Geen woning voor autobezitters

Serie:

Woningen aan de Wylerfeldstrasse in het Zwitserse Bern worden alleen verhuurd aan mensen zonder auto. Niet zozeer om het autobezit te ontmoedigen, maar om economische redenen. Verhuurders die op eigen terrein geen ruimte aan alle auto’s van de bewoners kunnen bieden moeten betalen voor het gebruik van parkeerplaatsen in de openbare ruimte. Dat kan flink in de papieren lopen. Aangezien een ondergrondse garage ook onvoldoende zou opbrengen heeft de eigenaar van dit complex met nieuwe woningen er voor gekozen alleen huurders zonder auto te accepteren. Met als gevolg ophef onder automobiele woningzoekenden: ‘de socialisten in de Gemeenteraad willen de arbeiders de stad uitjagen.’ Maar de Gemeente blijkt hier slechts zijdelings betrokken. Bouwondernemer Franziska Iseli benadert de omstreden ‘discriminatie’ liever positief:  ‘Waar kun je anders nog autovrij wonen?’

Autoloze of auto-arme wooncomplexen zijn niet helemaal nieuw in Zwitserland. In 2010 werd het eerste gebouwd in Bümpliz, een buitenwijk van Bern. Sindsdien heeft de Gemeente meer vergunningen verstrekt voor de bouw van auto-arme complexen onder de voorwaarde dat de bouwer een mobiliteitsplan opstelde. De Gemeente Bern bezit  volgens Dagmar Boss, afdelingshoofd Vastgoed, circa 2350 woningen. Die beschikken in totaal over zo’n 450 parkeerplaatsen. Dat is dus slechts 0,2 parkeerplaats voor één woning. Boss ziet geen probleem in het geval van de Wylerfeldstrasse. ‘Scholen, winkels en recreatievoorzieningen bevinden zich op loopafstand.’ Er is openbaar vervoer en er zijn huurauto’s en huurfietsen in de buurt. Maar tegenstanders vinden dat gezinnen met kleine kinderen de dupe worden van dit beleid. 

Groene Golf

De kwestie zal wellicht aan de orde komen in de campagne voor de kantonale verkiezingen van eind volgende maand. De Berner Zeitung schrijft dat aan de ‘groene golf’, die Zwitserland bij recente kantonale verkiezingen en de landelijke verkiezingen overspoelde, mogelijk een einde komt. Het klimaat verliest de prioriteit aan de pensioenen en de kosten voor de zorg. Een opiniepeiling laat overigens naast winst voor de conservatieve SVP óók vooruitgang zien voor de Groen-Liberale partij (GLP), ten koste van de meer linkse Grünen (GPS). Zwitserland kent in alle taalgebieden sinds enige tijd twee groene partijen. De GLP verenigt mensen die een liberaal economisch en sociaal beleid willen combineren met een duurzaam milieubeleid. Samen komen de twee groene partijen nu op bijna 22%, dat is minder dan de grootste partij, de SVP, maar meer dan de voorspellingen voor andere grote partijen zoals de socialisten en de liberalen. 

Dierproeven

Dierenvrienden onder de Groenen kijken nu uit naar een volksreferendum volgende week zondag over een verbod op dierproeven. De Zwitsers wordt gevraagd in te stemmen met een absoluut ‘Tier- und Menschenversuchsverbot‘, waarmee de initiatiefnemers de gelijkberechtiging van mens en dier dichterbij willen brengen. Als mensen niet zonder hun toestemming voor experimenten mogen worden ingezet dan mogen dieren daarvoor ook niet gebruikt worden, zeggen de initiatiefnemers. De Nederlandse schrijfster en filosoof Eva Meijer heeft een aanbeveling geschreven: ‘Nieuwe studies in ethologie en biologie tonen aan dat niet-menselijke dieren complexe innerlijke levens, culturen, vriendschappen en zelfs talen hebben. Het zijn individuen met hun eigen kijk op het leven, en hun leven is het belangrijkst voor hen. Het gebruik van dieren voor experimenten is daarom moreel verkeerd. Het is ook niet meer nodig, omdat er alternatieven zijn waarvan de resultaten betrouwbaarder zijn.’

