KRAS | Falangisme

Afgelopen weekend hield de Thierry Jugend een toogdag om hun Führer te bewieroken (ik snap niet waarom u nu ‘Godwin’ denkt – het zijn gewone Duitse woorden, die mij geen enkele assiociatie met de Tweede Wereldoorlog oproepen). Bij die gelegenheid sprak de puppyführer het soort woorden dat ook wel eens door fascisten gebezigd wordt. Dat zegt natuurlijk niks. Fascisten zeggen ook wel eens ‘ober, twee bier, alstublieft’ en dat is evenmin een reden om iedere bierkelder verdacht te maken.

Enfin, wat ik wil zeggen: wilt u nou eindelijk eens ophouden met de vaderlandse alt-right ‘fascisten’ te noemen? De correcte term is ‘falangist’. Fascisten schermen niet met joods-christelijke poespas. De combinatie van zieligdoenerij, melodramatisch gedweep met religieuze roots en een neiging anderen het licht in de ogen niet te gunnen, heet falangisme. Dat wilde ik even zeggen. Dankuwel.

  1. 2

    “Fascisten schermen niet met joods-christelijke poespas”

    Mwoah, joods dan weer niet, maar (en geen historicus, dus correct me if I’m wrong), maar christelijke-religieuze instanties en fascistische/extreem-rechtse regimes zijn toch meestal twee handen op één buik?

  2. 3

    @2: De Falangisten waren, voor zover ik weet, ook niet zo bijzonder gesteld op joodse poespas. Ze hadden zelfs een oplossing voor het joodse probleem (voor zover daar in Spanje nog sprake van was na het Verdrijvingsedict van 1492): Joden moesten zich bekeren tot het ware geloof en dus katholiek worden.

  3. 6

    Ik zou de aanhangers van een libertarische partij libertariërs noemen.

    Voor een kleine overheid, lage belastingen, democratie en keuzevrijheid. I.t.t. fascisten en socialisten die voor een grote overheid en collectivisme zijn.

  4. 7

    @2 Los van de vraag of het waar is (de Bekennende Kirche was de verzetshaard die het het langst uithield in nazi-Duitsland), draai je de boel hier om. De constatering is dat fascisten niet dwepen met religie, niet omgekeerd. Nietzsches opmerking dat het christendom een slavengodsdienst was, had nogal indruk gemaakt op het superieure ras.

  5. 8

    @6 “voor democratie” HAHAHAHAHAHA!

    Een partij die intern geen democratische structuur heeft (ja, we hebben een gekozen bestuur, maar hebben de statuten zo opgesteld dat u ze nooit af kan zetten), die tegen alle waarborgen in de rechtstaat tekeer gaat (tegen de vrije pers, tegen onafhankelijk onderwijs), die internationaal aansluiting zoekt bij dictators en autoritaire leiders die in hun eigen land de democratie al hebben afgeschaft, of daar een heel eind mee zijn….

    “Voor democratie”. Mijn billen, voor democratie. Voor de dictatuur, mochten ze ooit in de gelegenheid komen de macht te pakken.

  6. 9

    @6:

    Voor een kleine overheid

    Dat is zo bij rechts libertarisme waar de kapitalistische marktwerking heilig is verklaard. Bij links libertarisme is de overheid wel nodig om de persoonlijke vrijheid van eenieder te garanderen.

  7. 10

    Fascisten bestellen ook wel ‘ns twee bier? Nou……

    During the war, two German spies were sent to London to gather valuable intel. To immerse themselves in the local culture they walk into a local pub and walk up to the bar. The first German says to the barman in an impeccable English accent “May I have two Martinis please?” “Dry?” asked the barman. The German replied, holding up two fingers. “Nein! Zwei!”

  8. 13

    “ik snap niet waarom u nu ‘Godwin’ denkt” Een opmerkelijke zelfreflectie, zo lang het niveau niet hoger komt dan 3 maal daags Baudet te Godwinnen hoeft hij zich van die kant in ieder geen zorgen te maken over serieuze tegenstand.

