Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Michiel Wijnbergh is fotograaf. Meer van zijn werk vindt u op zijn eigen site.

Als je van Utrecht over de A12 naar Arnhem rijdt, versmalt vlak voor Driebergen de weg van drie banen naar twee banen. Dat levert natuurlijk dagelijks een file op. Niet eens zo heel lang, maar toch. In al haar wijsheid heeft het vorige kabinet daarom besloten dat de weg verbreed moet worden. Het is zelfs onderdeel van de wet Spoedaanpak of hoe dat dan ook heet. In ieder geval kon er weinig of geen bezwaar gemaakt worden.

Dezer dagen wordt duidelijk wat dat betekent. De werkzaamheden voor het verbreden van de weg zijn begonnen, en de eerste klus die geklaard moet worden is het verwijderen van alle bomen die in de weg staan. Dat zijn voor een heel groot deel bomen van het type dertien in een dozijn. Maar bij de afrit van de snelweg bij Driebergen, aan de Zeister kant, stonden ook een paar monumentale bomen in het weiland. Omdat de afrit herbouwd moet worden, stonden de bomen in de weg.

Stonden, dus.

Ik heb staan kijken bij het demonteren van de laatste grote boom en ik moet toegeven, dat raakte me. Maar niet alleen vanwege dat die boom er aan gaat, maar vooral vanwege de respectloze manier waarop met een grote happer enorme takken van de boom werden gescheurd. Daarna klom een man met een motorzaag de boom in. Als er met veel geraas een enorme tak naar beneden viel, klonk er een overwinningskreet vanuit de boom.

De boom heeft daar misschien wel tegen de tweehonderd jaar staan groeien en in een tijdsbestek van nog geen half uur is het zaakje gereduceerd tot niet meer dan een zielige stam, die na het weekend neergelegd gaat worden. Er blijven een paar stammen over en een enorme hoop houtsnippers die waarschijnlijk ergens een energiecentrale ingaan.

Ik ben niet de enige die de werkzaamheden gadeslaat. Er is nog een man, die met de handen in de zakken toekijkt en om een praatje verlegen is.
“Nou, dat is wel een vooruitgang, he” zegt hij.
“Oh?” vraag ik.
“Nou, dat er zometeen geen files meer staan.”
“Er staan zometeen geen bomen meer”, zeg ik.
“Huh?” Hij kijkt me nietsbegrijpend aan.

Reacties (16)

#1 Ties

Ja, dat is wel echt naar man. Hadden ze die boom niet kunnen uitgraven en ergens anders kunnen neerzetten? Zou wel weer te veel kosten ofzo.
Prachtige foto’s trouwens.

  • Volgende discussie
#2 Bullie

Alles stroomt

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Erik

Mja, ik vraag me altijd af wat ik met zo’n artikel moet. Er is een weg aangelegd en er zijn bomen gekapt. Ok. Zonder op de geschiedenis of feitjes in te gaan kan ik er niks mee.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 EricR

Linkse hobby die bomen, weg er mee. De Joods-Christelijke cultuur is veel meer gebaat bij meer asfalt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 WP

Ik vind het juist een heel mooie observatie, heb geen behoefte gelijk een mening klaar te hebben. De dialoog is bijna een gedicht.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Cracken

Trok de boom voor de verbreding van de weg veel bekijks dan? Lijkt me toch niet echt een plek waar je gaat wandelen, langs de snelweg. Dus zo’n grote ramp lijkt het me nou ook weer niet. Het is niet alsof ze door de Veluwe heen opeens een nieuwe snelweg gaan aanleggen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Quintana

Koyaanisqatsi

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 michiel

@ Erik: Wat je ermee zou kunnen: je zou je kunnen afvragen of het wel de goede kant op gaat met NL. Je zou je kunnen afvragen of het autoverkeer ten koste moet gaan van heel veel. Moeten mooie, monumentale bomen wijken voor auto’s, bijvoorbeeld? Er zijn mensen die van die bomen genoten, elke dag dat ze er langs fietsten, liepen, reden. Je zou na het afvragen van al dat soort dingen je kunnen afvragen of je consequenties moet trekken uit je gedachten. Bijvoorbeeld dat je wat vaker de fiets neemt of de trein, in plaats van je auto. Of juist niet natuurlijk, dat je het prima vindt dat dingen als bomen, rust, luchtkwaliteit, natuur etc etc ondergeschikt zijn aan ongehinderde doorstroming van verkeer.
Ik kan natuurlijk ook een stukje schrijven vol met weetjes die dan weer door anderen ontkent of ontkracht worden, maar mijn stijl is om het op bovenstaande manier te doen.
Voortaan even overslaan, stel ik voor.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 spees

