Boekrecensie | Maar dat mag je niet zeggen – Nikki Sterkenburg

Serie:

RECENSIE - © Uitgeverij Das Mag. Boekomslag Maar dat mag je niet zeggen, auteur Nikki SterkenburgJa, dat wordt toch een dingetje bij mijn boekrecensies – hoe lang na het verschijnen van een boek kun je nog aan komen kakken met je recensie? In dit geval is het wel erg gortig, ook omdat ‘Maar dat mag je niet zeggen’ van Nikki Sterkenburg zo goed verkoopt dat het inmiddels in de derde druk zit (hoop ik – het zou inmiddels ook de vierde of vijfde kunnen zijn). En dat terwijl de uitgever me niet alleen een mooi recensie-exemplaar toestuurde, maar zelfs één van de gesigneerde versies!

De leesbare versie van het proefschrift

Met enige blosjes van schaamte op de wangen dan nu maar naar het boek (want dat is een stuk interessanter dan gezwatel over mijn non-existente planningsvaardigheden). ‘Maar dat mag je niet zeggen’ is een publieksversie van het proefschrift (2021) van Sterkenburg, dat ze schreef bij het Institute of Security and Global Affairs van de Universiteit Leiden. Ze is van huis uit journalist en dat leidt tot de prettige combinatie van enerzijds een wetenschappelijk stevig gefundeerd verhaal, dat vervolgens ook nog vlot en leesbaar is opgeschreven. Ze duikt in de wereld van radicaal- en extreemrechtse activisten, door middel van veldonderzoek, waaronder het bezoeken van bijeenkomsten en het houden van vele interviews met de activisten zelf. Dat geeft een wonderlijk kijkje in wat de mensen drijft en waar ze in geloven.

Sterkenburg classificeert radicaal en extreemrechts, en de mensen die ze heeft geïnterviewd, in 5 groepen (typen). ‘Rechtvaardigheidszoekers’, die boos zijn op de overheid, ‘politieke zoekers’ op zoek naar bredere steun voor het extreemrechtse gedachtegoed, ‘spanningszoekers’ die vooral willen provoceren, ‘sociale zoekers’ die de rechtsextremistische beweging vooral gebruiken voor sociale contacten en ten slotte ‘ideologische zoekers’, op ideologische queeste en op zoek naar ‘ultieme zelfverwezenlijking’ (p24). Haar boek is opgedeeld in drie stromingen: straatactivisten, neonazi’s en de alt-right. Sommige ’typen’ zijn vooral verbonden aan een bepaalde stroming (Ideologische zoekers zie je bijvoorbeeld veel bij de alt-right). Tegelijkertijd is het goed om in het achterhoofd te houden dat elke indeling (ook in stromingen en typen) ook maar een abstractie is en er in werkelijkheid de nodige overlap is en tussenvormen bestaan.

De teloorgang van de cancelcultuur

Ik ga het u besparen om een samenvatting te maken van de inhoud van het boek. Samenvattingen lezen is niet leuk, en zo goed als het boek zelf wordt het toch niet. Wat ik hieronder ga doen is een aantal rode draden aanhalen die ik er in zie, en die me boeien. Dat zijn de cancel culture, de treurigheid die er af en toe van af straalt, het verlies van vertrouwen in de overheid, het sektarische karakter van (een deel van) de extreemrechtse beweging, en tot slot random interessante losse dingen.

Om te beginnen de cancelcultuur. Want daar gaat het tegenwoordig vaak over, op Twitter en op de media. “Je mag tegenwoordig ook helemaal niets meer zeggen” (de titel van Sterkenburg haar boek verwijst er naar), want voor je het weet wordt je ‘gecanceld’, klagen mensen bij je werkgever, word je in een verdomhoekje zet. En dat is helemaal schandalig en is een bedreiging voor de vrijheid van meningsuiting en komt, uiteraard en net als al het andere kwaad, van links – net als de kogel. Behalve dat het boek van Sterkenburg duidelijk en goed (historisch) onderbouwd laat zien dat het geklaag over die cancelcultuur van tegenwoordig veelal gelul in de ruimte is.

