„De aanduidingen in de media variëren van Messias tot Judas. Progressief links beschouwt hem als hoop in bange dagen, terwijl rechts Nederland meent dat we met een slinkse Marokkaan te maken hebben die stiekem zijn zakken vult terwijl hij de weldoener uithangt.”
Citaat van Esther Hendriksen, die afstudeerde op een scriptie over rapper Ali B.(‘Hij is niet gewoon een rapper, Ali is een fenomeen’) voor haar studie Media en Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam.
U begrijpt, Clarence Seedorf kan eindelijk de kast in. Deze links-progressieve internot-hangplek heeft een nieuw ikoon.
Reacties (47)
In welke categorie hoor je als je Ali B. gewoon een domme lul en verder niks vindt?
Bij de categorie “de meeste mensen”, zou ik zeggen.
’t kind moest toch ergens haar scriptie over schrijven?
Hoe lang zal het duren? Als hij zijn generatie ontgroeit komt er weer een nieuwe messias/judas. Altijd zo geweest. En daarbij als iemand als messias wordt gekwalificeerd is het einde nabij.
Weet verder niet zo goed wat ik er mee moet.
Is niet van mijn generatie.
Is zeker niet mijn messias.
Maar als we kijken naar hoe de idolen uit de jaren 60 het hebben gedaan dan denk ik dat zakkenvuller uiteindelijk wel de juiste kwalificatie zal blijken.
(en trouwens Clarence Seedorf? Wie is dat?)
Hét voorbeeld van geforceerde multiculturele maatschappij in Nederland.
Wat hebben we nodig uit Marokko? Goedkope mineralen, goedkope olie of anders? Want autochtone Nederlanders kennende zal er wel weer aan verdient worden.
Ik vind hem ook een domme lul, maar zo zijn er wel meer. Dit is wat ik jouw zeg, als je die woorden niet begreipt heb je dikke pech, hont.
net als najib amhali is ali b een zeer middelmatige artiest die door links wordt geknuffeld als propaganda voor de multiculti maatschappij .
Een vazal van de christendemocratie. Dat tenenkrommende een-tweetje destijds tussen hem en Balkenende bij Pauw&Witteman was volksmanipulatie van het zuiverste wijwater. Later kregen de sympathieke VARA-jongens op hun kop vanwege het vertonen van het skate-board moment, terwijl Ali B met logaritmisch grotere schofferingen onbestraft bleef. Dit kwam omdat de schofferingen van Ali B wel vielen binnen de uitgekiende strategie van het promoten van de sympathieke schlemiel JPB en de grappen van presentatoren van links kwamen.
Ik zeg het u: Ali B is an inside joooob!!!
Het feit dat de dame spreekt van een *slinkse* Marokkaan geeft al aan dat ze haar mening – pardon, wtenschappelijke conclusie, vooral baseert op treiterlogs. Daarmee is de waarde van het onderzoek al nul – nog afgezien van die onzinnige conclusie. Ali B. een links icoon? Pe-lease…
links? wtf? gewoon door de centrum tv massa hoor.
Moest wel even lachen om de url, hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Trouw geeft nl een andere link…
Ah, zie het al.
Jammer van de energie die ze er in gestoken heeft. De Ali B-perceptie in loggend Nederland, ik kan me interessante onderwerpen voorstellen voor een afstudeerscriptie (wel zonder spelfouten hoop ik).
Ali B is een beetje teveel een clown om echt aantrekkelijk voor “links” te zijn. Voor mij is het gewoon een commercieeltje en dat is natuurlijk heel rechts.
Als artiest vind ik Ali B. gewoon kut, net zoals vrijwel iedereen. Dat is verder niet heel bijzonder; een overgrote meerderheid van de mensen die in Nederland wel eens achter een microfoon staat, is kut.
