Quote van de Dag: Boerkaverbod

Hoeveel personen in Nederland gelaatsbedekkende kleding dragen, is niet bekend. Hierover zijn geen betrouwbare cijfers voorhanden. In het onderwijs komt het voor dat opgroeiende jongeren, zoekend naar hun identiteit, soms van de ene dag op de andere besluiten gelaatsbedekkende kleding te gaan dragen. Ook komt het voor dat degenen die kinderen aanmelden of komen ophalen of naar school komen voor een afspraak met onderwijspersoneel, gehuld gaan in gelaatsbedekkende kleding.

Aldus de Minister van Onderwijs Ronald Plasterk in een brief aan de Tweede Kamer over een verbod op het dragen van gelaatsbedekkende kleding, het zogenaamde boerkaverbod.

  1. 1

    Elders las ik dat er volgens deskundigen in Nederland zo’n 100 boerkadraagsters zijn. Nou woon ik zelf in Nijmegen en fiets ik iedere dag langs 1 basisschool dus ik heb een redelijk beeld van de samenstelling van de hedendaagse moederpopulatie.

    Rondom die school zie ik sinds vorig jaar regelmatig tenminste 4 boerkadraagsters. Misschien zijn het er meer, maar ze zijn nogal moeilijk uit elkaar te houden. Vroeger was ik tegenstander van zo’n verbod (deels uit ergernis over het bivakmutsverbod), tot ik voor het eerst zo’n figuur zag lopen. Op de een of andere manier zorgen dat soort verstopte mensen bij mij voor een erg onaangenaam gevoel. Ik vraag me ook af wat het betekent voor hun kinderen, zo’n moeder zonder gezicht die enkel bestaat uit een stuk stof met een raampje erin.

    Hoe dan ook, ik ken er al 4 en dat is in een stad in het oosten van het land. Er zijn nog zo’n 7000 andere basisscholen in Nederland dus het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat de voornoemde deskundigen er een factor 10 of meer naast zitten.

  2. 3

    Indien art 1, het discriminatieverbod, afgeschaft wordt, hoeft een boerkaverbod niet. Iedere gek kan er dan zo bij lopen als hij wil en ik kan zonder juridische problemen te krijgen deze personen altijd weren uit mijn omgeving.

  3. 4

    @ 3: artikel 1 en de rest van de Grondwet schrijft voor hoe de overheid zich moet gedragen tegenover de burgers van dit land. Dit zegt dus niets over de vraag of jij wel of niet mag discrimineren.

  4. 5

    @1: Je mag erop rekenen dat Burkadragers alleen in grote(re) steden voorkomen. Buiten Maastricht heb ik er in Limburg nog nooit 1 waargenomen en in Maastricht precies 1 (tenminste als je dat als Burka telt, want eigenlijk was het een hoofddoek + sluier). Als je dat gaat extrapoleren kom je er ook een factor 10 naast, maar dan de andere kant op. Het zou me niet verbazen als blijkt dat alle Burka’s eigenlijk samen in hooguit 10 steden wonen.

  5. 6

    Overigens lijkt me het aantal niet echt een argument inzake wel/niet verbieden. Je verbiedt ze omdat ze een gevaar voor de veiligheid vormen, of omdat je graag een bepaalde bevolkingsgroep voor het hoofd wil stoten. Vertel mij maar wat bij de meeste voorstanders de drijfveer is.

  6. 7

    @2: ik kan me niet herinneren sinterklaas ooit in een boerka te hebben gezien, jij wel?

    En als het ook gaat om personen met lange baarden en rare hoofddeksels zijn duizenden islamisten de klos….. dat zou wel lachen zijn, kunnen we eindelijk eens zien wat er van die figuren overblijft als ze zich ‘naakt’ vertonen…..