Vróeger, toen had je nog een cancelcultuur. Sterkenburg refereert aan het laatste onderzoek van haar, waarin extreemrechtse activisten werden geïnterviewd, in de jaren negentig. Die zaten allemaal in een sociaal isolement vanwege hun denkbeelden, hadden moeite met het vinden van werk en werden uitgekotst door de maatschappij. Daarnaast laat ze zien dat het momenteel totaal anders is: niemand die ze gesproken heeft zit echt in een sociaal isolement. De omgeving van extreemrechtse activisten negeert dit, of moedigt het zelfs aan. Werkgevers moeten er om lachen wanneer een winkelmedewerker af en toe wordt opgepakt bij een extreemrechtse rel, of vinden het goed dat iemand buitenlanders in zijn team intimideert omdat hij een racist is.

De huidige harde kern van extreemrechtse activisten is zo’n 150-250 man groot, schat ze, maar ze lijken veel talrijker. Door hun online invloed, waar ze goed georganiseerd zijn, maar ook omdat ze volop samenwerken met hooligans, boze burgers, en complotdenkers. Dat was twintig jaar geleden ondenkbaar, en illustreert hoe mainstream extreemrechts inmiddels geworden is. Sterkenburg verwoordt het als  volgt: “We zijn als samenleving meer gewend geraakt aan radicaal- en extreemrechtse standpunten omdat de retoriek de afgelopen twintig jaar op dagelijkse basis onze levens is binnengedrongen.” Daarbij geeft ze voorbeelden van landelijke politici van de PVV, FvD maar ook de VVD. In haar eigen omgeving ziet ze een onverschilligheid van mensen voor extreem- en radicaalrechts, en gebrek aan vermogen het gedachtegoed te herkennen. Extreemrechts is er in geslaagd om eigen ideeën te verkopen als normaal standpunt.

Treurigheid

Een andere rode draad is de treurigheid van de extreemscene die het boek oproept. Sterkenburg beschrijft onder andere hoe men aan de extreme rechterkant tegen elkaar pocht, stoere verhalen uitwisselt over bijvoorbeeld het plakken van racistische stickers: “’Ik heb er zelfs eentje bij de moskee in de bus gedaan’, glundert ze”. Tja. De neonazi’s die ze spreekt vechten voor een sterke staat gebaseerd op tucht en orde – maar ze hebben zelf moeite om hun bed uit te komen in de ochtend, en vechten voor een systeem waarin ze zelf niet in zouden kunnen gedijen. Ook illustratief is het volgende citaat: “Een ander, bekend om zijn jarenvijftigstandpunten als het gaat om de positie van de vrouw, besluit te stoppen [met actief zijn in de rechtse beweging] omdat zijn vriendin niet wil dat hij er mee doorgaat.”

De onderlinge solidariteit onder radicaal rechts lijkt te wensen over te laten. Zodra iets voor de rechter moet komen is het ieder voor zich. In het boek staan vele voorbeelden over onderlinge ruzies, afgunst en bedreigingen.

En dan zijn er de etnonationalisten, die uren per dag filmpjes zitten te kijken op het internet bij wijze van ‘zelfpurificatie’ en ‘zelfstudie’. Ook die lijken er, op basis van de gesprekken die Sterkenburg beschrijft, zelf niet gelukkig van te worden. Al met al schept het niet een beeld van groepen waar de gemiddelde mens graag bij zou willen horen. (Maar then again, ze willen natuurlijk ook niet de gemiddelde mens, maar de übermens).

Een ander soort treurigheid: in de steek gelaten mensen

Een terugkerend thema is dat de verschillende rechtsextremisten die Sterkenburg spreekt hun vertrouwen hebben verloren. Ze zijn, of in ieder geval voelen, zich in de steek gelaten door de overheid. Ze leven in armoede, of hebben vrienden of familie die dat doen, en zien zichzelf als de ‘hardwerkende Nederlanders’ die er slachtoffer van zijn dat het ‘eigen volk’ wordt achtergesteld ten opzichte van nieuwkomers.

