Europarlementariër Hans van Baalen strijks jaarlijks zo’n 12.000 euro op voor nevenfuncties in de autoindustrie. Dat bericht F-site, de webstrek van journalist en mediabestuurder Ton van Dijk.
Zo adviseert hij autolobbyclub RAI en is hij sinds kort toegetreden tot de Raad van Commissarissen van autofabrikant Mercedes-Benz. Voor de eerste functie vangt Van Baalen volgens eigen zeggen jaarlijks €4000,- voor de tweede €8000,-.
De Europarlementariër pleitte vorig jaar in de Volkskrant voor minder regelgeving voor de auto-industrie. Ook riep hij de Nederlandse regering op zonder taboes te onderhandelen over een verdrag met de VS dat het makkelijker maakt voor autofabrikanten om daar zaken te doen.
Volgens Van Baalen is er echter geen sprake van belangenverstrengeling, aangezien hij geen woordvoerder auto-industrie is. Ook ziet hij zichzelf niet als lobbyist voor de auto-industrie. Hij doet zijn uitspraken als politicus.
Een paar duizend euro om toegang te krijgen tot het politieke netwerk van een europarlementariër met Haagse contacten, dat is natuurlijk geen geld. Geef de industrie eens ongelijk.
h/t Barry Smit
Reacties (10)
Mijn inschatting is dat Hans van Baalen sowieso een fervente autolobbyist is, of hij er nou geld voor krijgt of niet. Dus in die zin maken zijn baantjes inderdaad niet uit voor zijn inspanningen voor de auto-industrie.
Echt hè.. * mompelt iets over een schavot *
Je verwacht het niet he? Van een VVD’ er.
@0: wat naief nog, ‘belangenverstrengeling’. Ik zou het beestje gewoon bij de naam noemen: corruptie.
Het is wel erg onbegrijpelijk. De lonen die hij ontvangt stellen niets voor bij de vergoeding voor zijn EP-zetel, terwijl het feit dat ie op de loonlijst staat zijn geloofwaardigheid flink schade doet. Tenzij hem minstens het tienvoudige is beloofd voor na zijn carrière als volksvertegenwoordiger.
“Volgens Van Baalen is er echter geen sprake van belangenverstrengeling, aangezien hij geen woordvoerder auto-industrie is.” Hiermee kom je gewoon weg. Het is wel walgelijk dat partijgenootjes van hem ondertussen klimaatwetenschappers van belangenverstrengeling beschuldigen omdat ze salaris krijgen voor hun werk.
Wel een goed duo: Van Baalen zorgt voor het vervoer, Verhofstadt voor de brandstof (http://www.exmar.be/).
Vanwege kritiek op Sargasso legt hij zijn functies mbt autoindustrie (RAI/Mercedes) neer, hij belde me net op.
@Joop inderdaad!
:-)
http://www.volkskrant.nl/economie/van-baalen-legt-nevenfuncties-autosector-neer~a4153388/?hash=67e38fe63730efb0ddc3a914a9456341f096a1b8
@7
Dat zal hij wel weer afwentelen op de sociaal zwakkeren: zijn kinderen krijgen zakgeldverlaging…..
@9.
Slachtofferrol. Typisch socialistisch. Stilzitten is geen optie.