Uitgelicht

De PVV onderzoekt een misstand: laten we ze helpen

De PVV onderzoekt een misstand: laten we ze helpen CROWDSOURCING - Help de PVV een handje een vreselijk misstand uit de wereld te helpen. Geef je loodgieter aan! (meer...)

KlikTV

Functionele wreedheden

Functionele wreedheden LEZING - Is de staatsterreur van Assad in Syrië goed te praten vanuit de machiavellistische ethiek? Als het zo is dat de slachting van tientallen, zo niet honderden burgers tegelijk door de machthebbers te verantwoorden is met Machiavelli (meer...)

BBC spoort internet trol op

BBC spoort internet trol op TROL - De BBC spoorde een notoire internet trol op. Zo zien ze er dus uit. (meer...)

Oproep

Vrijwilligers gezocht voor groot armoedeproject

Vrijwilligers gezocht voor groot armoedeproject OPROEP - Waar vallen de klappen van de crisis? Welke gemeenten en welke maatschappelijke groepen worden het hardste getroffen? Help Sargasso mee om daar inzicht in te krijgen in een vernieuwend project. (meer...)

Schuldencrisis

De alternatieve inbedding van de Griekse crisis

De alternatieve inbedding van de Griekse crisis OPINIE - De Griekse staat is nooit onafhankelijk geweest, dat was en blijft een onoverkomenlijk probleem. (meer...)

Het echte probleem van Griekenland

Het echte probleem van Griekenland Het echte probleem van Griekenland is niet economisch. Het is de onmogelijkheid om te hervormen. Het stroprige en opgeblazen staatsbestel maakt iedere poging tot verandering een Herculische taak en maakt iedere politieke belofte bij voorbaat een loze, stelt (meer...)

Data

Migratiepatronen verbeeld

Migratiepatronen verbeeld MOOI - Ja, saaie kop, maar het filmpje mag er zijn. Ieder jaar verhuizen 300.000 Noren. Hoe zien die verhuisbewegingen eruit als je ze door de datamolen haalt? Wat je krijgt is een soort Noorwegen van Boven. (meer...)

Vrijwilligers gezocht voor groot armoedeproject

Vrijwilligers gezocht voor groot armoedeproject OPROEP - Waar vallen de klappen van de crisis? Welke gemeenten en welke maatschappelijke groepen worden het hardste getroffen? Help Sargasso mee om daar inzicht in te krijgen in een vernieuwend project. (meer...)

Kennis

Functionele wreedheden

Functionele wreedheden LEZING - Is de staatsterreur van Assad in Syrië goed te praten vanuit de machiavellistische ethiek? Als het zo is dat de slachting van tientallen, zo niet honderden burgers tegelijk door de machthebbers te verantwoorden is met Machiavelli (meer...)

Evolutie in een reageerbuis

Evolutie in een reageerbuis ONDERZOEK - Hoe is meercellig leven ontstaan? Recent onderzoek met bakkersgist, verbluffend eenvoudig in opzet, schijnt een nieuw licht op deze belangrijke overgang van ééncellig naar meercellig leven. (meer...)

Advertentie

Boeken

De man die niet begraven wilde worden

De man die niet begraven wilde worden RECENSIE - En nu zijn Nora en de meisjes weg. Ham is dood. Ik heb geen werk meer. En dat ik geen leven heb gehad met Awatif, ook dat is mijn schuld. Alles dreigt in vlammen op te (meer...)

Boekrecensie – Niemand in de stad

Drinken, feesten, luieren. Typische studenten spelen de hoofdrol in ‘Niemand in de stad’, de tweede roman van Philip Huff. Maar onder het studentikoze laagje schuilt meer. Vaders en verliefdheid leggen de echte basis van de vriendschap tussen de (meer...)

Politiek

Verzetsstrijder Arondeus en vrijheidsheld Hero

De PVV domineert wederom de discussie over de Arondeuslezing. Provinciale politici weten niet wat ze ermee aan moeten, maar er is een uitweg. (meer...)

Verbinden ja, maar liever geen moskee

ANALYSE - Amsterdam-Oost zegt problemen te hebben met de activiteiten van twee moskeeen, maar waarom, dat blijft onduidelijk. (meer...)

Muze

Stambomen en mobiles

Stambomen en mobiles COLUMN - Zelden waren Wetenschap en Kunst zo met elkaar verweven als in de periode van renaissance tot en met verlichting. Sindsdien zijn ze uit elkaar gedreven: wetenschappers specialiseerden zich ad absurdumen kunstenaars staarden meer en meer naar (meer...)

Heksenjacht door de Kleine IJstijd

Heksenjacht door de Kleine IJstijd COLUMN - Aan het begin van de Kleine IJstijd waren er veel heksenvervolgingen. Dit leidde tot een nieuw genre in de schilderkunst: heksenschilderijen (meer...)

Informatiemaatschappij

Revolutionair lol trappen op het internet

Revolutionair lol trappen op het internet ANALYSE - De online sociale beweging Anonymous maakte het leven van tieners kapot met treiterij, maar schoot Tunesiërs te hulp toen Ben Ali’s regime de Jasmijnrevolutie probeerde neer te slaan. Hoe werkt deze ongrijpbare beweging, zonder formele leiders, (meer...)

Google gaat ook censureren

De belofte van vrije wereldwijde communicatie via het internet wordt steeds moeilijker haalbaar. Nationale wetgeving en bedrijfsbelangen domineren. (meer...)

Leven

Aantallen huilende mensen

DOOD - Enige tijd geleden vroeg mijn vrouw me welke muziek er op mijn begrafenis gedraaid moet worden. Er was een aanleiding voor de vraag, maar die kan ik me niet meer herinneren. Ik geloof niet dat ik (meer...)

Moppen over Homs

COLUMN - Wat me aan de huidige politieke situatie opvalt, is het ontbreken van een equivalent van Links lachen. Dat komt niet doordat de mop als genre is gestorven en het komt ook niet door gebrek aan humor (meer...)

Sociaal

Verbinden ja, maar liever geen moskee

ANALYSE - Amsterdam-Oost zegt problemen te hebben met de activiteiten van twee moskeeen, maar waarom, dat blijft onduidelijk. (meer...)

Het nieuwe CDA en de schrijnende gevallen

OPINIE - Waarom moest voor Sahar en Mauro maandenlang een waar mediaoffensief op touw gezet worden, terwijl Abdul redelijk in de luwte snel zijn verblijfsvergunning herkreeg en hij hier mocht blijven met zijn kinderen? (meer...)

