Slechts 10% vraagt geld terug wegens teveel gedoe. Er zal wel een campagne komen om mensen er meer opmerkzaam op te maken, maar bij zulke bedragen is er maar een conclusie mogelijk: het is een systeemfout.
Slechts 10% vraagt geld terug wegens teveel gedoe. Er zal wel een campagne komen om mensen er meer opmerkzaam op te maken, maar bij zulke bedragen is er maar een conclusie mogelijk: het is een systeemfout.
Reacties (29)
Een systeemfout,zou je denken?Ik geloof er niks van ,dit is opzet.In de meeste plaatsen is het persoonlijk terughalen van het teveel betaalde vrijwel niet te doen.
Bovendien is je anonieme chipcard daarna niet anoniem meer.
Het alternatief zou zijn het starttarief te laten vervallen en eventuele ‘vergissingen’ of misbruik te verrekenen in het reistarief. Maar dan worden mensen weer boos omdat ze betalen voor de misbruikers, nu lopen ze geld mis door hun eigen onzorgvuldigheid.
Niets systeemfout!
In het de Spits van vanochtend (ik moet het even uit mijn hoofd doen, dus geen letterlijk citaat) werd een woordvoerder van (een van de?) vervoerders opgevoerd die wist te melden dat er inderdaad veel geld aan werd verdiend maar dat daar hoge onderhoudskosten van het systeem tegen over staan.
Tergend hoe vanzelfsprekend de vervoersbedrijven het kennelijk vinden dat de kosten het systeem dat zij zélf zo nodig ingevoerd wilden hebben één op één mogen worden verhaald op de reiziger.
Met opzet of niet met opzet, het blijft een systeemfout als fout gebruik de norm blijkt te zijn.
En hier een link van NRC.nl waarin enkele quotes van vervoerders:
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/08/12/vergeten-uitchecken-levert-dertig-miljoen-op/?utm_campaign=rss&utm_source=syndication
Schaamteloos vind ik het, juist de vervoersbedrijven drongen destijds aan op invoering van juist dit systeem en nu is het ineens allemaal de schuld van datzelfde vermaledijde systeem.
@2: het gaat ook om storingen.
@5: En ik maar denken dat het systeem kostendekkend was omdat er minder zwartgereden zou worden.
@6: Ja, het risico bij storingen wordt ook 100% bij de klant gelegd.
Ik heb heimwee naar de strippenkaart en ben daarin waarschijnlijk niet de enige.
@8 Dat weet ik zeker.
Hmm, echt gebruiksvriendelijk was het strippen stempelen nou ook weer niet. En 1 mogelijkheid is ruim verbeterd: als je met de trein reist en je wijzigt je plannen. (Ik heb wat afgeklooid met losse kaartjes omdat ik vooraf nooit wist of ik het laatste stukje met de bus of de trein moest doen, en dan de conducteurs die het kaartje niet wilden stempelen…)
De voornaamste problemen (met uitchecken, gebrek aan anonimiteit) zouden ook best opgelost of op z’n minst flink teruggebracht kunnen worden.
Dus met een integerdere en bekwamere uitvoerder ben ik niet principieel tegen, het is de uitvoering waar ik erg verdrietig van word.
(En dan die rotsite!!!)
@10: Het openbaar vervoer was nog wel betaalbaar(tenminste de tram,metro en bus),nu niet meer.Ik vermoed hier toch een verband met die ov chipcard.
Toch weer dat Onrendabelen Vervoer.
Ik vond OV altijd al redelijk duur, maar heb ook niet zoveel zicht op de tarieven omdat ik het grootste deel van de afgelopen jaren vrij reizen had.
Het is wel een stuk lastiger/duurder om korte boodschappen te doen vanwege de beperkte overstaptijd.
@12 Alsof de auto zo’n zegen is. Doe mij maar de trein. Helaas te traag en te duur ten opzichte van de auto. Maar dan had ik mooi in de trein kunnen werken. Ik zit nu drie uur per dag in de auto, wat ik toch zou geven om die tijd nuttig te kunnen besteden…!
Ik wilde laatst van Maastricht naar Doetinchem met de trein. Het was al vrij vervelend dat dat drie uur zou duren, maar nog vervelender dat het met een chipkaart €33,26 kost, omdat je meer dan één keer het instaptarief moet betalen.
