Lekenrechtsspraak: iets voor Nederland?

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Nederland kent geen lekenrechtspraak. Maar  in andere landen worden jury’s en andere vormen van lekenrechtspraak zeer op prijs gesteld: rechtspreken doe je niet zonder de eigen burgers erbij te betrekken. En lekenrechters houden professionele rechters scherp, constateert Marijke Malsch, senior onderzoeker bij het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving. Misschien toch iets voor Nederland?

Democratie gaat om meer dan stemmen. Ook participatie in maatschappelijke instituties is van groot belang. Maar geldt dat ook voor de rechtspraak? In Nederland denken burgers en professionals vrijwel zonder uitzondering negatief over de zogenoemde lekenrechtspraak. In andere landen is dat wel anders.

De meeste landen hebben een jury of andere vorm van lekenrechtspraak, of allebei. Jury’s bestaan in België, Engeland, de Scandinavische landen, Spanje, Frankrijk en Italië. Niet alle jury’s zijn even groot en hun taken verschillen. Er zijn jury’s van twaalf (Engeland) of zelfs vijftien (Schotland) personen. Meestal mogen deze jury’s alleen over de schuld van de verdachte beslissen en niet over de straf – dat doet de professionele rechter. De andere jury’s zijn kleiner (variërend van zes tot negen personen), en zij oordelen meestal samen met een of een aantal professionele rechters. Hun taak is breed: behalve over de schuld van de verdachte beslissen ze ook over de straf. Sommige van deze kleinere jury’s moeten hun beslissingen ook motiveren. Soms is hoger beroep mogelijk, bij de Angelsaksische jury’s meestal niet (Malsch 2009).

Naast jury’s nemen in het buitenland ook lekenrechters een groot deel van de zaken voor hun rekening. Men vindt dit soort panels in Denemarken, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Noorwegen, Zweden en sommige landen in Oost-Europa. Lekenrechters en professionele rechters hebben dezelfde taak: beslissen over schuld en straf. Uit onderzoek blijkt dat de leken in dit soort panels zich vaak op de achtergrond houden. Ze stellen weinig vragen op de zitting en tijdens het nemen van een beslissing laten ze hun oren vaak hangen naar de inzichten van de professionele rechter. Hun gebrek aan ervaring maakt dat ze vaak erg voorzichtig zijn (Malsch 2009).

Waardering voor lekenrechtspraak in andere landen

Hoewel de daadwerkelijke inbreng van de burgers meestal niet erg groot is, toch wordt die wel op erg op prijs gesteld (Malsch 2009). Van de vijf landen waar we rechters en lekenrechters interviewden en zittingen observeerden (Engeland, Denemarken, Duitsland, België en Nederland; zie Malsch 2009), was slechts België overwegend negatief over het eigen lekensysteem met de jury. De andere landen waren positief. Zij zagen – net als België overigens – lekenparticipatie als een democratisch principe: rechtspreken doe je niet zonder de eigen burgers erbij te betrekken. Naast dit principiële punt zag men ook praktische voordelen. Lekenrechters houden je als vaste rechter scherp, je neemt dan minder snel beslissingen en vaart niet blind op je routine, zeiden sommige professionele rechters. Want te veel routine is gevaarlijk, je gaat dan te snel patronen herkennen en staat niet meer open voor nieuwe informatie.

Er zijn ook bezwaren tegen lekenrechtspraak

Er zijn ook veel bezwaren tegen de jury. De jury’s in Amerika en België zouden fouten maken, zich om de tuin laten leiden door gewieksteadvocaten, te emotioneel zijn, juridische finesses niet doorhebben en soms zelfs iemand onterecht veroordelen of vrijspreken (Malsch 2009). Andere vormen van lekenrecht­spraak hebben als nadeel dat ze veel tijd kosten omdat leken uitleg nodig hebben. De vaste rechters zijn op zitting altijd bang dat de lekenrechters laten blijken dat ze vinden dat de verdachte schuldig is. Ze moeten dan worden vervangen en dat is een heel gedoe. Lekenrechters kan je niet uitkiezen en soms doen ze raar. Het komt voor dat een lekenrechter dronken verschijnt, of dat hij zich die ochtend niet heeft gewassen (Malsch 2009).