In het parlement is door de Groenen en de socialisten nog geprobeerd steun te krijgen voor een minder verstrekkend voorstel, maar daarvoor was geen meerderheid. Zowel de regering als het parlemet komen nu met een negatief advies voor dit referendum. Een absoluut verbod zou ten koste gaan van de ontwikkeling van medicijnen in het land met een aantal zeer grote farmaceutische bedrijven als Roche en Novartis. Elke grote stad heeft hier zijn eigen onderzoekspool. De laatste opiniepeiling laat dan ook zien dat bijna 60% van de kiezers deze aanslag op de Zwitserse export gaat afwijzen.

In Basel, de hoofdstad van de farmaceutische industrie, kunnen de inwoners tegelijk met het volksreferendum over dierproeven ook nog hun steun geven aan het ‘Basisrechten Primaten Initiatief‘. Het idee daarachter is gelijkberechtiging van apen en mensen. Het is een serieus voorstel dat volgens de Neue Zürcher Zeitung te denken geeft.

Reacties (5)

#1 Frank789

Ik dacht dat er al heel lang op veel plekken in Zwitserland een plicht bestond om bij nieuwbouw parkeerplekken op eigen grond te realiseren. En aangezien er toen nog een verplichte atoombunker bij zat, was het niet zo moeilijk daar een ondergrondse garage aan te plakken.

  • Volgende discussie
#2 Bismarck

“de arbeiders de stad uitjagen … discriminatie … onder de voorwaarde dat de bouwer een mobiliteitsplan opstelde”
Ook in Zwitserland wordt wel erg makkelijk uitgegaan van autobezit als een onbetwistbaar recht en standaard. Een arbeider heeft helemaal geen auto nodig en kleine kinderen hoeven niet perse met een auto te worden vervoerd. Mijn vader kan zich nog prima de tijd herinneren dat de overgrote meerderheid van de Nederlandse huishoudens niet zo’n ding had (laat staan twee, zoals tegenwoordig “moet”). Blijkbaar ben je al socialist als je weigert om te garanderen dat te accommoderen door in de stad, waar ruimte per definitie schaars is, een derde van het oppervlak op te offeren aan autoparkeerplaatsen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Nina

Speelt dit ook in Nederland? Ik hoorde laatst dat in het centrum van Tilburg ook flats worden gerealiseerd voor starters waar geen parkeerplaatsen bij komen, terwijl daar wel overal betaald parkeren geldt. Meer weet ik niet, dus misschien is het in dit geval toch geen probleem, maar ik ben toch benieuwd naar hoe ze dat gaan doen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3.1 Frank789 - Reactie op #3

In menige binnenstad zijn hele straten autovrij.
Daar zal je dus ook verderop bij de buren moeten parkeren, als je ten minste na een wachttijd een parkeervergunning weet te bemachtigen, of je moet een betaalde garage vinden.
Er is eigenlijk niks nieuw dus in Tilburg.

#4 Frank789

“Normaal geldt voor nieuwe gebouwen de nationale parkeernorm van minimaal één parkeerplaats per woning. Maar in Rotterdam mag je daar als projectontwikkelaar van afwijken als je deelmobiliteit aanbiedt die publiekelijk toegankelijk is. Diverse nieuwe woontorens in het centrum hebben daarom inmiddels minder eigen parkeerplaatsen maar wel deelauto’s. Zo verschuif je stukje bij beetje de sociale norm van eigen autobezit naar andere vormen van vervoer”.

Van Barcelona tot Parijs tot Rotterdam wordt geprobeerd inwoners met psychologische speldenprikken hun auto uit te krijgen. Automobilistje pesten? „Wen er maar aan.”

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/02/10/autovrij-iedereen-blij-of-toch-niet-a4087135

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie