Minder Chinezen naar VS

ANALYSE - ‘It is human nature to waste what is abundantlty supplied.’ Die zin las ik ooit in een analyse van de Amerikaanse arbeidsmarkt en het gebrek aan investeringen in onderwijs en opleidingen. Bij een continue aanwas van immigranten was het nooit nodig om erg veel te investeren in het opleidingsniveau, of een goed stelsel van beroepsonderwijs. Met jaloezie werd in dat artikel gekeken naar het duale systeem in Duitsland.

Aan deze zin moest ik weer denken, bij het lezen van de titel van een recent rapport: ‘The importance of international students to America.’ Daaruit blijkt weer eens hoe hoog het percentage internationale studenten is, vooral in de zogenaamde “STEM”  vakken (science, technology, engineering, mathematics). Een groot aantal technische faculteiten is bijna volledig afhankelijk van internationale studenten, met percentages tot 98% buitenlandse studenten. Bij de grote meerderheid van deze faculteiten is inmiddels meer dan de helft van buitenlandse afkomst.De voordelen voor de US zijn groot. De auteurs noemen een aantal interessante opbrengsten:

  • Iedere groep van 100 gepromoveerde buitenlandse studenten, levert de US 63 patenten op
  • 38% van de ondernemers van buitenlandse komaf, startte als internationale student
  • 14 van de 40 finalisten in Science Talent Search competitie, een presitieuze competitie voor middelbare scholieren, heeft een vader of moeder die als internationale student begon
  • het beleid van de Indiaase regering op gebied van de vrije markt is begin jaren ’90 aantoonbaar beïinvloed door persoonlijke ervaring van hoge overheidsfunctionarissen (en hun kinderen).

Veel universiteiten kunnen alleen nog maar hoogwaardig onderzoek doen, als de buitenlandse studenten blijven komen. In die zin zijn de laatste cijfers over het aandeel internationale studenten in de US alarmerend. De laatste jaren was er een stevige groei in het aantal studenten te zien van ongeveer 10% per jaar. Dit jaar is de groei nog maar 1%, en in sommige regio’s daalt het aantal.

Men is vooral bezorgd over de daling van 5% Chineze studenten. Ook vanuit Europa, Mexico, Canada, Taiwan en Zuid-Korea is een daling te zien.

In het laatste rapport van Nuffic (Mobiliteit in beeld 2012) wordt over Chineze studenten in Nederland gezegd dat de komende jaren nog steeds een stijging wordt verwacht, maar zeker is men daarover allerminst. De Chineze autoriteiten zijn er op gebrand om het niveau van de universiteiten in eigen land te verhogen, ook om te voorkomen dat teveel jong talent het land uit verdwijnt. Het aantal Chineze universiteiten dat hoog in de ranglijsten staat is sterk gestegen.

Een scherpe verandering in het mobiliteitspatroon is dus erg interessant. Mogelijk moet de US harder concurreren om het aantal internationale studenten op peil te houden. Ook in Europa zijn de internationale studenten van groot belang, maar ik betwijfel of we er zó sterk van afhankelijk zijn als in de US. Of de veranderingen structureel zijn is nog niet duidelijk.

Bron: Foreign Student Dependence, Inside Higher Ed, juli 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Via Onderwijs in Grafieken.

  1. 1

    En dat is precies waarom de VS voor veel mensen, ondanks alles, nog altijd zo’n aantrekkingskracht hebben. Geen ander land importeert zulke grote hoeveelheden intelligente jongeren, waarvan er ook nog een hele hoop na hun studie voor korte of langere tijd blijven hangen.
    Dat zouden we in Nederland ook eens wat meer moeten stimuleren.

  2. 2

    Hier is het niet anders in de beta vakken. Nederlands talent is bijna niet te vinden, ik ben natuurkundige en kan zeggen dat de groep momenteel bestaat uit 2 Nederlandse promovendi, 1 uit India, 2 uit Pakistan, 2 uit Italie, 1 uit Oekraine, 1 uit Spanje en 1 uit China. Enkele jaren terug was het aanbod van Chinese promovendi veel groter, daarna kwam Pakistan op en nu is India opkomend. Ik verwacht ook een piek aan zuid-europees aanbod.

