ACHTERGROND - Regelmatig heb ik het met collega-onderzoekers over de mogelijkheden die het internet biedt om beleidsonderzoek op andere manieren te presenteren. Dat varieert van een eenvoudige “infographic”, tot on-line databases waarmee je als lezer zelf allerlei analyses kunt doen. Steeds meer zullen andere disciplines bij beleidsonderzoek betrokken worden. In de journalistiek leidt “data-driven journalism” tot prachtige visualisaties van onderzoeksgegevens. Maar ook nieuwe partijen die vanuit “one issue” een bepaald thema onder de aandacht willen brengen, zijn in opkomst. Een prachtig een innovatief voorbeeld daarvan is het onderzoek door een private foundation uit de US, naar de status van het beroep leerkracht. Ik werd getipt door twitteraar @jacqboerefijn, waarvoor dank.
Eén van de mooiste vondsten is een online storyline die zich ontvouwt door met je muis te scrollen: de kern van het verhaal wordt dan in een aantal infographics verteld. Je kunt daarnaast zelf allerlei grafieken maken en de originele surveydata downloaden. Maar de inhoud van het onderzoek is óók sterk, en dat maakt de website uniek vind ik.
De onderzoekers keken naar de status van leerkrachten, en gebruikten daarvoor diverse indicatoren, waaronder salaris. Een veelzeggende vind ik het antwoord op de vraag waar leerkrachten in de verschillende landen het meest mee worden vergeleken.
In de meeste landen, waaronder Nederland, worden leerkrachten vergeleken met “sociaal werkers”. In China worden ze beschouwd als doktoren, in Frankrijk en Turkije ziet men ze als verpleegkundigen. In de USA wordt een leerkracht vergeleken met een bibliothecaris. In een ingezonden brief deze week werd gesteld dat we leerkrachten moeten gaan rekruteren als bij de landmacht. Dat is nog eens een andere metafoor dan sociaal werker: en zó anders dat het niet zo gauw zal lukken.
Omdat er zoveel leuke grafieken in het rapport staan, was het moeilijk kiezen. Deze grafiek laat zien in welke mate ouders in verschillende landen hun kind adviseren om leerkracht te worden. Nederland staat dichtbij Finland.
In de teacher index die gebaseerd is op méér indicatoren, staan we overigens ver boven Finland: NL met 40,3, waar Finland 28,9 scoort. China staat met 100 bovenaan. Griekenland staat op twee, met een index ranking van 73,7. Willen we het respect voor leerkrachten verhogen, dan moeten we dus in Griekenland gaan kijken, niet in Finland.
Varkey Gems Foundation (2013). The Global Teacher Status Index |