Dus koop ik nog altijd maar papieren kaartjes. Dan krijg je echter te maken met het volgende serviceprobleem bij de NS. Sta ik op Schiphol en koop ik een kaartje naar Amsterdam CS, blijken er vanaf Schiphol zomaar geen treinen naar CS te rijden. (Nergens staat aangegeven waarom, ze staan gewoon niet op de borden.) Er is gelukkig wel een trein naar Zuid, ik daarin, kom ik op Zuid aan blijken er helemaal geen treinen naar CS te gaan. Ik naar het servicepunt: ik wil graag mijn geld terug want ik koop een kaartje en jullie brengen me niet. Dan krijg je horen dat je je kaartje alleen in kan retourneren op het station waar je het gekocht hebt. Maar ik mag wel een klacht indienen: “want het is vandaag zo’n puinhoop” aldus de NS-medewerker.
Linksom of rechtsom word je altijd genaaid, OV-chipkaart of niet.
Elders in Europa is uitchecken helemaal niet nodig. Je houdt je kaart voor de lezer en betaalt voor de rit, klaar. Waarom kon dat bij ons niet ook zo? Er is maar een logisch antwoord: kwade opzet. Onze overheid is een kruidenier die met zijn elleboog op de weegschaal leunt.
@16 Als elke rit even duur is betaal je teveel voor korte en te weinig voor lange ritten. Het is maar wat de reizigers liever hebben.
@14: Dichterbij je werk gaan wonen of thuis werken indien mogelijk.
Het OV is leuk voor dagjesmensen en mensen die geen haast hebben, voor de rest zal het nooit de auto/fiets/motor kunnen vervangen omdat het nooit flexibel genoeg zal worden.
@18 Als je goed leest, zie je ook dat ik ‘inflexibel’ niet noem als een bezwaar. Traagheid en prijs ten opzichte van de auto lijken me volledig overkomelijk.
@17: Niet elke rit is even duur: de meeste Europese steden zijn in zones verdeeld: een ritje centrum is goedkoper dan naar de buitenwijken of het vliegveld. (En verplicht uitchecken ben ik nog verder nergens tegengekomen.)
@15: Met kaartjes word je ook belazerd. In 2011 was een stadsritje hier nog (maximaal, afhankelijk van in- en uitstapplek) 3 strippen, nu betaal je ongeacht plaats van in- en uitstappen €2,50. Dat is een prijsverhoging van minimaal 62%.
In Porto moet je uitchecken. Erg vervelend want of je nog naar buiten mag is afhankelijk van je saldo op de kaart.
Een groot nadeel van de chipkaart tov de strippenkaart / papieren kaart is dat je voorheen nog kon reizen met het OV als incidentele reiziger zonder dat je op zoek moet naar zo’n kaart (denk bv toeristen, gezinnen etc ). En dat het ook nog eens flink duurder is geworden. Zoetermeer – Den Haag kost tegenwoordig een euro of 5 voor 7 minuten trein (retour dan wel). Daar kan je in andere landen een aardige tijd voor reizen. Voor mij is het dan ook nauwelijks betaalbaar meer, schiet toch het doel voorbij dan.
Klagen, klagen, klagen.
We hebben nou toch marktwerking?
Dus als het je niet bevalt,
dan neem je toch gewoon een andere trein/bus?
@23: Ja precies. Die marktwerking werkt echt geweldig. En de winsten van dat niet-uitchecken komen vast ook goed terecht ergens. In Frankrijk ofzo. Dus waar zeuren we over.
Laatst was mijn kaart gejat. Letterlijk het eerste wat ze aan de telefoon zeggen is dan: “Mag ik uw bankrekeningnummer?” Mag je betalen om een nieuwe kaart te krijgen waarvoor je sowieso al betaald hebt.
Ik wist toen ze het invoerden al dat een van de redenen was dat ze zo van een hele hoop reizigers, vooral ouderen die toch al veel met het OV reizen, geld zouden kunnen stelen omdat je op je vingers kon natellen dat er massaal werd vergeten om uit te checken. Bedrijven, en vooral de NS, schamen zich echt letterlijk nergens meer voor.
“Wat kost reizen met de ov-chipcard”
Trans Link Systems,de producent van die kaart, verdient iig miljoenen.
Met aan het eind van het programma tips om geld te besparen door het systeem(legaal) te omzeilen
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1361652
Waarom oh waarom is een bedrijf dat er zo’n potje van maakt als TLS nog niet failliet? Zelfs diginotar kon kapot.
@inca: nou, als ze 30 miljoen per jaar overhouden aan niet-uitcheckende passagiers…
@27, Maar waarom ligt er geen schadeclaim van een veelvoud daarvan wegens de ontelbare problemen die er zijn geweest? (Opleverdatum, technische storingen, niet voldoen aan de afspraken etc.)