Vakantiedrama in China

Wat gebeurt er als de miljoenen bezige bijen uit de fabriek van de wereld tegelijkertijd naar huis willen om het Chinees Nieuwjaar (dit jaar op 7 februari) te vieren? Dan is het druk. Heel druk. Gaat dat goed? Meestal wel… Wat gebeurt er als een week van tevoren moeder natuur losgaat met sneeuwstormen en akelig koude temperaturen in de provincies waar deze mensen wonen of doorheen moeten? Dit:
trein.jpg

De elektrische treinen op belangrijke lijnen vanuit Guangzhou, nabij Hong Kong, naar de rest van China (en visa versa) staan spontaan stil. Hoogspanningsleidingen vielen uit en waar er wel stroom was knapten de bovenleidingen. Op de piek van dit drama stonden 136 treinen stil. Niet van die veredelde metrostellen als in Nederland, maar echte, met duizenden mensen aan boord. Het andere favoriete vervoersmiddel om thuis te komen, de bus, vergaat het al niet beter. Honderden staan er vast op de wegen en vele meer vertrekken niet eens meer. Het resultaat. Op het treinstation van Guangzhou staan ongeveer 200.000 mensen op de trein te wachten, op tientallen andere stations in China is het niet veel beter. Een getal dat in Guangzhou zou kunnen stijgen tot 600.000. Op een stukje snelweg stonden op een top 20.000 auto’s en bussen vast met ongeveer 60.000 mensen aan boord. Gisteren maakte de Chinese NS bekend dat er tot 6 februari geen nieuwe treinkaartjes voor de lange routes verkocht zullen worden. Pech dus voor de mensen die nu nog de laatste hand leggen aan (iets van) de helft van wat er komende zomer in de Nederlandse winkels ligt.

bussen.jpg

Voor honderdduizenden mensen lijkt het belangrijkste feest en meestal de enige dagen dat ze (vaak) vrouw, kind en familie zien in het water te vallen. Best heftig als je bedenkt dat de laatste keer dat ze ze zagen alweer bijna een jaar geleden was. Om dan weer terug te gaan naar je net verlaten slaapvertrek in de fabriek, voor een droge slaapplaats, voelt dan niet goed.

Wanneer u vandaag weer met een klein half uurtje vertraging op uw werk of thuis arriveert vanwege een paar verdwaalde blaadjes, denk dan even aan de mensen die uw kleding, bureaustoel, bestek, radiator, pennen, I-pod, computerkast, sleutelhanger, etc. etc. in elkaar hebben gezet. Die komen misschien helemaal niet meer thuis en staan op een koud, nat (of bevroren) station een week te wachten of slaan het weerzien met de familie even een jaartje over.

Want het is nog lang niet over.

  1. 2

    In oktober was ik in Shanghai. Tijdens de viering van National Day. Het weer was toen perfect, dus van dit soort ellende was geen sprake. Wel kan je je dan goed voorstellen wat voor ellende het kan worden als die hele mensenmassa op het station moet verblijven. Arme lui. Maar Chinaman, hoe zit het met het weerzien van familie tijdens National Day en de derde ‘Golden week’? Of wordt er dan toch minder gereisd dan met nieuw jaar?

  2. 3

    Zover gelaten…
    De Chinese treinen vervoeren deze maand een kleine 178.6 miljoen passagiers. Tenminste, dat was de planning. Dan weet je vantevoren al dat je niet echt ruim zit en weinig comfort hebt. Als eea echt lang gaat duren zal het wel anders kunnen worden, maar dan zal de overheid ingrijpen.

  3. 5

    @arie-t
    Een grove schatting: tijdens nieuwjaar gaat 90% van de “migranten” naar huis en de andere feesten ongeveer 45%. Nieuwjaar is veruit het belangrijkste feest. De andere kun je met goed fatsoen wel overslaan.

    @Crachàt
    Een overheid die als belangrijkste speerpunt de tevredenheid van de bevolking heeft…