Segregatie voor dummies

Waarschuwing: niet politiek correct taalgebruik inside!Precies 9 maanden.. Sinds ik verhuisde naar een aangeharkte nieuwbouwwijk in de periferie van de stad duurde het maar liefst 270 (!) dagen voor ik iemand met een zwarte huiskleur in mijn buurt ontwaarde. Het was een glimlachende negerin met vier schattige kroeskopjes en een buggy. Ik word er een beetje weemoedig en triest van. Want ik ben steeds minder optimistisch over het vermogen van de verschillende soorten Nederlanders elkaar te leren kennen. We leven naast elkaar en langs elkaar heen. En het enige dat we vaak gemeen hebben is een paspoort.

Als de chique onderzoeksinstituten een rapport uitbrengen over allochtonen, dan is de onderzoeksvraag meestal geformuleerd in termen van gegeneraliseerde achterstanden. De zwarte school is zo slecht omdat de kinderen er minder goed onderwijs krijgen. Allochtonen zijn digitaal achtergesteld en worden slechter betaald. Als ze al worden aangenomen. Achterstanden. Er zijn traptreden verschil tussen de blanke Nederlander en de rest en dat moet worden opgelost. Dat valt ook niet te ontkennen.

Maar dat is niet wat mij dwarszit. Als Nederlanders ergens goed in zijn, dan is het ongelijkheden nivelleren en ik ben ervan overtuigd dat een flink deel van de onrechtvaardigheid binnen enkele generaties is opgelost. Wat me werkelijk angst inboezemt is de enorme segregatie die ik steeds meer om me heen zie. Want dikke rapporten kunnen niet verhullen dat ik, open minded blanke man van in de dertig, nauwelijks allochtonen ken, spreek, liefheb of haat. En dat mijn vrienden datzelfde patroon volgen. Ook zij wonen in een buurt waarin slechts blanke Montessori-kinderen stoepranden en autochtone caissières in de supermarkt mijn producten bliepen. Goed Nederlands sprekende mensen die een Knorr-pakje uit de schappen nemen als ze ‘buitenlands gaan koken’. Met racisme heeft dat niets te maken, integendeel. Je zou cynisch kunnen zeggen dat racisten in ieder geval nog interacteren met mensen van een andere huidskleur. Mijn echte nachtmerrie is van die van de compleet gescheiden universa, een maatschappij als een CD-winkel waar iedereen apathisch verschillende muziek op de koptelefoon uitprobeert.

Het toppunt van deze angst voor maatschappelijke steriliteit was een concert van Coldplay en de band Live. Toen op het einde van het concert zanger Edward Kowalczyk een heftig ritme inzette en 60.000 mensen allemaal hun hand in de lucht staken, viel me de metershoge gestileerde adelaar achter hem op. En de gedachte dat ik tussen die duizenden mensen geen enkele gekleurde medemens had ontwaard schokte me diep. Niet dat uit het beeld een magnifieke verwijzing naar een andere tijd te destilleren viel, dat was tragi-komisch. Maar het feit dat ik bij het verlaten van het concert tussen de duizenden mensen nog steeds geen enkele neger of Aziaat kon aanwijzen – en ik heb koortsachtig gezocht – heeft me nooit meer losgelaten.

Zwarte mensen tennissen niet en Nederlanders worden door Marokkanen voorbij gevoetbald. Inmiddels betaalt het gemiddelde museum of concertgebouw een bezoeker als hij of zij van niet-Europese afkomst is. Maar Bach en Pinter zijn alleen voor blanke mensen, zo moet ook de cultuurmarketingdeskundigen vaststellen. Houden allochtonen dan niet van cultuur? Dat is uiteraard onzin. In salsazaal Amannee in Nijmegen kan men de tegenovergestelde groepsamenstellingen fotograferen. Blanke mannen kunnen niet alleen niet salsadansen, ze proberen het al niet eens meer. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen en moeten we niet chargeren. Maar één blik in de concertzaal, het theater en de tennisbaan laat zien hoe waar de clichés zijn. Of misschien geworden zijn.

Deze algemene onverschilligheid, dat is volgens mij het echte multiculturele drama. Paul Scheffer epistel uit 2000 is opgevat als een pamflet tegen maatschappelijke achterstand, terwijl hij toch ook aangeeft de tragiek van de segregatie te zien:
“Voor de meeste schrijvers in Nederland is de `multiculturele samenleving’ een verschijnsel van horen zeggen, iets van een vluchtige blik in het straatbeeld. Het is geen onderdeel van hun geleefde werkelijkheid, en, naar men mag aannemen, geldt dat ook voor de meeste burgers in dit land. We leven in Nederland langs elkaar heen: ieder zijn eigen café, zijn eigen school, zijn eigen idolen, zijn eigen muziek, zijn eigen geloof, zijn eigen slager en straks zijn eigen straat of buurt. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat al die oude en nieuwe Nederlanders weinig tot niets van elkaar weten.”

De 64.000 euro-vraag is dan altijd weer: is dat erg? De één houdt van jazz, de ander van klassiek. De één woont in de binnenstad en de ander in de buitenwijken. Wat maakt het uit? Voor het Live-concert zou ik de hamvraag ook op deze manier beantwoord hebben, luchtig verwijzend naar cijfers en persoonlijke voorkeuren.
Het probleem is voor de tijd van Scheffer al aan de orde gesteld en zal de lezer ook vandaag de dag allesbehalve onbekend, misschien zelfs wel clichématig voorkomen. Wat mij verraste en somber stemde is niet dát we in een cultureel gescheiden Nederland leven, maar de mate waarin.
Segregatie in Nederland is geen kwestie van nuances of statistiek, hij is nagenoeg absoluut. Er vindt nauwelijks of geen ideeënuitwisseling plaats tussen de verschillende etnische groepen in dit land, als je een paar gesubsidieerde halfslachtige pogingen even niet meetelt. Als het multiculturele festival weer over is, gaat iedereen weer naar huis. Het internationale terrorisme, die groepen ook in Nederland uit elkaar drijft, helpt daar zeker niet bij. Wie denkt dat het bij de jeugd wel anders zal zijn, moet eens in de pauze naar een VMBO-school gaan kijken. De groepen netjes gescheiden als in een slechte Amerikaanse gevangenisfilm.

Als in een relatie mensen al jaren niet meer echt met elkaar spreken, zijn we niet verbaasd als ze uiteindelijk uit elkaar drijven en steeds minder moeite doen elkaar als round characters te zien. Maar als het gaat om onze maatschappij zijn we zo arrogant als het gaat om wat er kan gaan gebeuren. Een scherpe en onherstelbare verdeling van dit land, dat kan in het moreel superieure Nederland toch niet? Een burgeroorlog is uitgesloten, een ontwricht Nederland belachelijk. Toch had men 15 jaar geleden niet kunnen voorspellen dat de toonhoogte waarop mensen in Nederland inmiddels met elkaar spreken zo schril en humorloos zou worden. Zo onbegrepen en vol echo. Zo achteloos en agressief.
Het probleem is enorm complex, en de voorgestelde oplossingen zijn dan ook divers en meestal vaag. Balkenende gooit het op taal en gedeelde normen en waarden. Dijkstal vindt dat we moeten bediscussiëren wat we met z’n allen waardevol vinden. Verdonk roept dat allochtonen niet zo moeten zeuren. En mensen als Aboutaleb weten dat er ook een tegengeluid van moslims moet komen.

Maar waarop? Je kan pas discussiëren als er een vraagstelling op tafel ligt. Je kan pas ageren als er een plan op tafel ligt. En daarin zit de pijn. Want Nederland heeft geen idee waar het over 20 jaar wil zijn, en onze leiders – allochtonen en autochtonen – durven geen voortrekkersrol te vervullen. Het is het pragmatisme dat heerst, een subsidieregeling hier en een morele verontwaardiging daar.

Ik moet bekennen dat ik, en dat is zeldzaam, niet eens ga pretenderen de oplossing te hebben. Maar ik begin steeds meer overtuigd te raken dat we de segregatie niet serieus genoeg nemen en dat de algemene richtingloosheid van Nederland het hoofdprobleem is, niet andersom. Zoals kinderen pas ruzie maken als ze zich vervelen, niet als ze een tripje maken. We kunnen pas samen weer aan een prettig Nederland werken als we een idee hebben van onze toekomst. Willen we een kennisland zijn? Investeer dan in het onderwijs van iedereen. Wensen we veel geld uit te trekken voor een veilig Nederland? Pak dan alle onspoorde jongeren aan zonder dat je het belangrijk vindt van welke etniciteit ze zijn. Benoem dat, maar blijf er niet over zeuren, want de maatschappelijke schuldvraag draagt niet bij aan de oplossing. Willen we een land van welzijn en weinig spektakel? Denk aan de zorg en de pensioenen. Willen we de Nederlandse taal beschermen of loslaten? Pas als onze decisionmakers ons een voorproefje van de toekomst laten zien kan iedereen zijn rol bepalen. Niet in de multiculturele samenleving, want de term bestaat alleen als er problemen zijn. Maar in de samenleving die Nederland heet. Dan mogen we hopen dat de humor en het zelfgeloof terugkeren. Ik hoop van harte dat de Tweede-Kamer verkiezingen daartoe een aanzet zijn en eens wat minder gaan over de hypotheekrenteaftrek en de bureaucratie. Inderdaad, tegen beter weten in.

  1. 1

    Uit het hart gegrepen…helaas heb ik ook het antwoord niet, ik ben net zo’n blanke ollander die geen enkele allochtoon kent of spreekt…enige kanttekening die ik kan plaatsen is dat ook geen enkele allochtoon mij aanspreekt, terwijl ik zelf in het buitenland liefst zoveel mogelijk lokale mensjes spreek – en dat mis ik dus duidelijk omgekeerd in Nederland : willen ze ons wel leren kennen, of gaat het alleen maar om het paspoort ?

  2. 2

    hulde voor deze weemoedige column!.. maar: heb je niet “slechts” heimwee naar de illusie van het multiculturele paradijs?

    Dat mensen gemakkelijker omgaan met anderen die een vergelijkbare achtergrond hebben is een feit.. segregatie hoeft imo geen probleem te zijn

  3. 4

    Laat ik maar eens proberen een paar lichtpuntjes te zien. Zo zie ik hier, in Rotterdam, in de binnenstad best regelmatig flink gemengde groepjes jongeren rondlopen. Die, zo ziet het er tenminste uit, heel normaal met elkaar omgaan.
    En verder heb ik het idee dat FunX, die radiozender, wel goed werkt. Ze draaien hiphop, urban en weet ik hoe het heet, en die muziek blijkt toch zo’n beetje alle groepen aan te spreken. Zodanig zelfs dat we hier ondertussen een behoorlijke eigen Nederlandse, multiculturele hiphopscene hebben. Volgens mij.
    Misschien is dat wel de richting waar we de oplossingen moeten zoeken. Niet te veel geouwehoer, niet te veel van boven opleggen, maar aandacht voor de dingen die ons allemaal interesseren. Al kan ik ook weer niet direct zeggen welke dingen dat dan zouden zijn.

  4. 5

    Een interessant essay wat ik vandaag las in filosofiemagazine biedt misschien een aantal interessante denkrichtingen. En vragen die je je zou kunnen stellen zijn: ben ik wel zo open-minded als ik zelf denk… wonen in een Vinex wijk, gebruik van het N-woord… blijkbaar nog in de waan van het ras-begrip … zijn geen goede tekenen :-)
    Wat betreft muziek / cultuur / sport zie ik toch een ander Nederland: een aantal volkshelden van het laatste jaar: Rayman (tv), Najib (cabaret), Ali-b (muziek), Kalou (voetbal) allemaal algemeen geliefd bij zwart & wit, kort door de bocht. Dus die kloof die zie ik niet echt. Muziekpreferentie kun je vind ik eigenlijk niet gebruiken als vb.
    Muzieksmaak / publiek is daarvoor (gelukkig) te grillig. Ik denk bijv. aan Afrikaanse artiesten die een zeer divers publiek aantrekken: Youssou N’dour, Souad Massi, Cheikh Lo, Femi Kuti, Salif Keita: zijn op elk continent te bewonderen met vrijwel altijd een gemeleerd publiek. Ander vb: nachtleven in Rdam (now&wow, was vroegah, 4 jaar terug, ik word ouder…altijd een smeltkroes m.n. bij Speedfreax, ook Nighttown (r.i.p.) en Off Corso was / is geen “arische” bedoening gelukkig. Ook in Dizzy (jazz-cafe) tref je di-avond minimaal 10 nationaliteiten aan.
    Dit alles neemt niet weg dat ik een aantal maatschappelijke tendezen zie die overeenkomsten vertonen met je stuk: individualisering, verminderde solidariteit, algemene neiging tot negatief denken, verminderd levensplezier, angst voor het onbekende… Dit zou tot segregatie kunnen leiden, maar in de mate waarin jij dit reeds als realisatie beschouwt ervaar ik het niet.
    Segregatie begint bij jezelf! ;-)

  5. 6

    Ik klap in mijn handen voor deze column, het is een hele tijd geleden dat ik zo’n goede column heb gelezen over dit onderwerp en met name als het gaat over de herkenbaarheid van dit probleem en de constateringen die daar over worden gedaan.

    Ik heb de overtuiging dat het wel goed zal komen (in positieve zin) met de segregatie, echter gezien het tijdstip, komt dat wel een andere keer.

    Greets…

  6. 7

    ik ben er dol op om rustig te wonen zonder kansarmen dan ook. dat gedwongen samenzijn hoeft van mij niet. elkaar met rust laten is toch ook niet slecht?

  7. 9

    Hoewel minder in mijzelf, merk ik het ook. Sterker, heb ik het idee dat het opnieuw verergerd is eigenlijk. Opgegroeid in Amsterdam op een middelbare school die overwegend ‘allochtoon’ was, later mijn boodschappen halend van supermarkt tot Toko tot de Islamitische slager, leek het toen geen issue. Toen bedacht ik me niet eens dat mijn school overwegend allochtoon was (ergens is dat ook onjuist, ze hebben allemaal een nederlands paspoort tenslotte).

    Nu in het zuiden des lands merk ik dat discriminatie met het jaar verergert. Gisteren deed ik boodschappen bij de islamitische supermarkt waarna men bij Super de Boer naar mijn tassen keek alsof er een bom in zat. Maar een groot deel van mijn omgeving voelt zich niet te beroerd scheldcannonades te houden op alles wat niet lelieblank is als zij zelf.

    Misschien komt het omdat de politiek ons ook bang maakt met onzinnige verhalen. Media wat overdreven de nadruk kan leggen op achtergronden en nationaliteiten. Tel er bij op wat Amadou aangeeft “Dit alles neemt niet weg dat ik een aantal maatschappelijke tendezen zie die overeenkomsten vertonen met je stuk: individualisering, verminderde solidariteit, algemene neiging tot negatief denken, verminderd levensplezier, angst voor het onbekende…” Met als sluitstuk het terrorisme wat wel degelijk speelt.

    @Kees: hier ervaar ik juist dat de zogenoemde allochtonen over het algemeen meer interesse toont dan de kaaskop van de hoek.

  8. 11

    Ik ken enkele nieuwe belgen maar ik moet toegeven dat het meestal om adoptiebelgen gaat.
    Ze hebben dan mss wel een ander kleurtje, ze zijn net zo goed als ik hier opgegroeid bij een autochtone mama en papa.
    Dus dat telt niet.

    Maar mss is het wel een noodzakelijke stap. Eerst naast mekaar leven zonder ruzie te maken en dan pas echt gaan mixen.

  9. 12

    Misschien is er gewoon meer tijd nodig, en minder overheidsbemoeienis. Amsterdam zat in de gouden eeuw vol allochtonen, maar toch zijn al hun nakomelingen driehonderd jaar later keurig ingeburgerd:

    “Amsterdam is door een grote instroom van immigranten gegroeid: veel Hollanders van andere steden in de Republiek of het platteland, maar ook veel buitenlanders, zoals protestanten uit de Zuidelijke Nederlanden en Frankrijk, joden uit Polen, Duitsland en Portugal, Pelgrimvaders uit Engeland, enzovoort. Tussen 1581 en 1811 is gemiddeld 53.6% van de ondertrouwde mannen en vrouwen buiten Amsterdam geboren, in de topjaren 1606-1620 zelfs gemiddeld 72 tot 73%.”

  10. 13

    Het is in elk geval geen institutionele segregatie. De barrières kunnen worden geslecht. Maar zolang er geen wil is is er geen weg.
    En is het per definitie slecht? De Chinezen hoor ik niet en het schijnt hen redelijk te gaan. Voor de oorlog waren er jodenwijken die nu bijna verheerlijkt worden.

    Is het een discriminatoire segregatie of is de segregatie een culturele identificatie?

  11. 14

    “Maar zolang er geen wil is is er geen weg.”

    Inderdaad. We hebben jarenlang geprobeerd deze weg te maken, zonder de wil. Het is dan ook mislukt.

    Maar, wat dan weer wel zo is, doordat we het probeerden, bleven de problemen beheersbaar. Er zijn bijvoorbeeld geen échte ghetto’s in Nederland, en de criminaliteit is relatief laag.

    Als het huidige politieke klimaat doorzet zal dit echter veranderen denk ik. De politiek ziet dat de wil er niet is en gaat daar naar handelen. En zo gaan de problemen uit de hand lopen.

    Overigens, EVH: Volgens mij was ik ook op dat combi-concert. Het was kutweer die dag en de zanger van Coldplay was zijn stem kwijt.

    Mijn eerste “waar zijn de allochtonen” erlebnis was overigens in 1999, op Blowlands en Drinkpop.

  12. 16

    Ik herken het gevoel&gegeven dat deze column beschrijft helemaal:
    Ondanks dat ik tussen de schotels woon en dat zomers marianne weber over de gallerijen schalt, heb ik ook maar weinig contact met buren (zoals dat ook tussen autochtonen zo is): af en toe wat gezeik en geroddel, wat dollen met kinderen etc. Meer niet. Is dat raar? Ook als ik in een nl buurt zou wonen had ik mn buren niet op mn feestje uitgenodigd..

    Alleen zoals Cinner (10) al aangeeft, segregatie is overal.
    Al tijden is dezelfde afscheiding te vinden tussen lager en hoger opgeleiden. Dit is naar mijn weten nooit aanleiding geweest voor een (maatschappelijk) debat. Wel een reden om subsidiepotjes open te trekken en en-masse vmbo-ers op cultuuruitjes naar het museum te loodsen.. Volgens mij zonder veel resultaat.

  13. 17

    Het geschetste beeld van Nederland klopt, aangevuld met enkele van de bovenstaande comments. Een interessante vraag (C7) is of het tegengaan van segregatie nodig is. In het artikel wordt de visie van Nederland en de daarbij ontbrekende lange termijn doelstellingen aangekaart. Wat is dan het verband tussen doelstelling en het tegengaan van segregatie als hulpmiddel?
    Mijn idee dat het beschreven fenomeen meer eigendom is van de generatie van de auteur. Jongere generaties zullen volgens mij een andere visie op segregatie beschrijven. Aanpassingen en veranderingen in cultuur nemen tijd, laten zich niet forceren en zullen plaatsvinden.

  14. 18

    Eén van de beste artikelen die ik sinds lange tijd gelezen heb.

    Wat CiNNeR schrijft bedacht ik mij ook tijdens het lezen: voor élke bevolkingsgroep hebben we een ‘hokje’ en de groepen leven strikt gescheiden.

    Het bevalt “ons” blijkbaar prima – alleen omgaan met mensen uit het zelfde ‘hokje’ is natuurlijk erg makkelijk en een prima bevestiging dat je goed bezig bent en een fijn mens bent – je komt immers zelden tot nooit iemand tegen die totaal anders in het leven staat en je stof tot nadenken geeft door eens met je te praten. Lekker makkelijk, fijne bevestiging.

    De politiek in dit fijne landje werkt hier al jaren aan mee en lijkt alles uit de kast te trekken om dit effect niet eens in stand te houden maar te versterken.

    Let wel: qua segregatie zijn het niet alleen de lelieblanke Nederlanders die het wel makkelijk & prettig vinden zo; ik verdenk de mensen met meer pigment in de huid er van dat ze het vaak net zo makkelijk vinden als de witjes.

    Voor de mensen in het “WAO”, “homo” of dergelijke hokjes zitten ligt dat héél anders lijkt me, maar ook daar heb ik het vermoeden dat de aansluiting die ze zoeken weldegelijk bij een ander ‘hokje’ is, en niet zozeer bij ‘iedereen in dit land’.

  15. 19

    Inderdaad goed stuk!

    Ik denk dat segegratie niet goed is omdat er dan sneller misverstanden en vooroordelen over elkaar ontstaan. Zols bij sloopkogel, die segegratie wil, omdat er dan geen kansarmen in zijn buurt komen.

    Natuurlijk moet je niet met een allochtoon vrienden worden, omdat je zo graag iets tegen segegratie moet doen en is het logisch dat je sneller mensen met je eigen achtergrond opzoekt. Maar achtergrond is toch niet alleen maar etnisch?

    Ik denk dat opleiding en werk hier ook grote rol kunnen spelen. Niets werkt beter dan allochtone collega’s/medestudenten. Ik ben ook wel gematigd positief dat dit langzamerhand verbeterd.
    Wat zou kunnen helpen, zijn maatregelen als een acceptatie plicht voor (bijzondere) scholen en discriminatie bij solliciaties tegengaan.

  16. 20

    Het valt mij juist op dat je veel gemengde groepjes jongeren/scholieren ziet. Stel dat dit redelijk klopt: Ofwel dit is een positief punt van de huidige generatie jongeren, of het proces gaat zodanig dat de scheiding optreedt na het verkrijgen van een baan/huis etc.

  17. 21

    Segregatie op zich is geen probleem! Mensen vinden het prettig om met mensen met vergelijkbare achtergrond om te gaan. Daar is niks mis mee. Pas als segregatie gepaard gaat met achterstelling is er een probleem: sociaal – economisch zouden groepen evenveel kansen moeten krijgen. Het door elkaar husselen van mensen lost niets op. Als de tweede en derde generatie allochtonen beter gaan verdienen, dan hoeven ze ook niet meer allemaal in goedkope wijken te wonen en dan gaat spreiding vanzelf.

  18. 22

    @Renald Chi: ik denk persoonlijk dat je segregatie zeker tot bepaalde hoogte wel tegen moet willen gaan. Waar groepen mensen elkaar niet kunnen velen, zal zelden een mooie maatschappij kunnen leven.

    @Marti: het is idd niet geheel vergelijkbaar of het gaat om etniciteit of andere kenmerken die een groep binden, maar het wij-zij komt wel steeds meer boven op tal van onderwerpen.

  19. 23

    @Cancel: ik weet niet of Sloopkogel zijn mening iets van doen heeft met vooroordelen. Ik ben een alleenstaande moeder, zt altijd te stressen met werktijden & opvang en m’n kind heeft A.S.S. dus die zal ook niet zo snel boven modaal gaan verdienen. Ik denk dat de kans aanwezig is dat Sloopkogel ons ook niet als buren zou willen hebben.

    Om het even naar de werkvloer mee te nemen: ik heb altijd mijn eigen teamleden aan mogen nemen, en heb altijd een mix gehad van allerhande huidskleuren. Maar lo and behold: privé merk ik daar weinig van. Zowel de vriendenkring als de hobbykring (bootjesmens dus lid van watersportvereniging) is vrijwel helemaal blank.

    Het gekke is dat ik niet eens weet hoe dat komt. Het is geen bewuste keuze – niet eens een onbewuste. Op 2 niet-blanke exen na is het vrijwel allemaal blank, terwijl ik zowel op het werk als privégenoeg niet-blanken tegen kom.

    Discriminatie bij sollicitaties tegen gaan is een nobel streven, maar tegelijk ook redelijk onhaalbaar. Als iemand per sé geen turken / vrouwen / chinezen / gehandicapten wil aannemen, dan is dat erg moeilijk af te dwingen en discriminatie bewijzen is ook niet makkelijk …

  20. 24

    Ik denk CiNNeR en Marti gelijk hebben: de verdeling autochtoon/allochtoon (met meteen de vraag wanneer iemand ophoudt allochtoon te zijn) is een van de vele verdelingen in deze maatschappij, alleen letterlijk de meest zichtbare.

    Ik kom zelf ook uit een achtergrond met alleen maar blanke mensjes en mijn woonomgeving is ook vrijwel uitsluitend blank. Maar wanneer ik wel allochtonen tegenkom – en dat gebeurt gelukkig nog regelmatig – let ik veel minder op huidskleur dan op bijvoorbeeld kleding. Bij een groepje met van die gangsta-bandana’s, pet schuin achterstevoren en kruis tussen de knieën en zo voel ik me minder op m’n gemak, zoals ik me ook minder op m’n gemak voel bij kale jongens in bomberjacks. Ook dát is natuurlijk een vooroordeel, maar ik denk dat dat menselijk is. Het gaat meer om of en hoe je je gedrag aanpast.

    We hebben, zeker sinds Fortuyn, een maatschappij van “wij” en “zij”, waarbij “wij” altijd de goeien zijn die niets mogen (bijvoorbeeld te hard rijden op de snelweg) en “zij” de kwaaien die zich niet aan regels storen (en bijvoorbeeld te hard rijden op de snelweg). Daarom mogen “wij” zeggen wat “wij” denken en lopen “zij” alleen maar te zeuren en te klagen.

    Dat er bij een concert van Live veel blanke bezoekers zijn lijkt me ook logisch. Live is een typische exponent van de blanke rockcultuur in de VS. Ga je naar een funkrockband als Fishbone, dan staan daar mensen van allerlei kleuren zij aan zij te genieten.

    Het is ook heel logisch dat je vaker bij mensen zult uitkomen die uit dezelfde cultuur komen. Na verloop van tijd zullen die culturen gemengd raken en zullen de achtergronden dus ook versmelten. Dat zal alleen een paar generaties duren. De generaties daartussen zullen frictie ervaren. Het is de vraag of we daarmee om kunnen gaan. Het is aan de leiders van nu om daar het voortouw in te nemen. Helaas is snel politiek gewin te behalen door juist bestaande vooroordelen te bevestigen en te benadrukken…

  21. 25

    @Eric: Misschien zou de politiek zich er juist wat minder mee moeten bemoeien en het individu zelf het wat meer op kunnen pakken. Den Haag kan tenslotte niet afdwingen dat we wat gezelliger met elkaar om gaan maar lijkt de verschillen momenteel erg te benadrukken. Met hulp van de pers dan.

  22. 26

    Dank voor de complimenten mensen.

    Wat me schokte, was niet dat segregatie in Nederland bestaat – tot op zekere hoogte vind ik dat ook een natuurlijk gegeven – maar dat het zo verschrikkelijk absoluut is, zo overduidelijk, en naar mijn smaak geen haar beter dan 20 jaar geleden. Op het pnt van de achterstelling doen we van alles, maar op het punt van de scheiding maken we nauwelijkes vorderingen. Ik vraag me dus echt af of dat in een paar generaties overgaat.

    Ik heb die (open) deur willen intrappen omdat ik, net als Marti #23, het geveol heb dat het geheel automatisch gaat. Bij mij en bij vele andere Nederlanders gaat aan het opbouwen van deze muur geen enkele keuze vooraf. Dat heeft naar mijn smaak dus juist niets met Fortuyn of het wij-zij gevoel te maken, die op dat punt juist dingen ter discussie wilde stellen. De waarheid lijkt soms wel dat er al verschillende volkeren in dit land wonen.

  23. 27

    EVH: hoewel ik meteen van u aanneem dat het een automatisme is, is dat niet wat ik om me heen zie. Zie veel mensen die er niet al te veel bij stilstaan, maar toch zeker bewust de keuze hebben gemaakt alles wat ‘anders’ is ver te houden. Inmiddels wellicht een automatisme geworden (bij hen in elk geval) maar tevens een slecht excuus.

  24. 28

    @Marti
    Ik vond het alleen zo raar dat Sloopkogel opeens aankwam met kansarmen en de rust in zijn buurt, terwijl het over segegratie ging. Het impliceert dat hij denkt dat allochtonen per definitie kansarm en luidruchtig zijn.
    Dat betekent natuurlijk niet dat hij andere kansarmen wel in zijn buurt wil hebben ;)

    Ik denk dat het alleen al (contact) hebben (met/)van allochtone collega’s al helpt. Je raakt niet direct bevriend met al je (allochtone of autochtone) collega’s.

    Inderdaad discriminatie bij sollicitaties is lastig tegen te gaan, maar het lijkt me goed het in ieder geval te proberen. Verder, wat Cinner (25) zegt!

  25. 29

    Er is geen land ter wereld dat weet waar het over twintig jaar wil zijn. Nooit geweest ook.

    En vergeet niet dat Nederland tot dertig, veertig jaar geleden niet zo heel ander was: katholieken, streng gereformeerden, vrijzinnig protestanten, ze leefden volledig langs elkaar heen. Sportclubs, omroepen, kranten, alles was tot op het bot verzuild.
    Na twee generaties is daar vrijwel niets meer van over.

  26. 30

    EVH: het samenleven gaat op allerlei plaatsen óók automatisch. Kijk maar eens hoe gezellig het kans zijn op bijvoorbeeld het Kwakoe-festival of op Festival Mundial. Ik denk dat de segregatie zoals jij die ziet voor een groot deel natuurlijk is, en ook (grotendeels) vanzelf zal verdwijnen zodra de inkomensverschillen verdwijnen, de culturen zich vermengen etc etc. Alleen zou er bijvoorbeeld bij het aanleggen van woonwijken wat meer rekening gehouden kunnen worden. Vinexwijken worden nu eenmaal vooral volgeplempt met relatief dure koophuizen, omdat daar het meeste aan te verdienen is…

    CiNNeR: natuurlijk kan de politiek niet afdwingen hoe we met elkaar omgaan. Maar ze zouden eens kunnen beginnen met het benadrukken van de overeenkomsten in plaats van de verschillen. Want helaas heeft de politiek wel degelijk veel invloed op hoe we met elkaar omgaan als ze het wij/zij-beeld versterken.

  27. 31

    @Eric: Festival Mundial is een goed voorbeeld van wat ik schreef:
    “Er vindt nauwelijks of geen ideeënuitwisseling plaats tussen de verschillende etnische groepen in dit land, als je een paar gesubsidieerde halfslachtige pogingen even niet meetelt. Als het multiculturele festival weer over is, gaat iedereen weer naar huis.”
    Ik durf te zeggen dat festiva Mundial, hoewel een aangenaam multiculturel feestje, helemaal niets betekent voor integratie.

    @Cinner: goed punt. Maar je onderschat denk ik hoe bewust dat is. Je lekker opkrullen is je eigen bekende nest is iets dat sluimert en grijpt.

  28. 32

    @Eric: kwoot #24: “Ik denk CiNNeR en Marti gelijk hebben […]” Pure proza, man! :)
    Maar goed, even serieus. Ik denk dat de politiek zich er juist *minder* mee moet bemoeien. Neem bijvoorbeeld het hele gedoe met die (verplichte) “feestdag” als je ein-de-lijk je paspoort krijgt. Wat Verdonk écht wil bereiken ontgaat me volkomen, maar het is in geen geval iets van “benadrukken van overeenkomsten”. Sterker nog, door al dat gepiep over “*alle* ‘nieuwe Nederlanders’ *moeten* inburgeren, ook zij die *al lang(er)* hier zijn” zeg je dus eigenlijk dat ‘ze’ allemaal niet aan het inburgeren zijn geslagen en dus dat we met onoverkomenlijke problemen te kampen hebben. Dat probeert Verdonk nu aan te pakken (jaja, want recht door zee!) en als beloning mogen straks de ‘geluksvogels’ verplicht naar een (lichtelijk vernederende) ‘feestdag’ komen.
    Met al dit politieke gebral zullen slechts weinig ‘oorspronkelijke’ Nederlanders zich geroepen voelen er *zelf* eens iets aan te gaan doen. Terwijl wij de enigen zijn die de macht hebben daadwerkelijk iets te veranderen. Dat zal dan echter vrijwillig moeten, je kunt mensen niet dwingen iets te accepteren (jaja) wat ze niet willen. Of dat nu de donkere buurman is of de homo op kantoor.

    @EVH #26: spijker op de kop! En het trieste is dan nog dat wij, en daarmee bedoel ik die groep mensen bij wie het automatisch gaat, zonder bewuste keuze, nog het meest open staan. De groep waarbij er wél sprake is van een keuze is, denk ik, groter dan de groep bij wie het ‘vanzelf’ gaat …

    @Cancel #28: dat vroeg ik me dus af, of hij (zij?) de aanname maakt dat alle niet-blanken kanslarm zijn, of dat hij geen enkele “kansarme” in de buurt wil hebben. Plus dat ik graag de gehanteerde definitie van ‘kansarm’ zou willen weten.

  29. 34

    @Gerrit: wat lost dat op? Stel dat we Sloopkogel een kansarme buurman geven. Slaat zijn mening dan opeens om en sluit hij de nieuwe buurman in de armen?
    Bij kinderen zal het heus wel effect hebben, maar zolang de rest van de omgeving het tegenovergestelde laat zien zal het OLT weinig uitmaken. Daarbij zijn VMBO-ers daar al een paar jaartjes te oud voor denk ik …

  30. 35

    Marti: inlijsten, die quote! ;-)

    Zoals ik al zei zal de politiek in de eerste plaats moeten ophouden verschillen te benadrukken. Bovendien is zo’n naturalisatiedag een door Verdonk uit Amerika gepikt ideetje dat juist zeer onnederlands is. Zeker als je nog eens verplichte opkomst toevoegt. Nog even en in iedere schoolklas moet ’s ochtends het Wilhelmus gezongen worden…

    EVH: Zo’n festival is een mooi begin. Niet meer, niet minder. De culturen zullen hoe dan ook versmelten, maar dat is niet ineens voor elkaar. Shoarma was dertig jaar geleden een bijzonderheid, inmiddels staat het bijna naast Frans Bauer en draaiorgels…

    Ik zat vroeger in een lelieblank klasje, sterker nog, een lelieblanke schóól. Voor kinderen van nu is het al een stuk gewoner om Surinaamse of Turkse klasgenootjes te hebben, maar zullen hun ouders het onwillekeurig als ongewoon ervaren. Tegen de tijd dat de kinderen van nu kinderen op de lagere school hebben is het gewoon geworden.

    Op de lange termijn gaat die integratie er vanzelf komen. Zoals gezegd: ooit stonden protestanten en katholieken ook mijlenver van elkaar. Het is alleen zaak om op korte termijn te zorgen dat de frictie niet te erg wordt. Het vertrek van Verdonk zou al een heel stuk helpen….

  31. 36

    Het verschil tussen assimilatie en integratie zit toch vooral in het vasthouden aan je eigen eten en muziek, dus Coldplay is niet punt. Erger is dat Nederland het old boys network-land bij uitstek is. Kijk eens naar CNN Money vanuit Londen: de zakenbankier daar te gast kan een man of een vrouw zijn en elke huidskleur tussen zwart en wit hebben. In Nederland is dat een blanke mannenclub. Idem voor de heren professoren (heeft NL nog steeds de minste vrouwelijke professoren na Botswana?) Bij deze verkiezingen ook weer maar één vrouwelijke lijsttrekker.

  32. 37

    @Marti (34):
    Het wordt wel een beetje maf om over de buurman van Sloopkogel te blijven praten, maar als er wat meer allochtonen in zijn buurt woonden, komt hij er wellicht achter dat ze niet allemaal kansarm (wat hij daar ook precies mee mag bedoelen) of onruststokers zijn. Dat was mijn originele punt eigenlijk, anders gezegd, segregatie veroorzaakt vooroordelen.

    Natuurlijk wil niemand wil namelijk naast onruststokers wonen, en ik verwacht ook niet dat je ze in de armen gaat sluiten, als ze je buurman worden.

  33. 38

    #36: “Het verschil tussen assimilatie en integratie zit toch vooral in het vasthouden aan je eigen eten en muziek, dus Coldplay is niet punt”

    Precies wat ik ook altijd gezegd zou hebben, Scilnv, maar ik geloof het niet meer. We zullen veel meer gemeenschappelijke grond moeten vinden, want anders blijven we onbekenden. En onbekend maakt onbemind.

  34. 39

    @Cancel #34: Ik denk dat je daar inderdaad gelijk in hebt. De mensen die in spierwitte wijken en dorpen wonen, zijn vaak een stuk xenofober dan mensen die in een mindere buurt wonen.

  35. 40

    @Cancel: laten we inderdaad Sloopkogel even laten voor wat-ie is :), maar ik heb een beetje moeite met de vergelijking “kansarm=onruststoker”. Dat proef ik er toch een beetje doorheen. Ik ken genoeg onruststokers die bepaald níet kansarm zijn (er wonen er hier in de flat bijvoorbeeld al redelijk wat, terwijl het duurdere koopflats zijn), net zo goed als een kansarme een keurige dame of heer kan zijn.

    Iets algemener: vanmiddag kwam iemand uit de flat hier (een keurige dame) de buurman van iets verderop tegen in de lift (een nieuwe nederlander so to speak). Dame tegen mij: “ik heb niks tegen die mensen, hoor, begrijp me goed, maar hij stinkt wel altijd een beetje naar rare luchtjes! En hij loopt ook op de raarste tijden in en uit. Ja, dat is daar misschien heel gewoon, maar ik vraag me af wat hij toch allemaal doet ’s nachts.”
    En echt, deze dame (een jaartje of 50 is ze denk ik) bedoelde het niet eens zo verkeerd. Maar de buurman past niet in haar referentiekader.
    Ik vertelde haar dat de betreffende buurman in het ziekenhuis werkt, en wisselende diensten draait. Dat verklaart die ‘rare tijden’.
    De ‘rare geurtjes’ zijn kruiden, die gebruiken mensen die kunnen koken. En wierook. Ook volkomen onschuldig, en niks vies aan.
    Wat ik *niet* zei (maar wel had moeten zeggen) is dat die anderhalve fles zware parfum die deze dame placht op te spuiten elke dag ook overlast veroorzaakt. Als je net na haar de lift gebruikt (of erger: tegelijk) dan heb je het niet best. En dat is erger dan de geurtjes van de buurman, want die blijven niet hangen.

    Persoonlijk vind ik dit wel een mooi voorbeeld van hoe het overal in dit land, elke dag weer, jammerlijk mis gaat …

  36. 41

    Door te focussen op de verschillen tussen mensen drijf je ze uit elkaar. Dat is algemeen bekend. Festival Mundial is een verschijnsel dat niet bestaat vanwege de allochtoon, maar vanwege de autochtone Nederlander die zichzelf goed wil voelen. Zelf kwam ik daar vanaf het begin. De eerste jaren heette het het ‘derde wereld festival’ en kwamen de gewone Tilburgers er op af. Reden? Zondagmiddag, gratis en een keer iets anders. Op een gegeven moment werd het commercieel en was er een toegansprijs. De bezoeker is in de loop der jaren veranderd van de gewone man naar de politiek korrekte burger. Doet met tegenwoordig denken aan een indianen stam die nooit zichzelf gekleed heeft naar het westerse beeld, maar het nu wel doen omdat de toeristen het willen. Heeft niets meer met cultuur te maken. (ook al zitten er wel goedwillende mensen bij).

    Men zou eens niet meer moeten focussen op de verschillen. Overeenkomsten:

    We ademen allemaal, we willen allemaal schone lucht. We willen allemaal het beste voor onze kinderen. We laten allemaal scheten. Iedereen heeft wel eens een dag dat hij de hele dag denkt dat het dinsdag is terwijl het pas maandag is. Iedereen loopt wel eens een trap op en dacht dat er nog een trede was die er niet is. Iedereen moet naar de wc. Iedereen komt op voor zijn naasten en degene die hij/zij lief heeft.

    kortom als je 1 volk wilt maken, dan zul je de overeenkomsten moeten benadrukken. Blijft er over de hamvraag. Is er een gemeenschappelijk iets dat Nederland Nederland maakt?

  37. 42

    Momenteel is Festival Mundial verplicht gezellig doen tegen allochtonen omdat ze allochtoon zijn, en niet om het karakter van de betreffende persoon.

    Festival Mundial is de knuffelturk, excuus truus en troetelallochtoon van de festivals.

    Voordeel voor de artiesten: Ook al is je muziek bagger, men gaat er op dansen omdat men denkt dat dat hoort. Kritiek op elkaar is daar uit den boze, en of dat nu uiteindelijk de integratie bevordert? ik betwijfel het.

  38. 43

    Ik denk trouwens dat samen werken/leren veel meer effect heeft dan “samen” wonen. Je kunt je buren nog steeds makkelijk negeren. Op de werkvloer is er echt sprake van contact. Sowieso heb je ook achtergrond gemeen, met mensen met wie je werkt/leert, namelijk de interesse voor het werk/ de studie.

    @Marti:

    ik heb een beetje moeite met de vergelijking “kansarm=onruststoker”. Dat proef ik er toch een beetje doorheen.

    Nee, dat wilde ik juist voorkomen (er staat ook “of” tussen in mijn post). Mooi voorbeeld trouwens in jouw post!

  39. 44

    Mwah. Leuke column, maar ik snap de verontwaardiging van de reaguurders er onder niet zo goed. Als je totaal verschillende culturen in één land plempt, dan is het niet zo vreemd dat ze bij elkaar gaan klitten.

    Het land met verreweg de beste multiculturele samenleving is naar mijn mening Canada. Ik was er deze zomer (zal ik jullie tot vervelends toe vertellen), en het was een verademing.

    Op straat en in de kroeg stikte het van de Brits-Pakistaans-Jamaicaans-Koreaanse vriendengroepjes. De slijter om de hoek was een tulbanddragende Indieer die grapjes met je maakte. De kranten berichtte niet over welke ‘allochtoon’ wat had gedaan; de Canadese media waren in de ban van de betaalbaarheid van de nationale gezondheidszorg en het homohuwelijk.

    Hoe heeft Canada deze schijnbare multiculturele volledig gemengde utopie bewerkstelligd? Paradoxaal genoeg door niet tolerant te zijn, tenminste niet aan de grens. Je spreekt geen Engels? Je komt er niet in. Je hebt minder dan een MBO-opleiding? Je komt er niet in. Kortom, wat je dan krijgt zijn allemaal westers denkende, goed engelssprekende ‘allochtonen’, die misschien vasthouden aan hun eigen keuken maar waarmee je altijd een praatje kunt maken.

    Vergelijk dat eens met hier. De reden dat je geen Marokkaanse of Antiliaanse vrienden hebt, EVH, heeft minder met huidskleur te maken en meer met een manier van denken. Anders gezegd: Canada heeft de artsen, advocaten en informatici met een kleurtje, wij hebben de Brabanders uit Marokko. Dat cultuurverschil kan je niet zomaar fixen met wat subsidies, sterker nog, ik vraag mij serieus af óf je dat kan ‘maken’.

  40. 45

    @JSK:

    Inmiddels staan onze grenzen (gelukkig) ook niet meer zo open als vroeger en eisen we ook meer van de immigranten. Maar daar gaat deze discussie niet over. EVH observeert dat er (in zijn ogen) sprake is van segregatie. Volgens mij gaat het hier nu over of we dit waarnemen en of dit wenselijk is, dan of het logisch is en hoe het onstaan is.

    Dus, hoe logisch het ook is dat iedereen bij zijn eigen groepje klit, vind jij segregatie wenselijk of zie je ook nadelen?

  41. 47

    @Cancel:

    Dus, hoe logisch het ook is dat iedereen bij zijn eigen groepje klit, vind jij segregatie wenselijk of zie je ook nadelen?

    Ik vind dat iedereen het recht heeft te leven zoals hij of zij wilt. Zolang anderen er geen schade mee berokkend wordt, natuurlijk. Of ik het wenselijk vind is irrelevant: ik vind Marokkaans spreken op straat even onwenselijk als runetekens op bomberjacks of je middelvinger opsteken in het verkeer.

    Zolang er geen institutionele segregratie is – je mag als ‘zwarte’ hier overal een huis kopen, als je het geld ervoor hebt – zie ik geen gigantische problemen. Zoals gezegd: er is altijd wel segregratie geweest in Nederland, het enige verschil tussen nu en het verleden is dat het een kleurtje krijgt. Maar de ‘segregratie’ tussen mijzelf en de Marokkaanse buurman van links is niet anders dan die tussen mijzelf en de Tokkie van rechts.

    Als ik ‘ze’ niet kan verstaan en als ‘ze’ geen manieren hebben, dan hoef ik niet zoveel met ‘ze’ te maken hebben. Dat is mijn vrijheid.

    Inmiddels staan onze grenzen (gelukkig) ook niet meer zo open als vroeger en eisen we ook meer van de immigranten.

    Zolang de importbruidjes uit het Riff en Anatolie blijven komen, zal de segregratie standhouden.

  42. 48

    Ik vind dat iedereen het recht heeft te leven zoals hij of zij wilt. Zolang anderen er geen schade mee berokkend wordt, natuurlijk.

    In principe mee eens, daarom is het helemaal niet erg dat bij een concert van Live alleen maar “blanken” staan.

    Of ik het wenselijk vind is irrelevant

    Ik vraag naar je mening, dus voor mij is het kennelijk relevant!
    Trouwens als je het segregatie niet wenselijk zou vinden, is het dan niet interesant om er over na te denken of er manieren zijn om deze te verminderen (met zo min mogelijk aantasting van het recht om te leven zoals je wilt ). Of als je het juist wel wenselijk vind, om manieren tte bedenken om het in stand te houden.

  43. 49

    @Marti (#34)

    wat lost dat op? Stel dat we Sloopkogel een kansarme buurman geven. Slaat zijn mening dan opeens om en sluit hij de nieuwe buurman in de armen?

    De jigsaw methode is er om “segregatie” op scholen tegen te gaan, daarom citeerde ik ook het gedeelte waar het over een vmbo school gaat. Het zou inderdaad (waarschijnlijk) niets oplossen om Sloopkogel een kansarme buurman te geven. Die jigsaw methode gaat er ook niet over om die kinderen bij elkaar in de klas te zetten (want dat zitten ze al) maar om ze samen te laten werken. Hierdoor ontstaan ook allochtone-autochtone vriendschappen.

    Bij kinderen zal het heus wel effect hebben, maar zolang de rest van de omgeving het tegenovergestelde laat zien zal het OLT weinig uitmaken. Daarbij zijn VMBO-ers daar al een paar jaartjes te oud voor denk ik …

    De basis van veel vriendschappen en een sociaal netwerk begint op school, iedereen gaat naar school. De school is voor kinderen de belangrijkste omgeving. Dus ik denk dat het sociale netwerk van bijvoorbeeld ouders niet echt relevant is in de sociale contacten die kinderen aangaan.

    VMBO-ers zijn misschien inderdaad iets te oud, dan maar iets vroeger beginnen

  44. 50

    @JSK 47,

    ‘Je vind Markoaans spreken op straat even onwensenlijk als…’
    De vraag is of je het opzich onwenselijk vind dat er Marokaans gesproken wordt.
    Persoonlijk, ben ik van mening dat de staat er niet dient te zijn om men te ‘zeggen’ welke taal men op straat moet/dient te spreken.

    Overigens valt de reden van ‘afwezigheid van een minderheid in vrienden clubje’ volgens mij vooral te wijten dan de luiheid van Nederlanders om het eens anders te doen. De meeste Nederlanders blijven ronddwalen in hun eigen niche, sportclub,studentenclub,collega’s.

    Overigens kan ik na een jaartje buitenland wonen melden dat de meeste Nederlanders die ik ontmoet heb in dat jaartje mijlen ver van de lokale cultuur, taal en maatschappelijke niche staan. Vooral bijelkaar op de koffie en hangen in expatbars. Het spiegelbeeldvoorbeeld van de Marokaanse brabanders van JSK. Zouden de opgenoemde regels van JSK ook gelden voor Nederlanders in den vreemde dan ben ik van mening dat het merendeel zijn biezen mag pakken.

  45. 51

    @SalonSocialist

    Point taken. Je hebt gelijk. Grootste verschil met ex-expats in Nederland is dat: Nederlanders in den vreemde meestal prima voor zichzelf zorgen, geen hulp van de staat nodig. Er worden ook geen bruidjes uit Nederland gehaald, de meeste Nederlandse expats die langere tijd in het buitenland wonen trouwen in met de lokale bevolking en 2de generatie spreekt de taal wel en mengt beter met de lokale bevolking.

    Viel dat ook op?

  46. 52

    De vergelijking met Nederlanders die naar het buitenland trekken gaat wat mij betreft niet zo op. Evenmin als de vergelijking met Canada, dat ingenieurs, informatici en dergelijke toelaat. Het verschil? Wij hebben, welbewust, een maatschappelijke onderklasse geïmporteerd. Omdat we zelf die klasse niet meer willen zijn. Dat maakt het naar mijn menig ook zo lastig: er zijn niet alleen culturele verschillen maar ook klasse-verschillen.
    Boeiende vraag: stel dat allochtonen er echt massaal in slagen te integreren. En zich dus ontworstelen aan die maatschappelijke onderklasse. Wie moeten er dan onze kantoren schoonmaken, en het geestdodende productiewerk, en het gore werk in slachterijen? Moeten we daar dan weer mensen voor importeren?

  47. 53

    @Cancel:

    Ik vraag naar je mening, dus voor mij is het kennelijk relevant!

    Trouwens als je het segregatie niet wenselijk zou vinden, is het dan niet interesant om er over na te denken of er manieren zijn om deze te verminderen (met zo min mogelijk aantasting van het recht om te leven zoals je wilt ). Of als je het juist wel wenselijk vind, om manieren tte bedenken om het in stand te houden.

    Okee, ik vind het zelf geen gezonde ontwikkeling als mensen elkaar uberhaupt niet kennen (laat staan spreken) maar het is voor mij niet politiek relevant. Ik ben van mening, aangezien er geen institutionele barrieres tussen de ‘rassen’ bestaan, dat segregratie in Nederland er eentje is van individuele keuzes. En daarom – voor een groot deel – geen politieke kwestie is.

    De reden waarom er nauwelijks Marokkanen en Turken, maar wel Chinezen en Hindoestanen op de universiteit zitten heeft niks te maken met discriminatie: de cultuur waarin Nederlandse Marokkanen en Turken zitten hecht niet zoveel waarde aan vooruitkomen via het onderwijs, dit in tegenstelling tot de cultuur van Hindoestanen en Chinezen.

    Als Marokkanen, Turken en in mindere mate Surinamers en Antilianen ervoor ‘kiezen’ (kiezen zij een zeer ruim begrip in dezen) om niet deel te nemen op bepaalde terreinen waar (logischerwijs) blanken en aziaten oververtegenwoordigd zijn (zoals: de universiteit), wat moet de overheid dan doen? Moet de overheid het gedrag van jonge Marokkanen en Turken veranderen? Moet de onderwijsinspectie over de schouder van Ahmed uit Amsterdam West kijken om vast te stellen dat hij even hard studeert als Adriaan uit Almere Buiten?

    @Salonsocialist:

    Het spiegelbeeldvoorbeeld van de Marokaanse brabanders van JSK.

    Naja, de zonen van die expats slopen de boel daar waarschijnlijk niet, maar voor de rest komt de analogie wel overeen. Mijn punt is: de overheid moet mensen beschermen tegen geweld, niet mensen bij elkaar willen brengen die toch niks van elkaar willen weten.

    Maar als privé-persoon kan je de segregatie perfect tegengaan: praat eens met die andersgekleurde.

  48. 54

    @Oplawaai:

    Boeiende vraag: stel dat allochtonen er echt massaal in slagen te integreren. En zich dus ontworstelen aan die maatschappelijke onderklasse. Wie moeten er dan onze kantoren schoonmaken, en het geestdodende productiewerk, en het gore werk in slachterijen? Moeten we daar dan weer mensen voor importeren?

    Minder begaafde mensen, ongeacht kleur, religie of afkomst. Zoals het zou zijn in een werkelijk beschaafde maatschappij.

  49. 56

    Dan zullen de lonen in die ‘minderwaardige’ (jouw woord, niet de mijne) sectoren stijgen waardoor de wat meer getalenteerden een deel van het ‘minderwaardige’ werk op zich zullen nemen.

    Een beetje zoals in Calgary, waar bouwvakkers 25 dollar per uur verdienen.

  50. 57

    Hogere lonen voor laaggekwalificeerd werk, JSK? Dat waag ik te betwijfelen. Ik denk dat in zo’n geval de werknemers gaan piepen dat ze niemand meer kunnen vinden voor dat werk en dat er dus mensen uit het buitenland gehaald moeten worden. Of zoiets.
    Het woord minderwaardig gebruikte ik omdat het volgens mij niet te ontkennen is dat dat soort werk in onze maatschappij als minderwaardig wordt gezien. En als ik heel eerlijk ben, ben ik bang dat ik mezelf er ook wel ‘te goed’ voor voel.

  51. 60

    Sterke observatie @EVH maar ik vraag me dan gelijk af of U met een roze bril heeft gelopen de laatste decennia. Ik bedoel dit niet negatief, integendeel ik waardeer deze post zeer.
    Dit onderwerp is zo vaak naar boven gekomen dat, hoewel het mij diep raakt, de drang om te reageren bij mij is weggeebt. Links rechts blank niet blank schulvraag, allemaal al vele malen geherkauwd en leidde tot niets.
    BTW een reactie op Sargasso die ietwat afwijkt van de middelmaat wordt in de regel gemaaid en das zonde.

    De volgense stap in Vinex wijken die hier boven enkele malen worden genoemd is het “werk” er naar toe te hevelen, lijkt me logische opeenvolging der dingen en wat dan op deze glijbaan?

    Zelf ben ik heel somber geworden met name door wonen in Amsterdam Oost voor tien jaar…olie en water vrees ik.

    In Zwitserland, daar heb ik een vingertopgevoel van, bestaat in de grote steden zoals Zurich bijna 40 % uit eldersgeboren personen maar de taal op straat is Zwitsers omdat men zich na korte tijd Zwitsers voelt. Alleen al het verkrijgen van een visa gaat volledig in Zwitserduits, begrijp je het niet dan geen visum. Dit in tegenstelling tot de vele talen folders in nederland. Ik heb niet de indruk dat de gemixte bevolking in Zwitserland daar ongelukkig is integendeel zou ik zeggen.

    Een jaar of tien geleden (1992) schreef ik een brief naar een Amsterdamse lokale krant over een ‘aanstaande etnische/culturele onvermijdelijke botsing’.
    Ik werd uitgenodigd en zat met een bijzonder aardige meneer van Arabische afkomst (hij mocht het geld daaromtrend verdelen in Amsterdam bleek later) wat aangenaam maar soms botsend te mijmeren onder toezicht van enkele journalisten.

    Later, bij publicatie van die Oost buurtkrant bleek het gehele gesprek door filters gegaan te zijn…heel jammer vond ik dat, goed bedoeld maar tegenproductief maar verbaasde mij niet…een roze bril, komt allemaal goed..mooi niet.

    De Arabische en Afrikaanse culturen liggen me na aan het hart, mooie mensen maar Gevangen in een sociaal vangnet veelal.

    Zo veel wordt hier beweerd, “Nederlanders schikken zich niet in den vreemde”..Niets is minder waar, wel eens wat van de wereld gezien en Nederlandse reizigers ontmoet, een verademing.

    Enfin, ik wilde niet meer reageren doe ik het toch weer,

    het is allemaal niet zo klaar als een klontje dames en heren maar wel bedroevend :(

  52. 61

    @Oplawaai:

    Hogere lonen voor laaggekwalificeerd werk, JSK? Dat waag ik te betwijfelen.

    Je stelde toch net dat er niet genoeg laagopgeleiden waren in jouw scenario? Dan stijgen toch de lonen, of ben ik nou dom? Maar goed, het was natuurlijk een opzetje naar het volgende:

    Ik denk dat in zo’n geval de werknemers gaan piepen dat ze niemand meer kunnen vinden voor dat werk en dat er dus mensen uit het buitenland gehaald moeten worden. Of zoiets.

    Eh ja… er was ook niet veel aan de hand met onze gastarbeiders, tot dat we met een uitkering wegstopten in onze arbeidersbuurten. Ons multicultureel ‘drama’ is zeker niet veroorzaakt door de markt, mind you.

    @Chinaman:

    En zo spreidt de welvaart zich over de hele wereld.

    Ja… zoals nu meer mensen dan ooit fatsoenlijk te eten hebben.

    Eind goed, al goed! Economie is toch mooi en simpel?

    Waarom denk je dat ik het studeer? Het is niet ontzettend moeilijk, maar heel veel mensen snappen er geen bal van. Het is bijna té goed om waar te zijn.

    @Larie: Zoals vaker, goede post.

  53. 62

    in een burgerstaat die abusievelijk als (schijn)democratie leeft en die elitair, rijk en welvarend moet zijn, is segegratie ene lastige bijkomstigheid, een vuiltje, een smerig glas wat terugggeven wordt door je liefje. Enigzins genant maar meer niet. Van de mug geen olifant maken, ongelukje, gebeurd overal weleens.

    Jaren terug vroeg iemand mij eens , het speelde rond kamerverkiezingen en Fortuyn lag lang, breed en morsdood in zijn geliefde Italie, wat ik als een grote bedreiging van de burgerlijke partijen en hun beleid, het plan, zag.

    Ik antwoordde toen zonder spoortje twijfel en spontaan : de tweedeling. En tweedeling langs alle denkbare lijnen en segregatie, beste vrienden, zijn als yin en yang. Als water en vuur, zon en maan ,als man en vrouw, heel hecht en wederzijds versterkend, het vuur van haat en ongelijkheid aanwakkerend en het zout in alle wonden van een moderniserend kapitalisme. Bijprodukt, als het schaafsel wat een zaagsnede in een plank hout maakt, rommel wat u in de ogen terugwaait.

    Wie riep ook alweer : ‘En de geschiedenis is mijn getuige !” ( Friedrich Hegel ,dacht ik, ben niet academisch onderlegd zoals jullie trijf, dus verbeter me maar )

    Ik ben nog even vrolijk als toen maar somberder over hen die opgesloten zitten in hun nauw ‘denkraam’ en nihilistisch en depressief zijn geworden en weer zullen stemmen. Ik ga ook wel maar dat voelt bijna aan alsof ik een ‘darkroom’ binnenstap.

    *met dank aan de grote heer die onlangs overleed.

  54. 63

    beste, sorry voor de trage reacties, ik had het afschuwelijk druk vandaag.

    ik heb expres niet het woord allochtoon erbij gesleept om eens te zien wat er van kwam. als ik onderscheid tussen mensen is de huidskleur voor mij niet zo van belang, wel de manier hoe ze zich gedragen. ik hoop ook een redelijk en aardig mens te zijn ;-)

    toevallig woon ik niet in een lelyblanke buurt, ook met enkele sociaal zwakkeren (z/w/m/v voor de pc rakkers) maar wel erg aardige buren btw :) ik woon persoonlijk liever vrijstaand in het groen met allemaal ontwikkelde en redelijke mensen om mij heen. dus een soort segregatie. het moet ook van 2 kanten komen met hen die graag hazes op standje 10 draaien met open ramen en verzin het allemaal maar.

    het valt mij op dat politici die probleemgevallen uitventen elders in de stad het nooit in hun eigen buurt doen.

  55. 64

    Fffft oh oh oh, enfin, een voorbeeld hoe het gaat elders, zag je vrijwel elke week wel ergens:

    Dame, adoptie van ver weg en voelt zich thuis en laat dat zien. Kwam haar tegen bij een “breng de koe van de bergen want het wordt koud dus we maken een nacht lang feest feest gebeuren en we gaan de opgaande zon bejodelen, stomdronken allemaal maar het klonk:)” ik vond dat zij haar eigen identiteit volledig behouden had in evenwicht was en een voorbeeld voor me van de beste weg.

    [IMG]http://img161.imageshack.us/img161/4016/picture3cf1.th.png[/IMG]

  56. 65

    Hoeveel voorbeelden zijn er in de geschiedenis van “waarlijk multiculturele samenlevingen”? En hoeveel voorbeelden van multi-etnische, waar men naast elkaar leeft? En hoeveel van uit de hand gelopen situaties?

    Iemand?

  57. 68

    @cinner(22): de wenselijkheid (willen) begrijp ik, maar de noodzakelijkheid (moeten) in relatie tot het goed functioneren van een maatschappij toon je niet aan. (Dat hoeft ook niet, want het is een mening)

    Maatschappij is een containerbegrip, segregatie een beschrijvende vorm en de wens om het te veranderen een evaluatie.

  58. 69

    Mooi stuk EVH en vooral een mooie (en beschaafde) thread. Niet op de man gespeeld ook al zal Google deze pagina nog jaren op 1 hebben als ‘SloopKogel’ wordt ingetypt.

  59. 70

    (afgehaakt na 15 comments te hebben gelezen)

    Ten eerste: een heel goed stuk waarmee je de spijker op zijn kop slaat, alleen jammer dat de allochtone Nederlander niet snel geneigd zal zijn een site als Sargasso te lezen. Wat dat betreft biedt Internet de ultieme segregatievorm: iedereen leeft in zijn eigen virtuele wereldje.
    De hindoestanen hebben hun eigen sites, de BrEeZaHs hebben hun hoekjes, de Londalers kunnen terecht op HH.com en de marokkanen idem. De wíl om eens buiten de deur te gaan eten is er niet. Waarom zou men ook? Toevallig ben ik geïnteresseerd in wat Sargasso te bieden heeft en wellicht laat ik mij beïnvloeden voor een stuk op mijn eigen hoekje, waar mijn bezoekers dan weer hun heil zoeken. Snap je? Probeer dát maar eens te doorbreken voordat je weer zo’n briljant stuk schrijft.

    Ten tweede: ik ben getrouwd met een “allochtoon”. Enkel en alleen omdat de Wet zegt dat ze dat is omdat haar ouders in het buitenland geboren zijn. Hindoestaans/Surinaams, hier geboren en platter pratend dan Jules Deelder, maar wél een stempel. Want het staat in de Wet. Dit, ter verduidelijking dat ik geenszins geassocieerd wil worden met de rechterflanken van de Nederlandse politiek.
    Wij gaan nogal eens naar concerten en 9 van de 10x is zij de enige donkere in de zaal. Niet zo gek als we naar een punkconcert gaan misschien, maar zelfs bij reggaeconcerten zijn de donkere mensen nauwelijks te bespeuren. Of het moet een medewerker van de zaal zijn…
    Omgekeerd heb je in Rotterdam behoorlijk wat Urban-uitgaansgelegenheden waar ik dan weer de enige blanke zou zijn.
    LEKKER BELANGRIJK!
    Ik denk dat we ons gewoon niet zo druk meer moeten maken om Nederland. Het komt allemaal wel op zijn pootjes terecht! Heeft iemand het artikel in Nieuwe Revu gelezen over die marokkaanse jongens die op vakantie gaan naar Marokko? Ze worden dáár met de nek aangekeken want het zijn buitenlanders; ze worden híér met de nek aangekeken want het zijn buitenlanders. Niet zo gek dat ze elkaar opzoeken. En wat dan nog? Ik denk dat we juist een beetje trots moeten zijn op het feit dat Nederland een land is waar iedereen zich thuisvoelt, omdat er ruimte is om jezelf te zijn. Hoe anders is het in bijvoorbeeld China? Waar webloggers niet kunnen schrijven wat ze willen?

    Het leuke is, dat wanneer ik een “zwarte” tent binnenstap, er eerst even raar wordt opgekeken, maar zodra je met iemand begint te communiceren (hét toverwoord!) men al gauw voorbij de huidskleur kijkt. Het is een kwestie van willen. Stel je jezelf open voor anderen, ongeacht huidskleur, afkomst, geloofsbelijdenis of sexuele geaardheid, dan merk je al gauw dat mensen heel wat meer bereid zijn om je met open vizier tegemoet te treden. En zó leren we van elkaar en zó leren we met elkaar omgaan. Het is de enige manier.

  60. 71

    wat een onzin verhaal , juist typetjes zoals U valt mijn bek van open , seggratie?
    ja graag , weg met randstedelingen die in het groen willen wonen en voor de natuur en ja school en veiligheid en rust…

    ik zie die golf van stadse fratsen, verhuizende westerlingen en discussies naar Twente gieren met een snelheid zoals nooit tevoren.
    Wat is er ? zijn jullie bang of ontevreden daar in de Randstad ?
    We leven in een kapitalistisch land ergo cultuur is irrelevant , de arbeidsethiek/moraal is belangrijker
    polen zat.

  61. 74

    @C A R G A W A R !:

    (…)die marokkaanse jongens die op vakantie gaan naar Marokko? Ze worden dáár met de nek aangekeken want het zijn buitenlanders; ze worden híér met de nek aangekeken want het zijn buitenlanders. Niet zo gek dat ze elkaar opzoeken. En wat dan nog? Ik denk dat we juist een beetje trots moeten zijn op het feit dat Nederland een land is waar iedereen zich thuisvoelt, omdat er ruimte is om jezelf te zijn.

    Rare redenering: Ze zoeken elkaar juist op omdat ze zich niet huisvoelen (en met de nek worden aangekeken).
    Ik ben trouwens wel grote voorstander van ruimte om jezelf te zijn en dus tegen assimilatie.

    @JSK:

    Ik ben van mening, aangezien er geen institutionele barrieres tussen de ‘rassen’ bestaan, dat segregratie in Nederland er eentje is van individuele keuzes. En daarom – voor een groot deel – geen politieke kwestie is.

    Nee klopt, al zijn er natuulijk wel een aantal dingen die je zou kunnen doen:
    – acceptatieplicht (bijzonder) onderwijs
    – tegengaan discriminatie arbeidsmarkt
    – woonwijken met zowel koophuizen als (sociale) huurhuizen in verschillende prijsklasses

    En er zijn inderdaad een aantal politici die zouden kunnen stoppen met het verspreiden van het idee dat allochtonen eng/gevaarlijk zijn.

    @Sloopkogel

    ik heb expres niet het woord allochtoon erbij gesleept om eens te zien wat er van kwam. als ik onderscheid tussen mensen is de huidskleur voor mij niet zo van belang, wel de manier hoe ze zich gedragen. ik hoop ook een redelijk en aardig mens te zijn ;-)

    Tsja, het is natuurlijk logisch dat je niet tussen de herrieschoppers wil wonen. Maar deze thread gaat toch over segregatie en ik vond het vreemd dat je dus hier begon over herrieschoppers: Je impliceerde dat allochtonen per definitie herrieschoppers/kansarmen zijn.

  62. 75

    @Cancel: Er zit denk ik weinig verschil tussen de Urban-negers, Skihut-kaaskoppen, Chutney-hindoestanen, of Rai-marokkanen: elke groep zoekt een plekje op waar ze zich comfortabel voelen. Iedereen zoekt naar gelijkgestemden, zo ook de marokkaanse hangjongere, die zich wél thuis voelt tussen soort(noem het lot-)genoten. Net zo goed als de autochtone nederlander naar Toppers zou gaan.
    En daar is niks mis mee.
    Ik denk ook niet dat we ons teveel druk moeten maken om die marokkaanse jongeren die nergens meer in zouden komen: ze vermaken zich heus wel. Je kan daar tonnen aan onderzoek aan gaan besteden, maar wat is het doel daarvan en wat denk je met de uitkomst te kunnen bewerkstelligen? Een peperduur onderzoek erop los laten met als uitkomst dat marokkaanse jongeren geen graag geziene gasten zijn in het autochtone uitgaansleven? Dus? De marokkaan die uit wil gaan tussen de autochtonen kán dat gewoon hoor. Het is een kwestie van aanpassen. Zodra die persoon zich kleedt als de autochtoon en duidelijk maakt dat hij ook een leuke avond wil zal geen portier hem weigeren. Maar als een groepje van 4 gasten met petjes op en een aggressieve blik naar binnen wil wordt het al moeilijker. maar dat geldt net zo goed voor autochtonen die ergens heengaan om rotzooi te trappen.

    Moeilijk verhaal wordt dit. Denk niet dat ik echt duidelijk kan maken wat ik wil zeggen…
    Ik denk namelijk dat hier in Nederland de nadruk teveel wordt gelegd op het zoeken naar problemen en die geforceerd proberen op te lossen. Dat is namelijk de enige manier die we kennen.
    Ik las gisteren de VVD spindoctor zeggen dat wanneer een kind niet op school is, we hem dan maar uit z’n bed moesten halen teneinde de kinderen aan het leren te krijgen. De school weer een verlengstuk van de opvoeding maken, met respect voor de leerkracht en geen gelazer op school. De VVD zijn echt geen vrienden van me, maar ik kan me er wel in vinden: niet te moeilijk denken en gewoon aanpakken! Je kan jaren blijven ouwehoeren over onderwerpen en erbij gaan staan kijken terwijl de situatie verslechtert, of je kan er wat aan doen.

    Wat betreft segregatie: is dat een probleem dan? Het is gewoon een keuze. Het wordt pas een probleem wanneer je mensen gaat forceren te integreren (zowel autochtoon als allochtoon) en wat dat betreft denken wij autochtonen net even te vaak dat wij de oplossing voorhanden hebben door regeltjes op te stellen.
    Laat het z’n beloop alsjeblieft. Positieve discriminatie zet alleen maar meer kwaad bloed. En als de allochtoon niet wil integreren? Jammer dan. Daar zijn we gelukkig een vrij land voor waar iedereen mag zijn wie ‘ie wíl zijn…
    Tuurlijk is het wel handig als de allochtoon Nederlands beheerst. Het mag niet zo zijn dat we in Nederland voor elke instantie of organisatie een blik tolken kunnen opentrekken zodra een niet-geassimileerde allochtoon een dienst verlangt.

    Warrig warrig warrig…maar het is geen makkelijk onderwerp. Jammer dat de column zo goed geschreven is, ik voel me beter op mijn plaats als ik wat af te zeiken heb namelijk… Chapeau nogmaals!

  63. 76

    Graag zou ik even willen reageren op wat in een eerdere reactie gesteld werd, namelijk dat wij in het Nederland van voor de ontzuiling ook volkomen gescheiden van elkaar leefden, als katholieken, protestanten, arbeiders, etc. De conclusie van de betreffende scribent was dat we uiteindelijk binnen twee generaties deze segregatie volledig ongedaan hebben gemaakt en dat we deze truc vast wel kunnen herhalen met onze nieuwkomers en hun nageslacht.

    Wel nu, dat mag zo zijn, maar er wordt in deze redenering wel erg makkelijk voorbijgegaan aan het feit dat je destijds niet aan iemand zijn kop kon zien waar hij vandaan kwam en wat zijn religieuze afkomst was. Toen de jaren zestig aanbraken, het kerkbezoek gestaag begon af te nemen en een “nieuwe dag” was aangebroken, maakte de afwezigheid van fysieke verschillen tussen de verschillende groepen de ontzuilde samenleving voor een belangrijk deel mogelijk. Daarnaast speelden taalbarrieres, noch noemenswaardige culturele verschillen een rol.

    Dit staat in sterk contrast tot de situatie zoals die nu bestaat tussen de twee groepen, de allochtonen en de autochtonen. Het onderscheid tussen die groepen zal in ieder geval in uiterlijke zin altijd blijven bestaan en dat is dus al een groot verschil met het Nederland van voor de jaren zestig. Een tweede groot verschil is dat een aanzienlijk deel van de nieuwkomers een religie (islam) aanhangt die op fundamentele punten afwijkt van de christelijke religie, die de Westerse wereld beschouwt als decadent en inferieur en die in de kern de Westerse staatsinrichting niet aanvaardt. Al die punten maken een oplossing voor de segregatie van bevolkingsgroepen er niet waarschijnlijker op.

    Tenslotte wil ik nog wijzen op de segregatie zoals die in de Verenigde Staten nog steeds bestaat. Zo’n 150 jaar na de afschaffing van de slavernij behoort een groot deel van de zwarte bevolking nog steeds tot de onderklasse van de maatschappij. Zelf vijftig jaar na de opkomst en het succes van de Civil Rights Movement in Amerika zijn veel zwarten nog steeds zwaar oververtegenwoordigd in termen van werkeloosheid, criminaliteit, armoede, buitenechtelijke kinderen, tienerzwangerschappen etc.
    Een artikel in de Economist heeft dat vorig jaar nog eens uiteengezet. M.a.w., verwacht niet dat met het voortschrijden van de jaren deze problematiek zich wel vanzelf zal oplossen. Dat is een illusie.

    Interessanter is inderdaad de vraag of segregatie an sich schadelijk is. Ik denk van niet, zolang de segregatie maar niet langs sociaal-economische scheidslijnen blijft lopen. Onderzoek heeft aangetoond dat homogene samenlevingen stabieler zijn en een hogere economische groei kennen dan heterogene samenlevingen. Ik durf te stellen dat zolang allochtonen niet in hogere mate de maatschappelijke ladder betreden en zich losmaken uit de onderklasse, de solidariteit die noodzakelijk is voor het in stand houden van de Nederlandse welvaartstaat op termijn zal verschrompelen, met alle consequenties van dien voor bijv. de belastingmoraal en de kwaliteit van het openbaar bestuur.

  64. 77

    Larie dominee: u heeft gelijk, het was een melige ,flauwe operking mijnerzijds. Soms krimpen me de nagels van het vlees bij wat ik hier over zo’n giga probleem als ondermijning en sabotage van het inferioritetscomplex onder allochtonen door autochtonen wordt beschreven.
    Krom ? Dat komt omdat virtueel debat op fora als Sargasso de bovenschikking, de upperclass rol van de autochtoon 1. intellectualiseert, 2. rationaliseeert. 3. internaliseert. 4. ideoligiseert 5. de status qou handhaaft.

    In geen enkel commentaar hoor ik iemand reflecteren dat het een existentieel probleem van elk europees land betreft die vergelijkbare ‘vrije economische ontwikkeling ‘ voorstaan en deze gekunsteldheid ,als dat gezocht verschil, tussen alloch en autoch aangrijpt om ideologische verandering en democratisering van kennis, macht en middelen ( de ideologische muren slechten, afbreken) tegen te houden. Het is mij een gruwel om te merken dat men aan een ‘volksmoraal’ niet eens denkt – dat is primitief- en de burgerlijke moraal van de individualisatie en de ‘persoonlijke keuze’ propageert. Alsof op micronivo elk maatschappelijk kwaad en dus ideologisch kwaad dan verdampt ,als je elkaar maar in waarde laat. Eenheid in verscheidenheid bepleit.
    Helaas is het zo dat het aan dergerlijke geinternaliseerde waarden te wijten valt dat er zo aan de top ( intellectuelen ,bovenbouw, de kleinburger) in de handjes wordt geknepen en aan de veramde, gedemoraliseerde, verdrukte onderkant men elkaar met de dag loslaat., op afstand zet en alle solidarideitstrijd crimineel maakt. Crimineel in de betekenis van ‘onzinnig’, dom’, ‘achterlijk’, ‘idioot’. Dat de bovenschikking wint en dat m mede verklaart waarom het een beschaafd en rustgevend ,troostend idee is dat er 150 racisme, loonslavernij, ramkoersen, armoede , ziekte en hongergolven als jojo’s zijn in handen van autoritaire militaristen. Wij zijn allen hun excuus, hun alibi. Wij geloven hen eerder dan de eigen ervaring in onze hulpeloosheid er het ontbreken van een logische plausible verklaring. Het economisch model blijft onaangetast, treft nergens blaam.
    Wie is hier gemanipuleerd en vals voorgelicht ? Wat nou eigen schuld, dikke bult, het betaand onrecht is de ‘noodzakelijke voorsprong’ die we moeten realiseren om om ons bbp op te hogen. Het bbp wat vervolgens verdampt in de speculatie en namens de spitzenburgerij wordt gerecupereerd op de slagvelden. Legers als kwartiersmakers voor de asfaltfabrieken, de cementmolens, de bouwlobby en de gokbazen en mediasedkundigen uit onze westerse infrastructuur.
    En ik ben echt niet academisch gevormd. Ik heb 2 jr. hbo .,een drop out, zo je wilt. Afgedaald in de hel van een arbeidersbestaan, iets wat ‘hoger opgeleiden’ discrimineren, zij hebben geen werkmanbestaan, ze hebben een ‘functie’, een rang, een status.
    Ik heb heel veel in diverse ‘functies’ gewerkt maar wordt nog steed met de nek aangekeken, behalve als het tijd is om een parlement te kiezen.

  65. 79

    Zo’n 150 jaar na de afschaffing van de slavernij behoort een groot deel van de zwarte bevolking nog steeds tot de onderklasse van de maatschappij. Zelf vijftig jaar na de opkomst en het succes van de Civil Rights Movement in Amerika zijn veel zwarten nog steeds zwaar oververtegenwoordigd in termen van werkeloosheid, criminaliteit, armoede, buitenechtelijke kinderen, tienerzwangerschappen etc.

    Naja, je hebt natuurlijk wel gelijk maar ten eerste is er ‘pas’ sinds eind jaren ’60 volledige rechtsgelijkheid tussen zwart en blank in de V.S., en ten tweede zijn zwarten wel oververtegenwoordigd in de Amerikaanse onderklasse maar het is niet zo dat er geen vooruitgang in zit. Nu is ongeveer 25% van de Afro-Amerikanen ‘arm’ (tegenover 10% van de Euro-Amerikanen), vijftig jaar geleden was dat voor Afro-Amerikanen ruim de helft.

  66. 80

    JSk:de situaitie en omstandigheden zijn voor de usa. Het ‘allochtonen’ probleem lijkt me behalve theoretidch van wein praktisch belang. Europa, nederland zijn in een aantal opzichten vergelijkbaar maar op evenveel punten ligt het mijlenver uit mekaar. Kwa historie, wording, economische data, rijkwijdte, impact en politieke stuctuur en die infrastructuur en de cultuur in zichzelf. Denk alleen maar eens aan het felle patriotisme wat voor veel ‘progressieve’ europeanen en kosmopolieten zoals Sargasso adepten toch gedateerd, provinciaals en al te sentimenteel moet overkomen. Door steevast de lat naast die v.d. usa te leggen maakt men zich schuldig aan falsificatie en vertekening. In de EU en NL is men noch afhankelijk van wat in de usa geschied -tenzij zelfbeschikking en autoriteit nul opties zijn- noch in loondienst getreden van Dow, het Congres, Pentagon of Hollywood.
    Als men als beleidsmakers zo slaafs ondergeschikt maakt aan de wrede’ fouten’ van de atlantische broeders, blijft er weinig perspectief voor datgene wat wij hier niet moeten hebben. Een behoudende burgerklasse met militante overtuigingen en een a-moreel, blanke schone handen moraal, een holle moraal.Of een chrsten -fundamentalische.