Het nieuwe delen

COLUMN - In reactie op de veranderende economie en de afkalvende verzorgingsstaat ontstaan er allerlei nieuwe initiatieven. Ze zijn gebaseerd op delen en samenwerking. Er worden andere manieren verzonnen om met bezit om te gaan. Slimme bedrijven helpen mensen om auto’s te delen, buurtbewoners delen hun gereedschap zodat niet iedereen zelf klopboor hoeft aan te schaffen. Kleine zelfstandigen vormen in groepjes hun eigen arbeidsongeschiktheidsfonds. Websites die de onderlinge ruil van diensten en spullen tussen mensen bevorderen, schieten overal wortel.

Zulke samenwerkingen zijn inventief, slim, kleinschalig, overzichtelijk, soms schattig, en vaak milieuvriendelijk. We moeten er ook vooral mee doorgaan.

Alleen helpt het zo weinig. Het is toch een beetje de manier waarop de middenklasse en hip Nederland hun wonden bekijken en dan besluiten om voortaan samen pleisters in te kopen.

Niet alleen omdat je, om in zo’n deelsysteem te worden opgenomen, eerst zelf iets moet hebben dat je kunt inleggen: gewilde spullen, een beetje geld, nuttige vaardigheden, gezochte kennis. Verslaafden, daklozen, vereenzaamde mensen, zieke mensen, arme mensen of slecht opgeleide mensen komen zo’n deelsysteem aanzienlijk minder makkelijk binnen dan een jong stel met twee rechterhanden en een straat vol leuke buren.

Juist daarom was de verzorgingsstaat zo’n geweldig idee: zonder aanziens des persoons kon je, indien nodig, een beroep doen op hulp of steun. Je hoefde niet mondig of slim te zijn noch over de juiste contacten te beschikken om woonbegeleiding, thuishulp of schuldhulpverlening te krijgen. Maar tegenwoordig moet je vaak praten als Brugman, of soms zelfs tegen de lokale gemeente procederen, om de zorg te krijgen die je nodig hebt. De nieuwe collectiefjes, hoe goedwillend en loffelijk ook, richten zich vooral op het organiseren van mondige mensen. De rest valt uiteindelijk in de schoot van de Voedselbank en het Leger des Heils.

Het onderliggende probleem is dat steeds minder mensen werk hebben, arbeid en rechtsposities ‘flexibel’ zijn geworden en salarissen zakken, maar de prijs van wonen, energie, onderwijs en zorg over de hele linie stijgt. In vrijwel alle westerse landen worden de armen in rap tempo armer, terwijl de middenklasse door haar reserves heen raakt.

Ondertussen belandt er steeds meer geld bij de one percent. Er vindt momenteel een grootschalige herverdeling plaats van kapitaal en bezit, waarbij een steeds kleiner wordend deel van de mensen een steeds groter wordend deel van ’s werelds rijkdommen in eigendom heeft, en de rest het nakijken heeft.

Dat probleem hef je niet op met het onderling ruilen van de opbrengst van je moestuintje, of met onderling een Broodfonds stichten. Zo’n Saoudische prins die onlangs besloot zijn hele kapitaal van 29 miljard weg te geven aan goede doelen: dat zou het nieuwe delen moeten zijn.

Deze column van Karin Spaink verscheen eerder in Het Parool.

 

Reacties (8)

#1 zuiver

Zo’n Saoudische prins die onlangs besloot zijn hele kapitaal van 29 miljard weg te geven aan goede doelen: dat zou het nieuwe delen moeten zijn.

Ik vraag me dat af want wat buiten beschouwing blijft is hoe dat vermogen van 29 miljard is vergaard en welke ellende bij dat vergaren is veroorzaakt. Elk vermogen boven een bepaalde grens van normaal verdienen – ik onthou me even van het noemen van een bedrag om de discussie niet af te leiden – is diefstal en veroorzaakt ellende.

Het nieuwe delen begint dus blijkbaar met het nieuwe asocialisme.
Fuck dit soort rijken en hun bedragen.
Geldt ook voor bv Gates zijn liefdadigheid.

  • Volgende discussie
#2 tigger

En toch stemmen we met z’n allen op de oplichters die dit beleid mogelijk maken. Meer belasting voor de lage en middeninkomens, minder belasting voor de rijken en bedrijven.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Tank

@2: Sommigen van ons stemmen op anderen hoor. ;)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Toni Niet ingelogd

Je schrijft “was de verzorgingsstaat zo’n geweldig idee” dat moet zijn de “verzorgingsstaat /is/ een geweldig idee”.

Verder wordt het tijd dat mensen doorkrijgen hoe asociaal de VVD maatregelen zijn. Twee voorbeelden.

