‘De crisis van de Amerikaanse auto-industrie kent drie schuldigen: fabrikanten die voor de easy buck gaan met producten die niet toekomstbestendig zijn, de politiek die de trucks en SUV’s niet durfde aan te pakken, en een consument die met zijn hormonen denkt, in plaats van met zijn verstand’.
Nee, hier geen superdeskundige aan het woord, maar gewoon een bovenmodale columnist met een goed journalistiek geheugen. Het feit dat de drie grote fabrikanten van VS-benzineslurpers (Ford, General Motors en Chrysler) 17 miljard dollar aan steun in de schoot krijgen geworpen (en van Obama nog eens eenzelfde bedrag eisen als hij aan het bewind komt) heeft nogal wat commotie veroorzaakt. Ook internationaal wordt deze stap fel bekritiseerd. Immers, deze fabrikanten zijn tegen beter weten in gewoon bakken blijven bouwen met een kolk in de tank. Lieten zich vervolgens deklasseren door Japanse en Europese merken, die wél doorhadden dat zuinig de trend zou worden.
En dan te bedenken dat dit niet de eerste keer is. Ook na de oliecrisis van 1973 (even nostalgisch terugdenken aan de autoloze zondag van Den Uyl) lieten de Amerikanen het bij een mislukt experiment van ‘compact cars’, om alras weer terug te keren naar de Hummer-tanks en superspacy SUV’s. Misschien zijn Amerikaanse mannen generiek toch kleiner geschapen en dient de grootte van hun mobiel ter compensatie van een en ander. Anders is niet goed te verklaren waarom de zaken zijn gegaan zoals ze zijn gegaan.
Reacties (7)
Saving the big 3, Michael Moore, ook hij denkt dat het een bodemloze put is…
Die consument heeft te weinig van die slurpers gekocht, die rijden de laatste jaren liever zuinig japans. Daar zit nu net het probleem voor die autofabrikanten. Dus om de hormonen van de consument nu de schuld te geven is niet helemaal terecht.
Het grote probleem van de autofabrikanten zit al veel eerder. In de jaren vijftig en zestig hebben ze bezuinigd door personeel in plaats van salaris allerlei pensioen- en ziektekostenregelingen te geven, waardoor ze nu op per auto duizenden dollars aan pensioen- en ziektekosten kwijt zijn.
Ford en GM kunnen natuurlijk zo de kleine modellen die ze voor Europa en Azië maken (Ford Ka & Fiësta, Chevrolet Matiz, Opel Corsa) in de VS op de markt brengen, dus dat is het probleem niet. Bovendien is benzine inmiddels alweer goedkoop.
Die amerikanen zijn zo stom nog niet.
Die denken tenminste ruim vooruit.
Wees nu eerlijk, als je je huis uit moet dan kan je beter in een SUV wonen dan in een Fiat pinda!!
Terzijde, er zijn plekjes waar een SUV en noodzaak is. Zelf ben ik meermalen “gered” door een SUV.
In nederland?
Nee natuurlijk..de VS was de topic toch. Mijn reddingen vonden plaats in mijn onlangs toenmalige woonplek Zwitserland.