De Volkskrant onthulde vanochtend wat we allemaal eigenlijk al hadden kunnen zien: het nieuwe logo van het Rijk is niet nieuw. Nee, het is hetzelfde logo dat het Ministerie van Algemene Zaken al voert! Met één verschil: de kleurstelling is omgedraaid. Om een idee van het baanbrekende ontwerp te krijgen hierbij de twee logo’s naast elkaar. Links het oude, rechts het nieuwe logo.
Studio Dumbar, verantwoordelijk voor beide(!) logo’s, haalt om dit recht te praten de Griekse mythologie erbij. Volgens hen hebben ze alle mogelijkheden onderzocht. Kleurstellingen, nieuwe logo’s en al hetgeen een designer wél hoort te doen bij een nieuwe opdracht. Maar uiteindelijk kwamen ze, net als Odysseus, thuis uit.
En wat kost dat nou, het omdraaien van twee kleuren? 60.000 euro.
Makkelijk verdiend. Zeker omdat ze het oorspronkelijke logo ook hadden ontworpen. En daar hebben ze vast ook een een aardig bedrag voor gekregen.
Reacties (18)
De Rijksuniversiteit Groningen heeft recent iets vergelijkbaars gehad. Een fors bedrag uitgegeven voor een nieuw logo om gewoon het oude wapen terug te krijgen met een / ervoor (zie http://www.rug.nl voor een voorbeeld).
Gemakkelijk werk, zo?n desing-buro.
Oh ja,en dat oorspronkelijke logo is dus ook niets anders dan een versimpeling van het al bestaande rijkswapen.
”Volgens hen hebben ze alle mogelijkheden onderzocht. Kleurstellingen, nieuwe logo’s en al hetgeen een designer wél hoort te doen bij een nieuwe opdracht. Maar uiteindelijk kwamen ze, net als Odysseus, thuis uit.”
Frappante vergelijking die de ontwerper zelf maakt: Odysseus was 20jaar onderweg, maar wilde de laatste 10jaar niets liever dan thuis zijn. Hij kwam niet “toevallig” weer thuis uit.
Waarom werken alleen slechte bedrijven voor het Rijk? Kunnen ze geen behoorlijk bureau vinden dat echt wat nieuws maakt?
Ook een goede vraag: als het werkelijk een goed idee is om dat bestaande logo breed in te voeren, waarom kon een ambtenaar of bewindspersaoon dan niet op dat idee komen?
De Volksrkant “onthult” wel vaker iets dat eigenlijk geen onthulling is. Het logo van Algemene zaken was bekend en iedereen die met dit topic bezig is geweest heeft de overneekomst natuurlijk al lang gezien.
Hooguit is het bedrag een onthulling, want dat een plaatje overzetten naar een andere kleurindeling hoeft natuurlijk niet zoveel te kosten.
Zou aardig zijn als de zoektocht openbaar maken. Kijken welke ontwerpjes eerst de revue hebben gepasseerd.
Volgens mij is de “onthulling” van de Volkskrant gebaseerd op een opiniestuk in die krant vandaag waarin twee designers klagen over het feit dat de overheid zich op deze manier heeft laten oplichten.
Ik ben eerder geneigd te denken dat het design-buro allerlei schetsen gemaakt heeft, maar dat er telkens weer een ander ministerie over viel. Vervolgens hebben ze in wanhoop gevraagd: wat vinden jullie dan wel mooi? En toen wezen de meeste vingers naar het sufste logo. Hebben ze er nog een leuke draai aan gegeven en beloofd verder niet moeilijk te doen. Overigens vind ik 60.000 euro een koopje (bedenk eens met hoeveel communicatie-afdelingen die ontwerpers hebben moeten dealen…)
@4 Volgens mij kun je beter zeggen dat het rijk slecht is in aanbesteden.
@7 Wel een relevante toevoeging.
@8 Dat is een scenario. Ik denk dat ze dat wel gemeld hadden als verweer op de kritiek ipv die slappe Odyssee-vergelijking. Queeste my ass. Je kunt net zo goed stellen dat er één hoofdopdrachtgever was, maar dat de ontwerpers last van tunnelvisie hadden en maar niet van hun eigen denktrant (waar het eerdere logo ook het resultaat van was) af konden stappen. Zo ja: erg onprofi.
Van echte oplichting is geen sprake, want ze wisten bij het Rijk wat ze kochten. Het is meer een soort zelfbedrog volgens ‘nieuwe kleren van de keizer’-scenario.
Het logo van algemene zaken is niet helemaal hetzelfde, het ziet er zo uit:
De inzet linksboven is hetzelfde. In een andere draad had ik een poster geplaatst van alle logo’s, het was me niet eens opgevallen dat de inzet hetzelfde was, nogal klein. Het is mij nog steeds niet duidelijk hoe ze onderscheid gaan maken tussen de verschillende ministeries.
Nu maar hopen dat ze de oude rommel gewoon mogen gaan opmaken; anders liggen er binnenkort tonnen(2 betekenissen) bij het oud papier ;-)
Kom op! Niet zo bekrompen denken… In deze competitieve sector zijn beelden en logos erg belangrijk en daarom mag er dus best wat geld en tijd besteed worden aan ‘branding’ en reclame.
Zonder aansprekend logo val je niet op! Voor je het weet raakt het ‘Rijk’ in de vergetelheid en (zoals we weten uit bijv. de cola-business) stapt de consument dan over naar de concurrent, een andere rijksoverheid met een meer aansprekend logo!
Ze waren er zelf bij toen ze hun akkoord gaven voor het nieuwe logo. Zoals het wel vaker gaat: de klant is koning en die weet het zelf natuurlijk ook altijd beter dan de ontwerpers. Je kan het allermooiste logo hebben ontworpen, als de klant het niet goed/mooi vindt, dan houdt het al snel op.
60.000 euro is veel geld, maar ze hadden voor dat geld ook iets heel anders kunnen krijgen. Dat ze hier mee akkoord zijn gegaan zegt meer over het Rijk dan Dunbar.
@8
voor een uurloon van 100E/u werkt 1 man daar 15weken volcontinu aan. oftewel 3man 5wkn. Dat biedt wel heeel veel ruimte oor overleg en om tot dergelijke creatieve ingevingen te komen.
ter refe:dit uurloon is errug redelijk aangezien het ingenieursbureau Arcadis recent contracten aanbood voor een gemiddeld ingenieursdienst van 44e/u.
@14 idd. Geld uitgeven waar je toch niet voor hebt hoeven werken, is makkelijk..
Kan GC niet een eigen logo ontwerp competitie initiëren? Er is vast wel verborgen talent onder de lezers!
Voor 50 euro had ik de kleuren kunnen aanpassen hoor, ongelooflijk dit. Dit is gewoon diefstal uit de zak van de burger. en wel de BTW naar 20% willen brengen om dit soort geklooi recht te breien??? Nederland, sta op en wordt wakker!!!!!
Zonder e.e.a. goed te willen praten, maar dit soort bedragen zijn in de reclamesector, zeker als het gaat om ontwikkelen van huisstijlen, heel normaal. Zodra een overheid zoveel uitgeeft staan we op onze achterste benen, maar iedereen vindt het normaal dat bij elke aankoop die je dagelijks doet een percentage naar de reclamesector vloeit.