Media

Brief aan Willem Holleeder

BRIEF - Nu de terrorwinter des doods definitief lijkt ingetreden, moest ik opeens aan u denken. Ik kreeg een soort Home Alone (Lost in New York)-achtig beeld waarbij u á la Kevin McAllister doelloos door het besneeuwde park (meer...)

Trouw met mij

Trouw met mij VERHAAL - Evlen benimle is de Turkse versie van datingshows als Take me out. Maar hier gaat het niet om een gezellig avondje uit, maar om de real deal. Er zal getrouwd moeten worden. (meer...)

Rechtsstaat

Alan Turing: als de geschiedenis het recht raakt

Alan Turing: als de geschiedenis het recht raakt OPINIE - De veroordeling van Alan Turing, in de vroege jaren vijftig, was en is een schande. Toch krijgt hij geen eerherstel, tenminste niet officieel. Revisionisme is ongewenst, maar kun je zo'n dwaling wel laten voortleven? (meer...)

KSTn | Verbod op gelaatsbedekkende kleding

KSTn | Verbod op gelaatsbedekkende kleding ANALYSE - De teksten van het wetsvoorstel voor het boerkaverbod zijn bekend. De tekst is juridisch wankel, de doelstelling dubieus en de Raad van State was ook tegen. Maar vormt u zelf maar een oordeel. (meer...)

Wereld

Arabische Lente slaat Palestijnen niet over

ANALYSE - De Arabische Lente lijkt voorbij te gaan aan de Palestijnen. Toch gebeurt er wel degelijk iets: Hamas en Fatah lijken naar elkaar toe te groeien. (meer...)

Rosenthal doet het weer

Rosenthal doet het weer ANALYSE - Minister Uri Rosenthal blokkeert weer een kritische internationale verklaring over Israel. Waar maakt hij zich eigenlijk zo druk om? (meer...)

Leesvoer

De Nederlandse regering is als slappe thee

kabinet_balkenende_4De Nederlandse regering is als slappe thee, getrokken van ongekookt water. Smakeloos en met zichtbare flarden partijpolitieke spelletjes. In deze crisis worden wij kennelijk verondersteld de thee maar zo slap te drinken als hij wordt opgediend. Het theewater is niet gekookt maar mijn bloed kookt al weken.

Hoe lang moeten we nog wachten tot de regering eindelijk actie onderneemt. Afgelopen oktober was wel duidelijk dat deze economische crisis bepaald niet aan ons land voorbij zou gaan. Sindsdien is na slecht nieuws, slechter nieuws gekomen. Een vicieuze naar beneden gerichte spiraal.

Om de aandoenlijke belachelijkheid van de inactiviteit van de regering aan te tonen hoef ik niet eens mijn eigen woorden te gebruiken. Vooral de fractievoorzitters van de regeringspartijen maken zichzelf onsterfelijk belachelijk.

Hamer noemde de problematiek “heel erg ingewikkeld”. De oplossing voor het probleem Hamer is heel erg eenvoudig, stop er mee. Van Geel heeft het over “een heel pittig gesprek”, waarover dan? Het algemeen belang, of partijpolitieke heilige huisjes en electorale melkkoeien. Slob spreekt van de “collectieve verantwoordelijkheid” voor het feit dat het niet opschiet. Nogal wiedes, wij zijn niet verantwoordelijk, dat zijn jullie. Dat is jullie werk, doe het dan ook. Ik kan nog pagina’s vullen met citaten die slechts bestaan uit platitudes zoals “naar elkaar toe schuifelen” en “op enig moment kom je dan bij elkaar”, maar ze zijn hier genoegzaam bekend.

Ondertussen zit Balkenende bij de Eurotop gezellig tegen frau Merkel aan te schurken, loopt hij zaterdag bij het jaarlijkse CDA-feestje de polonaise op de geruststellende klanken van een oud-Hollandse hoempapa-band en zondag houdt hij de door de Heere en de ChristenUnie verplicht gestelde zondagsrust. Bos ergert zich aan welkomstbonus van de nieuwe ING-topman maar kan ook hier niets aan doen.

Dan heb ik nog meer respect voor de VVD. Ondanks het feit dat Rutte hartelijk werd uitgelachen in het parlement, houdt hij voet bij stuk en komt met een plan. Het is een slecht plan, maar hij toont in ieder geval zijn cojones.

Extraordinary times call for extraordinary measures.

Vrijwel iedereen lijkt zich dit te realiseren behalve het kabinet. Zij zijn nog lekker aan het polderen. Het enige wat mensen willen is wat meer zekerheid voor de toekomst. Daadkracht van de regering in plaats van tandeloze partijpolitiek en electoraal acceptabele plannetjes.

Ik stel voor dat we deze smerige slappe thee uitspugen. Weg met de smakeloze middenpartij, die alleen maar probeert te dansen naar de pijpen van wat ze denken dat de wensen van hun electoraat zijn. Misschien krijgen we dan wel zoute thee geserveerd, maar dan weten we in ieder geval waarom hij slecht smaakt.


  1. Qua stijl klinkt dit als Ehsan Jami, maar dan met een goede eindredactie om de holle vaat eruit te halen.

  2. Dank je wel.

  3. 003

    De link ‘een plan’ geeft een lege pagina. Geen toeval natuurlijk.

  4. @vandyke
    Hij doet het nu, maar excuus voor mijn prutserschap.

  5. 005

    Waarom die fascinatie met ‘daadkracht’ en ‘sterke mannen’? Eerlijk gezegd denk ik dat Balkenende en Bos prima weten hoe ver ze kunnen gaan. De nederlandse financiele sector is eigenlijk teveel verplichtingen aangegaan tov ons BBP, maar lijkt er vooralsnog redelijk ongeschonden uit te komen. De effectiviteit van wat ze kiezen is sterk afhankelijk van de keuzes van Duitsland en Frankrijk. En die houden de kaarten voor de borst omdat er binnen de EU nog heel wat gedoe zal zijn over fiscale hervormingen. Waarom zou je dan *nu* alvast jezelf helemaal vastleggen? Omdat een stel malloten behoefte hebben aan een sterke man? Puh-fucking-lease.

  6. Het verbaast me dat het nog iemand verbaast dat de mensen die de troep gemaakt hebben een troep maken van het opruimen ervan.

