Kunst op Zondag | Robert Rauschenberg

Serie:

De vorige Kunst op Zondag mondde uit in stilte. Met name de stilte compositie van John Cage. Het stuk ging in 1952 in première in de Maverick Concert Hall, een houten bouwsel op het terrein van de Maverick Art Colony, een kunstenaarscentrum in het enige , echte Woodstock.

John Cage heeft bekend dat zijn stilte-experimenten geïnspireerd waren door twee ervaringen: zijn bezoek aan een anechoïsche kamer (dode kamer) van de Harvard Universiteit. Daarbinnen is het zo stil dat je alleen het ruisen van je eigen bloedsomloop hoort) van de Harvard Universiteit en de ‘White Paintings’ van zijn goede vriend, de kunstenaar Robert Rauschenberg.

John Cage bekende in 1961: “The white paintings came first; my silent piece came later.”(in zijn voorwoord van zijn essay “On Robert Rauschenberg, artist, and his work.“, terug te vinden in het boek “Silence: Lectures and Writings by John Cage” (een in 2012 gedigitaliseerde versie is hier in te zien).

Cage kende Rauschenberg van het Black Mountain College, waar zij beiden in diverse experimenten en projecten samenwerkten met o.a. Cy Twombly (abstract-expressionistische kunst) en Merce Cunningham (moderne dans),

In dat broeinest van ongebonden, vrije kunstinnovatie maakte Rauschenberg zijn ‘witte schilderijen’.

Monochrome doeken, waar toch van alles op te zien was: lichtreflecties, schaduwen van passanten, geen dag was zo’n schilderij hetzelfde.

White Painting (three panels), 1951.
cc Flickr rocor photostream Robert Rauschenberg White Painting (three panels), 1951. Latex on canvas (1925-2008) SFMOMA

Het latere werk van Rauschenberg bestaat vooral uit collages en mixed media werken (Rauschenberg noemt ze ‘Combines’, waarin alles wordt gecombineerd wat hem maar invalt). Een overzichtje..

Untitled (Scatole Personali), 1952.
cc Flickr smallcurio photostream Robert Rauschenberg, Untitled (Scatole Personali), 1952

Bed, 1955.
cc Flickr Steven Zucker photostream Robert Rauschenberg, Bed (on wall)

Oracle, 1962-65.
© Robert Rauschenberg Foundation. Oracle, 1962-65 Five-part found-metal assemblage with five concealed radios Dimensions variable Museé National d'Art Moderne, Centre Georges Pompidou, Paris

Mud Muse, 1968-71.

Sor Aqua (Venetian), 1973.
© Rauschenberg Foundation Sor Aqua (Venetian) 1973. Water-filled bathtub, wood, metal, rope, and glass jug, 98 x 120 x 41 inches (248.9 x 304.8 x 104.1 cm), The Museum of Fine Arts, Houston

Mirage (Jammer), 1975.
© Robert Rauschenberg Foundation. Mirage (Jammer), 1975 Sewn fabric (203.2 x 175.3 cm) Robert Rauschenberg Foundation

Caryatid Cavalcade I – ROCI (Rauschenberg Overseas Culture Interchange) CHILE, 1985.
© Robert Rauschenberg Foundation. Caryatid Cavalcade I - ROCI CHILE, 1985 Acrylic on canvas (351.8 x 662.3 cm) Robert Rauschenberg Foundation

Catch (Urban Bourbon), 1993.
© Robert Rauschenberg Foundation. Catch (Urban Bourbon), 1993 Acrylic on mirrored and enameled aluminum (294.6 x 490.9 cm) Robert Rauschenberg Foundation

 

Big Pile of Bones (Scenario), 2005.
© Robert Rauschenberg Foundation. Big Pile of Bones (Scenario), 2005 Inkjet pigment transfer on polylaminate (217.2 x 306.1 x 5.1 cm) Museum Frieder Burda, Baden-Baden, Germany

Lees ook over Rauschenberg’s leven en werken, chronologisch samengevat door de Rauschenberg Foundation.

Reacties zijn uitgeschakeld