdrijf: je kan van alles bedrijven, maar handel drijf je. En die 50 is niet overdreven maar wel 2x te veel.

  22. 27

    @jsk nee die 19mrd bezuiniging per jaar is wat sommige partijen (vvd, cda) pas na 4 jaar denken te bereiken en de overige 10mrd tekort (dus 10+19=29) overlaten aan de periode daarna. (of bij GL blijft er nog 19 liggen…)

  23. 28

    Het begrotingstekort = 35 mrd (of 29 vlgns cpb )per jaar, maar veel partijen kiezen ervoor om dit tekort niet direct op te lossen maar pas evenwicht tussen inkomsten en uitgaven te bereiken over een langere tijd om de shock nu te verkleinen. (en de staatsschuld dus te vergroten) Hierdoor zal het tekort later wel groter worden,

    Nu (in 2010) is het tekort 29 miljard (4,6 procent van de economie), het zal volgens de langetermijnraming van het CPB krimpen in de periode 2011-2015 tot 2,9 procent van het BNP. Bezuinigen dan wat minder ingrijpend relatief aan de rest van de economie. Het idee is toch dat het beter te bezuinigen is als de arbeidsmarkt wat minder onder druk staat.

  24. 29

    @24: Volgens mij is het een balans, en geen optelsom over de jaren. Als we dit jaar en begrotingstekort van 35 mld hebben, en volgend jaar ook van 35 mld, betekent dat nog niet dat wij een totale begrotingstekort van 70 mld hebben. Daarvoor heb je ieder jaar een crises met omvallende banken voor nodig.

  25. 30

    *. gemeenteraadsleden welke

    Zucht…

    *. Provincie Noord Holland welke (…) kwijtraakt

    diepe zucht

    *. Gemeente Haarlem welke 6 ton uitgeeft

  26. 32

    @27: Goed, maar het tekort zal naar verwachting krimpen in de tussentijd. Volgens mij is het plan als volgt:
    1). Economie stimuleren (nu)
    2). Tekort vanzelf laten aflopen (tot 2015)
    3). Overgebleven tekort omzetten naar overschot.

  27. 33

    Vier keer 4,7 miljard (het budget van ontwikkelingshulp) is negentien miljard. Als je 1 kabinetsperiode lang geen ontwikkelingshulp geeft, dan is het voor meer dan de helft gedaan, dus.

  28. 34

    Ahhh! KJ, het is toch echt per jaar. 5% van de economie is 25 miljard, om je een indruk te geven van de bedragen. Een *jaarlijks* tekort van 6,3 of 4,9 procent tov het BNP in 2010, en vergelijkbare tekorten in de komende jaren los je dus echt niet op met ‘vier keer 4,7 miljard bezuinigen’.

  29. 35

    Gehoord argument tegen belastingverhoging; lastenverzwaring. Kan iemand me vertellen hoe je een eigen risico van €775 dan moet noemen?

  30. 36

    @29 De staatsschuld staat op de balans, het tekort is gewoon jaarlijks verschil tussen inkomen van de staat en uitgaven. Als we 4 jaar niks veranderen is het tekort 4 jaar 35 mrd en is na 4 jaar de staatsschuld 140 miljard (ex rente ) hoger dan nu.

  31. 38

    Seven. Het tekort blijft natuurlijk niet 35 miljard omdat de economie weer aantrekt. Sterker nog het CPB zal naar alle waarschijnlijkheid het tekort in 2010 aan het einde van het jaar ook naar beneden bijstellen.

  32. 39

    @37 Waar zeg ik dat dan? ps een tekort is geen schuld, maar komt bij de bestaande schuld.

    schema;
    jaar ….2010, 2011, 2012, 2013, 2014
    jaar begrotingstekort +35, +35, +35, +35, +35 (mrd)
    staatsschuld ..400, 435, 470, 505, 540 (mrd) …failliet / imf / griekenland ad noordzee

    @jsk de stijgende rentelasten zullen door het doorschuifgedrag nog flink tegenvallen..