Daar komt de weerzin die hij opwekt dan ook niet vandaan. Het probleem is dat hij zo’n nare knuffelmarokkaan is die te pas en te onpas uit de hoed wordt getoverd voor van alles en nog wat. Een brave multicultureel die kan afliggen en uit de hand van whitey vreet.
Mijn voorspelling: binnen twee jaar staat er een nieuwe Marokkaanse rapper op, die hardere, agressievere en scherpere muziek maakt dan we in Nederland gewend zijn. Hij zal op zijn eerste plaat zowel Ali B. als Marco B. ongezien de tiefus wensen.
Ik wil Ali B helemaal niet knuffelen!
[male chauvinist pig mode]Kunnen we Touriya Haoud niet gewoon de knuffelallochtoon maken?[/male chauvinist pig mode]
[qoute]die afstudeerde op een scriptie over rapper Ali B.(‘Hij is niet gewoon een rapper, Ali is een fenomeen’) voor haar studie Media en Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam.[/quote]
Pff.. wat mensen tegenwoordig al niet studeren.
@BartB:
Die heb je al – denk aan Nieuwe Allochtoonse Generatie – maar de muziek die zij maken is echt, echt kut. Zoals blanken niet kunnen springen, kunnen Marokkanen niet rappen.
@Ruud:
Laat Marokko als een van de weinige landen in het MO niet om haar oliebronnen bekend staan.
Salah Edin is een 26 jarige Marokkaan, moslim, lijkt op Mohamed B. en heeft een uitgesproken mening over de Nederlandse politiek en samenleving. Diezelfde kritische stem legt het Amerikaanse en Israelische beleid in het Midden Oosten onder de loep, steunt de militant politieke organisatie Hezbollah en voelt zich constant benadeeld wegens zijn afkomst. Tegelijkertijd werkt de veelzijdige mc samen met Focus, een prominente producer uit Dr. Dre’s Aftermath kamp, aan zijn Nederlandstalige debuutalbum ‘Nederland’s Grootste Nachtmerrie’.
Bizar. Nooit van gehoord, eerlijk gezegd.
@14
Die was er al voor Ali B ooit in zicht kwam; Raymtzer (van het nummer kutmarokkaan). En laat die nou in één moeite door het latere commentaar dat marokkanen niet kunnen rappen in één klap omverwerpen.
[img=http://www.nlhiphop.nl/blob.php?file=image&size=image&id=79]
Verder wil ik nog even melden dat de Marokkaanse mandarijntjes het lekkerst zijn. Beter dan de Spaanse en veel beter dan wat uit Zuid-Amerika komt.
@stoethaspel:
Als je iets tegen mij te zeggen hebt, kan je dat beter zonder omweg doen. Is wel zo handig.
In ieder geval.. het nummer Kutmarokkanen surfte mee op de gelijknamige uitspraak van wijlen (hijs iig politiek dood) Rob Oudkerk. Verder heeft Raymtzer wat obscure nummers uitgebracht waarvan jij wss nooit hebt gehoord. Het is echt niet zo dat sommige rappers ondanks hun excellentie niet doorbreken.
Twee groepen rappers breken door: de erg goede (snoop dogg, eninem) en de erg mediagenieke (in dit geval Ali B.). Raymtzer – met zn eindeloze gezeik op de NLse samenleving – was geen van beide.
@Scilnv: Oh. Dan zie ik om vast nog wel vanzelf langskomen. Of wil je em subsidie gaan geven omdat ie zo goed is, maar niet door de racistische Nederlandse media als goed wordt erkend? Pff..
@TSK
Mijn reactie volgde op 14. Welke omweg ik dan volg en wat ik precies tegen jou zou willen zeggen en waarover is me niet duidelijk. Uitleg, please?
Waarom ga je er vanuit dat ik de meeste ´obscure´ nummers van Raymtzer nooit gehoord hebt?
Abandon all hope.
???
@23/18:
Dat waren jouw woorden, niet waar? Als je beweert dat je mijn commentaar ‘in een klap omverwerpt’, kan je me op zn minst direct aanspreken.