Het wrange is dat de gecreëerde bottleneck bij Driebergen (rij er zelf iedere week) ervoor moest zorgen dat er minder files zouden ontstaan op de drukke A12. Daarvoor zijn bomen verwijdert.
Nu zorgt de bottleneck voor files, dus wordt deze verlengd. Het gevolg kan iedere linkse stemmer zien: meer files verderop. Ik geef weinig om bomen, ze groeien overal. Ik kan anders melancholisch worden bij iedere 200-jarige boom in de bosjes in ons land. En over 200 jaar staat er weer een nieuw prachtexemplaar bij de nieuwe afrit.
Maar files zijn er altijd, zo lang we niet werken in de stad waar we wonen en de luxe van auto’s noodzakelijk zijn geworden. Zo lang we in de file staan, is het op zijn minst prettig dat we in een aardig landschap staan de wachten op elkaar. Snelwegen zijn akelige plekken, puur functioneel ingericht. Hoe anders is dat op de Route de Soleil, of op onze oude (boomrijke) Rijkswegen. Bovendien absorberen bomen fijnstof, verminderen ze zijwind en filteren het zonlicht. Goed snoeiwerk is dan wel van belang, we hebben niet echt goede ervaring met blaadjes op nationale infrastructuur.
Is het de moeite waard om onze snelwegen te ontwerpen als boulevards waar we in ganzenpas doorheen tuffen? Of is het nog steeds nodig om deze steeds bredere vlaktes van asfalt zo kaal mogelijk, functioneel en veilig in te richten? Ik lees hier niets over in de Bijbel, noch Torah of Koran!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Erik

@Michiel: eerste gedachte gutteguttegut, je stelt voor dat ik je artikel maar moet overslaan maar voelt je niet geroepen om mijn reactie maar over te slaan als hij je niet geheel bevalt? Zonder die laatste zin van je was het echte een prima en redelijk zinnige reactie van je.

Maar goed, laat ik er maar gewoon op reageren. Aan de hand van 1 boom die wordt omgepakt kan ik niet bepalen of het de goede kant op gaat met NL, evenmin of het autoverkeer ten koste mag gaan van veel? Oh nee heel veel. Wat is dan heel veel? 1 Boom is prima, 10 ook wel, een bos?

Ik geniet ook van bomen, ga zeer regelmatig op de fiets naar m’n werk en val enigszins onder de categorie bomenknuffelaar. Maar dan alsnog kan ik niet warm of koud worden van een voor veel mensen nikszeggend bericht. Ik ken de A12 niet, Driebergen niet, de fileproblemen niet en de bomen niet. Dus ja… nogmaals wat moet ik hier nu mee zonder dat ik me een volledig beeld kan vormen?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 spees

@Erik. Het is niet goed gesteld in NL met de beplanting langs snelwegen. Werd in 1989 al geconstateerd het rapport “Oude rijkswegen. Ontstaan, oorspronkelijkheid en huidig beeld van de oude rijkswegen in Nederland.” Bomen werden geteld in dit rapport, en de onderzoeker concludeerde dat bomen grootschalig werden gekapt zonder vervanging of enige beleid. Hij vreesde dat de rijkswegen in de toekomst vrijwel boomloos zouden worden. Er is geen vervolgonderzoek gekomen.

Gelukkig neemt ons bedrijfsleven de plek in van natuur. De snelweg is natuurlijk een A-locatie qua bereikbaarheid en goedkope grond. Een goedkope gebouw in de vorm van een doos met een prefab geveltje ervoor drukt te kosten verder. Het resultaat is dat onze snelwegen iedere zondag nog meer zijn gevuld met mensen uit de provincie, op weg naar de shoppingmalls Amsterdam Binnenstad, Woonboulevard Rotterdam Alexander of megabeurs in de Utrechtse Jaarbeurshallen. Ze moeten wel, want in de woonlobben in de Flevopolder of kleine dorpen rond de Randstad/N-Brabant is immers weinig te doen. NL is koning is efficiëntie, maar in kwaliteit en een langere termijn visie is ons land nog wel eens (bewust) verstrooid.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 boog

Zonde van die bomen.

Ik kwam er meerdere keer per week langs op mijn rit van Amsterdam (waar ik vlakbij woon) via Utrecht naar Wageningen (waar ik werk). Precies daar, tussen Bunnik en Driebergen-Zeist springt mijn hart steeds weer open omdat het troosteloze landschap van de randstad plots plaatsmaakt voor het mooie landschap van de Utrechtse Heuvelrug.

Voor mij was dat enige tijd geleden één van de argumenten om in W. te blijven werken, in plaats van Delft, waar ik ook naar werk uitkeek. Tijdens de (stoptrein)reis daarnaartoe wordt je per km. depressiever. (via Rotterdam en Schiedam, vandaar)

Overigens is het niet zo dat er geen aandacht voor snelwegbegeleidende beplanting is. Langs de vernieuwde A2 tussen A. en U. zijn de afgelopen weken zeer veel bomen geplant. Ter hoogte van Breukelen bijvoorbeeld in de middenberm.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 NoName

De technische oplossing blijft natuurlijk een probleem.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Karsa Orlong

Vegetable rights and peace.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 Pokka

Onderbuikgedicht.
Het is inderdaad een mooie beuk, die van dat eerste plaatje. Maar 200 jaar? Ik schat dat’ie nog geen 90 is. En als hij inderdaad 200 jaar oud was, dan zou hij binnenkort waarschijnlijk toch wel het loodje leggen. Beuken worden niet zo oud, ze worden meestal geveld door paddestoelen in plaats van mannen met motorzagen.

Los daarvan zie ik de zin niet zo in van het verbreden van die weg. Als het tijdswinst oplevert voor de automobilisten, zullen ze in de loop van de tijd verder van hun werk gaan wonen (omdat het woonwerkverkeer minder tijd kost), waardoor ze meer gebruik gaan maken van de wegen, die daardoor weer drukker worden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 Chiel

Ik vind dit een prachtige post. Ik ken de boom nog uit mijn jeugd, vanaf het station liep ik hier langs naar het huis van mijn vriendinnetje.
De dialoog aan het eind is ook een pareltje, kan zo op een poster.

  • Vorige discussie