    Intussen heeft Rutte door zijn debat de FvD wel 4 zetels terug weten te slaan, hopelijk komt de rest ook en keer tot de conclusie dat dat beter werkt dan eindeloos hun bruine plaatje af te draaien. Op zich wel enigszins zorgelijk dat men al sinds Fortuyn niets beters weten te verzinnen, maar misschien hoopt men dat het uiteindelijk hetzelfde resultaat heeft als bij hem?

  9. 15

    @13:

    “ik snap niet waarom u nu ‘Godwin’ denkt” Een opmerkelijke zelfreflectie

    Is dat zelfreflectie of toch gewoon aardig feitelijk?

    Intussen heeft Rutte door zijn debat de FvD wel 4 zetels terug weten te slaan

    Dat is ook niet zo moeilijk voor Rutte; de VVD is zelf aardig richting extreem rechts opgeschoven. Als links dat ook doet is er geen links meer. Verder is VVD beleid zoals bijvoorbeeld banken met vele miljarden redden en de burger daarvoor laten opdraaien een belangrijke oorzaak van de vlucht naar het extreem rechts van de mythe dat vroeger alles beter was.

    maar misschien hoopt men dat het uiteindelijk hetzelfde resultaat heeft als bij hem?

    Ik niet; Fortuyn was een lul maar een politieke moord binnen een democratie is gewoon fout, net als een reactie als @14, dat maakt iedereen in de politiek vogelvrij.

  10. 16

    @13: Het zal je wel ontgaan zijn, of je hebt expres met je ogen dicht je vingers in je oren gestopt, maar de zin “ik snap niet waarom u nu ‘Godwin’ denkt – het zijn gewone Duitse woorden, die mij geen enkele assiociatie met de Tweede Wereldoorlog oproepen” verwijst natuurlijk naar het walgelijke filmpje dat Dingetje tweette waarin een aantal bewindspersonen de woorden “ich habe es gewust” in de mond werden gelegd, waarna meneertje heel onnozel opmerkte dat hij daar heul geen verwijzing naar WOII in zag.
    Je moet wel ernstig psychisch gestoord zijn als je denkt daarmee weg te komen, maar dat is Dingetje natuurlijk ook. En zijn aanhang ook, dus.

  11. 17

    @Karin van der Stoop: “…..psychisch….. maar dat is Dingetje natuurlijk ook. En zijn aanhang ook, dus.”
    Dankjewel voor jouw uiting.

    Het is in ieder geval duidelijk dat de boel nog al gepolariseerd is.

    Ik kom er steeds meer achter dat ik dingen face-to-face wil discussiëren weg van het toetsenbord.

  12. 18

    @17: Le R staat natuurlijk niet model voor jou, maar hij doet in ieder geval alsof waar #16 naar verwijst niet gebeurd is.

  13. 19

    @18: wat @Le Redoutable doet is ook niet veel meer dan zijn plaat afspelen. Dat heb ik ook heel lang gedaan maar op een gegeven moment geeft dat niet meer voldoening.

    Waar is de echte communicatie?

  14. 20

    ‘een neiging anderen het licht in de ogen niet te gunnen’ is alle extreme kanten van het politieke spectrum niet vreemd, lijkt me.

  15. 21

    @AltJohan

    Het is in ieder geval duidelijk dat de boel nog al gepolariseerd is.

    Waar is de echte communicatie?