  33. 40

    Als je de belasting verhoogt gooi je gelijk de rem op de economie en gaan bedrijven en de mensen met de hoogste inkomens hun winst en inkomsten fiscaal gewoon uitvlaggen. Dat went best zo’n villa in Brasschaat, een pied a terre in Amsterdam en dan met je SUV een beetje heen en weer crossen.

    De oplossing is heel simpel, we geven de overheid gewoon 35 miljard minder budget met de opdracht “doe het er maar van”. Immers moeten wij gewone burgers dat ook. Wedden dat er dan hele creatieve en doelmatige oplossingen te voorschijn komen? Vergeleken met het bedrijfsleven is de overheid zo hopeloos inefficient, daar kan nog een heleboel lucht uit, voordat er daadwerkelijk gesneden hoeft te worden in de dienstverlening.

  34. 41

    “Wouter Bos heeft in de 3 jaar als onze minister van Financien de staatsschuld zien oplopen van 250 tot 350 miljard euro. Aan het eind van dit jaar zal de schuld zelfs zijn opgelopen tot 380 miljard euro. In 2010 komt ons land 40 miljard euro tekort op de overheidsbegroting.”http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/nieuws/)/components/financien/rtlz/2010/weken_2010/10/0311_1205_Staatsschuld_onder_Wouter_Bos_loopt_op_met_100_miljard_euro.xml

  35. 42

    De rijksambtenaren ontzien vooral zichzelf, het wachtgeld, hun vut enz. Dat hele tekort is er echter zo te vinden.

    “Algemeen bestuur, …..De uitgaven aan deze beleidspost, waaronder
    overheidsbestuur, de Eerste en Tweede Kamer en de adviescolleges van parlement en regering vallen, steeg daarentegen ook het sterkst. De kosten hiervoor bedroegen ( al in2006 ) 35,3 miljard euro. ” http://www.nu.nl/economie/1229016/rijk-verdient-miljarden-meer.html 2006 dus..nu nog meer..
    Dit is dus geld wat niet naar onderwijs of ziektenkosten of ouderen, jongeren of minder bedeelden gaat maar enkel het geld wat naar bestuursorganen en advies gaat. Als je uitgaat van 5 miljoen belastingbetalende huishoudens is dat ruim 7000 Euro per huishouden. In landen als denemarken of zweden besturen ze het land voor kosten die een fractie zijn per huishouden dan wat wij hiervoor tegenwoordig schijnbaar betalen.
    Schrappen dat waterhoofd en bij het onderwijs en zorg ook de suits er weer uit. Al het extra budget gaat de laatste 20 jaar vooral naar bestuurders en niet het onderwijs of zorg.
    ps audio http://nos.nl/audio/147385-brengt-bezuinigen-op-ambtenaren-veel-geld-op.html oplossing: wachtgeld direct afschaffen en minder overheid. Daar kunnen ze toch niet met geld omgaan..
    Nu live op bnr Sweder van Wijnbergen,,

  36. 43

    @22

    Die ambtenaren met 50 vakantiedagen en 36 uur werken bestaan alleen in jouw fantasiewereld.

    Ambtenaren kennen een 36u werkweek, werken 5×8=40 uur (of 4×9 zonder compensatieverlof), Krijgen daarvoor 4 uren compensatie terug (sigaar uit eigen doos).
    Vakantiedagen
    +-24

    Dus waar jij 50 vakantiedagen vandaan haalt?
    Waarschijnlijk bedoel je gewoon de 4 uren extra gewerkt buiten de werkweek van 36 uur.
    Waar je geen geld voor krijgt, maar die je terugkrijgt in de vorm van verlofuren.

  37. 45

    @42

    vut regeling is al aangepakt en bestaat niet meer. Daarvoor heb je nu het cda gedrocht: levensloopregeling
    Alleen de 60+ ambtenaren profiteren nog van de vut regeling (overgangsregeling)
    Voor de jonge ambtenaren is het niet zo prettig meer. Die betalen nog wel jaren premie.