  7. 007
    Hal Incandenza | 20 maart 2009 | 19:25

    @gronk
    Het gaat erom dat de wijfelachtige houding van het kabinet zorgt voor meer onrust en onzekerheid. Dat heeft wat mij betreft niets met sterke mannen te maken, maar met het kwijten van je taak. Het kabinet vindt het ondertussen nodig om te bakkeleien over wanneer ze nou precies moeten gaan bezuinigen in plaats van de koe bij de horens te vatten. Dom.

  8. 008
    Hal Incandenza | 20 maart 2009 | 19:26

    @hiram
    Niet verbaasd maar gewoon over de zeik.

  9. 009
    hemaworstje | 20 maart 2009 | 19:33

    Waarom weer thee zetten als je thee niet lekker vindt?
    PVV is dezelfde koffie maar dan uit een andere kan.
    Rutten als een man met ballen zien is mijns inziens meer een homosexuele benadering ( hoi eshan ) dan een mening over zijn politieke daadkracht.
    De man heef het charisma van een Friesch zilveren theelepeltje en is nog steeds niet in staat gebleken tegengas te geven aan nieuw rechts..
    Rita haalde hem op haar prada’s in.

    Biertjuh?

  10. 010
    Hal Incandenza | 20 maart 2009 | 19:38

    @hema
    Wat mij betreft legt hij voornamelijk zijn ballen op het hakblok op deze manier. De PVV is mijn zoute thee.

  11. 011

    Vandaag op m’n plek..veel lui (pakweg 50) elk uit een ander land/cultuur vanwege een gedoe.(betaald door slappe thee)

    De algemene mening was diametraal tegen de ‘slappe thee booschap” van de poster.

    Klein, een speldeprik, maar de gehele wereld weet van dit land en zijn dingen.

  12. 012
    Hal Incandenza | 20 maart 2009 | 19:49

    @larie
    Vertel, maar dan met wat minder poezie?

  13. 013

    Het gaat erom dat de wijfelachtige houding van het kabinet zorgt voor meer onrust en onzekerheid.

    Bij jou misschien, maar ik merk in mijn omgeving weinig van ‘onrust en onzekerheid’.

    En da’s ook zo bij de nederlandse consument: hoewel ‘t consumentenvertrouwen al tijden laag staat, wordt er nog gewoon gekocht alsof er niets aan de hand is. Zou het probleem niet veel eerder zijn dat er al anderhalf jaar allerlei doom-en-gloom-berichten in de media verschijnen, maar dat er verder niets lijkt te veranderen?

    Hell, zelfs in de metaalindustrie zeggen ze dat het misschien best een pittige crisis zal zijn, maar dat het ook voordelen heeft, omdat er nu eens wat zwakke broeders worden uitgedund, de vacatures wat terug gaan lopen, en de absurde hoeveelheden overwerk teruglopen.

  14. 014

    Als we die politici nou eens een bonus geven obv bnp, staatschuld, belastingdruk en nog wat in 2015. Zouden ze dan wel gaan presteren?

  15. 015

    @13 misschien zijn we gewoon kokende kikkers?

  16. 016

    Blablablabla, spring ook nog even lekker op de spreekwoordelijke bandwagon dat de overheid iets moet doen. Daadkrachtige actie, strerke leider, nog meer dezelfde oplossingen..

    Feit is: Overheden kunnen niets doen tegen een crisis. Ze kunnen hooguit maatregelen nemen om deze de volgende keer te voorkomen door naar de systemen te kijken die nu gefaald hebben.

    De Keynesiaanse methode van geld in de economie pompen is een sprookje en is ook al meerdere malen bewezen, maar toch gelooft iedereen er nog in. Wat willen we ermee bereiken, bruggen die naar nergens leiden, meer wegen, meer bedrijvenparken (die nu al leeg staan), wat?
    Het enige wat de overheid zou moeten doen is inzetten op de toekomst, ga duurzame industrie promoten, groene energie en het opmaken van Nederland qua infrastructuur op de nieuwe techniek en systemen. Kans dat de huidige politiek daar op gaat inzetten in mijn optiek = 0.
    Het conservatieve besluitloze zootje gaat wederom geld injecteren, wegen bouwen, etc, etc.. Het schreeuwen om actie is prima, maar dan wel gericht, spoor ze aan om niet weer dezelfde fouten te maken als in het verleden is gebeurd (lost decade of Japan-google it) en zet in op een betere toekomst.
    Maar ik zie het wat dat betreft somber in met onze christen kliek.

  17. 017

    Hmmz, even IE8 geprobeerd, maar comments editen scrolt de tekst editor automagisch weer naar boven, weinig editen dus :)

    M.a.w. weer een buggy release van Microsoft

  18. 018
    Hal Incandenza | 20 maart 2009 | 20:37

    @niels
    Mijn stukje in de “weg met de crisis” cyclus ging dan ook over duurzaam investeren. Weinig kans op inderdaad, helaas. Dit stukje is eigenlijk een rant.

  19. 019

    Mijn stukje in de “weg met de crisis” cyclus ging dan ook over duurzaam investeren.

    Dan had je dat beter op moeten schrijven, want nu klinkt het bijna als een wilderiaans betoog.

  20. 020
    Hal Incandenza | 20 maart 2009 | 20:58

    @gronk
    Dat is niet dit stukje. Nieuw onder pseudoniem, maar ik ben Hoite Vellema.

  21. Ik denk dat we dankbaar moeten zijn dat dit kabinet zo besluiteloos is. Want gezien de volslagen incompetentie van deze regeringsploeg, en het heilig maken van partijpolitieke belangen, zijn acties van dit kabinet erger dan niets doen. De kabinetsfracties willen koste wat kost hun achterban uit de wind houden. Hopelijk onthoudt de kiezer dit in 2011, als er gestemd moet worden.

    Beangstigend vind ik het overigens wel dat Wilders het enige alternatief is.

  22. Nietsdoen lijkt me inderdaad helemaal geen slecht idee. Maar dit kabinet doet wel erg ingewikkeld niets.

  23. 023
    Hal Incandenza | 20 maart 2009 | 21:48

    @jack
    Oef, ja…

  24. “Dan heb ik nog meer respect voor de VVD. Ondanks het feit dat Rutte hartelijk werd uitgelachen in het parlement, houdt hij voet bij stuk en komt met een plan. Het is een slecht plan, maar hij toont in ieder geval zijn cojones.”

