SP: Filebelasting is ordinaire limousinesubsidie
Minister Eurlings heeft voortdurend zijn mond vol over het feit dat mensen niet meer gaan betalen door de plannen van een kilometerheffing, maar uit onderzoek van de SP blijkt het tegenoverstelde. SP-Kamerlid Emile Roemer: ?Voor de SP staat al jaren vast dat dit plan oneerlijk is voor de automobilist, maar nu de geplande tarieven bekend zijn gemaakt is het helemaal duidelijk wie er het meest gaat betalen. De automobilist met een wat oudere en minder dure auto. En waarom? Omdat deze moeten opdraaien voor de misgelopen aanschafheffing van vooral de duurste nieuwe auto?s.?
Reacties (7)
Die vergelijking tussen de Peugeot en Jaguar is interessant, maar ik zou graag zien waar die cijfers vandaan komen. Ik heb behoorlijk geklikt op de site, maar ze hebben het goed verstopt.
Maar goed; is de SP nu principieel tegen de spitsheffing of is het alleen een probleem met de implementatie?
@2: De SP is altijd tegen marktwerking, dus dat zal ook wel gelden voor marktwerking op de weg.
Beetje overdreven Marijn, zelfs prominente VVD-ers hebben zo al hun bedenkingen over marktwerking.
@3
Maar goed, dat betekent dat ze gewoon principieel tegen beprijzen zijn. Dan hoor ik graag wat hun plannen zijn om files terug te dringen. Beetje makkelijk zo.
@5: Ik hoop toch dat je bedoelt autogebruik terugdringen?
@6
Nee, files.
Het probleem dat een kilometerheffing moet aanpakken is niet zozeer autogebruik, maar autogebruik op bepaalde tijdstippen en locaties. Dat is het moment waarop de hoeveelheid voor negatieve externaliteiten zorgt.
Als het sec om autogebruik ging kan je net zo goed de benzineprijs verhogen.