Het is dan makkelijk om maar te besluiten om helemaal geen leken meer bij de rechtspraak te betrekken. De vaste rechters spreken elkaars taal en kunnen snel en efficiënt zaken met elkaar doen. Ze hoeven elkaar niet veel uit te leggen, aan een half woord hebben ze genoeg, ook ter zitting. Dat past ook goed bij de Nederlandse rechtspraak waarbij niet veel wordt uitgelegd, ook niet als er publiek aanwezig is. De rechtstaal is nogal professioneel, zelfs journalisten begrijpen niet altijd wat rechters zeggen (Malsch & Nijboer 2005). Anders dan in bijvoorbeeld Engeland, waar rechters verplicht worden om in gewone taal te praten tijdens zittingen.

Snel beslissen door rechters is niet altijd goed

Natuurlijk, Nederlandse rechtspraak is uitermate snel, veel sneller dan in andere landen. En als het aan de regering ligt gaat het nog sneller, en de Raad voor de rechtspraak is het daarmee eens, want dat is goedkoper. Als rechters een zaak willen aanhouden omdat ze vinden dat er nog extra onderzoek moet worden gedaan of een getuige moet worden gehoord, worden ze scheef aangekeken.

In een dergelijke omgeving lijken leken niet op hun plaats, want die verstoren een snelle en efficiënte handelswijze alleen maar. Maar: snel beslissen, of onvoldoende onderzoek, kan tot fouten leiden. Ook in Nederland met zijn professionele systeem is inmiddels immers een paar mensen ten onrechte veroordeeld. Zij hebben jarenlang in de gevangenis gezeten en werden later in een herzieningsprocedure alsnog vrijgesproken.

Andere landen slaan makkelijker een brug naar de burger

Zou lekenrechtspraak dan toch wat voor Nederland zijn? Het is niet goed denkbaar dat hier jury’s of lekenrechters zouden komen, daarvoor zou ons hele systeem overhoop gehaald moeten worden. Toch geven de positieve oordelen over lekenrechtspraak in andere landen wél te denken. En het lijkt erop dat die andere landen makkelijker een brug naar de burger slaan dan bij ons gebeurt. Het zou dan ook goed zijn te leren van de positieve ervaringen met lekenrechtspraak in andere landen.

Marijke Malsch is senior onderzoeker bij het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving (NSCR) in Amsterdam, en rechter-plaatsvervanger bij de Rechtbank Haarlem en het Hof Den Bosch.

Een uitgebreidere versie van dit artikel verschijnt in TSS 9 / september 2011.

Reacties (13)

#1 HPax

Juryrechtspraak (JUR) in N, een oude, ongepassioneerde discussie.

In de Franse tijd maakte Nederland er kennis mee. Vorst Willem I’s eerste daad toen hij er tot koning werd verheven, was het afschaffen van die JYR bij Soeverein Besluit nummer 1. Deze obstinate autocraat had haast, en daarin gelijk. Democratie moet je in de kiem smoren. Vanaf 1813 is eerbied voor de notabelen bepalend voor onze rechtspraak.

In 2007 dé-adviseert een NL-commissie (Roos?) de heersende Minister Hirsch-Ballin invoering van JYR. We schieten niet op.

Nu dan weer ‘Lekenrechtspraak: iets voor Nederland?’

Bij democratie hoort JYR. Te vermelden dat dit ook de aanbeveling van de Tocqueville is, zou overbodig moeten zijn, maar is dat in de NL context niet.

De permanente afwezigheid van een NL-JYR wijst op een democratisch tekort. Vagelijk wordt in het land wel gevoeld dat er met onze rechtspraak iets loos is, maar als het er op aan komt, kruipen we maar al te graag in de rol diakenhuismannetje, gedwee achter zijn meesters schuifelend. We zijn geen democraten, geen Democratie. Jammer

Naar Perry Mason kijken, is spannend, maar het moet hier wel amusement blijven.

  • Volgende discussie
#1.1 Harm - Reactie op #1

Perry Mason is leuk om te kijken, maar surrealistische fictie.
De beste film over jury-rechtspraak die ik ken is ongetwijfeld: “12 Angry Man”

http://vimeo.com/23583058

#2 Cali

Lekenrechtspraak hebben we al.

Juryrechtspraak invoeren zou inderdaad een goed idee zijn.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 FR

Ik ben toch blij dat alle rechters academici zijn. De gemiddelde burger is te dom voor juryrechtspraak.
Daarnaast is het natuurlijk ook veel te duur.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Bismarck

Precies, lekenrechtspraak! Daarnaast wil ik ook graag leken in alle posities bij het OM, als politiecommissaris en niet te vergeten in de RvS. Anders is Nederland immers geen democratie, om zomaar eens iets te roepen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 caprior

over lekenrechtspraak: jullie zouden user research moeten doen voor jullie UI

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Spam

Lekengeneeskunde. Dat lijkt me ook wel spannend. En waar kan ik me aanmelden voor de vrijwillige belastinginning?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Furby

Een technisch vraagje: ik neem aan dat “(Malsch 2009)” een verwijzing naar een publicatie in een tijdschrift of als zelfstandig boek is. De meeste artikelen op Sargasso gebruiken geen noten of verwijzingen, maar zou wanneer dit wel gebeurd er dan op zijn minst een overzicht bij kunnen met de volledige titels van tijdschriften en publicaties waar deze verwijzingen daadwerkelijk te vinden zijn? En paginanummers om aan te geven over welke passage in de verwezen tekst het daadwerkelijk gaat? Niet dat ik het ga checken, maar zo lijkt het een beetje belangrijk doen met bronvermelding zonder daadwerkelijk bronnen aan te leveren.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Cracken

Zolang ik me maar ergens kan afmelden.
Aangezien ik verder slechts bekend ben met de algemeenheden van de Nederlandse wet, en niet met mogelijke details van wetten, of hoe bepaalde zaken tegen over elkaar staan, noch ben opgeleid om objectief naar zaken te kijken, lijkt het mij niet goed voor de rechtstaat om mij een stem te geven in schuld of onschuld van een verdachte.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Inca

Lekenwetenschap?

Ik vind het artikel erg oppervlakkig en simpel.
Het lijkt mij vooral te draaien om de vraag welke vorm van rechtspraak het zorgvuldigst is: waar worden de meeste mensen die schuldig zijn ook schuldig bevonden, en de onschuldigen terecht vrijgesproken?
Ik vind het nogal een gemis om die vraag zelfs niet te stellen in een artikel hierover.
De argumenten die wel genoemd worden zijn overdreven simplistisch voorgesteld en doen de werkelijkheid geen recht.

Verder nog een paar opmerkelijke zinsneden:
“Van de vijf landen […] was slechts België overwegend negatief over het eigen lekensysteem met de jury” Maar Nederland heeft geen lekensysteem. 3 van de 4 positief, 1 negatief – het lijkt me vooral een erg kleine samplesize… En het kan hoor, als kwalitatief onderzoek, maar noem dan iets meer van de redenen waarom die drie landen niet negatief zijn, en Belgie wel.

En “Lekenrechters kan je niet uitkiezen en soms doen ze raar. “… nou ja. Jip en Janneke is het wel.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 HPax

Om goed te kunnen autorijden, hoef je geen auto-ingenieur of idem automonteur te zijn. Inzake het beoordelen van morele kwesties staan Rechters niet boven gewone mensen = lekenjury’s.

Na instructie kan zo’n jury (= het Volk) democratisch afdoend haar werk doen. Technische uitwerking van haar vonnis is aan de Rechter. Dit althans lijkt mij – kennelijk – de gedachtegang in veel democratische landen. Waarom is dat bij ons anders? Zijn we verstandiger, of dommer?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10.1 Spam - Reactie op #10

Ik word liever beoordeeld aan de hand van een bekende wet dan langs een onvoorspelbare morele meetlat.

  • Volgende reactie op #10
#10.2 Harm - Reactie op #10

HPax schrijft:”Inzake het beoordelen van morele kwesties staan rechters niet boven gewone mensen.”

Daarmee levert HPAx het beste bewijs tegen lekenjury’s: het gaat namelijk helemaal niet om het beoordelen van een morele kwestie. Die kwestie is namelijk al aan de orde geweest toen een wet werd geformuleerd die de desbetreffende daad als strafbaar definieerde.

Het gaat uitsluitend en alleen om de vraag of het wettig en overtuigend bewijs is geleverd dat de verdachte die wet ook werkelijk overtreden heeft en of bij de vervolging aan alle wettelijke voorwaarden is voldaan.

Stel je nu eens een jury voor met allemaal HPax-en…
Ik moet er niet aan denken!

  • Vorige reactie op #10