    Pardon?! Jarenlang hebben jij en de jouwen zitten klagen en schreeuwen. Niet alleen heb je ideologische tegenstanders van je vervreemd, je hebt ook het redelijke midden tegen je in het harnas gejaagd omdat het belangrijker was om je kont tegen de krib te gooien, dan om samen te werken. Het was vooral duidelijk wat jullie niet wilden (alles) dan wat jullie wel wilden. Juist vanuit ‘links’ was er het mantra: we moeten horen wat die boze, blanke man te zeggen heeft. Jullie wilden gehoord worden, en jullie werden gehoord, maar dat was niet voldoende. Jullie wilden dat er geluisterd werd, en er werd naar jullie geluisterd, en nog was het niet voldoende. Jullie wilden dat werd uitgevoerd wat jullie opdragen… Jij hebt hier zelfs anderen valselijk van oproepen tot geweld beschuldigd, omdat het gesprek je niet aanstond. Daarmee heb je niet alleen oproepen tot geweld, maar ook beschuldigingen daartoe aan inflatie onderhevig gemaakt. Oh, en je goodwill is natuurlijk nihil, samen met die van je maatjes, je zal niet de enige zijn die dat heeft geflikt. En dan afvragen waar die polarisatie vandaan komt?

    Ik kom er steeds meer achter dat ik dingen face-to-face wil discussiëren weg van het toetsenbord.

    Kortom, wat je al jááren mee hebt gekregen van je tegenstanders: ga gewoon de straat op. Ga het gesprek aan met die moslims, die Turken, Marokkanen en al die andere allochtonen, of zelfs met andere blanke mannen, alleen dan links. Maar liever zat je achter het toetsenbord, in je (alt-)rechtse echokamertjes en bleef (en in jouw geval: blijf) je vasthouden aan je boosheid en angst tegenover vreemdelingen.

    En nu wil je praten, ‘echte communicatie’? Je wil terug aan de boezem van de maatschappij? Je verdient verwensingen en vervloekingen, maar je krijgt een kans op vergeving, verspeel hem niet. De eerste stap, net als elke misleide, is te erkennen dat jij een probleem hebt; niet je problemen bij anderen leggen! En ergens later in het proces kun je dan misschien je excuses aanbieden voor het leed wat jij hebt veroorzaakt. Succes!

  16. 22

    @17: Begrijp ik dat je mijn “uiting” te hard en polariserend vindt? Realiseer je dan wel dat het een reactie is op het jarenlange geschreeuw en getreiter van (alt)rechts. Als je maar lang genoeg zuigt en scheldt, dan gaan mensen op een gegeven moment terug schelden.
    Maar los daarvan; hoe zou jij het antwoord van Dingetje op dat ranzige filmpje classificeren dan? Hóe kun je ooit met droge ogen zeggen dat de woorden “ich habe es gewust” je niet aan WOII doen denken?

  17. 24

    @Folkward: Ik heb verbaal uitgedeeld en geïncasseerd. Heb ik er spijt van? Nee dan kan ik nu niet zeggen.

    Ik had een enorme drive om dingen te delen omdat ik gehoord en gezien wilde worden. Verzwijgen voelde als verraad aan mijzelf. “begeerte heeft ons aangeraakt”

    Om dat online te doen is het meest laagdrempelig. Langzaam verzamel ik de moed om het meer en meer offline te doen.

  18. 26

    @25: Inmiddels wel ja, maar een jaar of 15/20 geleden was dat helemaal nog niet zo. Misschien waren dat wel té politiek correcte tijden, dat zou je in elk geval wel denken gezien de enorme verschuiving naar rechts die sindsdien heeft plaatsgevonden. Toch ging het er een stuk beschaafder aan toe. En je kunt lullen wat je wil, maar dat is toch echt te danken aan dat rechtse idee dat je alles maar moet kunnen zeggen (benoemen), of het nou klopt wat je zegt of niet. Wat ik heel grappig vind trouwens, is dat ze dat eeuwige benoemen dat ze zelf zo hoog in het vaandel hebben staan, zelf helemaal niet fijn vinden en dan gaan lopen janken dat ze gedemoniseerd worden. Tja, vervelend hè, dat je een klimaat schept om hele groepen mensen weg te zetten op basis van een bepaald kenmerk, en dat je dan opeens zelf ook zo’n groep bent geworden.

  19. 27

    @Karin van der Stoop: 20 jaar geleden was gewoon stilte voor de storm. Rechtse gevoelens broeiden al in mij, maar ik had moeite om dat te uiten. Schaamte speelde daar een grote rol in.

