Wel heel erg downplayed zeg. Afgezien van een miezerig stukje van 30km heeft Hitler toch het eerste echte netwerk weten neer te leggen, met een uitbreiding van “slechts” ruim 12666% ten opzichte van het bestaande aantal kilometers. Op dezelfde wijze kun je natuurlijk Henry Ford ook niet de grondlegger van de moderne automobielindustrie noemen, omdat hij niet de eerste serieconstructeur van auto’s was.
Nah, hij heeft een punt hoor. BUiten dat Ford heel goed voor zijn werknemers was en altijd zei “Je moet ze goed betalen want dan kopen ze mijn autos” ;-). Maar het was wel een NAZI. Sterker nog hij had zelfs een eigen politie dienst die controleerde of je je wel Amerikaan genoeg gedroeg. Ging bij de Ierse werknemers langs om te kijken en “advies” te geven.
Dat is er nu niet meer, maar Ford is wel diegene die altijd netjes in zijn thuisplaats is blijven zitten. Waar de Ieren wegtrokken kwamen Islamitische Libanezen voor in de plaats in de jaren 50 tot 70 :). Deze werden eerst onder “wit” gerekend bij volks tellingen werden deze later als “Libanees” bestempeld in de jaren 90. Waardoor anti Islam partijen een beetje in paniek raken en nu Dearborn Michigan aanwijzen als “nachtmerie le gasp! in de laatste 10 jaar 80% meer islamieten!” duh.. die 50% heeft er al jaren gewoon maar nu ga je ze ineens tellen :).
Ford is een bedrijf met een hele rijke geschiedenis met zowel donkere paginas (Nazisme) en mooie verhalen (werknemer rechten).
“Zij meenden namelijk dat vooral ‘de rijke aristocraten en de Joodse kapitalen en hun belangen’ hiervan zouden profiteren. ” waarbij meteen de mythe ontkracht is dat de NSDAP een rechtse partij was.
In sommige dingen waren ze links (en dan vooral de linkervleugel van Röhm en andere prominente SA’ers), in andere ultrarechts. Net zoals de PVV op sommige standpunten de meest rechtse partij van Nederland is, en op andere punten juist weer tegen SP aanschurkt (heb ik nou zojuist de PVV met de NSDAP vergeleken? Volgens mij niet). Je kunt wel stellen dat de dingen waardoor men met de grootste afschuw aan de nazi’s denkt (zoals de vernietiging op industriële schaal van etnische minderheden, homoseksuelen en gehandicapten. Of oorlogen t.b.v. Lebensraum of de eenheid van de Duitse natie onder een door Hitler geleide natiestaat) uit de rechtse standpunten voortkwamen. Niemand vindt de NSDAP een rotpartij omdat ze wat voor bijv. dierenwelzijn hebben gedaan.
Ach, het is ook het verschil tussen zeggen en doen. Eenmaal aan de macht bleek de NSDAP bijzonder vriendelijk voor aristocratie en grootkapitaal, zo lang het niet joods was. Zo ken ik in Nederland ook een partij die stelde 65 = 65, maar die eenmaal in een gunstige gedoogpositie weigerde om het kabinet daarover ten val te brengen, toen daar de gelegenheid toe bestond.
Noemt Richard Evans maar meteen er achteraan. Het name in deel 1 en 2 van zijn trilogie gaat Evans uitgebreid in op de stellingname dat Hitler links zou zijn. Hitler links noemen is even dwaas als Zjirinovski in Rusland rechts.
Nee Prediker, de vakbewegingen werden niet verboden maar werden vervangen door rijksgeleide beroepsorganisaties. De Kulturkammer is de bekendste hierva. For what it’s worth.
De vakbewegingen werden én verboden én vervangen. De vakbondskantoren werden overgenomen door de politie, de leiders gearresteerd en al hun fondsen verbeurd verklaard.
Nationaal-socialisme, een linkse economie overgoten met een nationalistisch sausje, niet links en niet rechts dus, gewoon selectief shoppen in de diverse stromingen dus.
Dus volgens Anton’s onfeilbare logica zijn alle republikeinen links, want tegen aristocratie.
/epic fail
#3
Bolke de big
Hitler zijn interesse in de autobahn werd pas gewekt toen iemand tegen hem zei dat de autobahn uitermate geschikt was voor grote hoeveelheden leger materiaal en troepen, dat het werkgelegenheid opleverd was voor Hitler slechts een bijkomend voordeel.
