Zelden heb ik zoveel boze mensen gezien als gisteravond. In buurthuis ‘De Klift’ hadden meer dan 200 inwoners van Lent en Oosterhout (Noord-Nijmegen) zich opeengepakt om te luisteren naar de verhalen van Wethouders Depla (PvdA) en Hirdes (GroenLinks). Inzet: de miljarden kostende infrastructuur aan de Noordzijde van de Waalbrug. Het werd een verbijsterende avond. Ik vraag me af of het eerder in de geschiedenis is voorgekomen dat een roodgroene coalitie serieus voorstelt de snelweg te ontlasten door sluipverkeer aan te leggen door de woonwijken.
Een kleine geschiedenis van het gebied is even nodig. Vanaf een aantal jaren geleden bouwt de gemeente Nijmegen de Waalsprong en daarmee springt de universiteitsstad ook werkelijk de Waal over. De gemeente Lent en Oosterhout worden nagenoeg opgeslokt door de tienduizenden migranten uit Nijmegen. Gelokt door de belofte van stadse wijken in het groen, of zoals de gemeentefolder beloofd: het beste van dorp én stad. Een extra treinstation, een citadel, 20.000 fraaie nieuwbouwwoningen, een nieuwe stadsbrug van een miljard, het kan niet op. Voorbeeldje?
“Voor uw (nieuwe) plek om te wonen zoekt u een prettige en veilige leefomgeving. Eén waar u zich thuis voelt, waar u de mensen kent. Uw activiteiten in uw vrije tijd kunt u veelal in de directe omgeving uitvoeren, of dat nu gaat om de dagelijkse karweitjes als boodschappen halen, of om sporten of even te ontspannen van het hectische leven. Ook uw kinderen zijn thuis in de wijk: in de vertrouwde omgeving van de wijk is alles dichtbij: vriendjes, school en de voetbalclub zijn op fietsafstand. Een schets van een ideale leefomgeving? In de Waalsprong streven we zo veel mogelijk dit beeld na.”
Site Waalsprong (zie ook plannen Verkeer inde Waalsprong)
Alles was mooi, totdat het college van B en W in Nijmegen, bestaande uit de voor Nederland unieke combinatie van SP, GroenLinks en PvdA erachter komt dat de A325, de verbindingsweg tussen Nijmegen en Arnhem die aansluit op de A15, langzaam dichtslibt. Alle dure rekenmodellen laten duidelijk zien, wat elke idioot ook elke ochtend en middag voor de Waalbrug kan vaststellen: er zijn teveel auto’s voor die weg. Files zijn het gevolg.
Tot zover is het een gewone dag in het leven van een locale democratie. Het is vreemd dat de infrastructurele beslissingen precies op het moment vallen dat de eerste wijken worden opgeleverd, maar de tandwielen van de politiek draaien soms traag. De kwestie wordt ongewoon als iedereen duidelijk wordt wat de oplossing is die de linkse partijen voor ogen hebben. In een – en ik citeer wethouder Depla – ‘afweging tussen leefbaarheid en bereikbaarheid’ is gekozen om de bereikbaarheid van de verbindingsweg absolute voorrang te verlenen en naar de bekende kabinetsmaatregel te handelen: gebruik maken van de bestaande infrastructuur.
Dat betekent dat een deel van het verkeer pal door de woonwijken wordt geleid. Eufemistisch aangeduid als de ‘Oostflank’ en de ‘Westflank’ van het snelwegverkeer. Peperdure loopbruggen zijn nodig om bij de kersverse school geen levensgevaarlijke situaties te laten ontstaan, fijnstofberekeningen zijn op het randje, waardevermindering van duizenden huizen is onberekend gelaten en het is geheel onduidelijk of de files zich niet simpelweg in het arme dorp opslaan. De rationale is de verbijsterde inwoners volslagen onduidelijk.