Sterkenburg signaleert haarscherp dat er wel meer mensen in de steek worden gelaten door de overheid, die vervolgens niet (al dan niet bij wijze van spreken) siegheilend door de straten gaan marcheren. Maar tegelijkertijd ziet ze ook dat een deel van de mensen die ze spreekt het slachtoffer zijn van een terugtrekkende overheid, waardoor allerlei noodzakelijke diensten (UWV, gemeente, Belastingdienst) slecht bereikbaar zijn, en het soms nauwelijks mogelijk is een mens te spreken te krijgen omdat alle communicatie digitaal of via de post moet.

Veel mensen kunnen de ‘eigen verantwoordelijkheid’ die ze zouden moeten dragen niet aan, en daarmee verliest men ook vertrouwen in en sympathie voor de overheid. “Onbekend maakt onbemind, ook als het de verzorgingsstaat betreft” schrijft ze, en daar heeft ze een punt. Het is geen excuses voor het aanhangen van verwerpelijk gedachtegoed, maar voor sommigen wel een duw in die richting.

Een soort van sekte

Wat mooi naar voren komt in ‘Maar dat mag je niet zeggen’ is het sektarische karakter van extreemrechts. Het wordt geïllustreerd aan de hand van het “red pillen”: zij hebben de ‘red pill’ geslikt, zijn de enige die door alle leugens heen kijken en zien hoe de wereld écht in elkaar zit, zij zijn de uitverkorenen. Het zijn vooral de ‘ideologische zoekers’ (denk aan Erkenbrand en FvD) uit Sterkenburgs theoretisch concept die hier vatbaar voor zijn. Zij zien wél het complot van de Joden, de cultuurmarxisten, et cetera, vaak aangelengd met wat rassenleer.

De eigendunk van de mensen die Sterkenburg spreekt steekt wat schril af tegen de intellectuele luiheid en leegte die blijkt uit de antwoorden. Iemand weet te vertellen dat de Joden zelf achter de holocaust zitten. Die is in scene gezet, want zo wordt een deuk geslagen in het ego van ‘de witte man’. Het is zo, want het stond op Youtube. Ook andere fragmenten laten een absolutistisch wereldbeeld zien waarin iets wit is of zwart, en geen tussenvormen bestaan.

Eén gesprekspartner heeft het idee dat door een beetje mee te lullen en te kletsen over haar kinderen Sterkenburg vanzelf wel naar hun kant komt, en dat wordt haar ook meegedeeld. Men is Heel Zeker Van Zichzelf. Sommige van de geïnterviewden zien zelf een parallel met religieuze fanatici: met de jihadistische beweging om precies te zijn. Daar doen ze immers ook aan ‘zelfpurificatie’, geloven ze in een gewapende ‘eindstrijd’, en is er een sterke online subcultuur.

Wat random interessante dingen

Tot slot wat random interessante dingen. Ten eerste: dit zijn enge clubs. Er zitten mensen bij die wachten op een burgeroorlog, en die daarvoor oefenen met wapens. Sommige rechtsradicalen hebben connecties met voetbalhooligans, zo is de harde kern van Utrecht ooit Pegida komen verdedigen toen er een tegendemonstratie was. Sommige rechtsextremisten lijken  overigens erg op de hooligans – alleen dan zonder het voetbal, maar mét ‘vechten op afspraak voor de kick’. Een deel van die mensen die Sterkenburg sprak is groot voorstander van deportaties. Verschillende groepen kunnen immers niet vreedzaam samenleven, dus moeten we ‘deporteren voor de vrede’. Enigszins geruststellend is dat het lijkt alsof de AIVD de mensen waar het om gaat wel in beeld heeft.

