Voor en rond aardig wat Nederlandse treinstations bestaat de kunst vooral uit installaties zoals we op de foto boven dit artikel zien. In Rotterdam heeft men dat achter de rug, maar er mankeerde nog wat. Op het Rotterdamse stationsplein komen twee elkaar kussende wereldbollen. Kunst waarover de meningen verschillen. Wat voegt kunst toe aan een stationsplein?
Naar verluidt koos de commissie die op zoek moest naar een kunstwerk voor het Rotterdamse Centraal Station unaniem voor ‘Kissing Earth’, van de IJslandse kunstenaar Olafur Eliasson. Na de bekendmaking barstte natuurlijk de discussie los.
Het plein kan beter leeg blijven, het station is al kunst genoeg, meent de één. Zonde, eerst op kunst bezuinigingen en dan voor 1 miljoen een buitenlandse kunstenaar inhuren, kritiseert een ander. Prachtig, internationale allure die bij een wereldstad als Rotterdam past, juicht een derde.
In de media is een schetsontwerp van de wereldbollen te zien. De kunstenaar mag er nu over gaan nadenken hoe de wereldbollen er in 2015 in het echt bij zullen liggen. Ik ben benieuwd welke werelddelen elkaar de uiteindelijke kus zullen geven.
Het brengt ons vandaag op stationspleinenkunst.
Dat Olafur Eliasson twee wereldbollen laat kussen op een stationsplein is niet vreemd. Er wordt wat afgelebberd rond en op stations. Het is dé plek waar afscheid en welkom met een smakkerd worden bestendigd. In het St. Pancras Station in London zijn vijf kunstwerken te zien, waaronder The Meeting Place van Paul Day.
Voor het station in Apeldoorn staat ‘De Kus’ van Jeroen Henneman.
Er zijn stationspleinen die een donkere geschiedenis kennen. Voor het Liverpool Street Station, het hoofdstation in Gdansk en station Friedrichstrasse in Berlijn staan beeldengroepen die kindertransporten tijdens de Tweede Wereldoorlog voorstellen. Zo’n groepje staat ook bij de haventerminal in Hoek van Holland.
Frank Meisler – Kindertranport.
Op het stationsplein in Hilversum staat het ‘Monument van verdraagzaamheid‘ van Edo van Tetterode, de kunstenaar die ook bekend is van een 1-april grap in 1962 (een beeld van het Paaseiland spoelt in Zandvoort aan).
In Leiden verhuist over een paar weken de ‘Ode aan Rembrandt’ van het plein voor het station naar het pleintje achter het station. Zo was het oorspronkelijk ook bedoeld. Nu het station na een jarenlange verbouwing helemaal klaar is kan het beeld van Jan Wolkers op de bedoelde plek worden gezet.
Soms moet je als je een station uitloopt en op het plein staat even achterom kijken. Op de muren van het Centraal Station in Helsinki zie je dan vier immense art-deco figuren. Houden zij een wereldbol vast?
Den Haag Centraal is niet het enige station dat een kunstzinnige klok op het plein heeft staan. Bij het station in Tianjin (China) staat deze:
Voor het Centraal Station Oslo wordt je verwelkomd door deze tijger van Elena Engelsen.
Voor het station in Flint (Wales) symboliseert deze ‘Footplate sculpture’ van Brian Fell het gegeven dat Flint het startpunt is van een aantal nationale fietsroutes.
‘Rolling Horse’ van Jürgen Goertz imponeert net naast het Berliner Hauptbahnhof aan het ‘Europaplatz’. Een soortgelijk beeld staat in Heidelberg.
De vraag is of al die kunst de gehaaste reizigers wel opvalt.
Reacties (8)
De vraag is of al die kunst de gehaaste reizigers wel opvalt.
Mij in elk geval wel (als ik met de trein ga wat hier de grootste vraag is ;)
Overigens vind ik de wereldbollen in Rotterdam fantastisch en hoe prachtig is het Zadkine beeld ook vind, Stad zonder Hart hoort elders waar het beter tot zijn recht komt. Niet in het centrum van de vernieuwingsdrang van Rotterdam.
Mooie KOZ trouwens. Jan Wolkers geeft altijd een plus en die kus in Apeldoorn kende ik niet maar ziet er prachtig uit. Wat die tijger in Oslo te zoeken heeft vraag ik me dan wel weer af. Klimaatverandering?
Ik vind de keuze in Rotterdam eigenlijk wat jammer. De stad heeft het mooiste station van Nederland: gewaagd modern, origineel, en dan zetten ze er van die wereldbollen voor. Zó verschrikkelijk clichématig.
https://www.google.nl/search?q=globe+sculpture&biw=1024&bih=643&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=3cVxVLvSCobFPa3ZgMAG&ved=0CCMQsAQ
http://www.shutterstock.com/s/%22globe+sculpture%22/search.html
Jammer dat Station Klarenbeek er niet tussen staat, dat is een kunstproject op zich. Staat gewoon ergens in een weiland. Geen stad of dorp in zicht.
Volgens mij wil de kunstenaar er de leegte en uiteindelijke eenzaamheid van het bestaan mee illustreren.
Ik vindt die “bollen” beter bij een vliegveld passen.
Het Berlijnse “Roling Horse en de “Chinese klok” wil ik wel in een park in de buurt hebben :-)
Frank Meisler
http://www.frank-meisler.com/CitySculpture.html
vertegenwoordig natuurlijk, zeer mooi uitgevoerd, drama.
Dikke plus voor het artikel.
@zuiver: Omdat de stad de bijnaam “tijger” heeft
.
@Jona Lendering:
Het is ook niet de enige wereldbol voor een treinstation. In Toronto staat deze multiculturalisme te symboliseren.
Misschien heb je een punt. Een opengewerkte wereldbol is niet bijster origineel. In de openingen wil de kunstenaar spiegels plaatsen waarmee hij Anish Kapoor imiteert. Anderzijds: kussende wereldbollen hebben we nog niet eerder gezien.
@Krekel:
En wat een geweldig stationsplein! ;-)
@5: Rotterdam had echter al eerder wereldbollen besteld bij Arno Coenen, en in vergelijking voor een prikje:
http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/3794651/2014/11/20/Ballenklucht-rond-kunstwerken-in-Rotterdam.dhtml
*schudt het hoofd*
Ik vind dit echt zeer teleurstellend voor wat Eliasson doorgaans maakt. Het lijkt nu alsof het zoontje van de stagiair was ingeschakeld en een hele, hele slechte dag had. Het strookt ook gewoon niet met de meer ambient-achtige installaties die hij normaal maakt, heel apart.
En zetten ze er een politieagent bij om vandalisme te voorkomen?