    Beta vakken kunnen helaas niet (volledig) op autochtonen draaien, die willen meer geld verdienen met minder inspanning (bijv. in de financiele sector). De autochtone instroom is te klein om voldoende talent uit te kunnen filteren.

  3. 3

    ANALYSE – ‘It is human nature to waste what is abundantlty supplied.’ Die zin las ik ooit in een analyse van de Amerikaanse arbeidsmarkt en het gebrek aan investeringen in onderwijs en opleidingen. Bij een continue aanwas van immigranten was het nooit nodig om erg veel te investeren in het opleidingsniveau, of een goed stelsel van beroepsonderwijs. Met jaloezie werd in dat artikel gekeken naar het duale systeem in Duitsland.

    Dat was in de periode 1940-1980 wel anders, toen kwamen er helemaal niet zoveel immigranten. Er wordt in Amerika ontzettend veel geld uitgegeven aan onderwijs, geldgebrek is het probleem niet. Het probleem is dat scholen dat geld niet aan effectief onderwijs uitbesteden. Bij de high schools gaan de cijfers boven alles en de universiteiten geven het geld vooral uit aan dure gebouwen, marketing, ideologische pseudowetenschappelijke studies zoals vrouwen studies en de eigen zakken.

    @2
    Dat lijkt mij onjuist. Beta vakken bieden financiële zekerheid, daarom zijn deze in armere landden populairder dan in landden waar bestaanszekerheid gegarandeerd is.

  4. 5

    @3:
    Dat lijkt mij onjuist. Beta vakken bieden financiële zekerheid, daarom zijn deze in armere landden populairder dan in landden waar bestaanszekerheid gegarandeerd is.

    Een heel andere verklaring is mogelijk.
    Voor bêta vakken moet je je inspannen, en je moet er de hersens voor hebben.
    Communicatiewetenschapper of politicoloog kan iedereen worden.
    Thilo Sarrazin, ‘Deutschland schafft sich ab, Wie wir unser Land aufs Spiel setzen’, München 2010

  5. 6

    @5
    Dat is het precies. En naast wetenschappers zijn betas de helden van de industrie. In landen die in ontwikkeling zijn hebben betas daarom veel aanzien. Hier hebben bankiers veel aanzien. Zoveel dat gepromoveerde natuurkundigen hier meteen bij een bank gaan werken om met statistische fysica de economie te modelleren. Dat gaat vanzelf veranderen, innovatie en productie gaan hier weer belangrijk worden. We maken nu het begin van de omslag mee.

  6. 7

    Tja. Jij was zeker nooit goed in wiskunde op school, toch?

    Laten we maar eens het oorspronkelijke artikeltje erbij halen. Dat staat hier, gepubliceerd op 8 april (en niet in dat linkje in het postje, gedateerd op 1 juli)

    http://www.insidehighered.com/news/2013/04/08/study-finds-small-gains-international-graduate-applications

    Wat blijkt? De aanmeldingen van Chinezen de afgelopen 4 jaar zijn +19%, +21%, +20% en -5%. Gemiddeld is het aantal Chinezen de afgelopen 4 jaar met 65% toegenomen. En dat noem jij een probleem?

    Tweede puntje is dat het aantal internationale studenten nog steeds toeneemt in de VS. En zelfs zoveel dat de afname van de Chinezen (door de recessie) teniet wordt gedaan.

    Conclusie: De VS is nog steeds mateloos populair onder buitenlandse studenten en als China niet in een recessie was geschoten dan was ook dit jaar weer het aantal studenten met 10% gestegen.

    Lijkt mij een iets betere weergave van de werkelijkheid, denk je niet? Of is dit weer het wekelijkse staaltje ‘Amerika de grote Satan’-bashen?