    Maar Bismarck, waarom ga jezelf niet eens een tijdje met een zak over je hoofd lopen en naar je werk? Kan je lachen! Je kan ook oefenen op je kennissen door iedereen aan te kijken met een bord karton voor je hoofd zodat ze je alleen kunnen horen en ruiken…..

    Je kan ook iedereen op voorhand de rug toekeren, met een boerka zie je toch niet het verschil!

    Ik ga alvast een maskertje maken met de kop van Mohammed erop, maakt niet uit welke.

  7. 8

    @Bismarck, #5: Dat denk ik ook, maar als “deskundigen” met 100 aankomen en ik er al 4 “ken”, is dat wel opvallend. Nijmegen valt inderdaad net binnen de top 10 en de top 10 gemeenten telt samen ongeveer 20% van de Nederlanders. Als ik een beetje belachelijk extrapoleer, kom ik met 10 a 20 scholen in Nijmegen op zo’n 50 boerkadragers in Nijmegen en als ik dat extrapoleer naar de 10 grootste gemeenten, kom ik nog op vrijwel precies 1000 boerkadraagsters, oftewel een factor 10.

    @Arnoud, #3: Waar is bepaald dat dat enkel voor de overheid geldt?

    @Niehielist, #3: Daar hoeft art. 1 helemaal niet voor weg. “In gelijke gevallen gelijk behandelen” staat er. Oftewel gewoon alle gelaatsbedekkende kledij verbieden en klaar is kees. Heeft niets met artikel 1 te maken.

    Overigens is artikel 1 praktisch overruled door de “wet gelijke behandeling” uit begin jaren ’90 die discriminatie van minderheden toestaat.

  8. 9

    @7:Ik ga er vanuit dat het om gezichtsverhullende kleding gaat, en dan is de Sint gewoon de klos. Als het specifiek op de burqa”s gericht is hebben moslima”s weer een uitweg door met valse baarden en mijters rond te gaan lopen.

  9. 10

    De boerka is een onverwisselbaar kledingstuk, niemand die daar anders over denkt, sterker je kan dat geval kopen. Sint heeft geen gezichtsverhullende kleding aan. Dat weet je donders goed. Je herkent hem ook direct, net als Zwarte Piet….

    Gooi als man ook eens een boerka over je hoofd en loop dan de moskee binnen en meng je tussen de mannen…. en als ze zeggen dat je naar boven moet weiger je dat met de mededeling dat je een man bent…. moeten hilarische toestanden geven in de moskee!

  10. 11

    @8 Op Kanaleneiland en Overvecht zijn ze ook te zien, vaak zijn het overloopsters die vanwege de slappe verhalen van hun islamitische echtgenoot zich wijs hebben laten maken daarmee het grootste respect af te dwingen bij moslims van geboorte en natuurlijk bij het opperhoofd van het aangenomen geloof. Ach ja, liefde maakt de eerste paar jaren blind.

    In apotheken, achter de balie, gaan ze nog niet verder dan een dubbeldikke hoofddoek.

  11. 13

    [email protected]
    Hij stelt zich, misschien uit ervaring, in tegenstelling tot jou er iets van voor. Hij kan het mis hebben. Maar nooit geschoten, is altijd mis. Nog triester is het als de vrouw ervoor kiest en de man er zonder bezwaren mee akkoord gaat.

  12. 14

    @13, waarom zou ik me er iets bij moeten voorstellen ? Kan ik mijn assumpties controleren ? En zijn nikaab-dragende vrouwen allemaal hetzelfde ? Domino, jij of ik komen toch niet verder dan vooroordelen. Ga jullie gang maar ik onthou me van commentaar over de thuissituatie van de dames.

  13. 15

    Wellicht hebben jullie het ook gezien en gehoord.

    Marcouch aan het woord in 1Vandaag (2 augustus dacht ik), vertelt over zijn jeugd en over zijn vader die na verloop van tijd besluit het gezin naar Nederland te halen. De toen nog piepjonge (in feite zelfs 2 jaar jongere) Ahmed, net aangekomen op Schiphol, valt onmiddeliijk iets op:

    Waarom dragen de vrouwen hier geen hoofddoek?

