Boerenopstand in Buenos Aires: Buug’n of Barst’n

Morgen is de grote dag. Dan stemt de senaat van het Argentijnse congres over de zeer omstreden flexibele belasting (een afroomregeling) die geheven moet gaan worden op landbouwproducten. Het lagerhuis keurde de maatregel reeds goed. Dat het congres überhaupt over de regeling moet stemmen is het gevolg van een strategie van Cristina Kirchner, de steeds minder populaire presidente het land. Omdat zij er met onderhandelingen niet uitkwam (ze gaf geen duimbreed toe en liet zelfs tegenstanders arresteren) speelde ze de bal over naar het congres, dat nu maar moet zien of ze de maatregel invoert of niet. Voor wie overigens denkt dat het alleen maar gaat over een landbouwbelasting, vergeet het maar. Morgen zou wel eens een beslissend moment kunnen worden in de nabije toekomst van Argentinië. Morgen kan een waterscheiding worden tussen de relatief rustige, veilige en min of meer voorspoedige jaren sinds de crisis van 2001 en een woelige toekomst, waarin de stabiliteit van Argentinië als geheel in het geding is. Mocht Argentinië uit de rails lopen (maar dit is allemaal koffiedik kijken) dan zullen de echo’s doorklinken in heel Zuid-Amerika en via Spanje en Italië mogelijk zelfs in Europa.

Door: Foto: Sargasso achtergrond wereldbol
Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

KSTn – Biologisch eten gezonder?

Logo kamerstukken van de dagOmdat de Tweede Kamer er om vroeg, is de minister op zoek gegaan naar een antwoord op de vraag “Is biologisch voedsel gezonder dan conventioneel voedsel?
Na lange tijd werd middels een korte brief een dik rapport in de postvakjes van de kamerleden geduwd.
Conclusie in de brief (mijn vertaling):
Er zijn nog geen eenduidige conclusies te trekken. Meer onderzoek is nodig.
En dat is dan ook de conclusie die overgenomen wordt.

Aangezien we hier zo gek als een deur zijn, gaan we dan diep in de nacht een rapport van meer dan 300 pagina’s doorpluizen. Conclusie (weer van mij natuurlijk):
Er zijn duidelijke aanwijzingen dat biologisch voedsel een positief effect heeft op de gezondheid ten opzichte van conventioneel voedsel. Maar meer onderzoek is gewenst.

Leest u even mee?

Though all the chicken were healthy, a clear difference in the measured parameters was observed. The animals on the conventional feed gained more weight, whereas the animals on the organic feed showed a stronger immune reactivity, a stronger reaction to the challenge, as well as a slightly stronger recovery from the challenge in terms of regained growth.” (pagina 21)

With respect to the second research question: ‘Can biomarkers be identified, for health effects, related to the consumption of organic compared to conventional feed?’, and the two sub questions about effects on the immune system and other organ systems, these can be answered confirmatively, although the implications of the observed differences with respect to health, are not clear yet and need further investigation.” (pagina 22)

Steun ons!

De redactie van Sargasso bestaat uit een club vrijwilligers. Naast zelf artikelen schrijven struinen we het internet af om interessante artikelen en nieuwswaardige inhoud met lezers te delen. We onderhouden zelf de site en houden als moderator een oogje op de discussies. Je kunt op Sargasso terecht voor artikelen over privacy, klimaat, biodiversiteit, duurzaamheid, politiek, buitenland, religie, economie, wetenschap en het leven van alle dag.

Om Sargasso in stand te houden hebben we wel wat geld nodig. Zodat we de site in de lucht kunnen houden, we af en toe kunnen vergaderen (en borrelen) en om nieuwe dingen te kunnen proberen.

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Probleem Instandhoudend Vermogen

Het haalt de kranten in Nederland af en toe als een klein bericht: het landbouwconflict in Argentinië. Sinds maart worden wegen geblokkeerd en is er met grote regelmaat tekort aan producten als melk, vlees en alles wat verder via de weg wordt aangevoerd. Het conflict draait om een belastingverhoging die de regering van presidente Cristina Fernandez de Kirchner bedacht om de kas te spekken/een begrotingstekort aan te vullen/nieuwe plannen te ontwikkelen.

Komende week bereiken we dag honderd van het conflict, dat heen en weer schommelt tussen ‘bijna opgelost’ en ‘op het punt van exploderen’. Deskundigen houden het erop dat die fase nog wel een tijd zal duren. Intussen loopt de schade op, zowel voor de sector als voor de wankele economie in het algemeen. Sectoren die veel met de landbouwers te maken hebben, zoals bijvoorbeeld de vervoersbranche, zijn partij geworden en voeren eigen acties. Het wordt steeds moeilijker de deksel op de doos van Pandora te krijgen.

