Neuken

COLUMN - Soms zou je willen dat je kinderen voor altijd klein en onschuldig blijven. Maar dan volgt plotseling een realitycheck.

‘Papa?’

‘Mmmh? Ja, lieverd?’

Ik kom uit mijn concentratie en ik kijk van achter mijn laptop naar mijn dochter, die mij met grote ogen aanstaart. Ze kijkt met een blik die ondeugendheid combineert met de zelfopgedane wijsheid van een achtjarige.

‘Papa, ik ken nog een vies woord.’

‘Nee, toch?’ antwoord ik semi-gechoqueerd. Ik ben permanent voorbereid op het gebruik van vieze woorden door mijn kind. Doorgaans beperkt dit zich eenvoudigweg tot diverse synoniemen van fecaliën. Wat kan er mis gaan?

‘Het is echt heel vies. Wil je weten wat het is?’

‘Ik denk niet dat ik dat dan wil horen, lieverd,’ antwoord ik glimlachend.

Neuken!

‘Sorry?’

Neuken! Wil je weten wat dat is?’

Even sta ik met mijn mond vol tanden. Wat klinkt dit woord toch afschuwelijk lelijk uit de mond van een achtjarig kind. Maar ja, kleine kinderen worden groot. Ik voed haar zo goed als mogelijk beschaafd op. Ik probeer de grote, boze wereld nog zo lang mogelijk buiten bereik van mijn kleine meisje te houden. Maar ik kan haar niet de hele dag binnen houden. Om te beginnen is er de leerplicht, die haar verplicht om een vastgesteld aantal uren per week door te brengen in een klaslokaal met nog een stuk of twintig andere kinderen van diverse pluimage. En het contact met leeftijdgenootjes beperkt zich uiteraard niet tot school alleen. Dat wordt uitgebreid met vriendjes en vriendinnetjes uit de buurt in de nabijgelegen speeltuin. En tijdens die opgedane sociale contacten worden nog wel eens wat woorden uitgewisseld, die ik haar zelf niet geleerd heb.

‘Wil je ’t nog weten, papa?’

Nu sta ik voor een dilemma. Ben ik de preutse papa die dergelijke onderwerpen ontwijkt? Ik maak mezelf wijs van niet, maar ik vraag me af of ze niet te jong is voor dat soort zaken. Aan de andere kant prikkelt het ook mijn nieuwsgierigheid. Wat heeft mijn kleine meid opgepikt in de speeltuin? En van wie? Ik denk even na en ik besluit haar aan het woord te laten.

‘Dat is als een meisje aan de piemel van een jongen likt. Dat is echt goor! En ook andersom. Als een jongen aan het plassertje van een meisje likt. Iew! Dat is echt vies, hè papa? Dat is het vieste wat er bestaat! Echt goor! Iew!’

Daar zit ik. Achter mijn laptop, terwijl ik eigenlijk aan het werk was. Ik krijg zojuist een korte omschrijving van orale seks, uitgelegd door een achtjarige. Met – gelukkig – de gezonde en kinderlijke afkeer van hetgeen zij me uitlegt.

‘En van wie weet je dat allemaal, lieverd?’

‘Van Marjolein.’

‘En hoe weet Marjolein dat dan?’

‘Nou, die heeft daar een filmpje van gezien op internet. Echt waar! Dan stopt het meisje zó de piemel van een jongen zó in haar mond. Dat vertelde ze tijdens overblijven op school. Vies, hè, papa? Echt goor!’

Wat moet ik daar nu weer mee? Ik kan moeilijk aan haar uitleggen dat orale seks toch wel bij de geneugten des levens behoort. Seksuele voorlichting? Prima. Maar daar vind ik mijn dochter toch nog net iets te jong voor. Over een paar jaar wellicht wil ik wel wat uitleg geven. Als ze twaalf is, misschien? Op welke leeftijd is dat tegenwoordig bespreekbaar? In elk geval nog niet op haar leeftijd. Ik lieg dan maar dat me dat erg vies lijkt. Inderdaad. Errug vies. Bah. En iew uiteraard! En met die beaming van papa lijkt dochterlief gerust gesteld.

Mijn dochter verlegt haar aandacht weer naar de tekening van een schildpad die ze aan het kleuren was. Tevreden over de afhandeling buig ik me weer over mijn laptop. Ik moet nog een paar mailtjes beantwoorden. Nog één offerte de deur uit sturen. Nog één order afhandelen. Dat moet in een uurtje wel gedaan zijn als ik mijn best doe. Ik stort me weer op mijn werk en begin geestdriftig te hameren op het toetsenbord.

‘Papa?’

‘Mmmh?’

‘Mag ik dat filmpje ook eens zien? En mag ik een snoepje?’

De naam Marjolein is gefingeerd.

  1. 2

    @Schuur: Ben benieuwd of je het nog met de ouders van Marjolein hebt opgenomen. Dat zou ik wel gedaan hebben. Ik vind het niet normaal dat kinderen van 8 (gesteld dat Marjolein dat ook is) dergelijke filmpjes kijken.

    Seksuele voorlichting lijkt me trouwens iets meer dan uitleggen wat ‘neuken’ is. Meisjes van 3 vragen al waarom hun broertje een piemel heeft en zij niet. Als er nieuwe kinderen komen, hoor je ook al snel de vraag ‘waar komen baby’s vandaan?’.

    Kijk anders eens op ‘zomaar’ een CJG-site: http://www.cjg.groningen.nl/kind-Seksuele-voorlichting

  2. 3

    ‘Mag ik dat filmpje ook eens zien? En mag ik een snoepje?’

    Tip: ‘2 girls, 1 cup’. Is je dochter meteen tien jaar genezen van dit soort ongein. En dat snoepje kun je ook in de kast laten.

  3. 4

    Hebben we dit verhaaltje hier dit nieuws”?

    Overigens: Was het teveel moeite dochterlief even de juiste betekenis bij te brengen? Of mag ze dat over één tot twee jaar zelf uitzoeken?
    Die omissie zou ik snel herstellen, want steeds jonger doen ze praktische ervaring op, zonder de ouders in te lichten. De auteru heeft een uitgelezen kans laten liggen om van dochtertje ‘een slimme meid, op de toekomst voorbereid” te maken.

  4. 6

    @5: Tot zo’n 12 jaar geleden, toen nog werkzaam in het onderwijs, maakten we onze borst nat voor de tweede klassertjes in het middelbaar onderwijs. De kinderlijke brugpiepers veranderden in door hormonen geteisterde pubers, die er lustig op los begonnen te experimenteren.
    Dat veranderde ineens. Ze kwamen zodanig beladen al van de basisschool af! Ze gingen ook verder dan een beetje tongen. En dit speelde zich niet af in de Bijlmer, waarvan ik me overigens afvraag waarom deze bijzonder wijk speciaal genoemd wordst in dit verband.

  5. 7

    Ok ok allemaal leuk en aardig, maar je moet wel bijzonder sterk in je schoenen staan wil je de drang om uit te leggen dat hetgeen ze omschrijft pijpen en beffen betreft en dus niet neuken. Mij zou het niet lukken. Maargoed. Ik schroom dan ook in het geheel niet om mijn kroost (bijna 4 jaar) uit te leggen over hoe papa vol zit met halve minikindjes die ie dan in mama d’r kindjesgat pompt met zijn piemel.

    Maar papa past dat dan wel met jouw grote piemel?! Jazeker schat. Maar wat jij vertelt dat heet pijpen. Dat is dus eigenlijk het consumeren van halve kindjes. Een soort kannibalisme, maar dan half. En van beffen krijg je kanker, dus dat kun je beter niet doen. Snap je, zoon?

  6. 8

    @7: Vertel er nog even bij dat je van kannibalisme Spongiforme Encefalopathie krijgt en je hebt je rondje dreigen met enge ziektes al af zonder daadwerkelijk geslachtsziektes te noemen.

  7. 10

    @6:

    13 jaar geleden zat ik zelf in de tweede en was t al heel wat dat je aan t tongen was. Pas rond de 4/5e gingen we verder. Kinderen was 10 die pijpen/neuken zijn producten van een falende omgeving.

  8. 12

    Zullen we ook een onderscheid maken tussen waar kinderen het over hebben en wat ze daadwerkelijk doen? Tot zeker de vierde klas was volgens mij heel veel van wat er verteld werd, niet meer dan grootspraak. Ik vermoed dat ook opleidingsniveau een rol speelt in hoe jong kinderen hier daadwerkelijk mee aan de slag gaan. Dat even om de welles-nietesdiscussie hier wat nuance te geven.

    Oftewel: heeft iemand de cijfers?

  9. 13

    @12: Harde cijfers zijn er volgens mij niet. Ik kan ze niet vinden. Een mager onderzoekje uit 2002 onder bijna 1600 jongeren, gemiddelde leeftijd 14 jaar:
    Ruim eenvijfde van de scholieren van de tweede en derde klas van het vmbo heeft al eens geslachtsgemeenschap gehad.
    Eenvijfde van de onderzochte jongeren heeft ervaring met orale seks, 7 procent met anale seks. Bijna een kwart van de jongeren vrijt zonder pil of condoom. Van de meisjes is 10 procent al eens zwanger geraakt. .
    In het onderzoek zat ook een klein groepje 11- tot 13-jarigen. Van hen bleek 9 procent al eens geslachtsgemeenschap te hebben gehad. Dat is bijna twee keer zoveel als in het vorige onderzoek, dat dateert uit 1995.

    Een bericht uit 2012:
    Scholen en politici in het Westland maken zich zorgen over de jonge leeftijd waarop kinderen seksueel actief zijn. Soms hebben kinderen van 12 of 13 jaar al seks, signaleren de scholen.