    En die schaamte is er nog steeds.

  20. 28

    @27: Er is geen probleem met rechts of links perse.

    Jouw gevoelens zijn echter anders. Ten minste, als ik jouw bijdrages lees heb jij – laten we zeggen – twijfels aan de multiculturele samenleving.

    Puur aan de hand van jouw reacties in het verleden zou ik daarom zelf eens gaan nadenken “waarom schaam ik mij ervoor mijn gevoelens te uiten”. Schrijf dat eens op.

    Ik kan niets beloven, maar ik denk dat een eerlijk antwoord niet met hatelijke reacties beantwoord zullen worden.

  21. 29

    @27: Ik ga er maar even vanuit dat je bedoelt dat die stilte voor de storm zich in jou bevond, want maatschappelijk/cultureel gezien ligt het wel wat ingewikkelder.

    Waar schaam je je dan zo voor? Als je het hebt over “rechtse gevoelens”, dan gaan mijn gedachten meteen uit naar racisme en sexisme, sorry. Want verder maken mensen over het algemeen de keuze voor rechts uit rationele overwegingen, zoals het idee van een kleine overheid, eigen verantwoordelijkheid en dat de markteconomie een leidend principe hoort te zijn (en dat op dit moment natuurlijk ook is).
    Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je je over dergelijke standpunten schaamt, hoe beschamend, kortzichtig en oneerlijk ik als linksig vrouwtje ze ook vind.

  22. 30

    @28: Ik vind het juist heel interessant! Schaamte is een groot probleem voor iedereen, laten we eerlijk zijn. Maar ik heb ook geleerd dat het vaak onterecht is, dat de meeste mensen echt wel begrip hebben voor wat je voelt. Dat opkroppen leidt juist tot rare excessen, zoals anderen vernederen om je eigen ego op te krikken, wat weer tot schaamte leidt bij de vernederde persoon, die dan ook weer niet weet waar hij het zoeken moet. Dat soort vicieuze cirkels veroorzaken geweld. Schaamte en schuldgevoelens moeten doorbroken worden. En dat kan alleen maar met begrip en liefde.

  23. 31

    Overigens is dat laatste precies mijn probleem met het meeste rechtse gedachtegoed. Dat gaat teveel uit van rationeel denken en eigen verantwoordelijkheid, en gaat voorbij aan hoe iemand gevormd wordt door wat hij meemaakt. Nee, natuurlijk is een slechte jeugd geen excuus voor crimineel gedrag, maar je kunt het ook niet uitvlakken. Net zoals dat de mens geen homo economicus is die uitsluitend calculerend te werk gaat. Het is dom en contraproductief om de menselijke emotie buiten spel te zetten.

  24. 32

    @Karin van der Stoop: “…. dan gaan mijn gedachten meteen uit naar racisme en sexisme, sorry.”
    Dat is het dus. Het zijn gevoelens die je kan omschrijven als racistisch en seksistisch. Schaamte zit daar omheen.

    Het zijn allemaal hele primitieve gevoelens. Zoals: “wij zijn een volk. Ander volk, ga liefst terug naar je eigen land” en “hé zwarte, blijf van onze vrouwen af”.

    Al die gevoelens sluimeren maar worden nog eens 100x versterkt als dat andere volk een vreemde religie meeneemt inclusief primitieve gewoonten. Het “onze vrouwen zijn van ons” gevoel beprekt zich niet tot witte mannen.

  25. 33

    @AltJohan
    Ik ben hier niet de beste persoon voor, want een beetje zachtzinnigheid is nodig, maar ik heb geen zin je te sparen. Wat onderstaande wél is, is eerlijk en met de beste bedoelingen.

