Avast me harties!

piratesofthecaribbeanIk wil bij deze de Amerikaanse entertainment branche-organisaties hartelijk bedanken voor alle media-aandacht en daarmee reclame die zij hebben weten te genereren voor ThePiratebay. Omdat het peer-2-peer systeem van downloaden beter werkt bij meer deelnemers ben ik altijd blij als weer meer mensen zich bewust worden van dergelijke bronnen van media. Een prima alternatief voor broadcast-TV-met-elke-6-minuten-reclame. Waarom een jaar wachten op een aflevering van House, Battlestar Galactica, Bones, Greys Anatomy of welke TV-serie dan ook als je ze 24 uur na de eerste uitzending ergens ter wereld kan downloaden en kan kijken wanneer je wil, waar je wil en op met apparaat dat jou het beste uitkomt? De tijd van PC’s die aan je TV moeten hangen is echt voorbij. Met een Popcorn Hour of AppleTV+XBMC is het bekijken van gedownloade video’s net zo comfortabel als een DVD.

Eerdere buitenlandse interventies die ThePiratebay noodzaakte om hun servers tijdelijk naar Nederland te verplaatsen (met dank aan XS4All en KPN voor de ruime bandbreedte!) leidden al tot een politiek schandaal in Zweden. Een inval door een afdeling van het Zweedse politieapparaat leek toen te zijn ingegeven door instructies vanuit de VS, buiten de Zweedse regering om. Daar waren veel Zweden niet blij mee, los van hun mening over filesharing.

Een direct gevolg hiervan was een enorme groei van de ‘Piraten Partij‘. De Piraten Partij richt zich op hervorming van het auteursrecht en vrije informatievoorziening voor burgers. De partij heeft na de meest recente golf van aandacht inmiddels meer dan 28.000 leden en is daarmee de vierde partij van het land en de grootste politieke jongeren organisatie. Zonder alle gratis recente media aandacht was dat nooit gelukt.

Ook Tim Kuijk van stichting Brein draagt in Nederland zijn steentje bij om voor zelfs de meest verstokte conservatief duidelijke te maken hoe ridicuul het standpunt vanentertainment industrietrie is. En hoe laf. He Tim, je kan hier de volledige film ‘Saving Private Ryan’ bekijken. In kwaliteit waar een VHS tape niet bij kan. Staat al 10 maanden online. Wees een vent en ga Google eens heel snel aanklagen!

Sterker nog: Google indexeert ook bittorrent-files. Vul maar een film of muziektitel in Google als zoekterm gevolgd door .torrent en je hebt de .torrent file die je zoek in een kwestie van seconden. Ik heb net een link gegeven die linkt naar links naar .torrent files. Moet ik nu ook een jaar de gevangenis is Tim?

Nog afgezien van de technische onhaalbaarheid van Brein’s natte droom een site als thepiratebay.org nationaal te blokkeren zou het ook een vorm van censuur zijn aangezien er heel veel waardevolle informatie wordt aangeboden die ergens anders lastig te krijgen is. De film ‘Steal this film‘ over auteursrecht in de 21ste eeuw is een mooi voorbeeld. Hier nog een paar andere voorbeelden.

Over tien of twintig jaar krijgen we een herhaling van de uitwisseling tussen vertegenwoordigers van de entertainment industrie en de nazaten van ThePiratebay. Die zal lijken op de beroemde uitspraak van Amerikaanse Kolonel Summers tegen zijn Vietnamese tegenhanger in 1974: “You know, you never beat us on the battlefield.”. Waarom Kolonel Tu zei, “That may be so, but it is also irrelevant.”

Net als in iedere guerrilla zullen de ‘opstandelingen’ ook hier winnen. En om dezelfde redenen: ze zijn slimmer, flexibeler, hebben brede steun onder de bevolking en alle tijd van de wereld. Een verstandig entertainment-executive doet er goed aan wat geschiedenis boeken te lezen en de lessen te leren over het verloop van guerrilla conflicten en de gevolgen van het verliezen er van. Hint: de VS worstelde een kwart eeuw met haar Vietnam syndroom en de Sovjet Unie overleefde haar verlies in Afghanistan niet.

On a lighter note: cultuurfans die willen proeven van het echte piratenleven ga naar Talklikeapirate.com. Aaaarrr maties!

  1. 2

    Ik dl ook, niet alleen via tpb maar gewoon vanaf torrentzpuntcom. een soort metazoeker. En inderdaad altijd de volgende dag de laatste uitzending. En lang niet alles is ‘illegale’ content. Je punt is me duidelijk. Maar wat dan? wat is een acceptabele prijs?

    Blijft een feit dat ik dingen bekijk, die anderen maken, wat ze geld kost en waar ze wat aan willen verdienen. Welk model sta je voor om een eerlijke prijs voor je dl’s te krijgen/betalen?

  2. 5

    Oh nee. Straks moet ik nog betálen voor de films die ik kijk en de muziek die ik luister! Dat is werkelijk een schande! De platen- en filmmaatschappijen maken alleen kutzooi en daarom wil ik het allemaal zien, maar wel gratis, natuurlijk. Dat het geld kost om die dingen te maken, dat boeit mij niet, want ik wil het gratis en de maatschappijen zijn toch kut. Eigenlijk moeten ze dankbaar zijn dat ik het nog van ze wil stelen. Waarom kan ik niet gewoon een pijpbeurt downloaden? Niet dat ik daar dan wel voor zou betalen, want ik heb internets en dan is alles voor gratis, per definitie.

  3. 6

    @5

    De muziek en filmindustrie houden hardnekkig vast aan een archaïsch model van distributie. Afgezien van de kosten is filesharing simpelweg op alle fronten superieur aan normale distributie. Neem bijvoorbeeld Nederland en series.

    Als ik mijn series download heb ik ze in een betere kwaliteit dan digitale en HD televisie. Hoef ik niet eerst zeven maanden te wachten voordat ik ze mag zien. Worden ze niet onderbroken door wettelijk gezien te lange reclames waar later een lachwekkende boete over betaald moet worden. Ik kan ze zien wanneer het *mij* uitkomt, niet wanneer het uitgezonden wordt op TV. Ik kan ze pauzeren en terugspoelen. Ik ben niet afhankelijk van de hoeveelheid series die SBS zin had om aan te kopen zodat het seizoen op de helft terugvalt in herhalingen.

    Films? Ik download een film sneller dan dat het duurt om naar de videotheek te gaan. Ik heb deze in betere kwaliteit en ik heb meer *veel* meer keuze. Muziek? Ik hoef geen heel CD te kopen om één goed nummer te halen. Meer keuze, geen rek vol CD’s die ruimte opnemen.

    Gratis? De kosten zijn praktisch het minst belangrijk in dit alles. Gemak is waar het om gaat.

    Het feit dat op deze zaken niet door de film en muziek industrie wordt ingespeeld betekend alleen maar dat hun huidige model zo ongelofelijk winstgevend is dat ze zich gewoon niet *kunnen* veroorloven om in zee te gaan met deze nieuwe technieken.

    En ja, dan kan je dus wel heel hard tegen de kosten gaan schoppen en jezelf heiliger dan de paus te verklaren door anderen voor stelende lapzwansen uit te maken. Maar dat helpt niet echt. BREIN wil je echter wel bedanken voor je reactie.

  4. 8

    Ik download alleen maar televisieseries van TPB en ik betaal netjes kijk- en luistergeld. Aangezien die series vroeg of laat toch op de Nederlandse buis komen is er toch niets mis met wat ik doe?

  5. 10

    @5 en wat is er mis mee dat bandjes hun geld gewoon verdienen met live spelen? Waarom moet ik een platenmaatschappij spekken om een CD met alle nummers te kopen? Die tussenpersonen raken hun machtspositie en daarmee hun inkomsten kwijt aan nieuwe en efficientere tussenpersonen. Dat gaat van au en dan probeer je met legers advocaten en lobbyisten die positie te houden, natuurlijk. Maar dat is gelukkig niet mijn probleem als consument, hier ben ik zomaar voor vrije marktwerking.

    @8 kijk- en lijstergeld betaald niemand meer in Nederland, is afgeschaft en in de algemene middelen verdwenen.

  6. 11

    Ik wou pas een Franse film kijken, geen DVD te koop met Nederlandse of zelfs Engelse ondertitels, maar die zijn wel op internet te vinden. Ze ontsluiten gewoon cultuur die anders voor ons onbereikbaar blijft.

  7. 12

    @5: lang niet alle muzikanten denken zo inhalig over hun muziek als pak ‘m beet Metallica. Er is een flinke groep die gretig gebruik maakt van alle nieuwe mogelijkheden van distributie. Ik ben bijvoorbeeld erg blij als mensen de muziek van mijn band downloaden.

    Sterker nog, als in mijn muziek via Buma auteursrechtelijk wil beschermen kost dit mij alleen maar geld. Buma komt namelijk alleen maar op voor muzikanten die ook zonder auteursrechten al voldoende verdienen.

    Als je alleen met optreden nog als muzikant je geld kan verdienen blijven er waarschijnlijk veel minder professionals over. So what?
    Ik kijk liever naar een amateur met liefde voor muziek dan naar een arrogante prof. die door zijn platenmaatschappij in de watten wordt gelegd (wat die verdient er verreweg t meeste aan). Interessante muziek is tegenwoordig in ieder geval makkelijker te vinden.

  8. 13

    @Arjan: je kan je muziek legaal en voor een schappelijke prijs aankopen via iTunes, maar niemand die ik ken doet dat, want via Piratebay is ’t voor kratis. Zo goedkoop wordt de muziekindustrie nooit, daar is het nou net een industrie voor.

    Dat televisie zuigt, daar zijn we het volledig over eens. Ik heb de mijne al jaren niet meer. Af en toe koop ik nog series op DVD. Sure, ik zou het ook handiger vinden als ik ze via een betaalsite kon krijgen.

    Maar ja, ik zou het ook handiger vinden als de overheid mijn oude batterijen op kwam halen in plaats van dat ik ze he-le-maal naar de supermarkt moest zeulen. Maar daarom flikker ik ze nog niet in de gracht.

    @Casper: het opnemen van muziek kost geld, veel geld. Waarom zou iemand jou dat cadeau doen? Alleen maar als reclame voor de concerten? Ik ga vrij regelmatig naar optreden, en ik zie daar altijd maar een fractie van de mensen die muziek van zo’n bandje hebben. Shell maakt ook meer winst op de ijsjes dan op de peut, maar daarom geven ze de benzine nog niet gratis weg…

  9. 14

    Tot voor zeer kort deed ik niet aan downloaden.
    Het gedoe rond TPB heeft mij op andere gedachten gebracht.

    De platen- filmmaatschappijen zijn zo fout bezig dat ik er geen enkel begrip meer voor kan opbrengen. Bovendien betaal ik op alle vormen van lege informatiedragers al een onzinbedrag aan die oplichters van BUMA of BREIN of hoe die troep ook heet, dus heb ik al betaald.

    Indien dit vonnis in hoger beroep stand houd zal ik moeite gaan doen zo min mogelijk “legaal” aan te schaffen.

  10. 16

    @13 Even helemaal afgezien van het feit dat downloaden voor privegebruikt gewoon legaal is in Nederland: als ik media koop bij iTunes wordt m’n muziek met DRM vastgebonden aan hardware en software. Dat wil ik niet en aangezien er een alternatief bestaat dat legaal, goed en gratis is maakt dat de keuze makkelijk.

    Dat muziek opnemen geld kost zal vast wel maar wat de relatie is met de geldbedragen die wij moeten betalen voor langspeelplaten, CD’s en digitale downloads is niet duidelijke. Als artiest zie je nauwelijks wat terug van CD-verkoop en kan het je zelfs geld kosten. Bij digitale downloads worden bijvoorbeeld door veel platenlabels kosten voor fysieke distributie van CD’s doorberekend aan artiesten. Terwijl die er niet eens zijn bij downloads.

    De iPod is succesvol vanwege alle muziek die er op andere manieren dan de iTunes store op komt (dat is 99% van alle muziek op iPods). Ik heb hier al eens beschreven waarom muziek/film liefhebbers DRM en dat soort ellende gewoon niet meer (hoeven) te accepteren.

    Nu er XBMC is voor allerlei hardware (Xboxen, appleTV’s, macs, PC’s met windows of Linux) is er geen reden om media nog te kopen via een winkel die je dwingt haar specifieke hardware ook te gebruiken.

    Ik zou best een vast bedrag per maand willen betalen voor een all-you-can-eat model. Maar dan wel eerst even de opslag op blanco media afschaffen. Zolang die er is heb ik het recht op downloads en zal ik daar gebruik van maken.

    Als BREIN en de rest van de contentindustrie een serieuze discussie willen aangaan over media en moraliteit moeten ze eerst eens stoppen met het voor dief uitmaken van burgers die gewoon legale dingen doen volgens Nederlands recht. Tot die tijd is het oorlog en guess what … we’re winning.

  11. 17

    Das zeker Arjan.

    In mijn omgeving, ik ook btw, wordt veel gedownload. Verkennen zeg maar. Mijn kasten staan barstensvol met legale dingen, naderhand gekocht.

    Als ik op bezoek ben bij mensen die geen weet hebben van torrent of afwijzen etc zie ik schamele verzamelingen.

    Veelal heb ik de film via Demonoid of Joox gezien, zoals de trits van LOTR, maar koop ze later als de prijs wat rieeler is geworden.

    Brein heeft een nick die niet past, leeghoofd zou beter zijn.

  12. 18

    @Arjen: Dit gaat over muziek en films nu, maar als losse/extra opmerking — het downloaden van software, applicaties of games, is ook in Nederland niet legaal (in zoverre het niet al toegelaten wordt door de licentie, uiteraard). Dat wordt vaak over het hoofd gezien en software is ook voluit beschikbaar op thepiratebay.

  13. 19

    @18: Als je dan extra opmerkingen doet, doe ze dan wel goed. Software is niet beschikbaar op TPB, maar op de PC’s van mensen thuis die die software ter upload aanbieden.

  14. 20

    @18 wat Bismarck zegt. Verder, dit is ook een uitvloeisel van businessmodels die door technologie achterhaald worden. De prijs die we met z’n allen betalen om met technische beperkingen businessmodels die op schaarste zijn gebaseerd in stand te houden is veel te groot. Ik heb daar eerder ook al iets over geschreven.

    Voor de games industrie ligt de toekomst waarschijnlijk bij abo’s op dienstverlening (multiplayer servers e.d.). Software wordt ook een diensten economie. Zijn we ook meteen van allerlei vervelende monopolies af ;-)

  15. 21

    Het is niet zozeer dat ik er een probleem mee heb dat er illegaal wordt verspreid, maar het toontje van “eigenlijk doen we heel goed werk” is natuurlijk te hypocriet voor woorden. Een misdrijf is een misdrijf en wie zijn billen brandt met zijn illegale toko moet op de blaren zitten.

    “Het feit dat op deze zaken niet door de film en muziek industrie wordt ingespeeld betekend alleen maar dat hun huidige model zo ongelofelijk winstgevend is dat ze zich gewoon niet *kunnen* veroorloven om in zee te gaan met deze nieuwe technieken.”

    De filmindustrie kan in de meeste landen alleen maar bestaan dankzij vette subsidies en de platenindustrie is grotendeels hobbyisme. Bij films zijn er ook ontzettend veel beren op weg. Hier een duidelijk verhaal over waarom films nog zo weinig te streamen zijn.

  16. 22

    @13:

    Even helemaal afgezien van het feit dat downloaden voor privegebruikt gewoon legaal is in Nederland

    Ja, maar voorzover het bittorrent betreft is er ook voor de downloader uploaden mee gemoeid, wat weer wel strafbaar is.

  17. 23

    @21: die ‘hang-em-high’ mentaliteit is nu precies waarom de huidige industrie stervende is. Aangezien ThePiratebay niet eens zelf bestanden host is het niet eens duidelijk waar de veroordeling op gebaseerd is. Waarschijnlijk wordt deze in hoger beroep verworpen. Maar zelfs als dat niet zo is zal het geen enkele impact hebben op de beschikbaarheid van files online.

    @22: Dat probleem is te omzeilen door de bittorent-client op een server te draaien in een land waar dat mag. Je downlaod dan weer vanaf die server.

    Zo is er voor ieder wetje dat door de muziekindustrie lobby er door gedouwd wordt een technische truuk te verzinnen die die wet krachteloos maakt.

    Als de platenbazen in 1996/97 toen mp3 begon een pad waren ingeslagen om muziekliefhebbers te geven wat ze willen was het niet zo ver gekomen. In plaats daarvan ging men z’n klanten voor dieven uitmaken (wat dus gewoon niet waar is als je download) en ze met rechtzaken bestoken.

    Dan wordt het snel grimmig en gaan mensen met heel veel vernuft technische oplossingen verzinnen.

    En nu is het te laat. Gratis en direct is de nieuwe norm. Jammer maar helaas. De mooiste muziek van de wereld (Bach) is gemaak voor er copyright en opnamen bestonden dus nadat copyright in z’n huidige vorm overleden is zal er nog steeds wel muziek gemaakt worden.

  18. 24

    @23: Dat is geen werkbare optie voor de gros van de gebruikers en nogal bezijden de punt. Iemand die met de huidige situatie beweert dat zijn handelingen niet strafbaar zijn is niet goed ingelicht.

  19. 25

    @23: die ‘hang-em-high’ mentaliteit is nu precies waarom de huidige industrie stervende is.

    Zal best, maar ik zie niet in waarom ik moet juichen voor een stel Jacobse & Van Es figuren die rijk worden door een stel servers te hosten met lekker veel banners voor adware erop. Dat is net zoiets als drugshandelaren helden maken omdat veel mensen geniet van een joint of een lijntje op zijn tijd.

    “Aangezien ThePiratebay niet eens zelf bestanden host is het niet eens duidelijk waar de veroordeling op gebaseerd is.”

    Het vonnis is 107 pagina’s lang, dus dat staat er wel in: medeplichtigheid aan het het faciliteren van schending van het auteursrecht.

  20. 26

    @25:
    Je hebt helemaal gelijk met je Jacobse & Van Es, maar dit was bij de TPB niet het geval. Er zijn een heleboel ‘gratis’ plugins voor FireFox te krijgen die dit kunnen blocken. Daarbij moet je je afvragen wie nou waar aan verdient. De sites zullen opbrengsten merendeels gebruiken om de kosten van de servers e.d. te betalen. De adverteerder is eigenlijk degene die er aan verdiend. Maar heb je ooit een MPAA, RIAA of BREIN een aanklacht tegen googleads zien doen, of tegen pokernet, oid?

    Overigens roept TPB mensen op, die vrijwillig geld doneren om de boetes te betalen, om dit niet meer te doen.

  21. 27

    Is het niet een veel beter idee om die rechten via de hardware te laten lopen? Ik bedoel, je hebt altijd hardware nodig om dingen te kunnen zien of horen, dus stop gewoon een rechtenvergoeding in de aanschafprijs van de apparatuur.
    Of is dat al eens bedacht?

    Johan

  22. 28

    “De mooiste muziek van de wereld (Bach) is gemaak voor er copyright en opnamen bestonden dus nadat copyright in z’n huidige vorm overleden is zal er nog steeds wel muziek gemaakt worden.”

    Hoe waar

  23. 29

    Bach is wel zijn hele leven afhankelijk geweest van de grillen van de rijke machthebbers. Dan heeft een Bach-fan als Maarten ’t Hart het dankzij het auteursrecht financieel toch een stuk beter voor elkaar.

  24. 30

    @29 Dat waren toen dan ook de enige mensen die geld konden missen. Tegenwoordig ben je overgeleverd aan de grillen van het grootste gedeelte van de bevolking van de wereld.

  25. 31

    @27: Verreweg het slimste en simpelste is om gewoon een auteursrechtenheffing op internet voor particulieren en dan nergens meer over zeiken. Maar de entertainmentindustrie is daar tegen. Die denken dat met het huidige systeem meer te verdienen is. Bovendien zijn artiesten dan volkomen onafhankelijk van bv platenmaatschappijen.

  26. 34

    @32: Ik denk niet dat er enig bewijs is voor een netto toename van welvaart door het bestaan van auteursrecht (maar laat me graag overtuigen met harde data als die er is). Dat sommige mensen er rijk van geworden zijn zal vast wel. Geldt ook voor slavernij trouwens.

  27. 38

    @35: Martijn, kleine analogie om je denkkader wat op te rekken.

    “Hoe moet Lockheed dure straaljagers maken zonder een stevig defensie beleid? Denk toch aan de kinderen van al die Lockheed ingenieurs!”

    In de wapenindustrie verdienen ook heel veel mensen een boterham. Militaire systemen zijn ook een belangrijke Nederlandse export (eurometaal bijvoorbeeld). Maar dat maakt het nog niet wenselijk om handel en gebruik van deze producten en diensten met wet en regels te gaan ondersteunen en stimuleren.

    De Washington consensus is dood, er is een verschil tussen waarde voor de samenleving (waar ik het over had in 34) en veel geld verdienen voor sommige bedrijven of personen (wat gemeten wordt door de cijfers die jij noemt). Die cijfers zullen dus wel kloppen maar doen niet ter zake.

  28. 39

    @19:

    Ha, ik was deze vergeten. Ja, maar vervang “op” rustig door “via”: medeplichtigheid is gewoon strafbaar. De extra opmerking was in reactie op #16:

    Even helemaal afgezien van het feit dat downloaden voor privegebruikt gewoon legaal is in Nederland

    Onwaar voor software.

  29. 40

    Het grootste probleem met de hele discussie is dat men te vaak redeneert vanuit het auteursrecht en te weinig vanuit de mogelijkheden van het internet.

    Ik kan wel op mijn tv kijken naar de bbc, maar de iPlayer is afgesloten. Ik kan wel de videoclip van shakira kijken, maar deze is officieel niet beschikbaar op youtube. En als je vraagt waarom dat is, dan komt er vaak een antwoord in de trant van “tja, dat komt door het auteursrecht op deze beelden, we kunnen er niets aan doen”.
    “ja” denkt de consument: “waarom is dat dan? ik kan de beelden toch ook gewoon op tv zien? waarom is het internet in ene een ander ding?” en men is niet in staat dat uit te leggen.

    Vaak heeft men eerst zijn neus gestoten bij de legale diensten voordat men gaat downloaden en dat word door veel discussie genegeerd. De voorstanders houden vast aan de situatie van nationale wetten en de tegenstanders zitten ook niet bepaald te wachten op een internationale orde die hun media gebruik aan banden legt.