“JSK
Ah, zal ik U voortaan eerst vragen of ik mag spreken, uwe excellentie?
Overigens, ik werp niks omver. Ik ben geen marokkaan, laat staan een marokkaanse rapper…
Ah, ik vraag om basale omgangsvormen. Het spijt mij als je je daardoor al geintimideerd voelt, oh superverwende VINEX-wijkbewoner.
Spoel Ali B. door de plee!
@JSK De boodschap is begrepen.
Als waar ik woon Vinex is, heb ik geen enkel propleem met Vinex-locaties. Fantastisch wonen. Maar daarvoor zult u dan wel een paar duizend kilometer zuidelijker moeten reizen dan u gewend bent…
@JSK#26 en eigenlijk ook je andere entries
Je bent een autist JSK.
Stoethaspel zegt in #19 duidelijk dat hij op #14 reageert. En in #21 vraag jij waarom hij (stoethaspel) niet rechtstreeks op jou kan reageren.
Niet iedereen reageert op jou. Eigenlijk is iedereen die op jou reageert een beetje gek. In elk geval ben jij dat want jou @23/18 in #26 is van een gestoord niveau dat ik hier nog niet eerder heb gezien.
Stoethaspel zie ik in deze reeks niet beweren dat hij jou commentaar ‘in een klap omverwerpt’. Hij reageerde op #14 en dat is BartB. tenzij jij je graag identificeert met andere persoonlijkheden alhier lijkt me jou reactie dus onjuist, overdone en volstrekt niet to the point.
@31:
Mwah, dat betwijfel ik.
Hij haalde mijn commentaar aan. Neem eens de tijd om goed te lezen.
Zucht:
hapsel:
ik:
Lees je uberhaupt blabla? Of ben je een beetje te dom voor dit weblog?
@biep
Deel twee van mijn reactie kwam op de onnozele opmerking uit 16, die, tromroffel, inderdaad afkomstig was van JSK. Ik vond een @-tekentje een beetje overdreven voor zo een loze scheet. Gelukkig heeft JSK me snel de mond gesnoerd, wat basale omgangsvormen geleerd en mijn ongelijk bewezen zodat ik me rap en geruisloos terug kan trekken in mijn Vinexwoning. Stiekem zal ik op het internet zoeken naar al die obscure tracks van Raymtzer die ik niet ken.
@33 NOT @32
Oh, tsja… Blijft toch een autist.
@33:
En daarom ben je de architypische ongemanierde Nederlandse boer. Veel plezier in je hutje ergens in ‘het zuiden’, lekker mocro’s knuffelen. ;-)
@34:
Oh well.. whatever makes you happy.
LOL@Stoethaspel!
Meestal word ik hier op het forum voor xenofoob uitgemaakt, niet voor marokkanenknuffelaar. Maw. U heeft geen flauw idee, JSK, om over omgangsvormen maar te zwijgen.
Als Ali B een knuffelmarokkaan is, wat zijn Lange Frans en Baas B dan? Knuffelhollanders? Blijkbaar is er gewoon een markt voor niet bijster getalenteerde, niet zo intelligente rappers die overal een meninkje over hebben.
@Peter Breedveld #1 : misschien ook in de categorie “muziekliefhebbers” ?
Vindt Ali B het wel leuk om te worden vergeleken met Jezus/Messias of Judas?
MO?
*schuddebuikt*
Het zal Ali B. allemaal de reed roesten, hij vult zijn zakken op een manier waarvan menige Marokaanse jongen alleen maar kan dromen.
Hij mag en kan in een TV programma de Minister President afblaffen, heeft een beeltenis in Madame Tussaud staan, is met grote regelmaat op bijna elke zender te zien. Mag ook nog het mooie “als er nooit meer een morgen zal zijn” van Marco Borsato naar de klote helpen en Staphorst op zijn kop zetten.
Je kunt lullen wat je wilt, hij wordt je door de strot geduwd, of je wilt of niet, zelfs stembandpoliep Frans Bouwer moet met deze nep rapper een nummer opnemen, hoe laag kun je zakken.
M de goede artiesten (ieder zijn eigen voorkeur), en de goede tekstschrijvers hebben we wel. Nederland heeft wel goede tekstschrijvers en bands (gehad). Dus begrijp ik niet dat een looser als Ali B. zonder maar wat dan ook gepresteerd te hebben, muzikaal gezien dus, op handen gedragen word, waarom een standbeeld bij MT voor een neprapper die toentertijd nog niks gepresteerd had, en nu nog niks.
Wordt meneer misschien een beetje in de media naar voren gepushed om de mislukkende multiculturele samenleving te redden, de naast de boot gevallen allochtone jongere te verdoezelen? De problemen met de Marokkaanse jeugd een beetje weg te moffelen.
Ach, je moet maar eens over de Leyweg in Den Haag te lopen en het is laat in de avond, laten we zeggen een uurtje of 11 (23.00). Dan loop je een redelijk risico om door een groepje van minimaal drie (3) Marokkaanse jongeren totaal los geslagen te worden, beroofd van je portemonnee en je girorekening wordt ook nog geplunderd. Je GSM gejat en doorverkocht en als het mee zit loop je alleen een paar gekneusde ribben, een gebroken kaak op.
Gelukkig ligt het Leyenburg ziekenhuis op strompel afstand.
Hetzelfde geld voor… bijna het hele schilderswijk, als je in aanraking wilt komen met ontspoorde Marokkaanse jongeren, rondom het Hollandsspoor, achter het Den Haag Centraal, een deel van Nieuw Waldek en Loosduinen, oh ja het Schilderswijk en natuurlijk de binnenstad van Den Haag.
Oh, Oh, Den Haag, klote stad achter de duinen.
Wel heb ik nog de moeite genomen om naar zijn teksten te luisteren, er moet toch wat in zitten. Maar nee hoor, ’t gaat echt nergens over en het is ook nog eens geen Nederlands.
Als je ziet wat gebeurd!
Cest Mois
Het is wel duidelijk. In het leger van talentlozen dat dagelijks moet opdraven om al die tv-zenders te vullen is die enkele Marokkaan er nou net teveel aan. Eigen crap eerst!
Enne, Cest Mois..: dat Nederlands van jou houdt ook niet over.
@43: Inderdaad Lange Frans en Baas B zijn artistiek van hetzelfde nivo, terwijl ze zich inderdaad veel schandaliger gedragen (losse handjes). Knuffelhollanders zijn geen haar beter…
Is die scriptie zelf ook online te vinden? Er zijn wel heel veel mensen hier die op basis van ‘citaten’ (en we weten allemaal hoe krantenjournalisten citeren) weten wat de kwaliteit van het verhaal, of zelfs de hele opleiding is.
gebeurt me veel te vaak, dat mensen op basis van een krantenberichtje een onderzoek kraken. Is een beetje persoonlijke frustratie, maar ook een gegeven. Mensen oordelen graag op basis van zo min mogelijk informatie.
Als hiphop liefhebber zou ik nooit een plaat van Ali kopen, maar ik heb wel de indruk dat hij zichzelf is en eerlijk is. Datzelfde heb ik een beetje met Frans Bouwer. Nu zal hij meer op TV zijn omdat dat lekker verkoopt dan dat hij iets interessants te melden heeft, maar ik hoef gelukkig niet naar die zooi te kijken. Kortom: een commerciele maar wel eerlijke artiest.
Dat kan je dan bijvoorbeeld weer niet van Eminem of Snoep-Hondje zeggen: die maken slechte hiphop en hebben vervolgens nog een heel toneelstuk nodig om de zooi te verkopen.
Wat_is_dit_in_hemelsnaam _voor_een_snertonderzoek?