    Ik denk niet dat je dom bent, maar ik vind dat je domme standpunten aanhangt, domme mensen steunt en dus domme keuzes maakt. Je lijkt goochem genoeg te zijn dat je weet waar die nare gevoelens vandaan komen. Je hebt het over ‘schaamte’ voor racistische en seksistische gevoelens. Eerder heb je wel eens gezegd dat je die gevoelens onderdrukte. Schaamte voor iets wat heel veel mensen wel eens voelen (zolang je er niet naar handelt), is zinloos; gevoelens onderdrukken is geen gezonde, ‘volwassen’ omgang met je gevoelens (geweest). Je hebt ooit gezegd dat je jouw gevoelens (of eigenlijk de omgang ermee) terug hebt kunnen voeren op je jeugd. Je moeder ging eten inzamelen (ofzo) voor arme kindertjes in Afrika, en jij voelde je daardoor achtergesteld. Ook hier heb je iets doms gedaan: je hebt je gevoelens van gebrek en achterstelling omgezet naar antipathie jegens de enige partij die geen aansprakelijkheid of verantwoordelijkheid had: de arme kindertjes in Afrika. Niet jij vanwege jouw omgang met jouw gevoelens, noch je moeder vanwege haar acties. Daarna heb ik je nooit anders kunnen zien: achter het emotionele geweld van apert racisme (en misogynie) is vrij zichtbaar: een onzeker, gekwetst jongetje dat moeite heeft om zijn nare gevoelens een fijn plekje te geven.

    Als ik zeg dat je moet erkennen dat jij een probleem hebt, dat jij dat moet erkennen en accepteren (dus nee, niet wegstoppen of onderdrukken), dan is dat dus dat probleem. De huidige situatie ‘werkt’ voor jou: je kunt prima door blijven leven met racistische gedragingen, zonder dat je al te direct te maken krijgt met zodanig ernstige gevolgen dat je wel zou moeten stoppen. (Maar wat jammer van de polarisatie, van het gemis van ‘echte’ communicatie). En toch… ervaar je nog steeds schaamte, word je – verwacht ik – nog steeds geplaagd door relevante negatieve emoties; onzekerheid, niet-genoeg-zijn. Je kunt je overgeven aan die nare impulsen van racisme en dergelijke, maar ook ik zie dat als een roes. En als je daaruit komt vraag je je: ‘Wat doe ik hier? Wie zijn deze mensen en waarom ga ik met hun om? Wat heb ik die mensen aangedaan?’ Of je gaat weer terug naar die roes en pak je – nogmaals – niet echt je problemen aan. Wat jij wil.

  26. 35

    Tering en ach gossie tegelijk, therapeutische sessies voor Altjohan?
    “En die schaamte is er nog steeds”
    Welke schaamte AJ, de schaamte om hier hardop en trots te vertellen dat de NVU bijvoorbeeld een verfrissende groepering is?

  27. 36

    @Folkward: Ik denk dat er wel degelijk communicatie is.

    De gepolariseerde communicatie is weliswaar niet de ideale communicatie, maar het is communicatie. Daarvoor zaten we meer in de niet-communicatie en alles inslikken. Neemt niet weg dat ik zoek naar meer productieve communicatie-mogelijkheden zonder dat ik mijn onderbuikgevoelens ontken.

    En wat bedoel je precies met racistische gedragingen?

  28. 38

    @36: Als je dat zelf al schrijft in #32 moet je niet naar de bekende weg vragen.
    Goed: Je weet dat je gevoelens volgens jouw eigen #32 sexistisch en racistisch zijn. Je zegt dat jij er schaamte voor voelt. Een manier daar mee om te gaan is aan jouw gevoelens toe te geven, hoewel jij zelfs nu weet dat je iets fout doet (anders schaam je je niet). Een andere manier daar wat mee te doen is dus professionele hulp te zoeken.

  29. 40

    @35

    Snel scrollende, een Gigantische HiHiHi.

    Ik citeer, de (volgens mij) posters-van-Wilders-en-Baudet-boven-bed-hangende ultra-rechtse alto-johan even.