    Antwoord van zijn vader, die hier al enige jaren werkt als gastarbeider:

    De vrouwen hier dragen geen hoofddoek, want in Nederland zijn de vrouwen de baas!

    Niet letterlijk, maar je kan het zo terugvinden denk ik. Die woorden zeggen meer dan welk gezwam ook.

  14. 16

    Dus Domino is niet briljant, maar realistisch. Er zullen zeker een aantal mannen hun vrouwen de boerka of nikaab opleggen en een gedeelte van die vrouwen gaan daarin mee. Anders zouden ze het niet dragen. Hij heeft het over overloopsters, een beperkt (ong. 500 wordt er gesteld) aantal dus. Jij stelt het algemeen. Wat de moslimman tegen de moslimvrouw zegt. En jij bent toch in het algemeen degene, die zich verschrikkelijk ergert als men het over moslims in het algemeen heeft, m.i. terecht. Maar nu doe je hetzelfde, wat je de ander altijd verwijt. En dat was enkel de reden waarom ik reageerde.

  15. 18

    Er zijn natuurlijk meer Roberts en Jossen. Wellicht reageer ik tegen een andere Jos. Ik bedoelde die Jos, die als er tegen moslims geageerd wordt, altijd reageert dat men de moslims op een hoop gooit en dat maar een beperkt aantal moslims die daden plegen of zo denken. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik te traag van begrip ben!

  16. 21

    Terwijl Domino het heeft over Moslim overloopsters (een beperkt aantal), reageer jij met
    “die weet meteen bij het zien van een vrouw wat haar man thuis tegen haar vertelt”.
    Meer generaliserend is volgens mij niet mogelijk!

  17. 22

    @20: die is goed!

    Echter, in tegenstelling tot al die nepgoden en nepprofeten, bestaan de nepsinterklazen hoogstens de eerste 6 tot 8 jaar als hogere macht in je leven.

  18. 23

    Een moslim KAN alleen maar generaliseren. Met Allah en Mohammed in je kop gebrand is er geen andere mogelijkheid.

    Ze (moslims) weten ook precies wat Allah wel en niet goed vindt, wanneer je naast zijn gouden troon komt te zitten en wanneer en waarom je naar de hel gaat. Vraag en lees maar na. Allah is ‘de simpelste figuur ooit’ bedacht door mensen. Geloof me nou.

  19. 24

    Wat is nou precies het verschil tussen Sint Nicolaas en die ene mevrouw in een burqa?

    Ik neem trouwens aan dat gevaarlijke practica ook allemaal zullen worden afgeschaft. Is trouwens toch alleen maar terroristentraining. Plus, hoe meer mensen we dom kunnen houden, des te meer ze op ons stemmen, dus win-win-win.

  20. 25

    Ben ik even blij, dat in Amsterdam en niet in Nijmegen woon. Hier speelt het item van de boerka´s in de scholen helemaal niet. Ik vroeg me ook al af, wat de aanleiding voor dit verzinsel was, maar kennelijk is Nijmegen dus een achtergebleven gebied.

    @23: Leuk: generaliseren over mensen die zouden generaliseren.

    Of je het nu god, allah, jehovah of wat dan ook noemt, het is bij allemaal even simpel. Gehoorzaam aan je god en je zult beloond worden. Die god staat boven iedereen en “zo hoort het ook”. Dan is het dus in je wereldse bestaan ook volkomen normaal om zonder jezelf iets af te vragen anderen te gehoorzamen en zonder zelf enige verantwoordelijkheid te nemen opdrachten van anderen uit te voeren. Dat leidt tot de welbekende reacties: “we wisten er niets van”; “we volgden alleen maar bevelen op”; “we hebben een sterke leider nodig”; enz; enz.

