ANALYSE - De spanning in Oekraïne lopen hoog op. Verschillende partijen hebben verschillende belangen, legt B. Schuiling -die in Kiev woont- uit.
Het gesprek van de week in Oekraïne is ‘Fuck Europa’. De pijnlijke uitspraak van Amerikaanse diplomate Victoria Nuland tegen ambassadeur Pyatt. De uitspraak valt te begrijpen aangezien de VS voorstander is van de sanctie-dreiging, terwijl Europa het pad heeft gekozen van eindeloze oproepen en discussies. Kennelijk is de stroperigheid een ergernis in het diplomatieke circus. Daarnaast werden ook de hoofdrolspelers van de Oekraïense oppositie gefileerd. ‘Klitsch’ ( Klitschko ) is ongeschikt om te regeren. Merkel noemde de uitspraak ‘onacceptabel.’
De hopeloze verdeeldheid van de Europese Unie heeft het toch al niet grote enthousiasme voor Europa niet doen toenemen. Het oostelijk deel van de EU, met de Baltische staten en Polen voorop, zouden het liefst morgen nog de solidariteit uitroepen met de opstand. Er is nog een historisch appeltje te schillen met grote broer Rusland. Het andere deel van de EU heeft vooral de Russische handelsbelangen in het vizier en wil zich niet in een politiek mijnenveld storten. Feitelijk maakt dat de EU (opnieuw) tandeloos en iedereen weet dat.
Atta boy
Dan de positie van de Verenigde Staten. Uiteindelijk draait dat, net als bij Georgië, om het weerhouden van de grote oude vijand haar Sovjet-imperium opnieuw te bouwen. Een moderne Koude Oorlog, zo u wil. Een mindere cynicus zou ook kunnen wijzen op het belang van een grote democratische staat in dit deel van de wereld. Dat heeft niet alleen invloed op buurland Wit-Rusland, maar tot alle oostelijke oud-Sovjetstaten waar eigenlijk vrijwel geen enkel land een functionerend democratisch instituut heeft.
Hoe dan ook lijkt het er op dat de ‘Atta boy‘ van Joe Biden richting Viktor Janoekovitsj heeft voorkomen dat de noodtoestand is uitgeroepen die het de regering in staat kon stellen om met het leger een einde te maken aan ‘Maidan’. Dat zou tot bloedvergieten hebben geleid en wellicht het einde van staat Oekraine, aangezien het westen (van het land) zoiets niet geaccepteerd zou hebben.
FSB-stempel
De systematische mishandelingen en ontvoeringen van activisten en journalisten door onbekende mannen met ‘Russisch accent’ hebben een ‘FSB’-stempel over zich. Zelfs de aangenomen ‘wet op de dictatuur’ is vergelijkbaar met de wetgeving van Rusland en volgt eenzelfde strategie.
De reactie op de het lek in Oekraïne zelf was een hele andere dan die van de EU (boos) of diverse partijen die Amerika imperialisme verwijten.
De regering (en de Russische media) suggereren dat de activisten op Maidan allemaal spionnen van het westen zijn die dagelijks betaald worden om het land te destabiliseren. Het meest bizarre verhaal dat de ronde heeft gedaan in de Krim is dat de Amerikaanse vloot ‘pyschotropische’, kennelijk gestationeerd in de Zwarte Zee, straling gebruikt om mensen te hersenspoelen in Kiev.
Dit lek kan worden gezien als het ultieme bewijs dat Amerika niet de oppositie of activisten heeft gekocht voor hun eigen malafide doeleinden en is door activisten ook als zodanig verwelkomt. Zij pushen het filmpje, vertaald in het Russisch, ook richting tegenstanders en sceptici. Daarmee lijkt het zijn doel voorbij te schieten.
Desinformatie werkt niet
Het laat ook zien dat de tactiek van desinformatie niet werkt. Waar de machthebbers voorheen, in Sovjettijden, nog een eigen werkelijkheid konden creëren door desinformatie en het uitspelen van diverse zijden worden dergelijke verhalen nu snel doorgeprikt. Wie wil kan snel op de hoogte zijn. Voorheen zouden de gruwelijke filmpjes van mishandelde activisten nooit ergens gepubliceerd worden.
De hang naar een collectieve illusie is nog steeds sterk. Tot in de hoogste regionen van de regering wordt het verhaal van Amerikaans geld als plausibel gezien. Bijvoorbeeld rond de mishandelde activist Bulatov die moest toegeven geld te hebben aangenomen.
Niet als poging tot het creëren van een ‘martelaarsfilmpje’ zoals je dat elders ziet, maar gewoon doordat het gezien wordt als de waarheid die de activisten proberen te verbergen. Met hard genoeg slaan komt vanzelf de waarheid boven.
Overwinning of de dood
Wellicht is dat ook de kern waarom de regering zo onvoorstelbaar escalerend heeft gereageerd op de protesten. Ten eerste: als er wordt betaald dan is dat niet eeuwig vol te houden, dus zolang je de situatie negeert verliest er iemand dagelijks veel geld. Ten tweede zullen gekochte activisten niet lijf en leden riskeren voor je broodheer, dus afschrikwekkende voorbeelden zijn dan belangrijk. Zeker als je daarmee ‘de leiders’ pakt.
De regering begrijpt in essentie niet dat het overgrote deel van het land de corruptie en wetteloosheid meer dan zat is en ook bereid is daar ver voor te gaan. De slogan “Overwinning of de dood” is steeds grimmiger geworden de laatste weken. Dat strookt niet met de werkelijkheid die de regeringsmedia uitzenden. Dus het bestaat niet in de psychologie van zij die beslissingen nemen.
Voorlopig is er een patstelling die niet vanuit het land zelf kan worden doorbroken. De activisten zijn vastberaden nergens heen te gaan en de regering ook niet. Die zitten al zo diep in het geweld dat een nieuwe regering feitelijk zou betekenen dat ze het land moeten ontvluchten of voor het gerecht te worden gesleept.
Gestolen geld in de EU
Azarov, de voormalige premier zit voorlopig in Oostenrijk. Veel hoge regeringsleiders hebben hun gestolen geld gestoken in woningen en bankrekening binnen de EU als veilige haven. Bekend voorbeeld is Rina Akmetov, een van de oligarchen loyaal aan de regering. De Europese Unie kan zijn ‘Fuck you’ wreken door duidelijk te maken dat die uitweg gesloten is. Als de leiders geen veilige vlucht meer hebben moeten zij de problemen in eigen land oplossen.
Reacties (32)
Leest lekker weg dit artikel maar het voegt helemaal niets toe aan wat ik al wist. Duh……..
Debate: Is Ukraine’s Opposition a Democratic Movement or a Force of Right-Wing Extremism?
http://www.democracynow.org/2014/1/30/debate_is_ukraines_opposition_a_democratic
@2 Dat is een bijzonder slecht interview trouwens, maar goed die situatie kan je ook een hele discussie over beginnen.
In het kader van zo lust ik er nog wel eentje / links plaatsen kunnen we allemaal :
http://euromaidanpr.wordpress.com/2014/01/26/jewish-community-outraged-at-berkuts-antisemitic-propaganda/
En voor de verwarrende balans: ‘In Ukraine protests, young Jews are marching with ultranationalists’
http://www.jta.org/2013/12/08/news-opinion/world/young-jews-take-part-in-ukrainian-protests-along-with-ultranationalists
@3: Ja, links plaatsen kunnen we allemaal, maar daarmee heb je nog niet uitgelegd waarom je het een slecht interview vindt.
Integendeel, je probeert slechts de vraag verdacht te maken of het gaat om een democratische beweging of een rechtsradicaal (en mogelijk gestuurd) oproer. En als ik de beelden bekijk, dan lijkt me dat laatste wel degelijk tot de mogelijkheden te behoren.
Daarbij komt dat Amy Goodman nu juist een van die journalisten is wier integriteit bij mij boven elke twijfel verheven is. Maar iedereen kan zich vergissen, dus vertel maar…
De geest is uit de fles, dank zij de EU, peace predikt de EU, peace, peace, peace. Shame on the EU!
De Oekraïners zijn gewoon pionnen op een politiek schaakspelletje tussen de VS, de EU en Rusland.
Ik sluit me aan bij de analyse van James Corbett in de eerste 5 minuten van deze video
@6: all history of ukaine is about being a part of a bigger game. all people in ua know that and they are acting knowing that
@6: Toch fijn zo iemand die het enige echte ware verhaal kent. In de Oekraïne worden ook allemaal mensen geboren met een chip in hun hoofd die na een druk op de mindsetknop in het belang van geopolitieke spelletjes van anderen gaan demonstreren.
Dutch tire dealer in Kyiv charged with terrorist activities
http://www.kyivpost.com/content/kyiv/expat-tire-dealer-in-kyiv-charged-with-terroristic-activities-336592.html
@8: Niet alleen in de Oekraine.
@9: Ja een interessante kop, maar: “When he appeared in court on Jan. 29, the prosecutor said he could provide no evidence linking Peters’ business to the tire fires on EuroMaidan.”
Natuurlijk wel lullig dat die rechter desondanks een smoes had om de zaak gesloten te houden, wat de vraag oproept of die jongens daar nieuwe banden staan te verbranden, of dat Peters daar gebruikte banden verkoopt (ja, daar is ook handel in).
En hoe ze dat doen met benzinepompen natuurlijk.
En gaat dat in opdracht van de regering (een kat in het nauw maakt rare sprongen nietwaar), of was die rechter toch zogenaamd onafhankelijk (maar voelde zich verplicht aan de “publieke zaak”)? Weet jij het?
Ik ken de Oekraine niet goed genoeg om daar uitspraken over te doen. Maar dit soort krantenkoppen doen mijn haren recht overeind staan: welke spinmachine zit daar achter?
@10: Andy dat verhaal is ook al hier in NL op tv en andere media geweest en daar zit geen spin achter, dat is het niveau waarnaar de Oekraïne is afgezakt. De mensen gaan niet voor niets de straat op en zelfs in de traditioneel Russisch getrouwe gebieden komt er steeds meer onrust.
http://nos.nl/artikel/606077-nl-bandenman-kiev-in-problemen.html
http://www.nytimes.com/2014/02/06/world/europe/ukraine-chief-loses-support-in-stronghold.html?ref=todayspaper
http://www.foreignpolicy.com/articles/2014/02/05/throwing_their_weight_around
http://www.nytimes.com/2014/02/04/opinion/dont-let-putin-grab-ukraine.html?smid=tw-share
@11: Ja, dat zijn dezelfde media die het gruwelijke verhaal uitbazuinden hoe de troepen Saddam Hoessein babies uit de couveuses trokken om ze op de koude vloer ellendig om te doen komen.
Kun je je dat lieve verpleegstertje nog herinneren, dat haar emoties nauwelijks kon bedwingen voor de camera?
En ik weet hoe ze dat destijds in Iran met Mossadeq hebben aangepakt en even later met Arbenz, hoe ze Lumumba vermoord hebben en hun moordpartijen in Nicaragua en Salvador hebben georganiseerd, Allende aan zijn einde hebben geholpen en onlangs Zelaya en Lugo hebben gewipt. Irak en Afghanistan,
en welke rol de media daarbij speelden:
http://www.youtube.com/watch?v=R9DjSg6l9Vs
Was het niet de CIA die gevangenen naar Syrie overbracht om ze daar te laten martelen?
En dan zou het deze keer wel waar zijn?
De grootste boeven zijn onze eigen politici: diefje en diefjes maat. Laten we daar eerst maar eens verandering in brengen.
@4: Zelfs goede journalisten maken soms slechte interviews. Maar hier is het vooral de ‘professor’ die mijn ergernis wekt. Vanuit een of andere bureaustoel met een vooringenomen mening fact-free babbelen, en vooral er overheen lullen. Dat is geen debat. En de andere kant is er ook duidelijk niet tegen opgewassen.
‘I think that the vilification of Putin in this country, demonization, is the worst press coverage by the American media of Russia that I’ve seen in my 40 years of studying Russia and contributing to the media. It’s simply almost insane. This idea that he’s a thug—’
The idea Andy, the idea! ;)
Het spijt me maar ik kan aan het stuk geen touw vastknopen. Wat een op de hak en de tak springende stroop van vage gedachten en slechte formuleringen, zinsdelen die weggevallen zijn of op de verkeerde plaats staan. Wat staat hier bijvoorbeeld?
“Wellicht is dat ook de kern waarom de regering zo onvoorstelbaar escalerend heeft gereageerd op de protesten. Ten eerste: als er wordt betaald dan is dat niet eeuwig vol te houden, dus zolang je de situatie negeert verliest er iemand dagelijks veel geld. Ten tweede zullen gekochte activisten niet lijf en leden riskeren voor je broodheer, dus afschrikwekkende voorbeelden zijn dan belangrijk. Zeker als je daarmee ‘de leiders’ pakt.”
Goeie help, een halve dronkelap die geen flauw benul heeft waar hij het over heeft zou het nog beter formuleren, al is de vraag “wat formuleren”. Borreltafelpraat.
@13: Je zult er wel verbaasd van staan, maar je hebt me in ieder geval duidelijk gemaakt, dat je niet de meest onbevooroordeelde verslaggever ter plekke bent.
@8: nee, gbh, die chip zit in hun mobiele telefoon waarmee ze hun Twitter en Facebook-revolutie tevoorschijn toveren.
Misschien heb je niet eens zoveel mensen nodig om een revolutie aan te sturen.
@14: Ik zie niet echt in wat er aan die zin onduidelijk is. Leg eens uit.
@15: Die pretentie heb ik dan ook nooit gehad.
Er zit een verschil tussen bevooroordeeld zijn en pure propaganda. Wat je al snel leest her en der is meer het laatste. Helaas ook in wat zich ‘neutrale’ media noemt. Als je neutraliteit voor alles wil, moet je wellicht geen blogs lezen :)
De Oekraïne… Strategisch van groot belang. Al vele jaren. Iedereen bemoeit zich er mee, en als de Oekraïners zelf hun lot in handen willen nemen, worden en werden ze door iedereen aangevallen. Lees bijvoorbeeld de geschiedenis van de Machno beweging er maar op na.
Zo gaat het nu ook al weer en het artikel is daar een prima demonstratie van. Heel veel roddel en achterklap, heel veel misschien en waarschijnlijk, en heel weinig zekerheden. Het enige dat we zeker weten, is dat zowel de Russen als de Amerikanen er hun eigen belangen na streven, en dat de EU, verdeeld als ze is door allerlei nationalistische belangen, probeert om iedereen een beetje tevreden te houden. De Oekraïners zelf zijn slechts pionnen in dat schaakspel.
Wat me wel deugd deed, waren de anarchistische vlaggen, waar ik demonstranten mee zag zwaaien. Maar goed, die zagen we bij de protesten in Oost Duitsland ook. Die worden na revoluties snel opzij geschoven. Desnoods bundelen links en rechts de krachten samen om de hiërarchische structuur terug te brengen, zoals dat met Machno ook eerder al gebeurde.
@17: Ik moest hem 3 keer overlezen en nog snap ik niet wat er gezegd wil worden. … “zullen gekochte activisten niet lijf en leden riskeren voor je broodheer” – wie is “je broodheer”? … “dus afschrikwekkende voorbeelden zijn dan belangrijk”: hoezo dus? wat voor afschrikwekkende voorbeelden? waar heeft ie het over? … ” “daarmee ‘de leiders’ pakt”: leiders tussen aanhalingstekens, dus niet de leiders? M’n hoofd tolt van zoveel tegenstrijdige signalen.
“Wellicht is dat ook de kern waarom de regering zo onvoorstelbaar escalerend heeft gereageerd op de protesten. Ten eerste: als er wordt betaald dan is dat niet eeuwig vol te houden, dus zolang je de situatie negeert verliest er iemand dagelijks veel geld. Ten tweede zullen gekochte activisten niet lijf en leden riskeren voor je broodheer, dus afschrikwekkende voorbeelden zijn dan belangrijk. Zeker als je daarmee ‘de leiders’ pakt.”
@18: In het door jou gewraakte interview op Democracy Now is het anders Anton Shekhovtsov die de propaganda probeert te verkopen:
“So, basically, Ukraine is now a front line of democratic Europe. And they’re not—Ukrainians are not only fighting for their own freedom, but they are fighting to stop authoritarianism to spread westwards.”
Hebben we er weer een frontlijn bij: Israel tegen het oprukkende islamisme en de Oekraine tegen de Hunnen. Nogal een doorzichtige poging om van jou belang een algemeen belang te maken.
@12: @21: agitpop
@22:
Wel even juist spellen, het is AGITPROP en Andy bedrijft geen agitatie propaganda.
Ik vermoed dat jij eerder in die hoek zit.
@23: je bent weer braaf claqueur hansje, puntjes voor het baasje zijn weer binnen.
Eens met #15.
@24:
Je zou er aan gewend moeten zijn dat elke misinterpretatie, elke tikfout, elke misvatting omtrent bepaalde begrippen hier wordt afgestraft.
Je bent daar overigens zelf heel bedreven in.
Wie kaatst…..
By the way, ik ken AndyCap niet en ben het regelmatig met hem oneens, maar jouw preoccupatie met de man leidt tot stevige vragen, en niet alleen bij mij.
@22: Is de hasbrabrabaas tegen Putin misschien?
@19
http://revolution-news.com/ukraine-autonomous-workers-union-update-euromaidan/
@27: Inderdaad, ik ben tegen elke despoot en elke mensenrechtenschender in order van grote. Ik kruip niet in de reet van de meest bloedige dictators in de hoop dat landje x daar de dupe van wordt.
@29:
Je taalgebruik is op zijn minst curieus.
Nog afgezien van de taalfouten vraag ik me af wat je precies bedoelt met ” in de reet kruipen van de meest bloedige dictators” in de hoop dat landje X daar de dupe van wordt.
Enige uitleg lijkt me niet overbodig.
@21: Aan de ene kant hebben we Polen en ( lichtend voorbeeld, haha ) Hongarije, Baltische staten. Aan de andere kant Belarus, Rusland, Georgie, Armenie, Azerbeidjan in de achtertuin.
Lees hoe je het wil lezen, maar ik zou het persoonlijk wel weten.
Ik voorspel Klitschko in ronde 6 door middel van TKO (overhand right)