  38. 46

    Waarom past iemand van de Sargasso redactie niet die megafout aan? Plak er een 0 achter en zo klopt het dan weer;
    “Dus: verdeel die 35 miljard over de 7,31 miljoen huishoudens in Nederland (bron) [knip] dan houden we een kleine 4800 euro per jaar over, oftewel 400 euro gemiddeld per maand per gezin. Oke, naar percentage, dus de lagere inkomens iets minder en de hogere iets meer. Is dat nou zo erg?”

  39. 47

    @Seven: Nu ga je te ver. De rentebetalingen over de staatsschuld worden gewoon meegenomen in de raming van het toekomstige tekort. Daarbij zit ook een voorspelling van de toekomstige rente op de staatsschuld — die blijft blijkbaar laag zoals nu. Beweer je nu werkelijk dat je het beter weet dan het CPB?

    Dat tekort wordt niet vier keer 35 miljard per jaar in 2011-2015, waarschijnlijk is het niet eens 1 keer 35 miljard dit jaar.

  40. 48

    @47 Voorspellen is daar lastig, ze weten niet hoeveel de politiek (kiezer)de staatsschuld wil laten oplopen. Het cpb zag de crisis ook niet aankomen terwijl de vpro er al docu’s over had gemaakt Peter Shiff en Ron Paul helden werden en Middelkoop boeken uitgaf.
    ps in het schema zet ik het we laten het zoals nu scenario. Nog te posi zelfs want rente en vergrijzing.

  41. 49

    Overigens, wat gebeurt er als de regering *wel* meteen de 35 miljard per jaar (ruim 20 procent van de overheidsbegroting) zou bezuinigen, zoals seven voorstelt? Ze doen het in Litouwen:

    Faced with rising deficits that threatened to bankrupt the country, Lithuania cut public spending by 30 percent
    (…)
    The net effect on this country’s finances was a savings equal to 9 percent of gross domestic product, the second-largest fiscal adjustment in a developed economy
    (…)
    But austerity has exacted its own price, in social and personal pain.
    (…)
    Pensioners, their benefits cut, swamped soup kitchens. Unemployment jumped to a high of 14 percent, from single digits — and an already wobbly economy shrank 15 percent last year.
    (…)
    Monika Midveryte, a university student, and her mother are now supporting the family after her father lost his construction job. Now, she said, he sits at home in front of the television drinking his troubles away. “He has no hope.”
    (…)
    According to figures collected by the Youth Psychological Aid Center, telephone calls to its hot line from people who said they were on the verge of committing suicide nearly doubled last year to 1,400, from 750.
    (…)
    Algirdas Malakauskis, a priest at St. Francis and St. Bernardine Friary, has also experienced the recession’s toll firsthand.
    He has had to preside over an increasing number of funerals for people who have taken their own lives.

    bron: http://www.nytimes.com/2010/04/02/business/global/02austerity.html?pagewanted=2&hpw

    Litouwen als klein niet-euroland had weinig andere keuze. Wij wel. Natuurlijk is 10 of 15 procent staatsschuld erbij niet ideaal, maar voor ons is het *niet* het einde van de wereld.

  42. 50

    @KJ: die cijfers zijn waarschijnlijk zo lastig te vinden omdat er geen ministerie van ontwikkelingssamenwerking bestaat. Prima om kritiek te leveren op OS, maar misschien kan het geen kwaad je er een héél klein beetje in te verdiepen en niet uitsluitend na te praten wat de Wildersen en de Van Balens van deze wereld roepen.

  43. 51

    @Stickmeister. O nee. Die ambtenaren krijgen wel degelijk 50+ vakantiedagen, want ik ken ze. Zes weken gewoon verlof en 24 (!) ADV dagen – zo ben ik er heus wel ‘es eentje tegengekomen. Maar dan 1 dag in de week vrij !

  44. 52

    Extra staatsschuld betekend minder beschikbaar leenkapitaal voor investeringen door bedrijven, kapitaal slokt de verheid op, meer rentelasten (nu al ruim 15 mrd per jaar kan zo 30 worden. ) en het moet later alsnog met rente afgelost worden (en investeerders, burgers weten dit ook) dus extra belasting hangt boven de markt =minder consumptie en invest. Daarom werkt Keynes niet.

  45. 55

    @54 Waar reageer je op, wat snap je niet aan bv @36 en 39..dat snap je toch wel? Anders weggegooid geld die studie van je..