Reacties (20)
Wel heel erg downplayed zeg. Afgezien van een miezerig stukje van 30km heeft Hitler toch het eerste echte netwerk weten neer te leggen, met een uitbreiding van “slechts” ruim 12666% ten opzichte van het bestaande aantal kilometers. Op dezelfde wijze kun je natuurlijk Henry Ford ook niet de grondlegger van de moderne automobielindustrie noemen, omdat hij niet de eerste serieconstructeur van auto’s was.
interessant dat je Ford noemt die heeft nog flink geinvesteerd in de nazis
Geen zin ver te zoeken naar een analogie ;-)
Nah, hij heeft een punt hoor. BUiten dat Ford heel goed voor zijn werknemers was en altijd zei “Je moet ze goed betalen want dan kopen ze mijn autos” ;-). Maar het was wel een NAZI. Sterker nog hij had zelfs een eigen politie dienst die controleerde of je je wel Amerikaan genoeg gedroeg. Ging bij de Ierse werknemers langs om te kijken en “advies” te geven.
Dat is er nu niet meer, maar Ford is wel diegene die altijd netjes in zijn thuisplaats is blijven zitten. Waar de Ieren wegtrokken kwamen Islamitische Libanezen voor in de plaats in de jaren 50 tot 70 :). Deze werden eerst onder “wit” gerekend bij volks tellingen werden deze later als “Libanees” bestempeld in de jaren 90. Waardoor anti Islam partijen een beetje in paniek raken en nu Dearborn Michigan aanwijzen als “nachtmerie le gasp! in de laatste 10 jaar 80% meer islamieten!” duh.. die 50% heeft er al jaren gewoon maar nu ga je ze ineens tellen :).
Ford is een bedrijf met een hele rijke geschiedenis met zowel donkere paginas (Nazisme) en mooie verhalen (werknemer rechten).
Hij hield het niet geheim.
“Zij meenden namelijk dat vooral ‘de rijke aristocraten en de Joodse kapitalen en hun belangen’ hiervan zouden profiteren. ” waarbij meteen de mythe ontkracht is dat de NSDAP een rechtse partij was.
In sommige dingen waren ze links (en dan vooral de linkervleugel van Röhm en andere prominente SA’ers), in andere ultrarechts. Net zoals de PVV op sommige standpunten de meest rechtse partij van Nederland is, en op andere punten juist weer tegen SP aanschurkt (heb ik nou zojuist de PVV met de NSDAP vergeleken? Volgens mij niet). Je kunt wel stellen dat de dingen waardoor men met de grootste afschuw aan de nazi’s denkt (zoals de vernietiging op industriële schaal van etnische minderheden, homoseksuelen en gehandicapten. Of oorlogen t.b.v. Lebensraum of de eenheid van de Duitse natie onder een door Hitler geleide natiestaat) uit de rechtse standpunten voortkwamen. Niemand vindt de NSDAP een rotpartij omdat ze wat voor bijv. dierenwelzijn hebben gedaan.
Ach, het is ook het verschil tussen zeggen en doen. Eenmaal aan de macht bleek de NSDAP bijzonder vriendelijk voor aristocratie en grootkapitaal, zo lang het niet joods was. Zo ken ik in Nederland ook een partij die stelde 65 = 65, maar die eenmaal in een gunstige gedoogpositie weigerde om het kabinet daarover ten val te brengen, toen daar de gelegenheid toe bestond.
Daar werd ook in zijn tijd al anders over gedacht. Kijk maar eens hier.
Maar wat vind je van Hitlers Autobahn-politiek? Slecht zeker?
https://www.youtube.com/watch?v=x-G28iyPtz0
;-)
Haha, Anton B heeft nooit Robert Paxton gelezen!
Maakt haast, Anton! Naar de bieb!
Maar géén “linkse” boeken verbranden, hoor! :-)
/geenzinompaginanummersoptezoeken
Noemt Richard Evans maar meteen er achteraan. Het name in deel 1 en 2 van zijn trilogie gaat Evans uitgebreid in op de stellingname dat Hitler links zou zijn. Hitler links noemen is even dwaas als Zjirinovski in Rusland rechts.
Hitlers eigen tirades tegen het internationale socialisme en het bolsjewistische Jodendom lijken me eerlijk gezegd wel afdoende bewijs.
Plus het feit dat ‘ie in bed ging liggen met Duitse groot-industriëlen en de vakbonden verbood.
Nee Prediker, de vakbewegingen werden niet verboden maar werden vervangen door rijksgeleide beroepsorganisaties. De Kulturkammer is de bekendste hierva. For what it’s worth.
De vakbewegingen werden én verboden én vervangen. De vakbondskantoren werden overgenomen door de politie, de leiders gearresteerd en al hun fondsen verbeurd verklaard.
Nationaal-socialisme, een linkse economie overgoten met een nationalistisch sausje, niet links en niet rechts dus, gewoon selectief shoppen in de diverse stromingen dus.
Dus volgens Anton’s onfeilbare logica zijn alle republikeinen links, want tegen aristocratie.
/epic fail
Hitler zijn interesse in de autobahn werd pas gewekt toen iemand tegen hem zei dat de autobahn uitermate geschikt was voor grote hoeveelheden leger materiaal en troepen, dat het werkgelegenheid opleverd was voor Hitler slechts een bijkomend voordeel.
http://www.youtube.com/watch?v=iukUMRlaBBE