Feel-o-meter
DATA - Kunstenaars Richard Wilhelmer, Julius von Bismarck, en Benjamin Maus bouwden op de vuurtoren van Lindau-Island een ‘Fuehlometer’. Een enorme smiley visualiseert de emoties van willekeurige mensen op straat. De gezichten worden opgenomen met een camera en geanayseerd met behulp van speciale software. Die software stuurt de smiley aan, zorgt er voor dat de smiley blij, droevig, of neutraal kijkt. Real-time. In 2008 bouwden de kunstenaars een smiley die er op leek, die stond in Berlijn-Schonenberg. Nieuw aan de huidige variant is dat delen van het gezicht van de smiley geleidelijk bewegen al naar gelang de emoties van het publiek veranderen.
Zie hieronder de smiley aan het werk:
In New York staat een billboard van Jell-O dat ook verschillende gezichtsuitdrukkingen aan kan nemen. De data op basis waarvan dit billboard een gezichtsuitdrukking aanneemt komt niet van de voorbijgangers op straat, maar van Twitter. Als mensen :) posten op twitter draagt dat bij aan het lachen, vanzelfsprekend zorgen posts met :( er in voor een treuriger billboard.
Nu maar hopen dat de meeste mensen vrolijk kijken en twitteren, anders is het nogal deprimerende kunst en zorgt de Jell-O reclame vast niet voor de gewenste omzet. Een reden om weer extra treurig te kijken..