    De VVD moet in een hoekje gaan zitten, stil en bescheiden zijn, en zich heel klein houden. Het is hun verrotte neo-liberale fundamentalistische liberaliserings- en privatiseringswaanzin die een groot deel van deze ellende heeft geschapen. De markt zou alles wel oplossen, en de overheid moet zich nergens mee bemoeien. Groei is heilig, en greed is good. FAIL.

  25. Lui… even naar Europa kijken. Daar gebeurt op dit moment ook “niets”.

    Say no more.

  26. 026

    Iets wat wel even in het achterhoofd moet worden gehouden: in de EUhebben we redelijk werkende sociale zekerheid. In de VS niet. D’r zijn regelingen die massa-ontslag momenteel voorkomen (en waarbij met massaontslag bedreigde werknemers nog een aantal maanden door worden betaald terwijl ze nog in dienst zijn). In de VS zijn die regelingen er niet. Dat zorgt ervoor dat de VS veel meer ‘moet’ stimuleren dan europa; europa ‘stimuleert’ al, maar op een andere manier.

  27. 027

    Al die slappe thee , dat gepolder en die compromissen hebben Nederland inderdaad tot de rand van de afgrond gedreven.

    Plastische chirurgie wordt straks helemaal niet meer vergoed. Een jaartje de wereld rondtrekken of met Pasen naar Thailand? Vergeet het maar. Veel mensen kunnen zich geen Iphone meer veroorloven.

    Walgelijk dat politici woorden als “ingewikkeld” in de mond durven nemen. Of zoals F. Jacobse ooit zei “ze schrijven rapporten over de technische staat van brandblussers in 2015 terwijl de boel hier en nou in de hens staat”.
    Het is tijd voor een nieuwe Mussolini en een mars op Den Haag. Een Castro mag natuurlijk ook. Als hij maar spierballen heeft.

  28. 028
    Hal Incandenza | 21 maart 2009 | 00:09

    @bullie
    Geen gezeik iedereen rijk.

  29. 029

    Samen sterk zonder werk

  30. Goed geschreven, maar ik ben het niet met de inhoud eens. Zoute thee werd in 40-45 geschonken. Niet te zuipen en niet voor herhaling vatbaar. Slappe thee? Gewoon snel opdrinken en over twee jaar een nieuwe bestellen.

  31. Voor mij het beste stuk dat ik ooit op Sargasso heb gelezen.. Met bijbehorende zure sargasso-sneer in de fipo, dat wel.

  32. dus… wat is een oplossing voor de krisis?
    welke schade gaan we nemen, welke gaan we voorkomen?

    Steeds meer sargasso blogging over de vorm, de communicatie, het (amateuristisch polderkneuterig gespeelde) politieke spel – de waan van de dag. Uiteindelijk gaat het daar niet om. Belangrijker is af te vragen: wat moet er buiten den haag veranderen? welke veranderingsprocessen zou den haag moeten stimuleren/initieren/focussen?

    De manier waarop in post en reacties hierboven op de politieke daadkracht gefocused wordt nu er een economisch probleem ‘geschapen’ blijkt te zijn en oplossingen ‘geschapen’ moeten worden, is vergelijkbaar met hoe urkse creationisten verleden en toekomst zien. Het wordt tijd wat darwinst te verzilveren op economisch-politiek-maatschappelijk terrein.

  33. @32: Het eerste wat we zouden moeten doen, is de schuldige bestuurlijke elite (bedrijfstop, politici) uit hun huizen slepen, strippen van al hun bezittingen, publiekelijk vernederen, en daarna lang in het gevang gooien. Bij moord en verkrachting worden er ook schuldigen gestraft, waarom dan hier niet. Men had in goede tijden een grote broek aan, dan mogen we ze nu ook ter verantwoording roepen. Nu is er alleen wat geneuzel dat beschuldigende vingers geen zin hebben, en dat we door moeten.

    Het is geen oplossing, maar wel een streep eronder. Zolang de oude garde er nog zit, zal er niets veranderen, en zullen we terug naar het oude gaan. Van buiten Den Haag hoef je weinig te verwachten, de gemiddelde man in de straat weet het ook niet. Er zal iemand/een groep moeten komen die een visie neerzet, en die woorden ook in daden kan omzetten.

  34. @AB
    De strekking is ook dat we dan misschien zout thee terugkrijgen. Ik pleit er absoluut niet voor. Ik zie het meer als een risico.
    @superjan
    Het is een zuur stukje.
    @DrBanner
    Volgende keer weer iets met inhoud, zie het als een uiting van frustratie. Een reactie op het amateurisme inderdaad. Verder heb ik weinig of geen pretenties.
    Economie is een emotioneel spelletje. Waar Bos in het begin van de crisis liet blijken over daadkracht te beschikken, lijkt deze nu bij het gehele kabinet zoek. Dat gaat dan inderdaad over de vorm. Er hoeven geen oplossingen geschapen te worden, de maakbaarheid van oplossingen lijkt me beperkt. Juist die realisatie zou moeten nopen tot (op zijn minst) de indruk wekken dat men zijn best doet om betrouwbaar over te komen. Zo lang mogelijk niets doen en je druk maken over het al dan niet uitspreken van het H-woord en of we in 2011 moeten bezuinigen of in 2012 lijken mij geen zaken die bijdragen. Op dit gebied faalt de regering.

    Velen komen met ideeën over wat er moet gebeuren. (Beter onderbouwd dan dat ik het zou kunnen.) De algemene teneur is dat al die verschillende machtsblokken moeten ophouden met het verdedigen van hun eigen specifieke deelbelangetje. Dit stukje had net zo goed over de vakcentrales of werkgeversorganisaties kunnen gaan.
    @jack
    Het nadeel van het poldermodel is inderdaad dat op maatschappelijk gebied alleen maar sprake is van een collectief verantwoordelijkheidsgevoel. Erg frustrerend dat vrijwel niemand vervolgens ook daadwerkelijk verantwoordelijkheid voor het collectief toont of voor de gevolgen van wat men doet. Behalve als het goed uitpakt natuurlijk….

  35. 035

    @Hal: maar ook in de VS worden CEO’s die bedenkelijk beloningsgedrag vertonen nauwelijks aangepakt (hoewel ze daar wel wat verder zijn dan hier qua verontwaardiging. Maar ook daar is het allemaal wel een beetje errug laat, dendert de trein gewoon door, en is de focus wel erg gericht op bepaalde bedrijven, terwijl het in feite een cultuurprobleem is.

  36. Tja, ik kan hier dingen gaan herhalen, doe ik niet, waarom het wiel twee keer tekenen. Dus:

    http://www.z24.nl/analyse/artikel_62460.z24/Crisisbestrijding__kiezer_blijkbaar_belangrijker.html

  37. 037

    Alleen het partij-politieke-gekonkel maakt de situatie complex. De problematiek is (redelijk) duidelijk, de noodzaak is hoog tot zeer hoog, alleen de bereidheid om tot actie over te gaan is laag en verkankerd door partijpolitieke issues. De huidige regering ontbreekt het aan karakter, normen en waarden en vooral aan BALLEN! Slappe hap, een mooi weer kabinet.

    Sorry, ik moet even kotsen!

  38. 038

    “IK WIL NU OPLOSSINGEN!!!!”

    Het enige waar ‘het volk’ recht op heeft, is wat meer geduld. Dat gepolder kan soms in hindsight nog best goed uitpakken.

  39. @gronk
    Je hebt helemaal gelijk zie ook het blog van Krugman bij NY-Times. Ik heb het gevoel dat het met het zelfreinigend vermogen hier nog slechter gesteld is.

  40. 040

    Ik denk dat dat —naast het poldermodel— ook ligt aan het feit dat d’r hier veel meer mensen hebben meegedeeld in de feestvreugde. Zie de WAO-uitkeringen als oplossing voor reorganisaties, de ‘regelingen’ voor oudere werknemers, etc. Als iedereen boter op z’n hoofd heeft, wordt het een stuk moeilijker om ‘schuldigen’ aan te wijzen (als je dat al zou willen). Ander ding is dat het ook lastiger wordt om cultuurveranderingen door te krijgen — iedereen moet om, en je kunt het niet je niet permitteren om als eerste je hoofd op het hakblok te leggen.

    In dat opzicht is de roep om ‘een sterke man’ wel terecht; als het niet vanuit de groep komt, kan het handig zijn om iemand van buiten te hebben die zegt wat er gedaan moet worden. Maar volgens mij zijn we nog niet zover. Daarnaast is de populistische kanshebber al bij voorbaat afgebrand, met z’n roep om iedereen 400 euro te geven. Da’s feitelijk een voortzetting van het oude beleid.

  41. #40: De populistische kanshebber is afgebrand door ons. Je zou echter niet de hele volksstammen te eten willen geven die het uitdelen van 400 euri een geweldig idee vinden. Wilders kent zijn pappenheimers.

    Wat dat betreft heb je gelijk. Ook het klootjesvolk is mede-schuldig. Veel medelijden heb ik dan ook niet.

  42. @gronk (&jack)
    Dat maakt het moeilijker en het is niet nodig om schuldigen aan te wijzen. Het is wel nodig dat mensen verantwoordelijkheid nemen. Daar is geen sterke man voor nodig. Ik denk dat de zittende coalitie juist door moeilijke beslissingen te nemen winst zou kunnen boeken. (In ieder geval zouden ze misschien een deel van mijn vertrouwen kunnen winnen.)

    Zo niet, zie Jack’s reactie dan krijgen ‘we’ precies wat we verdienen, helaas….

  43. 043
    hemaworstje | 21 maart 2009 | 17:16

    Jack , De T-90 zit een levertijd van 3 weken op.
    CIF haven Rotterdam. 400.000 euri bj. ’93
    340 per stuk als je er 10 afneemt.

    En moet dat depleted uranium munitie zijn of niet ,dat handschrift van je is kloten te lezen.

  44. Massaal investeren in duurzame economie, desnoods met oplopend begrotingstekort. Windturbines, isoleren huizen, warmtepompen, verplichting tot HR ketel, feed-in tarief groene stroom, stimuleren energiebesparing etc etc…
    Wat we nu uitgeven, besparen we later ruimschoots. Intussen scheppen we werkgelegenheid.

  45. 045

    Het CDA doet het eigenlijk liever met de VVD. De PvdA regeert met het CDA omdat er geen alternatief was en zit eigelijk in zijn hart dichter bij de SP.
    Bij de formatie was het al erg moeizaam en toen hadden we helemaal geen crisis. Logisch dat we geen akkoord hebben nu.
    Hoe moet dat er dan uitzien? Zoals het plan van de VVD? SP? GL? PVV? Kijk eens de verdeeldheid in het land. Kijk naar de verdeeldheid in de tweede kamer. Logisch dat het kabinet er niet uitkomt.
    Dat kan je wel kankeren op de regering maar het is de prijs van ons kiessysteem. We hebben geen tweepartijen stelsel. Gelukkig niet.

    Niets doen is best wel een optie…voorlopig.

  46. @43: Da’s mij veel te modern, hema, en zoveel geld zijn ze ook niet waard, die bestuurlijke elite. Een strop en een hoge boog, meer heb ik niet nodig.

    Maar serieus, ik verbaas me ernstig over het gebrek aan (volks)woede jegens de bestuurlijke elite die dit alles veroorzaakt hebben.

    @45: Daarom werkt het systeem ook niet. Ik weet dat de roep om een sterke leider niet populair is, maar we hebben een nieuw iemand of een nieuwe groep nodig, die visie heeft, die laat zien hoe het Anders moet. Nou weten we allemaal dat macht corrumpeert. En welke visie de beste is, welke maatschappelijke uitgangspunten leidend moeten zijn, ook erg subjectief is. En ik zie geen persoon/groep waarvan ik zeg, laat die het maar proberen.

    Maar dit gekut op de vierkante centimeter over partijpolitieke belangen van de bestuurlijke elite die juist schuldig is aan dit fiasco is echt fnuikend.

  47. 047

    Vreselijk land dat Nederland he Jack, vreselijk. Vanmiddag zat ik nog met een paar vrienden op een terrasje op het heinekenplein in de Amsterdamse Pijp de vreselijke crisis te bespreken. Samen met duizenden anderen zo leek het wel. Weet je wat zo erg was Jack: de cappucino was lauw.

  48. 048

    Stilte voor de storm, vandyke. Geniet ervan zolang het duurt.

    (een van de dingen die me opvielen mbt de amerikaanse consumptie is dat dat medio september/oktober van ‘n klif afviel. We lopen hier ruwweg een jaar achter op de VS. Huizenprijzen zijn net begonnen met dalen. Als het zo door blijft modderen krijgen we deze zomer een rondje masssa-ontslagen. Wordt even schrikken voor die mensen dat de WW stevig versoberd is. )

  49. 049

    Dat er massa ontslagen gaan vallen dat verwacht ik ook maar daar zal de regering heel weinig aan kunnen doen. Als het VVD-plan wordt uitgevoerd dan zullen het er veel meer zijn. Heeft het CPB het nagerekend?

  50. @47: Dat zal het zijn, een meerderheid van de mensen hier heeft het gewoon te goed. De babyboomers, de tweeverdieners. Maar de crisis gaat eerst de mensen raken die toch al niks meer kunnen hebben, de minima, de zorgbehoeftigen. Die zie je niet op je terrasje. En dat zijn de mensen die geen schuld aan de crisis hebben, maar wel de zwaarste klappen gaan krijgen.

    Maar ik hoop dat de crisis nog wel even aan houdt, en ook de babyboomers en tweeverdieners de forse klappen gaan krijgen. Ik zal van hun val genieten, en ze welkom heten op mijn welvaartsniveau. Zouden ze het redden, zonder auto, vakantie, luxe goederen? Misschien kan ik cursussen gaan geven, en er nog een leuk zakcentje aan verdienen…

  51. 051

    In de NRC vandaag, de FNV over het mogelijke verlagen van de pensioenen: ‘dat gaan wij niet meemaken’.

    Altijd mooi, die dubbelzinnigheid van dat soort uitspraken.

  52. 052
    hemaworstje | 21 maart 2009 | 21:26

    Ik verbaas me er niet over Jack, patat generatie en sleutelkids.
    Alles wat geboren is tussen 1970 en 1985 kun je klakkeloos doorstrepen.
    Bagger zonder moraal en ethiek zoals af te lezen is in de maatschappij.

    Protesteren en revolutie doen jonge mannen die enige opleiding hebben genoten.

    De rest noemt zich hooligan of webdesigner.

  53. 053

    DE babyboomers Jack? Wat een generalisatie.
    Wat wel zo is dat de mensen van nu het over het algemeen beter hebben dan de mensen van dezelfde leeftijd een generatie ervoor en die laatste hadden het ook weer beter dan de generatie voor hun. Dat geldt voor ouderen EN jongeren.
    U komt met heel veel aannamens maar met geen enkel bewijs. In een discussie over AOW schreef u:
    En over de sterkste schouders. Wie ouder is, heeft per definitie meer tijd gehad om bezittingen op te bouwen. Tel daarbij op dat babyboomers de afgelopen tientallen jaren veel meer geprofiteerd hebben van gunstige regelingen dan dat jongeren nu of in de toekomst nog kunnen doen. Lijkt me dus vrij duidelijk welke leeftijdsgroep de sterkste schouders heeft.

    Komt u nu eens met bewijzen.

    DE tweeverdieners Jack??? Zie hierboven.

  54. 054

    De rest noemt zich hooligan of webdesigner.

    Of professioneel website commentator.

  55. @53: “Wat wel zo is dat de mensen van nu het over het algemeen beter hebben dan de mensen van dezelfde leeftijd een generatie ervoor en die laatste hadden het ook weer beter dan de generatie voor hun.”

    Ho ho, dat is makkelijk weerlegd.

    Mijn vader kon in 1975 een eensgezin nieuwbouwhuis kopen, terwijl hij nog niet eens een modaal salaris had als eenvoudige maar hardwerkende MTS’er. Mijn moeder hoefde niet te werken, en kon er zijn voor mij en mijn zus. We hadden een auto, gingen 1x per jaar op vakantie. Verder hadden we geen overdaad, maar alles wat we nodig hadden was er. Mijn vader kon op zijn 62e met prepensioen.

    In 2006 kon ik eenzelfde soort woning kopen, bouwjaar 1976. Ik heb een salaris van 1,5x modaal als gepromoveerd academicus, mijn vrouw werkt niet, omdat ze er wil zijn voor onze dochter. Wij hebben geen auto, zijn nog nooit als gezin op vakantie geweest, en komen net rond. Geen schulden, geen spaartegoed, geen luxe goederen. Pensioen, rond mijn 70e, als het meezit.

    Mijn vader kon 30 jaar geleden als eenverdiener met een benedenmodaal salaris meer doen dan ik met 1,5x modaal. Wil je het beter hebben, dan MOET je wel tweeverdienen, en je kind(eren) dumpen op een opvang.

    En nou ga jij me vertellen dat mijn generatie het beter heeft dan de voorgaande generatie? Dacht het niet. Als ik 20 jaar eerder was geboren, had ik als een koning kunnen leven. Net als de babyboomers nu doen. En nogmaals: de babyboomers hebben het niet zwaar gehad, en hebben Nederland niet na de oorlog opgebouwd. Dat was de generatie voor hen.

  56. En nog wat extra informatie over de vermogens van huishoudens naar leeftijdsklasse:

    http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=37860GVH&D1=a&D2=0&D3=15-22&D4=l&VW=T

    Weliswaar oude info uit 2000 (nieuwer hebben we nog niet), maar de cijfers zijn duidelijk, en de trend zal niet veranderd zijn.

  57. 057

    @Jack
    U projecteert uw eigen situstie op een hele generatie. Dat is geen bewijs. Ik ken vele babyboomers die geen eigen huis hebben en die nauwelijks iets meer dan het minimumloon verdienen.
    Als ik vraag om bewijs dan vraag ik niet om persoonlijke verhalen, dan wil ik echt bewijs zien.

    Ik ken ook mensen van u leeftijd Jack, dat zijn van die fijne bankjongens die ons deze elende hebben bezorgd. Plukken die zooi, maar er is geen haar op mijn hoofd die er over denkt om geld bij u te gaan halen omdat u toevallig van dezelfde leeftijd bent.

  58. 058

    True.

    Overigens, met acties als deze van de ANWB, en de vanzelfsprekende ‘nyet’ van het FNV (wat me, eerlijk gezegd, meevalt) voorzie ik eigenlijk dat de politiek denkt dat ze drie keuzes hebben: a) pensioenpremies verhogen, b) Pensioenen verlagen, c) niks doen en over dertig jaar moeten ontdekken dat de huidige premiebetalers royaal in de r**t zijn genomen.

    (die ‘vijf jaar hersteltijd’ is een lachertje; als je naar de opbouw van de huizenprijzen (google: case-shiller house price index) kijkt dan kun je op je klompen aanvoelen dat 2009 minstens net zo erg wordt als 2008 qua afschrijvingen, en dat de hele ellende in 2010 pas achter de rug is. Als je tenminste geen ‘overshoot’ hebt, wat al te waarschijnlijk is))

  59. @vandyke: Het spreekt voor zich dat je voor elke 10 rijke babyboomers 10 arme babyboomers kunt zetten, en voor elke 10 dertigers die in dezelfde situatie zitten als ik er 10 kunt zetten die het vreselijk goed hebben. Ik kots ook op de grachtengordel-yuppen van mijn generatie. Natuurlijk pleit ik er niet voor om een bouwvakker van 50 kaal te plukken en door te laten werken tot 67. Het gaat me om het gemiddelde, en dat ligt bij babyboomers nou eenmaal een stuk hoger dan bij mijn generatie. Zie de link in de voorgaande reactie. Ik wil dat degenen die altijd van de gunstige regelingen en de economische groei hebben geprofiteerd nu ook hun steentje gaan bijdragen.

    En ja, er speelt ook persoonlijke frustatie mee. De generatie voor mij heeft er vrolijk op los geleefd, en de kosten zijn voor mij, zodat ik geen onbezorgde toekomst kan opbouwen, en wat kan nalaten voor m’n dochter. Ik wil ook wat de generatie voor mij had. Is dat zo vreemd?

  60. 060

    Overigens, mbt de ANWB: Dit is natuurlijk van de zotte.

    Wel bonussen uitkeren over 2008, en het personeel vragen om loon in te leveren voor pensioen. Bij de ANWB zijn ze zeker bang dat hun top overloopt naar routemobiel? Pffffrt.

  61. @60: En nog steeds geen lynch mobs. Echt, zijn we dan zo ingeslapen dat we alles maar pikken? Zit er wat in het water?

    Loonmatiging om pensioenfondsen uit de brand te helpen is alleen maar gunstig voor degenen die dicht bij hun pensioen zitten, en nog zekerheid hebben dat ze pensioen krijgen. Jongeren worden dubbel gepakt: én loonmatiging nu, én een karig/geen pensioen straks. Ik denk dat de daling van de dekkingsgraad blijvend is.

  62. 062

    @ 59 Hehe, dan gaat het dus niet om een bepaalde generatie maar om de sterkste schouders en dan zijn we het eens. Jammer dat u dan wel in uw debatten constant over een bepaalde generatie heeft.
    Ook jammer dat u in uw laatste alinia dan toch weer begint met “De generatie voor mij heeft er vrolijk op los geleefd’. DE, Jack????

    Iemand van 50 heeft meer vermogen dan iemand van 25. Tjonge, wat een verrassing
    Misschien bent u 35 Jack en een gemiddelde 35er heeft ook meer vermogen dan een 25er.

    Welke gunstige regelingen de afgelopen tientallen jaren Jack????? Dat heeft u nog niet nader uitgelegd.

  63. 063

    Yup. Maar met wat geluk loopt de hele beschaving langzaam aan de grond medio 2020 (had je ooit wel eens gehoord van Peak Gallium?

    Pluspuntje: vetzucht zal geen issue meer zijn tegen die tijd.

  64. 064

    Tjonge, wat een verrassing

    Da’s wat mij betreft een stevige weeffout in ons huidige systeem: eind-twintgers en dertigers hebben een beroerd besteedbaar inkomen (huis kopen en inrichten, kinderen) terwijl hun loon nog opbouwt. 50+’ers zitten op de top van hun loonschaal, kinderen zijn het huis uit, met een beetje mazzel is de hypotheek helemaal afgelost, dus ze hebben een royaal besteedbaar inkomen. Is dat fair?

  65. 065

    @64
    Hetzelfde was met de generatie voor hun het geval en het zal waarschijnlijk ook de kinderen van de naoorlogse generatie gelden als ze 50+ zijn tov hun kinderen.
    Is dat in enige cultuur anders?

    ‘Beroerd besteedbaar inkomen’ Gronk? Ja we hebben het beroerd in Nederland.

  66. @62: “Iemand van 50 heeft meer vermogen dan iemand van 25. Tjonge, wat een verrassing”

    Maar daar gaat het me juist om! Babyboomers hebben de kans gekregen om een vermogen op te bouwen, naarmate ze ouder werden. En zo zou het ook moeten zijn, dat je wat kan sparen door te werken. Maar ik heb die kans niet meer. Voor elke euro inkomensstijging heb ik een euro lastenstijging. Als vijftiger zal ik het niet beter hebben dan als dertiger nu, en ik verwacht zelfs nog slechter.

    En over die gunstige regelingen…

    -Babyboomers kunnen (veel) eerder met pensioen dan dat mijn generatie dat kan;
    -Babyboomers met gezin konden makkelijk alleenverdiener zijn, nu is het als alleenverdiener worstelen’
    -Voor de babyboomers waren huizen veel goedkoper, en konden ze helemaal afgelost worden, met stijgende huizenprijzen als garantie;
    -Voor de babyboomers was studeren nog gratis, terwijl je nu fors moet lenen;
    -Babyboomers hadden werkzekerheid met vaste contracten, en mochten ze werkloos raken, dan was er een royaal sociaal vangnet (b.v. WAO). Nu is het veel flexwerk.

    Er zijn er vast nog wel meer te verzinnen.

    @63: Nee, die kende ik nog niet, maar ik verwachte al wel een langzaam instortende beschaving, waarin er strijd om grondstoffen/overleven zal zijn. Ik ben er klaar voor, bring it on, die survival of the strongest… :)

  67. 067

    @ vandyke

    Nu = niet straks.

    Alles zal exponentieel in de negatieve zin toenemen.
    Denk je dat met een verdubbelende wereldbevolking iedereen het zo goed kan hebben als nu? Het zal minder en minder gaan, en dat is een voldongen feit, tenzij we spontaan met koude fusie op de proppen komen.

    Denk eens na man.

  68. 068

    1. Dat Babyboomers eerder met pensioen kunnen dan u is waarschijnlijk juist, maar heeft dus niets te maken met gunstige regelingen die al tientallen jaren bestaan.
    Als ik met vrienden praat over pensioneren dan verzuchten ze dat de VUT-regelingen ed sterk versoberd zijn (en wat mij betreft terecht), maar het zijn nu juist de generatie voor de babyboomers die het meest hebben geprofiteerd van de gunstige pensioenregelingen. Ik ben er nietemin mee eens dat er wat gebeuren moet en ik heb daarvoor ook wel eens een voorstel gedaan die voor iedereen rechtvaardig is naar mijn mening.

    2. Makkelijk eenverdiener??? Weer zo’n generalisatie.
    Misschien dat mensen vroeger meer de tering naar de nering zette. Maakte men minder makkelijk schulden. De consumptiemaatschappij is zover doorgeslagen dat men meent op alles recht te hebben en dat het inkomen zich daaraan maar moet aanpassen.
    U verdient €45.000 per jaar bruto. Het minimumloon is €18.000,- 2,5 x meer dus. Dat u een kind neemt en ervoor kiest dat uw vrouw niet werkt is uw keuze. Ik heb in mijn leven andere keuzes gemaakt.

    3. Huizenprijzen. Dat is een gevolg van marktwerking en heeft dus niets met een regeling te maken. Wat wel met huizen en regeling heeft te maken is de hypotheekrenteuitkering. Daar is het dus omgekeerd: u krijgt veel meer subsidie van de overheid dan de generatie voor u. €11 miljard is het duizelingwekkende bedrag dat er afgetrokken wordt per jaar. Bovendien de regeling bijzonder gunstig voor hogeren inkomens. Iemand die €45.000,- verdient krijgt veel meer geld, bij hetzelfde rentebedrag, dan iemand die, pakweg, €25.000 verdient. Absurde regeling.

    3. Is waar, maar vroeger studeerde maar 10% van de bevolking dus voor 90% ging het niet op. Maar het gratis studeren was een zaak van de generatie voor de babyboom en die betaalde er ook voor.

    4. De Wao is de Wet Arbeidsongeschiktheid en heeft dus niets met werkloos worden te maken. Waar u mogelijk mee in de war bent is dat de WAO gebruikt werd om oudere werknemers te lozen, maar dat gebeurde met de generatie voor de babyboomers.

    5. Ook dit heeft niets met gunstige regelingen te maken. Ik heb vroeger gestreden voor goede arbeidsvoorwarden en als u vind dat u betere arbeidvoorwaarden moet hebben dan gaat u ook maar de barricades op.

  69. 069

    @67 Ik denk niet dat het goed gaat in de wereld, absoluut niet, daar heeft u gelijk in. We zullen echt wat moeten veranderen, maar dat zullen we niet doen. Zodra deze crisis is overgewaaid dan gaan we weer op precies dezelfde voet verder gaan, totdat het echt met een grote klap uit elkaar spat, maar dat kan nog vele jaren duren. De meeste mensen geloven niet dat het fout gaat anders zouden ze bijvoorbeeld geen kinderen nemen of een huis kopen.

  70. 070

    als u vind dat u betere arbeidvoorwaarden moet hebben dan gaat u ook maar de barricades op.

    Als je het zo wilt, dan moet je ook niet zeuren dat d’r over een jaar of wat stevig in de pensioenen wordt gehakt.

  71. Maar wat zijn de arbeidsvoorwaarden op de barricaden ?

  72. Hopelijk valt dit slappe theedrinkende, problemen voor zich uitschuivende kabinet heel spoedig. Dan komen er verkiezingen en wordt de PVV hopelijk echt een van de grootste partijen. Een dosis realiteitszin en het einde van veelgeprezen linkse idealen is hard nodig. Die linkse idealen zijn al jaren failliet, maar als in een soort achterhoede gevecht worden ze nog steeds verdedigd door de regenten in Den Haag. De rekening van die linkse grapjes komt via de loonbelasting bij de gewone werkende mensen terecht. Weg met die uitvreters

  73. 073

    Ach fred toch. Je dacht toch niet dat je die 400 euro van je verlosser gratis kreeg? Die zul je toch echt via je belasting terug moeten betalen.

    Leuk stukje om over na te denken

    In a series of papers, Roubini demonstrated that when power is dispersed, say across many political partners in a coalition government, there was a greater tendency toward out-of-control budget deficits; the shorter the expected tenure of the coalition government, the greater this tendency. Adverse economic conditions raised the odds that fights would break out among coalition partners, further exacerbating the loss of fiscal control.

    :*

  74. 73.
    Gronk, je zit ernaast. Lees het voorstel eens in z’n geheel na op de website van de PVV.

  75. @74: Beetje raar. Over die 500 miljoen voor Afghanistan en 1,7 miljard voor de schuldsanering zijn afspraken gemaakt met andere landen en bv de Navo, nogal asociaal om
    dat eenzijdig op te zeggen. Die 3 miljard is ook geen 3 miljard, omdat de PVV later wel andere straaljagers wil kopen.

  76. 076

    @74 Gronk heeft wel degelijk gelijk. Het is een koekje van eigen deeg en de burger moet het later terug betalen.

    Je kan bezuinigingen doorvoeren en zodoende de staatsschuld verminderen.
    Als je echter de bezuiniging weer uitgeeft dat moet je dat later terugbetalen omdat je staatsschuld niet verminderd.

    Voorbeeld eigen huishoudboekje: Je hebt een schuld van €1000,-. Je bezuinigt €100,- door een abonnement op te zeggen en duikt vervolgens met die €100,- de kroeg in. Je moet dus nog steeds €1000,- schuld terugbetalen ipv €900,-.

    Als argument om de €5,2 aan de burger te geven wordt genoemd dat Wilders de economie een oppeppert wil geven.
    ‘Er is sprake van vraaguitval,’ aldus Wilders. Maar er is juist geen sprake van vraaguitval in de binnenlandse consumptie. Vraaguitval zit hem in de export en die stimuleer je er niet mee.

    In september/oktober vorig jaar heeft Bush nog vette cheques naar de Amerikaanse belatingbetaler gestuurd. Effect: 0,0 maar wel op die manier de staatsschuld met honderden miljarden vergroot.

    Lekker popie jopie weer van Wilders en grote delen van de bevolking zullen zeggen: geweldige vent die Wilders. Levert vast wel weer zeteltjes op. De burger wordt bedonderd. Dan kan je beter een kabinet hebben dat niets doet

  77. hoi mensen hoi is tie? laterrrrz

Ga naar een thema

Volg ons

  • Twitter
  • Facebook
  • RSS Feed
  • RSS Feed for Comments
  • YouTube

Waan van de Dag

Nieuwste reacties

Actieve discussies

Deel een link