1) Iemand die twee uur per dag voor een hulpbehoevend familielid (of buur) zorgt betaalt bij een werkweek van veertig uur zesentwintig procent participatie belasting (als deze persoon minder gaat werken om dat te kunnen doen wordt het percentage nog hoger) Een beetje bankier kan alleen al van zijn bonus 10 full time verplegers inhuren. Er is geen grotere denivellerende maatregel dan de “participatiesamenleving”.

2) De snelheidsverhoging waar de VVD zo trost op is, zorgt voor meer uitstoot, verkeersslachtoffers etc. Om de kosten van het extra brandstofverbruik bij 130 km/h te compenseren moet iemand met een modaal inkomen langer werken dan zijn of haar tijdswinst is. Pas bij drie a vier keer modaal wordt het rendabel om 130 km/h te rijden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 nome

Met de geldcreatie door particuliere banken, het systeem van fractional reserve banking en natuurlijk rente op hun uit de hoge hoed getoverde geld, kan je er 100% zeker van zijn dat alle geld, c.q. bezit op den duur in handen komt van de <1%. Ondertussen staan we erbij en kijken ernaar, niet bereid om het te begrijpen. Nee, zó slecht kan de elite toch niet zijn? Ja, dus wel.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Martin1980

@4: Verzorgingsstaat is niet slecht. Maar probleem is dat we misbruik van hebben gemaakt. We wilden dat de overheid alles voor ons betaalde. Ik ken zelf mensen die beter (op financieel gebied) van werden. Lekker op 50ste de WAO in, pensioenpremie werd doorbetaald. en dan met pensioen. En tussendoor natuurlijk zwart even bijklussen en die sukkels uitlachen die ieder ochtend moesten opstaan om te gaan werken om zijn WAO te betalen.

En wat is mis als iemand verplegers kan in huren. Dat is keuze die degene maakt. Als hij dat kan, prima, levert ook nog banen op.

En dat je 130 km/h mag dar ben ik zelf blij om. Ik rij regelmatig naar Leeuwarden (woon bij Den bosch). Scheel me behoorlijk in tijd. Daarom begin ik vroeg, om files voor te zijn. Die andere dingen neem ik voor lief. Maar je hoeft geen 130 te rijden, je mag ook 120 of 100 rijden. Dat is jou keuze. Van mij mag snelheidsbeperking helemaal opgeheven worden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 JANC

@6: Hoeveel tijd scheelt het je dan? De afstand is 209 KM dus met 120 KM/H doe je er 1 uur en 45 minuten over. Met 130 KM/H doe je er 1 uur en 36 minuten over. Dus je hebt slechts 9 minuten bespaard.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Ronald Sinoo

Wat een goed stuk. Het “nieuwe delen” is al bij voorbaat ten dode opgeschreven, als de rijken niet meedoen en blijven potten. Ik had onderhand toch al wel hooivorkenbrigades in de villawijken van Wassenaar en Blaricum verwacht, want het grauw is voor bijna 100% de bonusgraaicultuur zat, en de zakkenvullerij van de puissant rijken ook. Toch staat men hooguit met een woedende menigte bij de flat van een veroordeelde pedo. Waarom niet gewoon bij Rijkman Groenink en de zijnen voor de oprijlaan gaan staan met je spandoeken? Soms snap ik niks van het volk. Komt het omdat men stiekem jaloers is op de centjesgraaierij en daarom dus ook gewoon VVD blijft stemmen?
Natuurlijk stem ik zelf al jaren SP, maar tot mijn verbazing wordt zelfs een mooi initiatief als de afdrachtregeling met wantrouwen door het plebs bekeken. Alsof het niet deugt. Meestal volgen er ook meteen jij-bakken die elke verdere discussie doodslaan. Als het volk zo ontevreden is, zou de SP de Nederlandse Syriza moeten zijn.
Ik ben zelf opgegroeid met de verzorgingsstaat, en na enige jaren in de bijstand als afgestudeerd bioloog heb ik begin jaren negentig van de vorige eeuw van mijn hobby mijn werk kunnen maken: striptekenen. Kom daar tegenwoordig maar eens om. Solidariteit is zo gek nog niet, maar dan wel vanuit de staat geregeld, en niet door allerlei burgerinitiatiefjes. Dat laatste is een mooi streven (laatst kwam iemand bij mij een toetsenbord lenen, graag gedaan) maar waar het geld echt zit, daar kunnen we het niet over hebben.
Het zou al mooi zijn, als je als arme sloeber even de Jaguar van een rijke patser kunt lenen voor je …eh…trouwerij, ik noem maar wat. Wel alleen als de rijkaard een heel wagenpark heeft, natuurlijk, want we moeten niet willen dat zo iemand net als wij met de trein naar zijn werk zou moeten, als-ie zonder auto zit.

Op zich moet het ooit wel fout lopen, als de rijken buiten schot blijven, want de samenleving, daar behoort iedereen toe. Jammer dat zo weinigen dit inzien.

  • Vorige discussie