1. 2

    Dat is ‘one pathetic boy’. Jammergenoeg kon ie aan een wapen komen.

    “• You have vandalized my heart, raped my soul and torched my conscience. You thought it was one pathetic boy’s life you were extinguishing. Thanks to you, I die like Jesus Christ, to inspire generations of the weak and the defenseless people.

    • Do you know what it feels to be spit on your face and to have trash shoved down your throat? Do you know what it feels like to dig your own grave?
    Do you know what it feels like to have throat slashed from ear to ear? Do you know what it feels like to be torched alive?
    Do you know what it feels like to be humiliated and be impaled upon on a cross? And left to bleed to death for your amusement? You have never felt a single ounce of pain your whole life. Did you want to inject as much misery in our lives as you can just because you can?

    • You had everything you wanted. Your Mercedes wasn’t enough, you brats. Your golden necklaces weren’t enough, you snobs. Your trust fund wasn’t enough. Your vodka and Cognac weren’t enough. All your debaucheries weren’t enough. Those weren’t enough to fulfill your hedonistic needs. You had everything.”

  2. 7

    De vraag is wel of al deze aandacht voor de mislukte toneelstukken, de jezusidentificatie en het suffe bozige beeldmateriaal op zijn plaats is. Daar was het Cho immers om te doen. “Gelukkig” is deze eenakter zo hemeltergend slecht, dat er geen enkel gevaar is dat er een andere herinnering overblijft dan die aan een gefrustreerde mislukkeling.

  3. 8

    Hij heeft alles in elk geval goed voorbereid. Het is geen eruptie van boosheid. Blijft bij mij in hoge mate de vraag – ook nav. de vorige gevallen – of zo iemand nou te helpen zou zijn geweest, of dit nou in zijn persoon zit of dat er externe oorzaken zijn.

    Is een uitspraak als You have vandalized my heart, raped my soul and torched my conscience nou een oorzaak of een gevolg. En als het een gevolg is gaan de veroorzakers dan vrijuit?

    Ik weet wel dat het er verder weinig toe zal doen hoe over deze Cho wordt geoordeeld. Maar het blijft bij mij een vraag die een antwoord zou moeten geven of dit soort dingen te voorkomen is of niet.

    Of het een intrinsiek menselijk iets is of een anomalie.

  4. 10

    @HansR de NOS quootte vanmorgen een Amerikaanse deskundige mevrouw die zei: luister niet naar de inhoud van die rants, die is onbelangrijk.

    *repareert klomp*

  5. 11

    @mescaline,
    Juist gediagnosticeerd, van die walging. Maar de gelinkte eenakter is echt slecht, ik maak me sterk dat ik daar later anders over denk. Misschien als een publiciteitsgeile regisseur het oppakt en het heel gelikt filmt, bvb zoals blijkbaar in de nieuwe Tarantino het geval is, kan je met zoiets wegkomen. Maar ik denk eerder dat het op mij een ander effect zal hebben: als ik straks Grindhouse ga bekijken, ben ik benieuwd of er iets meer wordt geboden dan overdetop-geweld met knipogen naar trashcinema.

    “In the end, Tarantino has his triumph in “Grindhouse,” but, apart from this scene and a few good jokes, the movie won’t do much for anyone who doesn’t have an academic or fanboy absorption in junk. Tarantino and Rodriguez assume that we’ll relish the movie’s violence or shrug it off as play, as they do, but not everyone in the audience will want his enjoyment of it taken for granted that way—the mashed and maimed bodies leave depressing images in the mind and, at this moment in history, carry terrible associations. The two men love movies, love movie culture, love audiences, but how can you accept a love that expresses itself obsessively with an assault on the human body?”
    http://www.newyorker.com/arts/critics/cinema/2007/04/16/070416crci_cinema_denby?printable=true

  6. 13

    @mescaline
    Ja, de deskundigheid aan de andere kant van de plas doet de wereld veel goed.

    @Mark
    Als je gaat praten over de literaire kwaliteit van de stukken die hij geschreven heeft mis je volgens mij waar het om gaat. Of had je een verfilming door Peckinpah / Tarantino mix voor ogen? Eigenlijk een klein beetje ziek om over kwaliteit van deze teksten te praten en niet over wat er staat en waar dat vandaan komt. Want dat is denk ik toch de analyse die moet worden gemaakt.

    Ik hoop dat dit niet gaat ontaarden in een discussie over het slechte literaire aspect van het geweld.

  7. 14

    [img]https://sargasso.nl/wp-content/uploads/2007/04/virg.jpg[/img]
    [img]http://www.asia.cinedie.com/images/oldboy_poster-pt.jpg[/img]

    Oldboy (2003) In Cannes gelauwerde Zuidkoreaanse film:

    Director:Chan-wook Park

    Writers:Garon Tsuchiya (story)
    Genre:Drama / Mystery / Thriller more
    Tagline:15 years of imprisonment, five days of vengeance more
    Plot Keywords:Disturbing / Octopus / Vaginal Sex / Masturbation / Severed Tongue
    User Comments:Jaw dropping in every way more

  8. 22

    @mark re overdetopgeweld in Grindhouse. Wat er aan pakkends wordt geboden is wat je er zelf van kunt maken. (Je gaat het pas zien als je het doorhebt). Grindhouse zo te zien en horrorfilms zijn ook niet aan mij besteed.

    Ik moet nu denken aan een inkt-en-inktzwart verhaal van Robert Benchley midden in My 10 years in a quandary. een van zijn bundels komische verhalen uit de VS tijdens de jaren ’20-’40. En de strips van Robert Crumb. Tragisch dat Cho de humor niet vond.

  9. 23

    Ik moest aan taxidriver denken.

    Stel: de scheidsrechter legt ten onrechte de bal op de stip. Als gevolg hiervan degradeert A.D.O. (veilige middenweg). Schuchter introvert meelopertje X uit vak noordzijde wordt op school nietsontziend getreiterd.

    De wapenwinkel is om de hoek….

  10. 24

    Maar Cho werd toch helemaal niet gepest en getreiterd, of heb ik me nog niet genoeg ingelezen? Wat ik begrijp is, dat uit niets is op te maken waarom ie zo gefrustreerd was.

  11. 26

    Hij had een probleem met z’n rijke losbandige medeleerlingen. Zal wel een gevalletje uit de hand gelopen jaloezie zijn, zij wel en ik niet. Dan een beetje doordraaien en het probleem omdraaien: Ik doe dat niet want ik ben beter en zij horen het ook niet te doen dus hebben ze een lesje nodig. Beng beng beng !

    Leuk, psychologie van de kouwe grond :-)

  12. 27

    Geniaal gevonden, mark!!
    Je voelt gewoon dat de jongeman dàt beeld in z’n hoofd geregisseerd had.
    Verder hecht ik veel waarde noch belang aan z’n literaire kwaliteit.
    Het doorsnee scenario van Tarantino leest niet veel anders, en laat het spelen door Christopher Warren, en je hebt geloofwaardigheid.
    Maar ja, laat pagina 879 uit de Ontdekking Van De Hemel door Warren spelen, en dat geloof je ook.

  13. 28

    YP, post 23

    Wat wil moorden, vindt de wapens altijd.
    Daar is geen wapenwinkel om de hoek voor nodig.

    Of dacht jij dat Mohammed Bouyeri en Volkert van der Graaf, naar Roanoke (Virginia) zijn gegaan voor een wapen?

    Had ik daar maar gestaan, op 4 november 2004, in de Lineausstraat, met een legale Glock 19 op zak.
    Ik had Mohammed Bouyeri na het eerste schot dat hij op Theo loste dwars door zijn kanis geschoten.
    Met vaste hand, een koel hoofd en een schoon geweten.
    Dan was Theo (waarschijnlijk luid vloekend), met een zere poot waar een 9mm-kogel in zat, naar het AMC afgevoerd alwaar ze het ding eruit gepeuterd hadden.
    En had Lieuwe nog een vader gehad.
    Verder hoeft niemand ook maar iets van me te vrezen; ik ben een gekend watje en doe geen vlieg kwaad.

    Je hoort vaak: Amerika = wapens dragen = veel moorden.
    Maar is dat verband wel zo duidelijk aanwezig?
    Ik zou de echte, harde cijfers wel eens willen zien.
    Die “legale wapens”, die Amerikanen die pal staan voor het recht om een wapen te dragen, dat komt immers vooral in de Zuidelijke staten voor.

    Landelijke cijfers konden wel eens sterk vertekend zijn door de gruwelijke etnische stadsgetto’s (die we hier ook aan het kweken zijn), waar Jan en alleman met vooral illegale wapens rondsjouwt.

    Nou zou ik dus wel eens willen zien…waar in de USA worden de meeste burgers door criminelen, al dan niet met illegaal wapen, nu precies doodgeschoten (dus geen moorden t.g.v. bendeoorlogen)?
    En wat ik ook graag zou willen weten: voor alle Staten van Amerika, dus ook Maine en Massachusets waar wapens geloof ik niet meer vrij te koop zijn, hoeveel criminelen worden door burgers omgelegd voordat ze hun moordende werk kunnen afmaken?

    Zijn de landelijke Amerikaanse moordcijfers, die door Europese tegenstanders van de Amerikaanse wapenwetten standaard worden opgevoerd, niet totaal vervuild met de enorme hoeveelheid moorden in die stadsgetto’s, die voornamelijk met illegale wapens worden gepleegd?
    Wel eens in een banlieu van Parijs geweest?
    Daar zijn geen wapenwinkels zoals die in Roanoke waar Cho zijn Glock kocht…maar het lijkt er wel the Bronx.
    In Londen recentelijk vijf, zes tieners door elkaar doodgeschoten, etnische getto’s, bendeoorlogen, geen “Amerikaanse” wapenwinkels.

    En er was in Duitsland, Erfurt, toch ook een vreselijke schietpartij op een school, ook door een doorgedraaide leerling (18 doden)?
    In Duitsland heb je wél wapenwinkels, maar toch is het moordcijfer daar volgens mij relatief lager dan in Nederland.
    Hoe kan dat dan allemaal, als wapenwinkels = moord is?

    Ik vraag me af…wat is nou werkelijk het probleem?
    Die wapenwinkels, of rondlopende psychopaten waar niet voldoende op ingegrepen wordt, of van die gruwelijke etnische getto’s (die Amerika dankzij zijn veel, veel, veel te lang aangehouden apartheid al snel had)?

    Zo maar een paar vragen vragen.
    Ik ben niet dol op wapens, hoor.
    En ook geen liefhebber van die stereotiepe Texaan, die per se met een een opgevoerd babykanon op zak wil lopen en nog steeds “boy” tegen een zwarte mede-Amerikaan zegt (hoeveel zijn dat er trouwens nog precies? Nog een vraag, waar ik geen antwoord op ken)

    Ik zou het gewoon wel eens precies willen weten.
    De discussie in Nederland is mij namelijk een beetje te veel vervuild met politiek-ideologische standpunten.
    Over een Sterke Staat, die collectief Alle Zegen Van Boven laat komen, deze heerlijk sociale zegen royaal uitstortend over het arbeidende proletariaat, dat verder zijn mond dient te houden en lof dient te zingen over de goede Partij(en) van het Volk.
    Onder die Zegen Van Boven valt dan natuurlijk ook een prachtig politieapparaat met geweldsmonopolie, die het proletariaat op integere en afdoende wijze beschermt tegen enge criminelen, altijd stoer en precies op tijd verschijnt om narigheid te voorkomen en te verhelpen – en zich pas in de tweede plaats druk maakt om het uitdelen van bonnetjes.

    Kortom: ik vertrouw de berichtgeving over de “vrees’lijke gevolgen” van de wapenwetten in de VS niet (meer).
    Tijdens mijn contacten met de USA ben ik wel vaker aperte, structurele Europese leugens over dat land tegengekomen.
    Te vaak.

  14. 29

    @HansR: “Eigenlijk een klein beetje ziek om over kwaliteit van deze teksten te praten en niet over wat er staat en waar dat vandaan komt. Want dat is denk ik toch de analyse die moet worden gemaakt.”

    De grens is niet zo helder. Vwb de psychoanalyse zijn er waarschijnlijk vele nature- en nurturelijke omstandigheden ‘waar dat vandaan komt’.

    Ik geef toe dat ik het ergens wel geruststellend vond dat het prutteksten waren en dat het niet een miskend genie was die tot een gestoorde moordpartij overging. Voor je het weet gaan er dan toch stiekem mensen zijn Jezus(syn)droom delen. Ik vraag me ook wellus af waarom massamoordenaars of grachtengordelcriminelen zo fascinerend worden gevonden. In een fraaie film valt er misschien nog wat van te maken, maar in het echie betreft dit volgens mij zonder uitzondering hoogst verstoorde en oninteressante personen die de aandacht die hun daden opwekt, in de verste verte niet waard zijn.

  15. 30

    Kortom: ik vertrouw de berichtgeving over de “vrees’lijke gevolgen” van de wapenwetten in de VS niet (meer).

    Okee vrijdenker.. dus het moordcijfer in de V.S. is ‘zomaar’ 6 keer zo hoog als het Nederlandse?

    Tijdens mijn contacten met de USA ben ik wel vaker aperte, structurele Europese leugens over dat land tegengekomen.

    Je bent ‘Europese leugens’ in de Verenigde Staten tegenkomen? Apart. Anyway, de Amerikanen denken genoeg onzin over Europa (dat we allemaal arm zijn, bijvoorbeeld), dus je overdrijft een beetje.

  16. 32

    Neenee Elke…uit het hart geschreven en ik begrijp je frustraties maar je zit er naast. Voor zover anderen dat al niet gedaan hebben (vooral cijfers!) zal ik proberen later op de dag te antwoorden.

  17. 34

    Op dinsdag 2 november 2004, 911 dagen na de moord op Pim Fortuyn, fietste filmmaker, columnist en regisseur Theo van Gogh ’s ochtends door de Linnaeusstraat te Amsterdam. Toen hij voorbij het stadsdeelkantoor Oost/Watergraafsmeer aan de Linnaeusstraat reed, werd hij door een andere fietser, Mohammed_Bouyeri, onder vuur genomen. Van Gogh werd door zeven kogels geraakt en daarna met twee messen gestoken. Van Gogh overleed ter plaatse. Met een groot mes werd een brief aan Ayaan Hirsi Ali aan zijn lichaam gestoken.

    Een omstander riep: “Dit kan toch niet, dit kan je toch niet maken!”, waarop Bouyeri reageerde met de mededeling: “Dat kan ik wel en dan weten jullie ook wat je te wachten staat.”

    bron Wiki

  18. 35

    OT:
    Wat ik zoal lees over Cho zijn gedrag lijkt het me een behoorlijke autist.
    Lange periodes van niks zeggen. Er lang over doen voor er een reactie komt als je hem wat vraagt. Voor hij antwoord geeft op een vraag heeftie minstens 20 seconden nodig.
    Het niet reageren op normale dingen zoals een groet van een mede student.

  19. 38

    @Mark
    in het echie betreft dit volgens mij zonder uitzondering hoogst verstoorde en oninteressante personen die de aandacht die hun daden opwekt, in de verste verte niet waard zijn.

    Eens met het zonder uitzondering hoogst verstoorde maar toch wat minder met het oninteressante.

    Ik vind het ook altijd vreemd en eigenlijk ook onjuist dat de moordenaars van politici meestal worden weggezet als ‘eenzame gekken’. De analyse wordt nooit gemaakt. Ja, schedeltjes worden gemeten want dat is ongevaarlijk en ‘objectief’ maar echt de diepte in is gevaarlijk want dan de oorzaak wel eens bij individuen, samenleving, wellicht zelfs de analist zelf liggen. En dat is bedreigend.

    En wat betreft het literaire: geweld is altijd deel geweest van de kunstwereld. Soms als kritisch element, soms als verheerlijking, soms gewoon als weerslag van de werkelijkheid. Maar het effect ervan is altijd dat men het over de kunst gaat hebben en niet meer over het geweld en wat daaraan ten grondslag ligt. Ik heb kunst ooit eens getypeerd als opium voor intellectuelen. Het leidt de aandacht af en men kan slim doen over zaken die elders liggen en die wel worden begrepen. Die minder of niet bedreigend zijn.

    Ik acht de kans dat een miskent genie zo’n slachtpartij aanricht niet groot. Ken ook geen voorbeelden. Teksten van dit soort lieden zijn dus vrijwel nooit voor literaire beschouwingen maar voor analyse.

  20. 45

    De trend die je wel kan vaststellen, op post-oorlog-schaal, is dat het tegenwoodig veel en anonieme slachtoffers zijn. Waar er wel es een president, keizer of bankdirecteur was, verlustigt de mens zich nu in gratuiter neermaaien.
    Het schietende ego wat vereffening zoekt met collega-mensen.
    VGogh en PFortuyn mogen, dènk ik, als uitzonderingen beschouwd worden.
    Ik heb het gevoel dat een Al Quaida in vroegere tijden een icoon had aangevallen, terwijl er nu 3000 naamlozen moesten aan geloven.

  21. 46

    @Crachat, Cellini ook zo. En werd ook bijna opgepakt door een sherrifbende met getrokken zwaard, op weg naar de pauselijke absolutie. Gered door pausbrief ! Bij paus aangekomen verlangde die dat Benvenuto zich symbolisch overgaf (echt toneel, haha) maar onze held was ook niet gek en weigerde dat. Crisis, geen gratie = geen kunst, de paus boog het hoofd en de beeldhouwer kon een week later in geabsolveerde staat zijn machtige vaardigheden in volle glorie aanwenden ten behoeve van menig likkebaardend Rooms prelaat.

  22. 47

    Kunst leidt ook vaak tot geweld en vernietiging :
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Barnett_Newman

    ”Who’s Afraid of Red, Yellow and Blue IV” werd op 13 april 1982 in de Nationalgelerie van Berlijn met een plastic stang bewerkt. “Who’s Afraid of Red, Yellow and Blue III” in het Stedelijk Museum van Amsterdam werd op 21 maart 1986 met een stanleymes bewerkt. De omstreden restauratie ervan zorgde voor een controverse. “Cathedra” onderging op 21 november 1997 hetzelfde lot.

  23. 49

    @ Elke

    ..want als ik daar had gestaan, op 4 november 2004, in de Lineausstraat…had ik Bouyeri dwars door zijn kanis geschoten…met vaste hand, een koel hoofd en een schoon geweten.

    Dat laatste vooral. Prachtig dapper. Calamity Elke in de bocht. Je loopt rustig op straat, niks aan de hand, ziet het voor je gebeuren. Maar je bent zelf niet in doodsangst, ontbeert de adrenaline..je komt niet of te laat in de ‘’mode’’ dat je terugvuurt. Ja..geharde soldaten/ criminelen. Je vervalt net als alle andere omstanders in klassiek apathisch gedrag. Wapen of geen wapen. Maar als jij dan ook met een pistool in je jarretels of waar je hem ook verstopt gaat rondlopen…is de beer toch los Elke. Of de buurman of de sigarenboer. Heb je een pestbui…en zeg ik wat onschuldigs tegen je..maak een wat onverwachte beweging…schiet je een kogeltje door me knarretje. Ziezo!…”als iedereen maar een wapen had..dan gebeuren dat soort zaken niet meer”..klaar ben je…

    Tja..“echte harde cijfers en die naast elkaar leggen”? Het aantal moorden in Nederland over 2004 bedroeg 205 waarvan een veertigtal door vuurwapens. In de VS 16.137 waarvan 2/3 door vuurwapens.

    http://www.elsevier.nl/nieuws/nederland/artikel/asp/artnr/18820/index.html

    http://www.ojp.usdoj.gov/bjs/guns.htm

    F.B.I. geeft alleen stijging/ daling misdaadcijfers in percenten aan, word je ook niks wijzer van. B.v. hoeveel % van bewoners/ gezinnen VS beschikt over vuurwapen (zou varieren tussen 49 en 86% via google). In veel andere landen als b.v. Finland, Zwitserland, Canada en Australië zijn wapens ook makkelijk verkrijgbaar maar vallen ieder jaar slechts enkele honderden slachtoffers. Statistieken naast elkaar leggen, afzetten naar totale bevolking enz… VS is in álle opzichten uniek. Grote hoogten diepe dalen. Alles maar dan ook álles daar in het kwadraat. Dus ook als het gaat om (aan vuurwapens gerelateerde) moord.

    Maar die wapen- traditie, verheerlijking, industrie en wet gecombineerd met die commerciële presteren-of-de-goot-in snelkookpan gedoopt in een door media aangestuurde wervelwindsausje van angst in de VS…roep je een acceleratie van onheil zelf af. Niet te vergelijken met elders. Teveel wapens in omloop/ te koop daar, legaal/ illegaal maakt niet uit. Alsof het smarties zijn. Komt die idioot op CNN melden dat die leraren bewapend hadden moeten zijn. Alsof je Clint Eastwoods uitbroed!

    Nee…iedereen een wapen en dan zijn de problemen de wereld uit.

  24. 50

    @YP

    Om de vergelijking van de moordcijfers in VS en NL vergelijkbaar te maken moet je ze wel corrigeren voor de totale bevolking (300 om 16 miljoen). Uitgaande van 205 moorden in NL zouden dat er dan 3843 in de VS mogen zijn.

    Het zijn er daar dus ruwweg 4 keer zoveel, dat is toch wat anders dan ruwweg 80 keer zoveel die jij laat zien.

    Overigens verder duidelijk punt hoor.

  25. 51

    Uiteraard reëel cijfer afgezet tegen totale bevolking. 5 x hoger kwam ik op uit heel snel op telmachien. Maar middels vuurwapens vele malen hoger. “Maakt dat wat uit dan?: dood = dood’’? Ik denk dat het over het algemeen makkelijker is iemand neer te knallen dan neer te steken. Van 20 m: pang..geen gedoe..je hoeft hem/ haar niet in de ogen te kijken, geen fysiek contact, geen bloed aan je handen. En mannetje Cho had zich in Nederland of België (en ook niet geïnspireerd door Columbine, Amerikaanse gung-ho and whatnot) op de zwarte markt moeten begeven. Als contactarm wezen?..rondvragen in het criminele milieu..een klappertjespistool van 1000 euro en een doosje kogeltjes met het gevaar van rotzooi? Had het wel eens willen zien allemaal.

    Blablabla…appels met peren…koffiedik…we laten het verder maar aan onpartijdige criminologen..en niet aan N.R.A. of andere snuiters…hoop ik dan toch…

  26. 52

    @#45 en de surrealisten zeiden nog wel … Ceterum moest ik bij de beelden van Cho denken aan een lelijke versie van “L’argent” (Bresson), maar dan op een platte B-film geweldfilm manier.

  27. 53

    @#14: wel opletten ivm “Old boy”. Die Park (Chan-Wook) z’n vengeance trilogie is niet louter Tarantino, maar ook behoorlijk Dardenne & Bresson. Toont de pointlessness van wraak willen aan. Ceterum was die Cho z’n video unsettling, saddening, sickening. De slechte foto’s toch ook afgedrukt en verspreid. [En nu we toch over cinema bezig zijn : o had die Cho maar wat meer Kim (Ki-Duk) bekeken, of ’n Dreyer z’n kijk op Jezus ’s gelezen. Ik had te doen met de katholieken toen ik die Cho z’n zieke verwijzingen aanhoorde.]

  28. 54

    53bis : “pointlessness” misschien wat slordig. In elk geval de leegte na het voltrekken, wat te denken geeft. In elk geval, ik denk niet dat de volgende sicko met testosteronstoornissen (het is nog wachten op de female high school raider) zal verwijzen naar “Sympathy for Lady Vengeance”. Voor het overige is dit alles nogal banaal qua zijdelings en veraf bespiegelen op de ampleur des dégâts, excuseer. Mijn punt is enkel te reageren op #14. Ruimer gezien denk ik niet dat er te veel aandacht moet worden geschonken aan sicko Cho z’n verwijzing naar “Old Boy”, zie ook waar de hele “heavy metal maakt tieners ongezond” discussie van de jaren ’80, ’90, enz. (Hallo Tipper Gore, vrouw van Al Gore.)

  29. 55

    Met alle schroom ben ik desondanks benieuwd naar de eventuele reacties van Michael Moore of Gus Van Sant. Op een of andere manier vermoed, hoop ik dat zij niet voor hun beurt spraken. Op andere of enige manier vond ik dat er kort na de raid van Hans Van Themsche heel veel ballast is uitgespuwd. Hoort er ook bij, maar wie zweeg was mooier, leek het toen. Desondanks : veel “hulde” voor de posts van Mark in deze thread.

    PS : Christopher Walken vs. Hans Warren, #27.