De grote islamitische burgeroorlog?

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol
,

Bin LadenIn het westen focussen we ons traditiegetrouw nogal op de afkeer tegenover het westen van moslims. We zien moslims als een homogene massa, verenigd in hun afkeer van ons. Een beangstigend beeld, maar wel één dat niet langer houdbaar is. Onder Amerikaanse neuzen slachten Soennnieten Sjiieten af en Sjiieten Soennieten. We noemen het nog steeds geen burgeroorlog, maar het is er wel een.

Nu begint ook Al-Qaida met aanvallen op de eigen achterban. Afgelopen donderdag werd er een Soennitische stamleider om het leven gebracht. Volgens Al-Qaida omdat hij en alle andere gematigde stamleiders pro-Amerikaans waren.

Waarschijnlijk is het een poging van de terreurorganisatie om het front tegen de VS geforceerd te verenigen, maar dat lijkt niet te lukken. Soennieten roepen al op tot wraak.

In plaats van te verenigen bereikt de organisatie zo het tegenovergestelde en levert het zichzelf geen goede dienst, want ook buiten Irak zal dit opvallen en de tegenstellingen verder uitdiepen.

Reacties (26)

#1 $link$

Gniffel.

  • Volgende discussie
#2 RR

Een moslim uit Indonesie is totaal anders dan een moslim uit Suriname. Om voor het gemak maar even in wij/zij termen te denken is ons grote voordeel dat de islamitische wereld ongelofelijk versplinterd is.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Bismarck

Het zijn net mensen zou je zeggen.

Om te spreken van moslims is dan ook net zo zinnig als om te spreken van christenen. Of zijn die allemaal wel eensgezind?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Ernst

Bin Laden cs zijn walabieten (oid), en die zien andere soorten moslim als afvallig, want niet meer rechtzinnig in de leer. En op afvalligheid, je raadt het al, staat de dood. De moord op deze soenniet had overigens vooral te maken met het feit dat die zaken deed met de amerikanen.

Maar ach, als je maar bloeddorstig genoeg bent, is er altijd wel een reden.

En met het zwart laten verven van baard en haar, heeft Bin Laden de wereld getoond dat hij (weer) op jihad gaat. Het zwart verven van haar mag een moslim namelijk niet (je hebt er in die ideologie al een dagtaak aan om bij te houden wat je allemaal niet mag en wel moet, voor zelf denken blijft geen tijd meer over), tenzij hij op jihad gaat. Nou, die bui kunnen we dus weer eens zien hangen, of misschien was het de bui die in Duitsland maar net werd afgewend.

In zijn laatste videoboodschap bood hij “ons” weer eens de vrede aan, dat wil zeggen, ons te onderwerpen aan de islam. Nou, dat kan je natuurlijk niet anders dan weigeren, dus binnenkort zijn de rapen wel weer gaar.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Adriaan Pek

@3
Een christen is iemand die in Christus gelooft en een moslim is iemand die in Allah gelooft.
Dat zegt niks over wat men precies gelooft

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Abhorsen

@5 grappig gebrek aan kennis van geloof. een Christen, Moslim en Jood geloven allemaal in DEZELFDE god. Allah is dan ook niets meer dan 1 van de vele namen voor dezelfde, joodse god.

De Christen geloven echter dat de Messias al is gekomen. Om hun geloof toch om 1 god te laten draaien zijn God, Jezus en de heilige geest samen alle drie 1 god.

De Joden erkennen Jezus niet als noch Messias, noch als god, noch als profeet. De Moslims erkennen Jezus wel als profeet, maar net als de Joden niet als Messias of god. Zowel de Christenen als de Joden ontkennen Mohammed als profeet.

De Koran is overigens gedicteerd door de engel Gabriel.

Zowel het Christendom als de Moslims zijn een afsplitsing van het moeder geloof in termen van voortzetting op / aanpassing van / andere interpretatie.

Zo geloven Moslims dat de engel Gabriel de Koran aan Mohammed heeft gedicteerd om de onjuistheden die men tot die tijd aannam te verbeteren. Daarom denken de Moslims dat zei gelijk hebben. De Joden echter denken dat ze het uitverkoren volk zijn en zien de rest als afvallig van het pure geloof so-to-say. De Christenen bouwen voort op het Joodse geloof, maar gaan er vanuit dat de Messias reeds gekomen is. Daarnaast geven ze inderdaad de Joden de schuld ervan dat Jezus is vermoord (bloed dat over hen en hun kinderen zal komen) en hebben dit eeuwen lang gebruikt om de Joden uit te moorden en te vervolgen.

Voor iemand die zo hard roept over de Koran en de Islam weet je niet eens dat beide dezelfde god aanbidden? grappig :P

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Adriaan Pek

citaat: @5 grappig gebrek aan kennis van geloof. een Christen, Moslim en Jood geloven allemaal in DEZELFDE god. Allah is dan ook niets meer dan 1 van de vele namen voor dezelfde, joodse god.

Ze geloven allemaal in een andere god. God is een fictie in het hoofd van de gelovige, een vorm van zelfhypnose. Als het al dezelfde God zou zijn, zou Hij allang hebben ingegrepen. Het kan niet zo zijn dat de soenniet de shiit opblaast uit naam van Hem en het kan niet zo zijn dat de katholiek de protestant op de brandstapel zet uit naam van Hem. Het is al verdacht dat God sinds zijn oprichting niks meer van zich heeft laten horen en het is bizar dat God de gelovigen en ongelovigen uit naam van Hem zou laten afmaken.
Dat van die ene God voor al deze geloven is een fabeltje verzonnen om te suggereren dat er geen verschil zou moeten zijn.
Door de bank genomen geloven kinderen tot hun 6e jaar in Sinterklaas en gelovigen voor de rest van hun leven in God of tot ze erachter komen dat het net ze nep is als de Sint.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Joost

“Ze geloven allemaal in een andere god. God is een fictie in het hoofd van de gelovige, een vorm van zelfhypnose. Als het al dezelfde God zou zijn, zou Hij allang hebben ingegrepen.”

Die zinnen direct achter elkaar verwarren me flink. Gelooft A3aan nou wel of niet?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Zack

God heeft van ons geen marionet popetjes gemaakt adriaan, we zijn verantwoordelijk voor onze eigen daden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Teun

Als god almachtig was, dan schiep hij iets wat hij niet kon verplaatsen. Dus een almachtige God kan niet bestaan.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Bismarck

@9: Das dan wel een fixe zwakte van god, want kijk wat het gevolg is!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 Adriaan Pek

Dit is een geweldige auto, 5 versnellingen, geen bandenslijtage, geen roest, aldus de verkoper.
Eh, hij heeft maar 4 versnellingen hoor, er is nog maar 1,5 mm profiel hoor, en hier rond de portieren is het toch flink aan het roesten, reageert de koper.
Iedereen behalve de verkoper, zal beamen dat het geloof weg is dat het een geweldige zuto is. Sterker, van hem koop je nooit meer een auto, wetende dat hij onwaarheden vertelt.

Met geloof is het echter ineens anders, steeds blijken zaken niet te klopppen, de aarde is veel ouder dan in de bijbel staat beschreven, is niet het middelpunt van het heelal en draait om de zon in plaats van andersom, enzovoorts enzovoorts.

Elk geloof krijgt zijn eigen volgelingen, die uiteraard bij hoog en laag beweren dat hun geloof het ware is. Dat heeft allemaal niks met een god, maar alles met mensen te maken, met macht over mensen.

En elk geloof heeft zijn eigen rituelen, het ene geloof wat meer dan het andere. Rituelen zijn bedacht om volgelingen bij de les te houden en ze maken het de priesters mogelijk in het centrum van de belangstelling te blijven. Reeds duizenden jaren voor het jodendom, het christendom en de islam kenden ze dat foefje. Archeologen kunnen je er alles over vertellen. Een beetje beschaving heeft zijn rituelen.

De almacht van (een) god is bedacht door de mens, wat is er niet mooier te suggereren dat je een leer verkondigd uit naam van een almachtige? Dat die almachtige het fors laat afweten ligt natuurlijk aan de mens en de duivel. Het is steeds weer dezelfde vicieuze cirkel.

Het wachten is nog steeds op degeen die komt vertellen hoe het werkelijk zit, in begrijpelijk hedendaags taalgebruik. Maar ik denk dat dat moment nooit zal komen, platlanders konden zich al geen hogere (3e) dimensie voorstellen. Onderwijl gaan we gewoon door elkaar voor te schrijven wat te geloven en elkaar de hersens in te slaan als we niet willen buigen. Uiteraard uit naam van onze zelf bedachte god.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 Adriaan Pek

Nog even over de rituelen:

Een Saudisch onderzoeksteam heeft Google Earth gebruikt om te kijken of de plaatselijke moskeeën wel naar Mekka wijzen. Dat is nodig om te garanderen dat moskeebezoekers correct de qibla aannemen, de gebedshouding in de juiste richting. Alleen al in de provincie Al-Bahah vonden de onderzoekers vijftien moskeeën waar de architecten het niet zo nauw hadden genomen met de berekeningen. De verontwaardiging over de ontdekking was zo groot dat het Saudische ministerie van godsdienstzaken er aan te pas moest komen. De ambtenaren stelden vast dat de rekenfouten marginaal zijn en geen invloed hebben op de geldigheid van het gebed.

Hierin staan opmerkelijke zaken:

1. Vrijwel geen enkele moslim bidt in de juiste richting, immers hoe verder van Mekka hoe groter de kans dat je fout zit. Een afwijking van 1/10 graad op duizenden kilometers afstand, zoals hier, mist het doel dus al volledig.

2. De geldigheid van het gebed is in het geding, derhalve zijn de meeste gebeden in deze contrijen ongeldig, zie het probleem bij 1.

3. Volgen de gebeden een rechte lijn, buigen ze met het aardoppervlak mee, gaan ze door het aardoppervlak heen?

4. Is er boven Mekka een denkbeeldige verticale kolom die geraakt moet worden door het verzonden gebed om geldig te zijn?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Teun

@13 #3 Als je ervan uitgaat dat ze alleen hun kompasrichting goed hoeven te habben, dan maakt het niet uit omdat ze blijkbaar “in een vlak” bidden. Het wordt gevormd door de normalen met het aardoppervlak ter plekke van de bidder en het aanbenene. De kromme lijn over het aard oppervlak en de rechte lijn door het aardoppervlak lopen allebei in dat vlak. De denkbeeldige vertikale kolom waar je het onder #4 over hebt (normaal met het aardoppervlak in Mekka), loopt ook in dat vlak.

Maar eigenlijk vind ik het een beetje flauw. De meeste geloofuitingen zijn irrationeel, onnauwkeurig en out-of-date. Wat doen we volgende week? De biologische achtergrond bij de onbevlekte ontvangtenis van Maria?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 Joost

Nog een leuke:

Iemand die houdt van zijn kinderen zal proberen ze te beschermen tegen ongelukken e.d. als dat in zijn macht ligt.

Dat dit duidelijk niet het geval is met God betekent dat God óf niet almachtig is, en niks kan doen tegen ongelukken, óf niet houdt van de mensheid.

De alwetendheid van God kan op dezelfde manier worden aangevallen. Immers, als hij alles al wist dan heeft hij de ellende in de wereld bewust toegelaten. Ook was de zondeval vooraf al bepaald en kan de mensheid niet meer worden verweten.

Eigenlijk is God dan ook niet meer dan een slachtoffer van predestinatie.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 Mark

@Spuyt: hier wordt al eeuwen over gefilosofeerd, waardoor er na jouw gedachte nog tientallen voors en tegens volgen. Zo claimde Leibniz dat dit de “best mogelijke wereld” was. God heeft de best mogelijke wereld gemaakt, het had veel slechter gekund, dus hij houdt van ons, QED…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 Teun

@16 Weet je wat veel in de techniek wordt gebruikt om een ontwerpprobleem met veel parameters op te lossen? Juist: een genetisch algorithme wat een onderdeel is van de zgn. evolutionaire ontwerpmethodes.

Zou God dat ook gebruikt hebben?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 Joost

@16: Natuurlijk. Maar dat zou wederom betekenen dat God niet almachtig is en zich dient te houden aan bepaalde wetten.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#19 Mark

@17: yep, daar heb ik zelfs les in gekregen ;)

@18: ja dat zag Leibniz ook, weet niet hoe ie zich daar uitgeluld heeft.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#20 ali

eigenlijk is godienst een wet om mensen de goedheid in te brengen. en het is een feit dat 99% van de moslims nep zijn en het tegengestelde doen dan zich aan die regels houden. zo hebben bijvoorbeeld moslims profeet mohamed en profeet ali proberen te vermoorden. En nu zijn zei de grootste profeet Mohamed aanhangers. Maar waar ik wel bang voor ben en mijn reden is om gelovelig te blijven. is dat bepaalde punten dat de geloof vermeld geen leugens zijn maar feiten. en overeenkomen en ik kan er zo paar noemen. en het onzin over het gezicht naar mekka richten. en dat soort flouwenkul zijn allemaal regels die moslims voor zich zelf zetten en er aan houden. zo staat er bijvoorbeeld in de koran mensen moeten zich bedekken maar met de tijd mee moeten gaan. terwijl de meeste moslims zich 1400 achteruit kleden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#21 nee jij

Ali, geen onzin hier ajb

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#22 Caoran

“In het westen focussen we ons traditiegetrouw nogal op de afkeer tegenover het westen van moslims. We zien moslims als een homogene massa, verenigd in hun afkeer van ons”, Ik denk dat je hierbij vnl je eigen kennissen/vriendenkring generaliseerd want ik weet niet beter dan dat dit nu net t kenmerk is vd arabische wereld. En de meesten die ik ken onderkennen dat.

T was vnl zo dat de verwondering bestond dat ze zo lang de gelederen gesloten leken te krijgen. Bijna net als Mohammed. En dan worden ze gevaarlijk oftewel we kunnen eindelijk weer wat geruster ons heer en meester voelen (tenminste vwb de arabieren, de chinezen en russen doen nog altijd mee).

Maar t gebrek aan inzicht in deze partij is m.i. kenmerkend voor westerse navelstarende idealisten.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#23 Ernst

@20
“eigenlijk is godienst een wet om mensen de goedheid in te brengen”.

Dit is volstrekt onjuist, het is een methode om mensen tot slechtheid te brengen.
Mensen met religie (inc nazisme, communisme) zijn tot allerlei misdaden te brengen (van het knechten van hun vrouwen tot het vermoorden van andersdenkenden) waartoe mensen zonder religie (afgezien van slecht geboren mensen) niet te brengen zijn. Andersom geldt dat er geen goede daden bestaan in naam van een religie begaan, die niet ook door mensen zonder bedreven worden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#24 Jan Jaap

Tuurlijk, atheisten begaan nooit misdaden, want zonder een religie om de schuld te geven is iedereen goed en zuiver. What a load of crap.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#25 Joost

Religies kunnen het slechtste in mensen voortbrengen. Dawkins beschrijft het mooi in een stuk waarbij religieuze kinderen een bijbelverhaal te horen kregen dat ze kenden en daar goed of fout aan moesten koppelen. Die kinderen koppelden daar zonder uitzondering “goed” aan.

Nadat de onderzoekers de namen van de volkeren en de leiders hadden vervangen door wereldlijke namen (ik dacht chinees) classificeerden dezelfde kinderen het verhaal opeens als “fout”.

Dit gezegd hebbende wil ik aantekenen dat atheïsten niets vreemd is. Ook geen misdaad :-/

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#26 geen ali meer maar ——–>naamloos

wat ik wel grappig vind dat als er oorlog komt. ineens wel iedereen tot het geloof bekeerd.

@25 spuyt
als je geloof eenmaal slecht wilt maken kan je zo nog duizenden voorbeelden opnoemen.

  • Vorige discussie