    Van elke euro die de overheid uitgeeft groeit de economie minder dan een euro. De multiplier werkt dus itt Keynes beweerde negatief. Immers die euro die de overheid uitgeeft moet ook ergens aan de economie worden onttrokken. Vroeger dachten ze dat er een vermenigvuldiging zou plaatsvinden, maar dat blijkt volgens recent onderzoek onjuist. (Ook oud onderzoek toonde dat al aan, en alle klassieke economen hebben nooit in Keynes gelooft. Maar vertel dat Wouter Bos maar eens, zijn achterban bestaat bij de gratie van belastingen die hij doorschuift naar zijn kiezers. (Ambtenaren en (inkomens) subsidieontvangers)

    ps recente studies waaruit blijkt dat multiplier overheidsuitgaven minder dan 1 bedraagt. Elke overheidseuro laat econ dus krimpen http://twitter.com/seven__/status/9472681826

  46. 56

    Ik heb niks tegen Marokkanen noch de uitwassen. Maar met Geert vliegen er zoveel nutteloze psychopatische ambtenaren uit, dat er al bijna geen bezuinigingen meer nodig zijn? Die ene klap slaat wel heel veel vliegen weg. En die paar extra zwervers bij het station, met kartonnen borden “will make law for cash” die kunnen er nog wel bij? Dan rijdt de soepkar van Het Leger maar een keertje extra uit? Of zoals Ivo Niehe zou vertalen: Rien a la main, peuple.

  47. 57

    CPB:
    “De overheidsfinanciën zijn niet houdbaar op lange termijn. Bij ongewijzigd beleid zal het begrotingstekort de komende decennia sterk oplopen en zal de staatsschuld exploderen. Een overschot van 1½% bbp in 2015 is nodig om dit te voorkomen. Een kleiner overschot in 2015 impliceert dat na de komende kabinetsperiode nog aanvullende maatregelen nodig zijn om de overheidsfinanciën houdbaar te maken.”

  48. 58

    @Seven: Ken je mensen met een eigen bedrijf? Ondernemers zeg maar. Ik ken er een aantal. Hun problemen vandaag zijn niet ‘de rentelasten zijn te hoog dus daarom neem ik geen nieuwe mensen aan’. Ipv daarvan is het ‘ik weet niet of ik volgend jaar nog dit bedrijf heb, dus daarom investeer ik niet in nieuwe mensen’. Kortom, waar je het over hebt – Ricardiaanse equivalentie – is in deze situatie niet echt van toepassing.

    Dat over de multiplier die onder de 1 zou liggen… ik heb wat meer nodig dan een twitter post.

  49. 59

    Dit zijn de vorderingen en schulden van schulden van de overheid:
    http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=70064NED&D1=0,9&D2=40-43,45-48,50-52&HDR=T&STB=G1&CHARTTYPE=1&VW=T

    Je ziet de schuld oplopen, maar ook de vorderingen.
    Ik zie geen oplopen van de netto schuld tussen kwartaal 3 2007 en kwartaal 3 2009. Wel bijvoorbeeld een aflossing van de staatsschuld in kw 3 en een afname van de vordering.

    Help JSK.

    In ieder geval is het alleen de staatsschuld presenteren zonder vorderingen een beetje dom.

  50. 61

    @vandyke:
    Hmmm.. ik denk dat het de noodhulp aan de banken betreft. Dat waren immers leningen. Wat seven daarmee doet is natuurlijk stupide, maar om ze volstrekt te negeren vind ik ook niet juist. Want de overheid neemt wel een extra risco op deze manier.

    @seven:
    Jaja, ik heb het ook gehoord. Is er een publicatie over? Ik bedoel, je praat toch niet alleen na?

  51. 62

    @JSK Ok dat snap ik, maar wat ik niet snap is dat de schuld én de vordering met 100 miljard toeneemt.

    De EMU-schuld als perc. van het BBP neemt toe met 15,4% naar 60,9%. Dat snap ik want de schuld is met 100 miljard toegenomen, maar als wij 100 miljard meer vorderingen hebben, hoe is dan het begrotingstekort gefinancierd?