    “Goed: Je weet dat je gevoelens volgens jouw eigen #32 sexistisch en racistisch zijn. Je zegt dat jij er schaamte voor voelt. Een manier daar mee om te gaan is aan jouw gevoelens toe te geven, hoewel jij zelfs nu weet dat je iets fout doet (anders schaam je je niet). Een andere manier daar wat mee te doen is dus professionele hulp te zoeken.”

    Ik scroll even verder, want mijn bulderlach voel ik opkomen. Maar, voordat even dit:

    Altjohan, broeder (!), mensen met extreemrechtse opvattingen zoals jij (zoals bewezen, o.a. via deze site) moeten niet zo hoog van de toren blazen, als het aankomt op de menselijke psyche. Je voortdurende angsten, etaleer jij (!) al jaren op/ via deze site.

    GTFO, chickenshit.

  30. 41

    “Kan je je ook ergens voor schamen zonder dat je iets fout gedaan hebt?”

    Inkoppertje @39

    Waarom die (zelf)twijfel, broeder? Gooi het “in de groep”; je bent nog steeds “anoniem”. ?!

    Wat is het, waar jij je voor schaamt?

  31. 42

    @39: Omdat de beschrijving op Wikipedia ietsjes meer beschrijvend is als Vandale quote ik die:

    Schaamte is een onaangename psychosociale emotie ten aanzien van het afwijken van de eigen normen (aantasting van eergevoel of trots), en/of de normen van anderen (in verband met de angst om misprezen of niet meer geaccepteerd te worden). Schaamte is daarmee een sterk cultureel bepaald fenomeen.

    dus je kunt je voor iets schamen zonder dat je iets fout hebt gedaan.

    Desondanks: Racisme is, dacht ik, in principe strafbaar en seksisme ook. Daarmee lijkt mij toch dat in dit geval het raadzaam is daar hulp bij te zoeken.

  32. 43

    @JANC: Veel wat er met mij aan de hand is valt onder “omstreden gedachten” en die zijn niet strafbaar.

    Met Google vond ik therapeuten die zwarten helpen die slachtoffer zijn geworden van racisme, maar voor mijn soort mensen, geen idee?

    En is vaag me af, als ik hulp zou zoeken, waar kan ik dan in hemelsnaam terecht? Weet jij dat?

  33. 44

    Beetje lullig van bepaalde personen om iemand die blijkbaar op zijn schreden terug wil keren, af te zeiken over de dingen waar hij nu afstand van wil nemen. Mensen komen wel eens tot voortschrijdend inzicht, en AJ legt een stukje van zijn ziel bloot, dan ben je echt een hork als je daar vervolgens op gaat lopen stampen.

    @AltJohan: Je kunt in eerste instantie bij elke psycholoog terecht, waarbij ik de kanttekening moet plaatsen dat het vaak een zoektocht is naar iemand met wie je een klik hebt en jou ook echt kan helpen. Dat kan ook verkeerd lopen, ik heb wel eens therapie gehad die averechts werkte.
    Het is belangrijk om te ontdekken waardoor en wanneer die gevoelens precies zijn ontstaan. Als dat voortkomt uit je jeugd, zoals ik begrijp, dan moet je bij een therapeut voor vroegjeugdse trauma’s zijn.
    En voordat iemand begint te mekkeren over het woord trauma; die loop je echt niet alleen op door geweldservaringen.

    Maar therapie is natuurlijk niet de enige mogelijke oplossing. Je kunt eens een eerlijk gesprek voeren met een naaste die je vertrouwt en waarvan je weet dat die geen last heeft van de gevoelens waar jij mee worstelt. Misschien dat die je kan adviseren, om bepaalde docu’s te kijken, boeken/artikelen te lezen of je te verdiepen in hulpverleningsinstituten die zich met dit soort onderwerpen bezighouden.

    Ik vind het dapper dat je een omslag wil maken. Het zal geen makkelijke weg zijn. Ik wens je veel sterkte en wijsheid.