    @21: “die weet meteen bij het zien van een vrouw wat haar man thuis tegen haar vertelt” had ik opgevat als een protest tegen de generalisatie, dat dat vaak voorkomt (“vaak zijn het overloopsters die vanwege de slappe verhalen van hun islamitische echtgenoot”). Dat is ook in mijn ogen een generalisatie, die niet met bewijzen waar gemaakt kan worden. De boerkadraagsters, die tot nu toe hun mening ergens hebben mogen ventileren, zeggen allemaal, dat ze het uit vrije wil doen. Je kunt je wel voorstellen, dat al degenen, die je nog niet gehoord hebt, daar door hun man toe verplicht zijn, maar dat is alleen maar een bewijs van het feit, dat je zelf een levendige fantasie hebt, niet van het feit, dat je generalisatie waar is. Ik vind die generalisatie van domino trouwens ook heel kwetsend voor vrouwen, want ze gaat uit van het feit, dat er islamitische mannen zijn, die slappe ideologische verhalen vertellen (en die vind je in iedere geloof, dus ook onder de moslims), maar veronderstelt daarna, dat de vrouwen zo dom zijn, dat ze die slappe verhalen geloven. Als het nu tenminste slimme, doortrapte verhalen waren, zou die uitspraak niet zo denigrerend over vrouwen zijn.

  21. 26

    [email protected]
    Op school hadden we een moderne, hippe Marokkaanse lerares, die ik bij de leerlingen als voorbeeld stelde: van zo kan het ook.
    Tot ze op 29 jarige leeftijd trouwde. Ik was net met de FPU en naar Armenie. Na een jaar even terug in Nederland, zag ik haar bij een bezoek op school. Al het hippe was verdwenen en ze droeg een hoofddoek. Mijn reactie was: “Wat krijgen we nou”. Oh, zei ze: “Ik heb er zelf voor gekozen, niet mijn man”. Waarop ik antwoordde: “Waarom heb je er dan niet eerder voor gekozen”. Geen enkel antwoord. Weliswaar geen boerka, maar de druk was groot genoeg om van persoonlijkheid te veranderen. In de visie van Domino zijn het slappe verhaaltjes, maar het gaat om de sociale druk die niet alleen van de man, maar ook van de gehele familie en omgeving uitgaat. Deze lerares was zeker niet dom, maar het huwelijk was voor haar op dat moment veel belangrijker.

  22. 27

    @Pedro, #25: Ik quote je link:

    Boerkadragende moeders komen wel voor, zij het in beperkte mate. Als ze er al zijn, dan zien de leraren ze vaak niet op het schoolplein of in de school. ”Je ziet wel vrouwen die er één dragen rond de school, maar dat is de openbare weg,” zegt een leraar van het Comenius College.

    Precies hetzelfde als in Nijmegen dus. Amsterdam is blijkbaar ook een achtergebleven gebied volgens jouw redenatie.

  23. 29

    [email protected]
    Precies!
    Ik was erg teleurgesteld, maar als je goed lees wat ik opschrijf, blijf ik haar verdedigen.
    Ik denk dat ook veel niet moslims erg beinvloedbaar zijn en voor de goede vrede en voor het beeld naar buiten dingen accepteren waar ze niet echt achter staan.
    Het kan echter ook dat ze ervoor een rol speelde (vnl. Nederlandse collega’s) en na het huwelijk haar echte gezicht liet zien.
    Die lerares is de enige die het juiste antwoord kan geven.

  24. 30

    @27: “Als ze er al zijn” staat er toch duidelijk. Maar het verschil is toch voornamelijk, dat jij het in Nijmegen een probleem noemt en het dat hier in Amsterdam niet is. Bovendien zul je er met het huidige verbod geen enkele wijziging in zien, zo lang ze maar op de openbare weg blijven. Wat je berekeningen betreft, zul je minstens eerst eens bewijzen, dat er bij iedere basisschool iedere morgen 4 boerkadraagsters buiten staan (hier is dat niet hoor, dat kan ik je nu al vertellen). Stel: bij mij in de straat woont een Eskimo. Er zijn nog tienduizenden straten in Nederland, dus er wonen tienduizenden Eskimo´s in Nederland?