Veel van de actie vindt plaats in de provinciestad Gualeguaychu, waar de mensen maar druk zijn met conflicten. Sinds een jaar of twee speelt namelijk ook het uitzichtloze conflict tussen Argentinië en Uruguay over een papierfabriek. Het ding staat er inmiddels en er wordt gewerkt, maar de Argentijnen hebben zich nog geenszins met het idee verzoend en blijven bij tijd en wijle de brug tussen hun land en Uruguay bezetten.

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Nederlands zaad in Amerikaanse handen

Het valt me zelf ook zwaar te moeten constateren dat ik Berlusconi neigingen heb. Maar het zit diep. Nederland heeft een zeer bloeiende agrarische sector. Een van de exponenten is onze zadenindustrie. Vier van de tien grootste zadenbedrijven ter wereld zitten in Nederland.
En nu lees ik in de Volkskrant vandaag dat nummer tien, De Ruiter Zaden, overgenomen wordt door Monsanto. En dan schrik ik. Monsanto, dat is toch dat bedrijf uit de VS met een uitermate dubieuze reputatie? Dat bedrijf dat hun genetisch gemanipuleerde zaden de markt in drukt omdat ze dan ook hun bestrijdingsmiddel, Roundup, nog wat meer kunnen verkopen?
Maar nog los even van die reputatie. Ergens vind ik het gewoon niet slim dat we niet in staat zijn deze sector gewoon in Nederlandse handen te houden. Nu lekt waarschijnlijk alle kennis en het marktaandeel snel transatlantisch weg. Waar is Verdonk als je haar nodig hebt?

Lezen: Bedrieglijk echt, door Jona Lendering

Bedrieglijk echt gaat over papyrologie en dan vooral over de wedloop tussen wetenschappers en vervalsers. De aanleiding tot het schrijven van het boekje is het Evangelie van de Vrouw van Jezus, dat opdook in het najaar van 2012 en waarvan al na drie weken vaststond dat het een vervalsing was. Ik heb toen aangegeven dat het vreemd was dat de onderzoekster, toen eenmaal duidelijk was dat deze tekst met geen mogelijkheid antiek kon zijn, beweerde dat het lab uitsluitsel kon geven.

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Update over de verdwijnende bijen

Hand vol dode bijenVorig jaar maakten we hier al melding van de bijen die massaal stierven in de VS. Veel speculatie volgde, maar de exacte oorzaak is nog steeds niet duidelijk. Maar toen was het iets dat ver weg plaats vond. Inmiddels lijkt ook Nederland getroffen door dit zogenaamde CCD (Colony Collapse Disorder).
In bepaalde regio’s van Nederland zijn imkers in de afgelopen maanden 60 tot zelfs 95 procent van hun bijen kwijtgeraakt. Heel veel meer dan gebruikelijk.
Aangezien bijen nog steeds een grote rol spelen in onze groente-, fruit- en bloementeelt kan dit voor problemen zorgen. De prijs voor de huur van kasten loopt dan ook snel op. Op een toch al gespannen voedselmarkt is dat niet iets waar we op zitten te wachten.
Kennelijk is die verhuur nu zo interessant geworden dat het zelfs leidt tot criminele activiteiten. Hele bijenkasten worden gestolen.

In de VS houdt het nog steeds de gemoederen bezig. Een ijsfabrikant maakt zich zelfs zoveel zorgen dat hij geld schenkt voor onderzoek.
En het verschijnsel heeft in ieder geval ook Duitsland deze winter bereikt. En ook daar stelen ze kasten.

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Het einde van goedkoop vlees

In de tweede helft van de twintigste eeuw ging de Worstenophanger zelf ook vlees eten, dagelijks wel te verstaan. Dit is tegenwoordig zo normaal dat de toegang tot ‘iedere dag een lapje vlees op het bord’ bijna als grondrecht gezien wordt. Dankzij de groene revolutie in de landbouw in de jaren ’50 en ’60 kwam er eind aan de voedselschaarste in de wereld en werd de weg geopend voor grootschalige vleesproductie. In het Westen genoot men van de full monty: goedkoop brood en goedkoop vlees. In Azië bleven ze (eindelijk) in leven met hun kommetje rijst. Maar alles zal veranderen nu de Aziatische Worstenophanger zelf ook vlees wil eten, de Westerling zal moeten inschikken.

De tijd van goedkoop voedsel is voorbij (Economist). Afgelopen jaar is de prijs voor granen en maïs op de wereldmarkt naar recordhoogte gestegen. Vallen de landbouwopbrengsten soms tegen? Nee. Dit jaar zal er een recordoogst van 1,66 miljard ton aan granen worden binnengehaald. Kaapt de biofuel industrie soms al subtantiële hoeveelheden van deze oogst in? Nee nog niet. Het komt door de snelle toename van vleeseters op deze planeet. De nieuwe vleeseters leven in de opkomende economieën als: China, India en Brazilië. In 1985 at de gemiddelde Chinees per jaar 20 kg vlees tegenwoordig is dat meer dan 50 kg, nog even ze eten evenveel als Nederlanders: 85kg.

Vorige