KSTn – Biologisch eten gezonder?
Omdat de Tweede Kamer er om vroeg, is de minister op zoek gegaan naar een antwoord op de vraag “Is biologisch voedsel gezonder dan conventioneel voedsel?”
Na lange tijd werd middels een korte brief een dik rapport in de postvakjes van de kamerleden geduwd.
Conclusie in de brief (mijn vertaling):
“Er zijn nog geen eenduidige conclusies te trekken. Meer onderzoek is nodig.”
En dat is dan ook de conclusie die overgenomen wordt.
Aangezien we hier zo gek als een deur zijn, gaan we dan diep in de nacht een rapport van meer dan 300 pagina’s doorpluizen. Conclusie (weer van mij natuurlijk):
“Er zijn duidelijke aanwijzingen dat biologisch voedsel een positief effect heeft op de gezondheid ten opzichte van conventioneel voedsel. Maar meer onderzoek is gewenst.”
Leest u even mee?
“Though all the chicken were healthy, a clear difference in the measured parameters was observed. The animals on the conventional feed gained more weight, whereas the animals on the organic feed showed a stronger immune reactivity, a stronger reaction to the challenge, as well as a slightly stronger recovery from the challenge in terms of regained growth.” (pagina 21)
“With respect to the second research question: ‘Can biomarkers be identified, for health effects, related to the consumption of organic compared to conventional feed?’, and the two sub questions about effects on the immune system and other organ systems, these can be answered confirmatively, although the implications of the observed differences with respect to health, are not clear yet and need further investigation.” (pagina 22)
Het valt me zelf ook zwaar te moeten constateren dat ik Berlusconi neigingen heb. Maar het zit diep. Nederland heeft een zeer bloeiende agrarische sector. Een van de exponenten is onze zadenindustrie. Vier van de tien grootste zadenbedrijven ter wereld zitten in Nederland.
Vorig jaar maakten we
In de tweede helft van de twintigste eeuw ging de Worstenophanger zelf ook vlees eten, dagelijks wel te verstaan. Dit is tegenwoordig zo normaal dat de toegang tot ‘iedere dag een lapje vlees op het bord’ bijna als grondrecht gezien wordt. Dankzij de