    @26: Ik heb zelfs familieleden, die in hun jeugd een losbandig en vrijgevochten leven leidden. Tot ze trouwden: toen werden het plotseling oerconservatieve christenen.

    “Op school hadden we een moderne, hippe Marokkaanse lerares, die ik bij de leerlingen als voorbeeld stelde”. Jij was vroeg rijp? Je zat op school en stelde haar bij de leerlingen als voorbeeld van ´zo kan het ook´? Je impliceert hier mee, dat het probleem al speelde, toen jij nog op school zat, en dat er meerdere islamitische leraressen waren, die (bijna) allemaal met hoofddoeken rondliepen (waarom anders ´zo kan het ook´?). Waarom was dat in het verleden geen probleem dan en moeten er nu maatregelen genomen worden? Mijn eerdere link geeft daarnaast al aan, dat een school zelf al lang een kledingvoorschrift kan stellen en dat zo´n wet dus pure symboolpolitiek is.

  25. 31

    [email protected]
    Lees je wel wat anderen schrijven? Ik ging met FPU (vervroegd pensioen). Bij het onderwijs met 61 jaar. Ik was dan wellicht laat rijp.
    Ook de discussie tussen haar en mij lijkt me al voldoende van hoe de oude machtsverhoudingen lagen.
    Of trek je altijd de verkeerde conclusies?
    Ik houd het op het laatste.

  26. 32

    @31: Ja, niet iedereen kan met FPU, dus niet iedereen weet wat dat betekent. Excuus daarvoor. “Met de FPU naar Armenië”… Ik dacht dat dat een soort Russische vrachtwagen was ;-)

    Maar als ik je nu dus wel goed begrijp, stelde je haar als voorbeeld voor islamitische dames in het algemeen? Niet als voorbeeld voor islamitische leraressen? Maar dan begrijp ik niet, waarom je haar als voorbeeld stelde bij de leerlingen (tenzij je dat maar een enkele keer hebt gedaan). Als er een hippe Marokkaanse lerares voor de klas staat, zitten er vrijwel zeker ook islamitische meiden in die klas en je maakt mij niet wijs, dat die allemaal met een hoofddoek op liepen, waardoor je genoodzaakt zou zijn die lerares als een voorbeeld te stellen. En achteraf krab je dan natuurlijk de haren uit je hoofd, dat je haar ooit als voorbeeld hebt gesteld, want nu denken al die islamitische meiden uit die klassen, dat ze een hoofddoek moeten gaan dragen als ze trouwen. Het is allemaal jouw schuld dus ;-)

    “Of trek je altijd de verkeerde conclusies?” Nee hoor, lang niet altijd en als ik het eens een keertje doe, voel ik me niet te groot om daar mijn excuus voor aan te bieden. Ik heb hier vooral vragen aan je gesteld, geen conclusies getrokken (behalve dan dat ik dacht dat je blijkbaar nog op school zat ten tijde van). Ik denk dat “Ik houd het op het laatste” dus een verkeerde conclusie van je is.

  27. 33

    @24: Wat is nou precies het verschil tussen Sint Nicolaas en die ene mevrouw in een burqa?

    Probeer eens een lichamelijk onderzoek in de nabijheid van de pieten van de sint of de familie van de boerka-draagster, zou ik zeggen.

    In R’dam is er soms wel overeenkomst ts hulpsinten en boerka-draagsters. Ze dragen er vaak nikies onder.

  28. 36

    In Frankrijk gaat het om publieke gebouwen. In Nederland is dat allemaal lastiger omdat we geen scheiding tussen religie en staat toestaan.