Brits onderwijs als exportproduct

ACHTERGROND - We doen even een variant op de Slimste Mens van Nederland, met dank aan de NCRV voor het spelconcept.

Als je de volgende wereldleiders bij elkaar zet, wat hebben ze dan met elkaar gemeen?

  • Elio Di Rupo (België)
  • Juan Manuel Santos (Colombia)
  • koningin Margrethe II (Denemarken)
  • Ólafur Ragnar Grímsson President (IJsland)
  • Manmohan Singh (India)

Antwoord: ze studeerden allen in het Verenigd Koninkrijk. En ze staan vermeld in een langer lijstje, dat vorige week is verschenen als onderdeel van een rapport over internationalisering van de Britse regering.

Dit rapport beschouwt het hoger onderwijs als een echt exportproduct, waarop industriëel beleid gevoerd gaat worden. Het rapport is van de regering, dus niet alleen van het ministerie van onderwijs. Dat is veelzeggend. 
De Britten hebben een nieuwe strategie gelanceerd, waarmee men de inkomsten uit het exportproduct onderwijs verder wil vergroten. Onderwijs is een “topsector” dat onderdeel uitmaakt van “industrial policies”. De geschatte waarde van deze sector: 17,5 miljard pond, bestaande o.a. uit inkomsten uit collegegelden. Alle negatieve verhalen ten spijt (studenten die als cash-cows worden gebruikt), zet de Britse regering dus vol in op het verhogen van het aantal buitenlandse studenten.

De onderliggende rapporten zijn een echte aanrader voor Nederland. Zeker nu OCW een aantal subsidies op internationalisering gaat korten, is het zeer leerzaam om te zien welke uitdagingen de Britten zien. Scholen in het Verenigd Koninkrijk zijn niet klaar voor de gewenste groei, er is te weinig samenhang en samenwerking tussen actoren en het visumbeleid moet verbeteren. Tegelijkertijd gaan landen onderling steeds meer concurreren en zijn er nieuwe concurrenten (MOOC, uitgevers) die niet aan landsgrenzen gebonden zijn. De opkomende continenten zullen een groeiende behoefte hebben aan onderwijs: op systeemniveau zou daar de samenwerking intensiever moeten. De Britten zetten in op diverse strategieën om deze uitdagingen aan te kunnen.

Bron: International education infographics: why the sector is important to the UK economy (Gov.uk, 2013)

De Britten hebben op talrijke terreinen een voorsprong: ze hebben het voordeel van een groter taalgebied, een enorme naamsbekendheid en een lange traditie van opleiden over de grenzen. Wie de projecten en websites van de Open University, de British Council of de BBC vergelijkt met tegenhangers in Nederland zal vanzelf wat bescheiden worden.

Maar we kunnen er ook anders naar kijken. We liggen naast één van de meest succesvolle landen ter wereld als het gaat om het exportproduct onderwijs.  In winkelstraten zitten winkels van gelijke soort graag bij elkaar. De klanten die naar de grote en bekende publiekstrekkers gaan, komen zo ook naar de winkels met wat minder allure. Die hebben vaak lagere kosten, maar ook geen slecht product. De zomercursussen van de Universiteit Utrecht zijn nu al de grootste van Europa, de collegegelden en verblijfskosten zijn lager en hoewel alle universiteiten een beetje op elkaar lijken, is de basiskwaliteit zeer behoorlijk. Een echte miskoop zal het niet gauw zijn.

Of er veel buitenlandse studenten via Schiphol naar de UK reizen weet ik niet, maar wellicht kan men daar beter een paar collegezalen bijbouwen, in plaats van meer tax free shops. Ik zie het al voor me: na een uurtje college, halen we ze over om in Nederland te blijven. Als extra service annuleren we het ticket, en halen we eventueel vooruitbetaald collegeld terug uit de UK.

Als we toch gaan concurreren, dan met alle middelen.

Via Onderwijs in Grafieken.

  1. 1

    Antwoord: ze studeerden allen in het Verenigd Koninkrijk.

    Geen aanbeveling, als je ergens niets leert is dat in Oxford en Cambridge.

  2. 2

    “Alle negatieve verhalen ten spijt (studenten die als cash-cows worden gebruikt), zet de Britse regering dus vol in op het verhogen van het aantal buitenlandse studenten.”

    Dit lijkt me niet bepaald in tegenspraak. Als je studenten als cash-cows gebruikt, wil je er juist graag zoveel mogelijk hebben. Ik kan me er overigens iets bij voorstellen, in het VK kost je studie nog veel meer dan in Nederland (en Nederland is ook al niet bepaald de goedkoopste als het op studeren aankomt). Het zou zomaar kunnen dat er winst op gemaakt wordt, zeker omdat er daar ook nog een donatiegewoonte bestaat voor alumni.

  3. 4

    @1: Geen aanbeveling, als je ergens niets leert is dat in Oxford en Cambridge.

    Je leert er dat wie je kent belangrijker is dan wat je kent. Stel je voor: een hele trits dictators in je adressenboekje..

  4. 5

    De ondemocratische Deense koningin is naar ik hoop geen wereldleider, gezien de Deense constitutionele monarchie, waar ze alleen voor de ceremoniële functie zit.

  5. 8

    @4:
    Wat je er niet leert is hoe zo een land te besturen dat gewone mensen een goed leven hebben.
    Latijn en Grieks, Britse en Griekse auteurs, daaraan heb je op gebied van goed bestuur niets.

  6. 9

    @8: Wat je er niet leert is hoe zo een land te besturen dat gewone mensen een goed leven hebben.

    Like dUH! Waarom zou je je in een klassenmaatschappij druk maken om de plebs?

  7. 10

    @9.

    Zolang ze niet een te grote groep kiezers worden niet druk maken, of je smeert ze een vijandsbeeld aan tegen migranten, wat natuurlijk ook kan en gebeurt.

    @8.

    In welke talen wel dan? Nederlands bijvoorbeeld Paul Frissen?

  8. 15

    Probleem voor de Engelsen is dat hun systeem binnenlands onbetaalbaar is geworden. Volgende stap is alle universiteiten degraderen die zich niet met buitenlands geld kunnen bedruipen. Dit stuk is het excuus uit 2013 omdat in 2015 te kunnen doen. Tenzij de economie wat aantrekt (liefst alleen in u.k., niet in rest van Europa), dan kan de sanering tot 2020 uitgesteld. Tot die tijd voldoet kwaliteitinflatie

  9. 16

    Als voormalig student van wat tegenwoordig The University for the Creative Arts heet was er geen kunst aan. Wisselend niveau maar wel gezellig. Een paar jaar geleden heb ik nog een paar weken op een college in Noord Engeland doorgebracht: er was niets veranderd. Er wordt veel geklaagd over het Nederlands onderwijs maar, hoe vreemd het ook mag klinken (ik ben principieel onderwijsdoceerweigeraar geworden) en als het dan toch moet ben ik liever hier dan daar.