    (En mocht je ons hiermee ontzettend in de zeik willen nemen, misschien om die naïeve en lieve linkse gutmenschen te kijk te zetten; missie geslaagd. Behalve dan dat ík me er niet voor schaam om me in te leven en altijd zal proberen om iemand op weg te helpen.)

  34. 45

    Hè verdorie, nou moet ik wel mijn pas gelakte nagels repareren, iets te vroeg met typen begonnen. En ja, voor slecht gelakte nagels kan ik me best wel schamen, ook al is er geen hond die daarop let hahaha…

  35. 46

    @43: ”…als ik hulp zou zoeken, waar kan ik dan in hemelsnaam terecht? Weet jij dat?”
    Huisarts. Die zal tenslotte ook die verwijzing moeten schrijven.

    En wat #44 zegt: Die klik moet er wel zijn. Als je die niet voelt, zeg het en kijk zo nodig verder. Je hebt weinig aan een zieleknijper bij wie je je niet bloot durft te geven. Been there, done that, torn T-shirt.

    O, nog succes gewenst met het uitzitten van de door rechts beleid veroorzaakte wachtlijsten.

  36. 47

    @Karin van der Stoop: het voelt niet dat ik makkelijk afstand kan doen van mijn overtuigingen. En ik weet niet eens of ik het wil. Die overtuigingen geven mij zekerheid en houvast.

    En een therapeut, daar ben ik niet aan toe. Ik denk dat het uiteindelijk geen medisch issue is.

    Ik blijf wel zoeken naar verbinding ook met mensen in real-life ook mensen die mij een ander perspectief kunnen geven, waar ik ontvankelijk voor kan zijn.

  37. 48

    wilt u nou eindelijk eens ophouden met de vaderlandse alt-right ‘fascisten’ te noemen?

    De juiste term is: ‘maakt-geen-flikker-uit-waar-we-voor-staan-zolang-die-Kremlinpoet-maar-blijft-komen’-isten.

    (Persoonlijk ben ik niet zo’n taal-purist en heb ik er helemaal geen moeite mee om Baudet en zijn handlangers Nazis te noemen.)

  38. 49

    @47: De conservatieve angst voor het onbekende is een heel menselijk trekje. Maar door in die schulp te blijven zitten loop je wel een boel nieuwe ervaringen en inzichten mis. Spiegel je voor de aardigheid eens aan iemand die zich opgewerkt heeft (dus geen oud geld). Bijna altijd is dat iemand die in het diepe is gesprongen en daarbij genoeg geluk gehad heeft. Dat geluk heb je niet in de hand, maar dat springen wel. Nou is dit een financieel-economisch voorbeeld, maar het werkingsprincipe kun je ook op andere terreinen toepassen.

    Nog even over die vrouwen in #32: Het zijn geen witte of zwarte mannen die bepalen of je aan ze mag zitten, maar de vrouwen zelf.

  39. 50

    @47: Aangezien je, zover ik weet, de titel therapeut zelf kan kiezen (het is niet beschermd) lijkt het mij ook niet dat het gaan naar een therapeut wil zeggen dat je ziek bent…

  40. 51

    @47: Tja. Natuurlijk heb je houvast aan wat je al zo lang denkt. De meeste mensen die psychotherapie krijgen zitten vast aan bepaalde overtuigingen, en het duurt vaak heel lang voor iemand doorheeft dat ze daardoor belemmerd worden. En dan nog een hele tijd voor ze ervan af zijn, als dat überhaupt al lukt.
    Die schaamte waar je het over had begin je nu blijkbaar als een belemmering te zien. Daar zou ik toch iets aan doen als ik jou was, voor het wel een medisch probleem wordt. Want opgevreten gevoelens leiden vaak tot lichamelijke problemen. En nogmaals, je hoeft niet meteen in therapie te gaan natuurlijk.

  41. 52

    @44: “lullig”, “afzeiken” en “hork”?
    Sorry hoor, maar jij leest een ommezwaai daar waar ik ‘m niet lees.
    De wens kan dan wel de moeder van de gedachte zijn, maar niet iedereen heeft een messiascomplex.