  52. 63

    Ah.. ik snap je vraag niet. Of ik weet het zelf niet. Maar, ik denk de Nederlandse staat een noodlening heeft verstrekt aan de banken twv 100 miljard (vordering van 100 miljard) maar datzelfde bedrag zelf weer heeft geleend.

  53. 64

    @seven, over ‘minder ambtenaren’: zie dit postje over de consequenties daarvan.

    Maar, zoals alle rechtse rukkers, heb *jij* ongetwijfeld een financiele situatie waardoor je d’r bij de komende bezuiningsronde op vooruit gaat. Niet?

  54. 66

    Een Vpb aangifte van 317 pagina’s vind jij normaal zeker.. Wist je dat een fiscalist a 400 pu gewoon aftrekbaar is?

    Die fiscalist begrijpt ook prima dat-ie voor die ‘400 pu ‘ maar beter kwantiteit kan leveren.

  55. 67

    Wat ik dan wel weer vervelend vind is dat ik schulden moet terugbetalen die anderen gemaakt hebben. Daarbij is het ook nog onduidelijk of die gemaakte schulden mij aantoonbaar voordeel hebben gegeven.
    Het kan overigens nooit kwaad om het aantal ambtenaren te reduceren en de geldhonger van de overheid eens aan banden te leggen.

  56. 68

    Het kan overigens nooit kwaad om het aantal ambtenaren te reduceren

    Klopt. Net zoals het ook geen kwaad kan om banen te outsourcen naar polen, hongarije of india. Dat werken die lui in de private sector maar voor minder.

  57. 69

    De grote gedachtenfout in het artikel is dat belastingverhoging een bezuiniging is. Dat is het genereren van meer inkomsten. De schrijver dezes bewijst daarmee geen zak verstand van economie te hebben en kan aanschuiven in de lange rijen der politici. Michiel, lees eens een goed boek: Economics for Dummies. :-)

  58. 73

    @JSK Voorspellen verder dan 1 a 2 jaar is economisch piskijken. Zou je horen te weten als econoom. Halfjaartje vooruit,oké..verder…moch.

  59. 74

    Voor sommige mensen is 40 euro per maand veel. Ik hou aan het eind van de maand bijna niks over, en van wat ik overhoudt wil ik wel op vakantie van de zomer. Één keer per jaar vakantie dus hè. Niet in december skieën, in mei op safari en in de zomer naar de VS, gewoon een keer kamperen in Frankrijk.

  60. 75

    Of het nu over je huishouden, je bedrijf of je land gaat, we weten allemaal dat meer geld uitgeven dan er binnen komt problemen oplevert. Dus minder uitgeven of meer inkomsten; harder werken. Nu heeft t weinig zin ambtenaren harder te laten werken maar de staat kan de belastingen wel verhogen, of haar uitgaven verminderen en dus bezuinigen.
    Links- of rechtsom komt dat uit onze zak. Verlagen van uitkeringen, verhogen eigen bijdrage of korten op hypotheekrenteaftrek en huursubsidie.
    Het begrotingstekort terug brengen door bezuinigingen of toch belastingverhoging dat was de vraag.
    Wat zouden hiervan de effecten zijn op de economie? Wie kan daar wat zinnigs over zeggen?

  61. 76

    @68 De private sector werkt doorgaans in een concurrerende omgeving. Ambtenaren werken vrijwel nooit in een concurrerende omgeving. Wat dat betreft is de private sector socialer dan de ambtelijke sector. De private sector zorgt er voor dat banen op den duur gelijkelijk verdeeld worden, ambtenaren trachten zichzelf in stand te houden. Hetzelfde geldt trouwens ook voor NGO’s

  62. 77

    Onze overheid is een monster. Vergelijk het eindproduct en het percentage van ons bnp eens met omringende landen en je weet dat wij diep zullen moeten snijden om het weer efficienter te krijgen. Wachtgeld, ambtenarenCAO’s versoberen, ministeries schrappen en gewoon hele grote budget cuts.

    En inderdaad, ontwikkelingshulp kan echt wel weg.