Het laatste plan voor het gebied. (klik voor meer info)
Vreemd voor een mix van politieke constellatie die zegt meer dan wie ook de belangen van milieu en leefbaarheid zegt te behartigen. In werkelijkheid is een cynische deal met de provincie gesloten: als jullie op één of andere manier maar zorgen dat die weg ontlast wordt, wordt de gemeente Nijmegen daar niet armer van. Maar kon dat niet anders?
Wijkraden, deskundigen, milieugroeperingen en burgers, allen hebben zij meer alledaagse alternatieven aangedragen die de A325 verlichten en waar ook de betrokken gemeenten mee kunnen leven. Het tekort aan argumenten lijkt Depla en Hirdes niet te deren: zelfs zonder deugdelijke Milieu-effect-rapportage moet dit er nog even door voor de gemeenteraadsverkiezingen. Of u even nog wat inspraak wil leveren, dan kunnen we verder. Graag, daar op het stippellijntje.
Jaap Dirkmaat, de aanstuwer van Das & Boom, zat onlangs in het programma Buitenhof cynisch te schamperen dat er nooit meer bos in Nijmegen is gekapt sinds links en groen er heerst. Vroeger zou ik het met een korreltje zout genomen hebben…
Reacties (7)
Mooi stuk EVH, nu maar hopen dat de rest van Nederland ook beseft dat democratie vooral in de eigen achtertuin plaatsvindt, en de Nederlandse democratie nauwelijks een stem van belang heeft in Iraq, bij George Bush, en noem al die nep items in de Nederlandse media maar op. Laat iedereen zich nu toch vooral over zijn eigen dorp en buurt opwinden! Men zegt wel eens dat de kloof tussen burger en politiek zo groot is, maar dat komt vooral omdat de burger denkt dat het hete item bij de verkiezingen George Bush of Irak is.
Pakkend geschreven, mooi onderwerp en scherpe pen..graag meer van U.
Eindelijk krijgt de overbetuwe de kans op te stomen in de vaart der volkeren. Al die klagende locals daar, zullen over een jaar of 10-15-20 maar wat blij zijn dat hun ver wegwonende inmiddels uithuiswonende kinderen pappie en mammie toch nog fijn met de auto kunnen bereiken.
Sterker nog, ze kunnen via de snelweg direct bij pappie en mammie in de achtertuin komen. Wat wil je nog meer?
Degtyarev Pekhotny schrijft in de vorige ingang: “Maar wat is in godsnaam eigenlijk een “wilde staking”? Moet die trut van de FNV met haar parelketting eerst toestemming geven of zo?”
Analoog daaraan zou ik willen vragen: wat is in godsnaam een “sluipweg”? Moeten die trutten van omwonenden met hun naar mest stinkende laarzen eerst toestemming geven of zo?
Als je 20.000 huizen er in een dorp bijbouwt, dan is een van de logische gevolgen dat de 30.000 bewoners van die huizen gebruik gaan maken van de wegen van het dorp. Dat is geen sluipen, dat is normaal gebruik. De gespeelde verontwaardiging van de betrokkenen komt nu wel erg laat. Dat had echte verontwaardiging moeten zijn, toen voor het eerst bleek dat Lent bereid was aan de Waalsprong mee te werken.
Trouwens, tip: als je het gebouw van de Gelderlander sloopt, kun je nog prima een autobrug naast de spoorbrug bouwen. Dat vergroot alleen maar de toegankelijkheid. Win-win-situatie.
“Als je 20.000 huizen er in een dorp bijbouwt, dan is een van de logische gevolgen dat de 30.000 bewoners van die huizen gebruik gaan maken van de wegen van het dorp. Dat is geen sluipen, dat is normaal gebruik.”
Dat percentage is er al afgeteld, Branko, daar hoor je ook niemand over klagen. Sluipverkeer is in dit geval geen bestemmingsverkeer, maar verkeer dat eigenlijk over de snelweg zou moeten rijden, maar de weg afsnijdt door de woonwijken. Zie ook definitie ‘sluipverkeer’ in Van Dale.
Punt blijft dat je mensen verwijt dat ze van de openbare weg gebruik maken.