Musea denken jonge bezoekers te trekken door meer Instagramwaardige kunst te exposeren.
Jonge bezoekers worden voor musea steeds belangrijker. Zo belangrijk zelfs dat tentoonstellingen zo worden ingericht dat je er de ideale foto voor Instagram kunt maken.
Raar bericht van de NOS, want je zou denken dat alle kunst de moeite van het fotograferen waard is. Zou er verschil zijn tussen wat jonge en oudere museumbezoekers graag fotograferen? Geen idee.
Dat musea al jaren zich in allerlei bochten wringen om meer publiek trekken is vooral sinds de economische crisis van 2007- 2009 een gegeven. Overheden verminderden de toch al schamele financiële ondersteuning maar musea behielden de plicht kunst toegankelijk te houden voor een breed publiek.
En toen kregen we meer museale attracties.
Pardon, we bedoelen: meer beleving. Bijvoorbeeld glijbanen die we al kenden van o.a. zwempretbaden. Je zou zeggen dat zo´n glijbanenwerk prima past op het terrein van een design museum…..
https://www.youtube.com/watch?v=3xNbwN2TIZs
… maar wat doet zoiets in een museum voor moderne kunst?
U zag de glijbanen van kunstenaar Carsten Höller, die volgens een van onze trouwe lezers gezegd heeft dat de kermiservaring volledig wordt onderschat en dat een glijbaan een sculptuur is waarin je kunt reizen.
Terzijde: die glijbaan in het Britse Tate Modern werd financieel mogelijk dankzij Unilever, die voor dat museum regelmatig de knip trekt om kunstenaars in staat te stellen grote projecten te maken. Gezien de recente ontwikkelingen zullen we dat soort kunst dus niet zo snel in Nederlandse musea zien.
Hoewel er niets mis is met het huidige museumbezoek (al jaren een stijgende lijn) moet er nu dus meer jong volk bij. En de jongeren zouden meer aangetrokken worden door interactieve en/of aanraakbare kunst. Kunst waar je zelf wat mee kan doen of die leuk is om jezelf mee te profileren.
Over die selfie-kunst: dat hebben we nu toch wel meer dan genoeg gezien. Het is niet te hopen dat musea dat bedoelen met Instagramwaardige kunst. Bovendien wordt al ruimschoots tegemoet gekomen aan de behoefte zelfbevredigende portretten te schieten.
Er is sinds 2015 een ‘Museum Selfie Dag’. Er zijn diverse zelfbenoemde selfie-musea op Instagram, Facebook en Tumblr. En er komt zelfs een selfie-museum dat je vanaf 12 oktober IRL kunt bezoeken.
Het Instagrampubliek wordt verder al aardig op haar wenken bediend met allerlei initiatieven die juist graag fotograferend publiek in huis willen. Van een ijsjesmuseum tot een snoepmuseum, van het avocado-museum tot het ei-huis. Ze beloven allemaal dat je bezoek een ‘experience’ zal zijn. Daar heb je het weer: de beleving. En dat gaan we de komende jaren dus meer beleven in onze musea. Pret voor heel het gezin.
Maar organiseer voor de jongsten dan toch een “kinderbiënnale”! Dat hebben ze in Singapore goed begrepen en de kinderen mogen bijna overal aan zitten en mee spelen. O.a. de interactieve houtsnijkunst ‘Being Yourself’ van Chng Seok Tin.
Interactiviteit leuk voor kinderen, maar zeker ook bedoeld voor iedereen: plak je kauwgom op het hoofd van de kunstenaar. In Canada kon dat. Een kunstwerk van Douglas Coupland. Ik vermoed dat hij dat werk niet meer op zijn website heeft staan omdat het idee tot zijn verrassende verbazing al eerder is uitgevoerd door twee andere kunstenaars.
Kunst waardoor je geheel omringd kan wanen. With All Love for Tulips, I Pray Forever van Yayoi Kusama.
ADA, een door de ruimte zwevende ‘post-digitale tekenmachine’ van Karina Smigla-Bobinski doet zijn werk zo ook wel, maar het is leuker als je het ding af en toe een zetje geeft.
En voor het tot een kunstwerk komt kan het publiek worden gevraagd materiaal aan te dragen. Luz Interruptus vroeg het publiek plastic flessen te verzamelen en bouwde er een doorloopbare constructie van. Alles natuurlijk bedoeld om het anti-plastic bewustzijn te vergoten.
Misschien is het voor de rust en geestelijke gezondheid van de echte kunstliefhebber beter om toch maar speciale musea te maken voor fotochotische Instagrammers. Art in Island, het museum voor driedimensionale kunst, is een goed voorbeeld.
Tot slot: u hoeft helemaal niet naar een museum voor pretparkkunst. U kunt het ook huren en in huis halen. Leuk op de verjaarspartijtjes van uw kinderen. Goed voor foto’s op Instagram en niet te vergeten: Pinterest.
Prettige zondag.
Reacties (3)
:-)
En weer zeer bedankt voor de kunstige start van de zondag.
Erg prettig.
Het kaugombeeld is zelfs door meer dan twee kunstenaars bedacht: op Sonsbeek 2016 stond het beeld The Happy Camper van Louie Cordero https://www.flickr.com/photos/harry_nl/28884661663
Het doet een beetje denken aan dat figuurtje van het blad MAD.
Weer een aangename bijdrage.
Waar het het de ”Pinart” betreft:
Zeer vermakelijk; zeker voor die kinderen.
Bovendien is het stukje dat na 2.41 volgt nog goed om ze te laten bewegen ook.
:-)