In de categorie ‘dat hadden we totaal niet aan zien komen’ blijkt Kusters van de NVU fan van Cliteur. De NVU is van mening dat hun programma momenteel wordt uitgevoerd, zowel in de VS als in Nederland (lekker gewerkt Mark & co.!). Erkenbrand is een ‘mars door de instituties’ aan het maken, onder andere bij Elsevier (wat niet echt verbaast als je ziet wat daar af en toe verschijt tegenwoordig). [*]

Zeer interessant is een stukje over het trollen en de digitale intimidatietechnieken die extreemrechts gebruikt. Het bevestigt dat er volk rondloopt met tientallen accounts op Twitter die dit misbruiken, of in de woorden van Sterkenburg: “Wat voelt als een enorme digitale lynchpartij is soms niet meer dan een vooraf afgesproken tijdverdrijf van een tiental mensen die op dat moment jou als doelwit uitkiezen.” Een troost voor iedereen van wie opeens de moeder wordt gescholden door ‘150’ boze rechtsradicalen: dikke kans dat het gewoon 5 toetsenbordhelden met te veel tijd op een zolderkamer zijn.

Nog één laatste ding wat ik erg interessant vind aan Sterkenburgs boek is het onderscheid tussen radicaal en extreem rechts. Ze legt dat uit in haar boek, waarbij het onderscheid is dat ‘radicaal rechts’ zich aan de democratische spelregels houdt om haar verwerpelijke gedachtegoed te realiseren, terwijl extreemrechts ronduit antidemocratisch is. De discussie hierover zie ik vaak terug in het publieke debat: iemand noemt een enge club extreemrechts, en wordt vervolgens op de vingers getikt dat dat toch echt niet kan want deze is ‘slechts’ radicaal rechts. Sterkenburg laat zien dat het onderscheid tussen die twee flinterdun is (“een papieren werkelijkheid”) en dat ook bij een groep die  bekend staat als ‘radicaal’ het gesprek op een discussieavond toch heel snel kan gaan over rechtvaardiging en gebruik van geweld.

Ik denk dat ze hier een uitermate relevant punt te pakken heeft, omdat veel mensen en organisaties er nou eenmaal niet ronduit voor uit zullen komen geweld goed te keuren en de democratie af te schaffen. Je wéét niet vooraf wat een radicaalrechtse groepering doet mocht ze onverhoopt ooit aan de macht komen. Als dat dan toch ‘de democratie afschaffen en de dictatuur vestigen’ is, dan weet je achteraf dat ze tóch extreemrechts waren (oeps) maar ben je wel te laat.

Conclusie

Erg boeiend boek, aanrader, ga dat kopen!

[*] Dit was eigenlijk een typefout want ik bedoelde ‘verschijnt’ maar ik laat ‘em gewoon staan

Boek: ‘Maar dat mag je niet zeggen’, Nikki Sterkenburg, bij uitgeverij Das Mag.
Voor het proefschrift: Sterkenburg, N. (2021, May 19). Van actie tot zelfverwezenlijking: routes van toetreding tot radicaal- en extreemrechts.

Reacties (34)

#1 Jona Lendering

Dank je wel.

  • Volgende discussie
#2 beugwant

Niet te verwarren met een titel die erop lijkt, maar die over taal gaat.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Jos van Dijk

Het boek biedt een tegenwicht tegen

een onverschilligheid van mensen voor extreem- en radicaalrechts, en gebrek aan vermogen het gedachtegoed te herkennen.

Dat geldt dan ook een flink deel van ‘net-rechts’ tot en met VVD en CDA waar de neiging om aan te haken bij xenofobie en klimaatscepsis de afgelopen jaren nauwelijks onderdrukt kon worden. Opportunistisch of niet, daar zit het grootste gevaar. Ik las in De Weimarrepubliek van Patrick Dassen hoe ‘fatsoenlijk’ rechts de weg vrijmaakte voor de nazi’s. Helaas krijg ik deze ‘godwin’ niet uit mijn hoofd.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3.1 Hans Custers - Reactie op #3

Je hebt geen godwin nodig om dat te signaleren. Je hoeft niet verder dan 6, 7 jaar terug in de tijd te gaan, naar de VS. Tijdens de voorverkiezingen gruwden de ‘nette’ Republikeinen nog massaal van Trump, toen hij hun presidentskandidaat was sloegen er al aardig wat om, en nadat hij was gekozen bleef er nog maar een handjevol critici over. Weer vier jaar later weigerde de overgrote meerderheid van die partij om de basisregels van de democratie te accepteren.

#4 Joop

Dank, een goede beschrijving. Zeer herkenbaar. In mijn kennissenkring herken ik ze allemaal. Collega’s die vanwege hun lage loon de indruk hebben dat dat door de ‘buitenlanders’, allemaal pvv stemmen. En cultureel conservatief, dan is het niet moeilijk.

Of eenzame mannen, die best konden studeren maar arbeidsongeschikt zijn geraakt, die zo n beetje alles slikken van de FvD, Klaus Schwab en het WEF als oorzaak van een ‘omvolking’ zien en natuurlijk niet gevaccineerd zijn. Alledrie hebben dus het ‘griepje’ wel gekregen, en vrij heftig. Eentje zijn vrouw nog long covid erbij.

Het is een groot onbehagen. Wantrouwen jegens politiek en instituties. En zoals Schimmelpenninck schreef: het platteland wordt één rechtse zooi, alternatieven steeds minder, afwijkend gedrag wordt minder getolereerd.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4.1 Janos - Reactie op #4

Ja die column van Schimmelpenninck van vandaag sloot wel heerlijk aan inderdaad. Toch nog goed getimed dan, deze recensie =P

#5 AltJohan

Pogingen tot cancelen komt nog steeds volop voor. Zelfs in de 2de kamer. Sommige woorden als omvolking en tribunaal werden min of meer taboe verklaart.

Sociale media maken gebruik van shadow-banning.

En velen kunnen het niet uitstaan dat de omroep ON uitzendt. Ook daar worden pogingen gedaan tot cancelen.

Wie er om zoekt vindt talloze voorbeelden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5.1 Hans Custers - Reactie op #5

En velen kunnen het niet uitstaan dat de omroep ON uitzendt.

Klopt. Als journalistiek vermomde propaganda hoort niet thuis bij de publieke omroep in een beschaafd democratisch land. Geen enkel recht is onbeperkt. En er is alle reden om niet overal de rode loper uit te rollen voor desinformatie en demagogie. Zie ook artikel 30 van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens:

Geen bepaling in deze Verklaring zal zodanig mogen worden uitgelegd, dat welke Staat, groep of persoon dan ook, daaraan enig recht kan ontlenen om iets te ondernemen of handelingen van welke aard ook te verrichten, die vernietiging van een van de rechten en vrijheden, in deze Verklaring genoemd, ten doel hebben.

  • Volgende reactie op #5
#5.2 Co Stuifbergen - Reactie op #5

Wie is dan z’r baan kwijtgeraakt omdat hij/zijn over “omvolking” begon?

FvD wordt ook niet door de pers geboycot.

  • Volgende reactie op #5
  • Vorige reactie op #5
#5.3 Frank789 - Reactie op #5

Pogingen tot cancelen komt nog steeds volop voor.

– Inderdaad, te beginnen met het meldpunt linkse docenten van de Fvd.
– Jaap van Dissel die door Eric de Vlieger bewijsloos wordt beticht van corruptie, als voorzetje aan fake “onderzoeksjournalist” Raisa Blommenstein die het bij ON nog eens lekker aandikt met de disclaimer “als dat waar zou zijn”… maar donders goed wetende dat vuil blijft kleven. Internationaal geïnspireerd door de aanvallen op Anthony Fauci en Marc van Ranst. Zonder de bedoeling om ooit bewijs te leveren maar te hopen dat het slachtoffer zich terugtrekt, ja, zijn VVMU opgeeft.
– De voortdurende aanvallen op de NPO en NOS als vermeende “staatsomroep” terwijl jullie zelf de kritiekloze Russische staatspropagandazender ON hebben gelanceerd.
– In de US mag je lokaal het woord gay niet eens in je mond nemen en worden talloze boeken uit de schoolbibliotheek geband, de boreale wensen van die Ezel zullen daar naadloos bij aansluiten.
– Femke Halsema kan niet eens in haar neus peuteren zonder als gevolg dagenlange kritiek in chocoladeletters in de Telegraaf.

En zo gaat het maar door met het cancellen door extreem rechts.

  • Vorige reactie op #5
#6 AltJohan

Er is veel kritiek op populistisch rechts. Tegelijkertijd wordt er steeds meer overgenomen.

– Sociaal democratisch Denemarken heeft rechts asielbeleid omarmd.
– Kans is dat Zweden dezelfde kant opgaat.
– enzovoort.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6.1 Hans Custers - Reactie op #6

Zeker. En niet alleen in het buitenland. Een fascistenomroep bij de NPO zou hier een jaar of vijf geleden ook nog ondenkbaar zijn geweest. Blijkbaar heeft een groot deel van de bevolking en de politiek en de journalistiek nog steeds niet door hoezeer ze zich laten intimideren en manipuleren door jouw soort en hoe dat de democratische rechtsstaat ondermijnt.

#6.2 Janos - Reactie op #6.1

Jep, dat is inderdaad wat Kusters (voor de zekerheid: met een K, die van de NVU) ook roept, en daar mogen heel veel mensen zich diep voor schamen, dat er zoveel wordt overgenomen.

  • Volgende reactie op #6.1
#6.3 AltJohan - Reactie op #6.1

@Hans Custers: “jouw soort”

Mijn soort zoekt erkenning en zelfverwezenlijking en velen van het gewone volk herkennen zich in die situatie. Dat ik er mag zijn in dit land zoals ik ben.

Vele normale mensen hebben een onderbuik net zoals ik. Wij herkennen onszelf in elkaar.

Jullie linkse praatjes verkopen lang zo goed niet meer, want ze voelen erg paternalistisch en veroordelend aan. Wil je mensen meekrijgen dan kun je beter niet zo uit de hoogte doen.

  • Vorige reactie op #6.1
#6.4 Hans Custers - Reactie op #6.3

Jullie linkse praatjes verkopen lang zo goed niet meer, want ze voelen erg paternalistisch en veroordelend aan. Wil je mensen meekrijgen dan kun je beter niet zo uit de hoogte doen.

Ik ben me er volledig van bewust dat ‘jouw soort’ minachtend overkomt. Zo was het dan ook bedoeld. Respect is niet iets waar je recht op hebt. Ik heb geen respect voor volk dat alleen maar bezig is met fundamentele rechten onbegrensd op te eisen voor zichzelf, in plaats van ze eerst en vooral aan anderen te gunnen.

Mijn minachting is oprecht en ik ben niet van plan daar vanaf nu een geheim van te maken. Als jij dat vervelend vindt is dat jouw probleem. En ik maak me geen enkele illusie dat jouw soort vatbaar is voor redelijkheid of rede. Een opgestoken middelvinger zou wel eens beter kunnen werken. Het probleem is namelijk dat jullie structureel misbruik maken van degenen die nog niet doorhebben dat dat Calimero-gejank van jullie pure manipulatie is. Dat verklaart juist voor een deel de opkomst van extreemrechts.

  • Volgende reactie op #6.3
#6.5 AltJohan - Reactie op #6.4

Hans Custers, de man van de middelvinger-oplossingen.

#6.6 Hans Custers - Reactie op #6.5

Zeker. Extreemrechts moet terug naar waar ze thuishoren: de marge. Zodat de politiek zich weer kan concentreren op de echte problemen. In plaats van op de nepproblemen uit de propaganda die alleen is bedoeld om de democratie en de rechtsstaat te ondermijnen.

#6.7 AltJohan - Reactie op #6.6

@Hans Custers: ik zie mezelf als volwaardig burger en pas niet in de marge. “We are here to stay” . En we timmeren aan de weg.

Ik heb het idee dat sommigen van links terugverlangen naar de orde van de jaren 70/80/90, maar die tijd komt nooit meer terug. De maatschappij is fundamenteel veranderd.

Niet anders dan het conservatieven die tevergeefs terugverlangen naar de jaren ’50.

#6.8 Hans Custers - Reactie op #6.7

Ik hoop dat je ongelijk krijgt. Maar zeker weten doe ik het niet.

En als het anders uitpakt, en jullie krijgen uiteindelijk de macht, dan zit het er dik in dat de gevolgen voor wie het waagt kritisch op jullie te zijn een stuk zwaarder zullen zijn dan alleen een opgestoken middelvinger.

  • Volgende reactie op #6.7
#6.9 AltJohan - Reactie op #6.8

@Hans Custers: Misschien is het beste om te hopen dat er verschillende fracties (zuilen) zijn, maar geen enkele de absolute macht krijgt. Past ook goed in de Nederlandse traditie.

#6.10 Hans Custers - Reactie op #6.9

Dat je #6.8 niet tegenspreekt zegt meer dan genoeg.

We hebben meer opgestoken middelvingers nodig.

  • Volgende reactie op #6.9
#6.11 AltJohan - Reactie op #6.9

@Hans Custers: Meer opgestoken middelvingers. Ik weet niet wie daar van onder de indruk gaat zijn.

Veiligheid van dissidenten vind ik belangrijk. Ik ben de moorden op van Gogh en Fortuyn ook nog niet vergeten. Als we aan de macht komen geeft dat zware verantwoordelijkheid.

  • Volgende reactie op #6.9
  • Vorige reactie op #6.9
#6.12 Hans Custers - Reactie op #6.9

Veiligheid van dissidenten vind ik belangrijk.

Dat dat geldt voor ‘dissidenten’ die aan jouw kant staan (of die je je toe-eigent; want of Van Gogh wel had gewild dat hij door extreemrechts wordt geclaimd als hun martelaar betwijfel ik) hoef je niet uit te leggen. Maar blijkbaar valt het nog niet mee dat om zonder eromheen te draaien te zeggen dat je de vrijheid van andere meningen zeker zo belangrijk vindt. Dat zegt alles.

  • Vorige reactie op #6.9
#6.13 Frank789 - Reactie op #6.7

Fascistisch tuig is er altijd geweest in de marge en zal er altijd wel zijn.

In de jaren ’30 konden zij van onvrede over de afloop van WO1 en de crisis van 1927 gebruikmaken om een hoop useful idiots achter zich geschaard te krijgen.
Niet gek dus dat we na WO2 zo’n 40 jaar waren gevrijwaard van die fascisten omdat het gewoon not done was en je onmiddellijk van je omgeving kwade gezichten en afkeurende blikken kreeg bij fascistische of racistische opmerkingen.
Maar crises en steeds rechtsere regeringen die de zorgstaat afbraken zorgden voor steeds meer ontevreden useful idiots die echter links de schuld gaven van hun misère, misleid door hun rechtse populistische leiders.

Helaas kwam internet waardoor de fascisten zich zonder afkeurende blikken van hun omgeving konden uitlaten en al snel drommen anonieme useful idiots konden verzamelen om vervolgens in de 2e kamer en het omroepbestel binnen te dringen.

Net zoals in de jaren ’30 Hitler zich valselijk “socialistisch” noemde om de domme arbeiders achter zich te krijgen, zo zei Wilders voor de homo’s en AOW’ers op te komen, en Trump voor de kompels in de kolenmijnen. Nooit namen die sufferds die hen vervolgens kozen de moeite te onderzoeken hoe hun “führers” werkelijk met hun macht omgingen; om slechts de elite te verrijken en de macht toe te schuiven.

De useful idiots denken nog steeds dat zij na afschaffing van de democratie de macht zullen hebben terwijl zij als eerste op enigerlei wijze als kanonnenvoer zullen sneuvelen.
Maar useful idiots onderzoeken niks, hè, Altjohan?

  • Vorige reactie op #6.7
#6.14 Co Stuifbergen - Reactie op #6.3

Erkenning en zelfverwezenlijking…
Dan denk ik: leer schilderen, of schrijf een boek.
Of ga van het leven genieten, in plaats van te wachten op erkenning.

Hoe dan ook zullen de rechtse partijen u niet beschermen tegen de “financiële elite”.

  • Vorige reactie op #6.3
#6.15 AltJohan - Reactie op #6.14

@Co Stuifbergen: Ik heb mijn eigen manier van uiten die bij me past. Schilderen is niet mijn ding. Een boek schrijven ook niet.

#7 gronk

Ander puntje (waarvan ik niet weet in hoeverre dat in ’t proefschrift van Sterkenburg is benoemd): d’r is in de VS na 9/11, maar in nederland vanaf ongeveer 2005 ofzo, een sterke drang geweest naar ‘hard ingrijpen’ en opsporingsinstanties en overheden steeds meer bevoegdheden geven. En d’r zijn mensen die riepen ‘oeioeioei, daar moet je mee uitkijken, want stel je voor dat er (in nederland) een fout regime aan de macht komt, dan zijn de rapen gaar’. Maar de toeslagenaffaire laat zien dat de overheid ook zonder hele of halve nazi’s in de regering al kan ontsporen, onder druk van populistische partijen. Heb je nog wel nazi’s nodig om een politiestaat op te tuigen?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 beugwant

Zes jaar geleden

Zoals een narcistische en egoïstische crimineel zijn valse honden klein houdt, maar nooit laat inslapen, zo houdt ook het kapitalisme haar kankergezwellen als fascisme klein maar in leven.

Wat als straks de geest echt uit de fles is? Vindt Rutte het land dat hij al die tijd heeft bestierd dan nog steeds zo fantastisch? Want hij heeft het zo ver laten komen. Ik hou hem en zijn kliek op zijn minst mede-verantwoordelijk.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8.1 Karin van der Stoop - Reactie op #8

Ik vraag me ook altijd af hoe Rutte de geschiedenis denkt in te gaan – ik geef een voorzetje: afbraakpremier

#9 Frank789

VVD Minister van Justitie: “Woke is een gevaar voor onze rechtsstaat”

De VVD heeft echter het hoogste aantal plannen die in strijd zijn met onze rechtsstaat:

https://twitter.com/Isa_Yusibov/status/1569423894628401152/photo/1

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9.1 Karin van der Stoop - Reactie op #9

Ja ik zit op een antwoord te broeden, heb al 3 pagina’s vol gepend maar het is zoveel, kan er een boek over schrijven

  • Volgende reactie op #9
#9.2 Micowoco - Reactie op #9

Zonder meer waar, fuck de vvd. Maar woke is zijn onschuld kwijt, en echt niet sinds gisteren:
https://www.groundup.org.za/article/here-list-art-destroyed-uct/
Ik zie hier het verschil met boekverbrandingen door nazi’s of christenfundamentalisten niet… zo schandelijk. Woke is niet meer netjes vragen of het minder racistisch kan. Dit eindigt in tranen.

  • Vorige reactie op #9
#10 Karin van der Stoop

Haha briljante typefout

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Micowoco

Terzijde: je mag gerust nog geruime tijd na het uitkomen van een boek een recensie schrijven! Sterker nog, het is voor schrijvers juist gunstig als niet alle publiciteit in korte tijd piekt en daarna geheel stilvalt. Dan belandt je product geheid over een jaar in de ramsj (of erger)
OT: het verschil tussen rechts en extreemrechts is me al heel lang te subtiel geworden. De ’tucht van de markt’ die tot sociaal-darwinisme leidt, goh ja, wie had dat nu kunnen voorzien?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie