Laagste oplage betaalde papieren kranten in 60 jaar

DATA - De daling van het aantal verkochte papieren kranten (landelijk en regionaal) zet onverminderd voort. En zo volgt ook het ene laagterecord na het ander. In 2013 bereikten we het niveau van voor 1954!

Net als vorig jaar geven we u ook nu weer een update over die goede oude papieren krant. Nu de jaarlijkse cijfers van HOI bekend zijn*, kunnen we u de nieuwe grafieken tonen. En die spreken voor zich.
Natuurlijk is het zo dat een deel van de traditionele lezers overstapt naar een digitale editie. Maar we kijken hier alleen even naar de teloorgang van een historisch belangrijk fenomeen.

Om te beginnen met de totale betaalde oplage:
betaalde_kranten_1946_2013_475

Maar deze absolute getallen moeten we natuurlijk wel relateren aan de omvang van de bevolking om echt een goed beeld te krijgen. Daarom kijken we naar betaalde kranten per huishouden en per bewoner van 15+ (internationaal gezien de standaardgroep die kranten leest).
betaalde_kranten_bev_1946_2013_475

Om het plaatje nog wat completer te maken, halen we er ook de gratis kranten bij. Die zijn immers concurrerend.
alle_kranten_1990_2013_475

En ook dit relateren we weer aan de bevolkingsomvang:
alle_kranten_bev_1990_2013_475

En tot slot even de betaalde oplage van de landelijke en regionale kranten uitgesplitst:
land_reg_krant_1980_2013_475

Voor meer achtergronden bij de cijfers, de gebruikte bronnen en de totstandkoming verwijzen we u graag naar het artikel van 2 jaar geleden.
Met dank aan Piet Bakker.

* Omdat HOI de publicatie paar dagen uitstelde, zijn de cijfers nog niet officieel.

  1. 1

    Nu wil ik niet de PVV-adept uithangen, maar kun je wel de verkoop van kranten aan de totale bevolking koppelen? Ik kan me voorstellen dat mensen met een Turkse achtergrond wellicht eerder een Turkse krant zouden kopen.

  2. 3

    Het is sowieso lastig om iets zinnigs te zeggen op lange termijn als je alleen aantallen telt. Het probleem lijkt op dat van inflatie- en koopkrachtmeting waarbij het moeilijk is om de aard van de gekochte goederen mee te wegen. Een verkochte telefoon uit 1984 is qua functionaliteit niet vergelijkbaar met eentje uit 2014. Is iemand die één telefoontoestel kan kopen van zijn vrij besteedbaar maandbedrag nu even rijk als iemand die er in 1984 eentje kon kopen?

    Zo is het ook met kranten, maar dan in omgekeerde richting. Neem de Volkskrant. Die kon tot enkele jaren geleden zonder moeite een echte krant genoemd worden. Momenteel lijkt de Volkskrant echter een gezellige kruising tussen de Cosmopolitan, de Libelle, de Avenue en de Autoweek met hier en daar nog een braaf overgetikt persberichtje van het ANP erbij. Mag je zoiets nog meetellen in de oplage van kranten?

  3. 4

    Eens met Dirk. De Volkskrant heeft gereageerd op de internetbedreiging door steeds meer vertrutting en oppervlakkigheid in de krant te stoppen. Hierdoor lopen serieuze lezers weg. De niet-serieuze lezers verliest de krant alsnog aan internet. Dit is dus een doodlopende weg.

    Ik las vroeger veel papieren kranten, maar dat is helemaal over. De helft van een krant bestaat uit zaken die je al lang elders (op internet dus) hebt gelezen en de andere helft is columns, laifstail en andere oninteressante meuk.

    Geef mij dan maar serieuze alternatieven als De Correspondent en De Groene Amsterdammer.

  4. 7

    @4: De krantenadvertentiemarkt draaide op de lezer die sowieso weg is gelopen. Als de krant keihard was doorgegaan met alleen maar kwaliteitsjournalistiek, dan was de krant failliet.

  5. 8

    @7: Een kutkrant of geen krant, dat is voor mij eigenlijk hetzelfde.

    Een papieren krant die oud nieuws brengt en verder de gemakkelijke klant probeert te plezieren, dat is gewoon een outdated concept. Je kan hetzelfde veel beter op internet doen.

    Er zijn best alternatieven. Ik noemde al Correspondent en Groene Amsterdammer: kwaliteitsjournalistiek en groeiend als kool. Er is gewoon een markt voor kwaliteit. Niet iedereen gaat voor pulp.

  6. 9

    @7, dat houden ze zichzelf graag voor. Ik weet het niet, ik heb het idee dat mensen zich dat zelf graag aanpraten. Net zoals er steeds gezegd wordt dat een advertentieloos medium niet mogelijk is – tot het wel gedaan wordt…